Portál AbcLinuxu, 27. dubna 2024 01:22

Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2

17.7.2014 22:16 | Přečteno: 1736× | IT | poslední úprava: 17.7.2014 22:52

Každý z nás určitě někdy řešil problém, jak nabootovat z CD, respektive ISO obrazu, na počítači, který nemá optickou mechaniku.

Možná řešení jsou různá, například použití Flash disku, boot ze sítě apod. Pokud se však na pevném disku daného počítače již nachází nějaká Linuxová distribuce, používající GRUB2, je možné pro nabootování z ISO obrazu využít také následující jednoduchý postup.


Postup

  1. Zkopírovat požadovaný ISO obraz do /boot:
    $ sudo cp obraz.iso /boot/
  2. Zkompilovat Syslinux a zkopírovat memdisk do /boot:
    $ sudo apt-get install nasm uuid-dev # pro Debian a deriváty; používáte-li jinou distribuci, je nutno příkaz upravit
    $ wget https://www.kernel.org/pub/linux/utils/boot/syslinux/syslinux-4.07.tar.bz2
    $ tar xvf syslinux-4.07.tar.bz2 && cd syslinux-4.07/
    $ make && sudo cp memdisk/memdisk /boot/
  3. Upravit /boot/grub/grub.cfg (či /etc/grub.d/40_custom na Debianu a jeho derivátech), přidat:
    menuentry 'obraz.iso' {
           insmod ext2
           set root='(hd0,1)' # /boot oddíl - stejný jako je uveden u ostatních položek v grub.cfg
           linux16 /boot/memdisk iso raw
           initrd16 /boot/obraz.iso # ISO obraz, z něhož chceme bootovat
    }
  4. (Pouze při použití /etc/grub.d/40_custom.) Aktualizovat /boot/grub/grub.cfg:
    $ sudo update-grub
  5. Restartovat počítač, těsně než se spustí GRUB stisknout a držet klávesu Shift a v menu vybrat obraz.iso.
  6. Pokud GRUB nenalezne kernel, odstranit /boot z cesty k linux16 a initrd16.


Závěr

Výhodou tohoto postupu je jeho jednoduchost. Nevýhodou je jeho nefunkčnost na systémech, které používají UEFI. Další nevýhodou je fakt, že ne každý ISO obraz takto bez problémů nabootuje. Jako nouzové řešení je však tento postup dle mého názoru plně dostačující.

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (3) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

17.7.2014 22:32 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Výhodou tohoto postupu je jeho jednoduchost.
Mne stačí nahrať ISO do priečinku /boot/grml.
17.7.2014 22:55 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
priečink je nějaké maďarské slovo?
17.7.2014 23:10 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Nie, jedná sa o do slovenčiny lokalizovaný výraz pre "folder" alebo "directory". A prvý pád jednotného čísla je "priečinok", nie "priečink".
18.7.2014 09:38 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Tento debilny vyraz zaviedol M$. Vacsia debilina uz je asi len "skicár" (Paint).
18.7.2014 13:02 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Lokalizáciu do slovenského jazyka začal zavádzať MS pred tým ako sa vôbec nejaká slovenská lokalizácia pre Linux začala tvoriť. V prvej fáze len otvoril diskusiu s obyčajnými ľuďmi na VŠ, a v druhej fáze s tým išiel za jazykovedcami. Môžeš s tým nesúhlasiť a môžeš na to prskať. Ale to je jediné čo s tým urobíš.
18.7.2014 13:34 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Tieto dva nazvy skutocne vyzeraju ako od jazykovedcov. Podobne ako lezúň alebo hovník.
18.7.2014 16:52 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
priecinok = folder
adresar = directory

to ISO si nahraval do IMAPu?
18.7.2014 19:05 -;-
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
+1

Konečně to někdo pořádně vysvětlil.
xkucf03 avatar 19.7.2014 12:03 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2

A ty ukládáš soubory do LDAPu nebo do seznamu kontaktů?

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
20.7.2014 11:48 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Hmmm. Podľa Tvojich znalostí slúži príkaz dir na vylistovanie kontaktov. Daj ešte niečo vtipné.
18.7.2014 17:43 Radovan Garabik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Lokalizáciu do slovenského jazyka začal zavádzať MS pred tým ako sa vôbec nejaká slovenská lokalizácia pre Linux začala tvoriť. V prvej fáze len otvoril diskusiu s obyčajnými ľuďmi na VŠ, a v druhej fáze s tým išiel za jazykovedcami. Môžeš s tým nesúhlasiť a môžeš na to prskať. Ale to je jediné čo s tým urobíš.
Lokalizáciu MS do slovenčiny robila firma EXE s.r.o., jazykovedci (tí ozajstní, nie brigádnici :-)) mali pri tom síce nejaký, ale pomerne malý vplyv. A už predtým existovali "nejaké" lokalizácie aplikácií a iných OS, systémom každá ves iný pes. EXE to aspoň zjednotila (spôsobom prevalcovania), môžeme s tým nesúhlasiť a môžeme na to prskať. Ale to je jediné čo s tým urobíme.

P.S. hovník a lezúň je urban legend.
20.7.2014 11:52 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Áno, ale až v druhej vlne. Prvá bola oveľa skôr a naozaj si odchytili študentíkov na priraďovanie slovenských ekvivalentov k zaužívaným výrazom.
PS takých urban legend bolo viac. Loptohod, vopcháčik a podobne. L&S.
Jendа avatar 18.7.2014 03:22 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Zajímavé, jak se to pak bootuje? Nějakým podobným hackem jako používá memdisk?
Jendа avatar 18.7.2014 03:21 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Proč starý syslinux? Proč ne distribuční syslinux?
MEMDISK is meant to allow booting legacy operating systems. MEMDISK can boot floppy images, hard disk images and some ISO images.

MEMDISK simulates a disk by claiming a chunk of high memory for the disk and a (very small - 2K typical) chunk of low (DOS) memory for the driver itself, then hooking the INT 13h (disk driver) and INT 15h (memory query) BIOS interrupts.
Ježiš to je hustý :-)
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
18.7.2014 08:46 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
aptitude install grub-imageboot
mkdir /boot/images
cp test.iso /boot/images
update-grub
AsciiWolf avatar 18.7.2014 11:50 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Hezké, netušil jsem, že to má Debian takto zautomatizované. :-)
18.7.2014 13:06 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Ono, na blbuntu som kedysi inštaloval balíček s podobnou funkcionalitou. Myslím že sa volal grml-rescueboot, ale neviem presne. Ten stroj mám vypnutý a kôli takej drobnosti ho nebudem zapinať. Dosť sranda by mohla byť aj grml2usb, ale nemám USB lízatko na hranie.
18.7.2014 14:29 xxx
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Výše jsou hovník, lezúň a podobné hezké slovenské slova. Kokot je taky slovenské slovo ?
18.7.2014 15:44 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Áno, tak Ťa začínajú volať už keď Ťa vidia na kraničnom prechode. Mimochodom, jedna z prvých písomných zmienok o meste Štúrovo použila uvedený názov. Jediný problém je ten, že vtedy to slovo znamenalo kohút. Ale to sa zrovna Teba netýka.
AsciiWolf avatar 18.7.2014 11:46 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Proč starý syslinux?
Protože novější Syslinux se mi z nějakého důvodu (přesnou chybu si už nepamatuji) nepodařilo zkompilovat. V blogpostu jsem to zapomněl zmínit, dík za upozornění.
Proč ne distribuční syslinux?
Protože v Ubuntu i Debianu (krom sidu) je Syslinux v ještě starší verzi (4.05). :-D
Ježiš to je hustý :-)
Je, ale podstatné je, že to většinou funguje. :-P
18.7.2014 12:42 Bhua
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pouzivam uz delsi dobu, mam v grubu Partition Magic kdyby se neco nahodou pokazilo.

Navody na ruzne live-cd pro ubuntu je tady https://help.ubuntu.com/community/Grub2/ISOBoot/Examples
18.7.2014 12:46 Kono
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kludne sa da spomenut aj pxelinux, ktory je sucastou syslinux projektu, a umoznuje to iste, avsak cez siet. Binarky so zdrojakmi su vzdy sucastou distribucneho balika , cize treba siahnut po poslednej verzii. Je celkom efektne nastartovat zariadenie z lowendoveho openwrt routra (iso obrazy su na usb kluci, ci inom mediu, pripojenom k routru).
18.7.2014 21:17 biolog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Boot z ISO obrazu pomocí GRUB2
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tomu říkáte jednoduché? Vždyť to vyžaduje kompilaci zdrojáků. Jednoduché by to bylo, kdyby to uměl GRUB sám (nebo to sám zařídil voláním jiné utility).

A taky že to umí, viz Grub2 ISO Boot - Manually editing the GRUB files.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.