Portál AbcLinuxu, 2. listopadu 2025 12:34
Solaris sustaining tým se v Praze teprve tvořil (byl jsem devátým členem týmu, který tehdy neměl ani rok). Jsem šťastný člověk, že jsem měl možnost pracovat v tom týmu. Mám velkou úctu ke svým bývalým kolegům, nejen těm, kteří přišli přede mnou, ale i ti, kteří následovali. Povedlo se sestavit opravdu špičkový tým (který mimochodem je dnes nejlépe hodnoceným v rámci celosvětové organizace) a kdybych měl možnost se s nimi opět potkat, nebudu váhat. Zní to jako nabírací reklama, ale není (z Oracle jsem odešel sám, dobrovolně a rád
). Pracovat s nimi jsou zkušenosti k nezaplacení a to i dnes a nemít nepříjemný pocit z některých pravidel a rozhodnutí v Oracle, byl bych ten tým stěží opustil.
A do toho ještě Solaris a hlavně OpenSolaris projekt. Možnost potkat a debatovat s velmi zajimavými lidmi, proniknout do historie a zjistit důvody různých rozhodnutí, které určují, jak vypadá dnes Solaris a UNIX a v důsledku pak i Linux, podílet se na nich, vidět, jak systém nachází nové prostředí, jak pracovat s lidmi, přednášet, organizovat akce atd. To jsou pro mě osobně cenné znalosti.
A ať si Linuxoví nadšenci trhnou (také jsem k nim patřil), ale stále ještě pár věcí Linux od Solarisu nezvádl dokopírovat
Ale je fakt, že se náskok zmenšuje a pod vládou Oracle se rozhodně těžko bude vyvíjet ve prospěch Solarisu. Ten poslední rok zvládl téměř pohřbít Solaris na pracovních stanicích, používat jej na něčem novém je často komplikované a protože to není priorita, tak se množí regrese chování na starších desktopech. A Oracle zároveň není zrovna inspirativní a inovativní pracovní prostředí, jak je viděť na odchodu mnoha zajimavých lidí v uplynulých 2 letech. Čistě osobně budoucnost Solarisu nevidím nijak růžově, Oracle podle mne svou strategií a obchodní politikou jej těžko na trhu udrží jako relevantní systém v dlouhodobém horizontu. Bude rozhodně zajimavé sledovat, jak těžkou vahou Oracle v oboru je.
Nelituju ani toho roku a půl v Oracle, výborná životní zkušenost, možnost sledovat dění při slučování dvou velkých molochů s rozdílnou kulturou. Vidět, co není rozumné dělat v takovou chvíli, co naopak pomůže. Třeba se mi to bude někdy hodit
Jinak ze Solarisu zcela nemizím, aspoň doufám. Protože Solaris 11 je pro mě nepoužitelný, i kdybych platil Oracle za support, tak jsem migroval na OpenIndianu a začnu se rozkoukávat v Illumosu, pokud to čas dovolí.
Tiskni
Sdílej:
stále bídné úrovně "observability" Linuxu jsem celkem schopen říci, co se tam děje, když jde něco špatně, aniž bych musel přebuildit kernel.Od ranych jader 2.6 (rok 2004) jsou k dispozici sondy, ktere lze instalovat z modulu. Takze uz asi tak 8 let kernel prekompilovavat nemusite.
Kolikrát jste je v životě užil a k čemu?V dobe, kdy jsem se zabyval spravou systemu, jsem to pouzil k vysledovani bugu v driveru sitovky. To bylo v dobe VS studia, ted pracuji ve vyvoji, takze takove veci nepotrebuji.
A jinak jasně, máme v Linuxu hromadu různých trasovacích mechanismůOpravdu? IMO je jen jeden, ktery se da pouzit na produkcnim systemu (kprobes), nebo snad vite o dalsim?
- najdeme nejakou rozumnou isdn kartu pro faxovani ze servruNevím, nemám zkušenost, ale ISDN je tak stará technologie a v podstatě jen pro firemní prostředí, že bych nečekal problémy jiné než ISDN jako takovou. I Google odpoví téměř hned.
- musime pouzivat SUN hardware - je to jistejsi oproti x86Tohle mi přišlo jako zvláštní argument proti firemnímu nasazení. Speciálně v době, kdy nejvíce Solaris x86 systémů bylo od HP.
- databaze a jine software - je dostatek 'inputu na forech' pri problemech nebo budeme odkazani na placeny supportMůže a nemusí, těch "inputů" může být pro Solaris třeba i řádově více, takový sunmanagers mailing list obvykle nabízel možnost řešení (veřejným tajemstvím je, že na něm je i pár vývojářů Solarisu). Ano, může to být riziko, ale nacházíte tam vždy použitelné řešení i v případě Linuxu?
- jak je to s licenceni skutecne? - u linuxu se neni treba zamyslet nasidit centos na tisici pocitacichSkutečně je to tak, že Oracle dostatečně jasně vysvětlil zákazníkům, že koupit si support pro jeden stroj a pak distribuovat patche na tisíce strojů je opravdu proti pravidlům komerčního supportu, speciálně, když pak zákazník chce řešit problém s jiným strojem než na který má support. Ono přece jen něco stojí udržovat systém 15 let a stavět vývoj čistě na studentech v případě enterprise systému také není zrovna ono. To není CentOS, žijící z RHELu. Ne, že by CentOS nebyl Red Hatu prospěšný, i když si možná Red Hat myslí něco jiného.
- jako mail server pouzivame na linuxu kerio - co vezmeme na solaris?sendmail a postfix na SMTP straně, courier a cyrus a dovecot na IMAP/POP straně? Řekl bych, že to jsou opravdu spolehlivá a velká řešení, i když asi ne tak klikací.
Vsechno tohle a mnoho dalsiho je takova podivna 'nejistota'. A proto jsem to ZFS museli ozelet, i kdyz bychom to vlastne potrebovali.Rozumím, je to cizí platforma, sice trošku podobná, a každá migrace je riziková, s otázkou, zda migrace přinese více výhody či nevýhod.
Díky za post.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.