Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 15:24
Ve čtvrtek 19. dubna se koná Jarní cyklojízda 2007. Začátek je na náměstí Jiřího z Poděbrad v 18:00. Více na webových stránkách. Všichni příznivci cyklistiky jsou srdečně zváni.
Konec jízdy je na Holešovickém výstavišti. Dnešní rok je ve znamení ptačího zpěvu, kdo si přinese rádio může si patřičnou hudbu naladit.
Tiskni
Sdílej:
Nemám nic proti tomu, projet se na kole, ale proč ta nenávist vůči automobilistům ?
Kretén se ale občas najde i mezi cyklistama a to nezřídka. Zejména mě vytáčejí oblíbené kratochvíle některých cyklistů, jako:
Přitom jsem nezaznamenal, že by automobilisté pořádali nějaké podobné trestné výpravy, jako je tato.
Jinak řeči o potenciálních vrazích mám taky moc rád. Máš doma nůž na chleba, kterým bys mohl teoreticky někoho zabít ? Jo ? Tak seš taky potenciální vrah, ne ? Nechápu přesvědčení některých lidí, že všichni, kdo jezdí autem, jím jezdí výhradne proto, aby škodili cyklistům a chodcům a pokudmožno jich co nejvíc přejeli ...
Nechápu přesvědčení některých lidí, že všichni, kdo jezdí autem, jím jezdí výhradne proto, aby škodili cyklistům a chodcům a pokudmožno jich co nejvíc přejeli ...Asi proto, že u mnohých to tak vypadá.
Dnes a denně na Sokolské/Legerově... Když tam tak stojím, na shromaždišti pro chodce u přechodu, uprostřed obrysu auta nastříkaného sprayem na zemi (dokumentace po havárii.) Takňák nemám při pohledu na tu plechovou řeku pocit, že je to náhoda. To je permanentní trestní výprava.Přitom jsem nezaznamenal, že by automobilisté pořádali nějaké podobné trestné výpravy, jako je tato.
No tam to neznám, nésu z Prahe. A permanentní trestní výprava to není ... Ti lidi jedou do práce, atd. Nejedou demonstrovat za automobilismus.
Jo a kosa napříč zrovna stabilitu zvyšuje, když už jsi použil zrovna tenhle příklad. Proč myslíš, že ti, co chodí po provaze mají v rukou dlouhou tyč? :) Čímž nechci nijak obhajovat transport čehokoliv na kole "napříč", ale se stabilitou jsi fakt poněkud mimo.
Jinak ač sám jezdím na kole hodně všude včetně Prahy, tak zrovna cyklojízdy a "nepřátelství" vůči motoristům mi nějak vlastní není. Spíš by bylo fajn, kdyby lidi místo vzájemného obviňování se z porušování toho, či onoho začli při ježdění (ať už autem nebo na kole) poněkud víc uvažovat nad tím, jak ostatním účastníkům provozu přichystat co nejméně krizových situací. (Nejlépe by se každý řidič auta měl alespoň párkrát projet na kole nejen v lese, ale i ve městském provozu a naopak cyklista zas v autě (... za tmy po okreskách :). Pak by si možná v obou případech někteří uvědomili, jak to vypadá při pohledu z "druhé strany". :)
Vážně je povolené motat se na kole vpravo od auta na patnácti centimetrech mezi autem a pangejtem ?
Dobře, kosa napříč zvyšuje stabilitu. Teda pokud do ní někdo nenarazí ...
Ze třetím odstavcem souhlasím. Chce to klidnou hlavu a rozum do ruky, at už ta ruka drží volant, nebo řídítka.
Vážně je povolené motat se na kole vpravo od auta na patnácti centimetrech mezi autem a pangejtem ?
Bohužel. Protože:
Jízda na jízdním kole
§ 57
(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
Ovšem to tučné je také důležité - mnozí cyklisté zjevně nevědí, co je to zvýšená opatrnost.
A k tomu "bohužel" -- jak si představuješ bezpečný pohyb cyklisty ve městě mezi stojícími auty? Při více pruzích vedle sebe stejným směrem se dá jet mezi pruhy. Občas je to vhodnější (v případě velkého množství ulic z pravé strany), ale zas je třeba dávat pozor na řidiče, co se (většinou bez blinkru a pořádného rozhlédnutí, protože jinak by to nestihli) vrhají do vzniklé mezery v sousedním pruhu. A co silnice s jedním pruhem v každém směru? Jet prostředkem, kde tě míjejí protijedoucí auta celkem velkou rychlostí a často hodně natěsno? Ona je tedy realita většinou taková, že je potřeba obě strany kombinovat, protože někteří v koloně zajedou autem až na pravou krajnici a jiní zas na středovou čáru (aby měli dobrý výhled na stojící auta před nimi? :).
IMO je hlavním významem tohoto odstavce prosté sdělení "Motoristo, mysli na to, že se cyklista může pohybovat vpravo od tebe, i když tam není regulérní jízdní pruh. Cyklisto, pokud to považuješ za bezpečnější, můžeš jet po pravé krajnici a nemušíš předjíždět uprostřed mezi auty." Toť vše. Ale je smutné, že jestli si to z autoškoly řidiči nepamatují. Cyklista totiž nemá moc možností, jak řidiče (obzvlášť toho, co se sune ďábelskou rychlostí 10 km/h v koloně) ohrozit. Naopak to bohužel neplatí.
Co z ní vlastně plyne pro chování cyklisty?Totéž, co platí pro řidiče vozidla s právem přednostní jízdy. Tedy nebýt ukolébán tím, že platí nějaké právo.
k tomu "bohužel" -- jak si představuješ bezpečný pohyb cyklisty ve městě mezi stojícími auty?U osobáku to není žádný problém, v pravém zrcátku a pohledem vpravo je cyklista celkem dobře vidět. Problém je to u náklaďáků a autobusů, řidič nemá šanci spatřit cyklistu, který mu jede nalepený u pravého boku těsně za kabinou.
OK, nicméně to je celkem rozumný přístup v libovolné situaci a kdo se bezmyšlenkovitě spoléhá na jakékoliv právo tam, kde rozhoduje hlavně fyzika, je prostě blb. Navíc zmíněný odstavec nedává cyklistovi právo na žádnou "ochranu" nebo přednost, jen právo někudy jet.
Náklaďák/autobus .. asi jo, ale je pravda, že s tím alespoň já ani moc nepočítám. Jen kdyby sakra lidi používali důsledně pravý blinkr. To by ubylo adrenalinu. :) Koneckonců u osobáku je situace víceméně stejná, jen je kritické místo někde u zadního blatníku.
Ale tahle diskuze asi nemá moc význam, na závěru ve stylu "blbci jsou všude" a "kdo dává přednost spoléhání se na "právo" před přemýšlením skončí pravděpodobně špatně" se asi víceméně shodneme, ne?
Ono vůbec v neukazování směru jízdy jsou na tom cyklisté a motoristé minimálně nastejno.Není pravda. Už jsem tu kdysi citoval z oficiální statistiky ministerstva dopravy. Podle ní při odbočování neukazuje cca 60 % cyklistů. U automobilistů bych to tipoval tak do 3 %.
Druhé říká, jaká je pravděpodobnost, že mě do nebezpečné situace vzniklé nedáním znamení dostane motorista nebo cyklista. Obě čísla mají svůj význam, ale v provozu poněkud víc vnímám to druhé.Reálně je to úplně jedno, protože ani jednomu nelze důvěřovat. V obou případech je to ryze informativní, nikoli rozhodující. Ale měl-li bych to brát pro případ slepé důvěry, tak celkové nebezpečí bude vyšší v případě cyklisty. A to proto, že se budu téměř za každou cenu snažit mu zachránit život, který on svým hovadstvím vystavuje riziku. U motoristy bych se tolik nesnažil, spoléhaje částečně na jeho i své deformační zóny (ledaže půjde o náklaďák/autobus, ale tam budu chránit svůj život).
O nebezpečnosti by se dalo dlouze diskutovat, z pohledu cyklisty si třeba člověk prakticky vždy "jen" chrání svůj život, ale to asi nemá význam víc rozebírat. Jinak souhlas, že slepé spoléhání se na cokoliv není zrovna rozumný přístup.
Právě ty stránky mě přivedly na myšlenku, že je to trestná výprava.Např.:
auto mi zabilo kamaráda na kole - to je sice smutné, ale proč za to trestat všechny automobilisty. Nehledě k tomu, že si to kamarád na kole mohl klidne zavinit sám. Až někoho na kole srazí vlak, přesunou se cylkojízdy na koleje ?
bojím se aut-já se třeba bojím výšek a nepořádám akce proti vysokým budovám.
A vůbec na mě celá ta stránka s popisem koho blokovat a koho ne a kdo je na naší straně a kdo není taková divná a zbytečně bojovně naladěná ...
Nemá smysl Vás očemkoliv přesvědčovat, nejlepší je vždy názorná ukázka, přijeďte ve čtvrtek nebo i jiný den do Prahy, projedeme se na kolech po městě a možná, že se na řadu věcí budete koukat jinak. Vypíchl jste pouze jednu větu, naprosto demagogicky a hloupě, stejně hloupé jsou i věty o strachu a nožích. Bojovně naladěné jsou pouze Vaše příspěvky.
Abych jen trochu ilustroval Vaší chybnou argumentaci, srovnejte si dobu prostestu, po kterou bude omezena doprava ( 2x2h - jarní a podzimní cyklojízda ) s dobou po jakou nejsou řidiči žádnými protesty omezeni ( rok má cca 8760 hodin ), omezení v procentech vychází přibližně 0,046% což těžko můžete nazývat trestem, nehledě na to, že v této době bude doprava omezena postupně, takže žádný řidič nebude omezen 2 hodinami protestu, ale minutami.
Opravdu věřím, že Vaše argumenty vycházejí pouze z neznalosti problematiky a témat, které trápí cyklisty ve městech. Nevím jak často jezdíte do Prahy, jak dobře ji znáte a kolikrát jste ji projel na kole, ani nevím jak jste dobrý řidič či cyklista, ale mohu Vám s naprostou jistotou říci, že cyklisté nejsou ti, kteří zamořují ovzduší smogem, ani to nejsou ti, kteří způsobují vážné dopravní nehody a už vůbec to nejsou ti, kteří by na ulicích někoho omezovali nebo ohrožovali, právě naopak, na silnici je cyklista v permanentím ohrožení života ( už jste viděl cyklistu co zabil řidiče automobilu? ) za poslední týden jsem byl sražen automobilem na přehleném úseku jehož příčnou byla pouze agresivita řidiče, ve městech je infrastruktura budována pouze s ohledem na automobilovou dopravu a všichni ostatní jsou výrazně omezováni.
No Prahu mám trošku z ruky, takže to asi nepůjde. Navíc musím psát diplomku :o(
Nepovažuju svoje příspěvky za bojovně naladěné a nebyly tak míněny. Taky jsem se nesnažil nic vytrhávat z kontextu, proste jsem okomentoval dva důvodu ze seznamu. To s tím nožem je IMHO stejná kravina, jako nazývat řidiče potenciálnímy vrahy a auta zbraněmi.
0,046 zní moc pěkne. Ale mě jde spíš vadí to, že skupina lidí vyjede do města blokovat jinou skupinu lidí. Nevím, proč by mě měl někdo trestat za to, že sem si koupil auto.
Do Prahy nejezdím skoro vůbec. Jaký jsem řidič by musel zhodnotit někdo jiný, nicméně vzhledem k tomu, že už rok brigádně jezdím s taxíkem, kilometrů najedu celkem dost.
Když předemnou někdo na kole zničehonic odbočí doleva, nebo se táhnu za chumlem cyklistů, kteří jedou v pětistupu vedle sebe, tak mě rozhodně minimálně omezují. A co se týká ohrožovánáí .. nikdy jste neviděl cyklistu srazit někoho na chodníku ?
A cyklistu, co zabil řidiče automobilu jsem sice neviděl, ale dovedu si žive představit situaci, kdy řidič auto kvůli prasícímu cyklistovi strhne bokem ...
Že jste byl sražen Vám nezávidím a nepřeju. I za volantem se najde blb. Někdy i megablb.
A s tou podporou cyklistiky ve městech nevím, nesleduju to. Ale měl jsem pocit, že cyklostezek přibylo ...
Hlavním cílem všech těchto akcí je právě budování cyklostezek, které oddělí cyklisty od automobilů, což vyřeší problémy řidičů s cyklisty a zároveň zpřístupní město bicyklům.K tomu mám dvě poznámky. Praha se nikdy nestane městem cyklistiky, jako je třeba HK nebo Pardubice, i kdyby byly cyklostezky všude. Na to je příliš kopcovitá. A zadruhé, dokud se nevyřeší vyvedení tranzitní dopravy mimo centrum, je tam budování cyklostezek nereálné. To samozřejmě neznamená, že by nešly cyklostezky budovat mimo centrum, kde není tak hustá zástavba a ani doprava tam není tak koncentrovaná.
Kopcovitý terén není překážkou cyklistiky.Ano, pro mnoho lidí není. Ale vzhledem k fyzické kondici většiny pražské populace se zde cyklistika nemůže rozšířit tolik, jako v rovinatých městech, kde opravdu jezdí skoro každý. Je pravda, že na kole jsem po Praze neujel ani metr, zato jsem tam pěšky nachodil tisíce kilometrů, převážně právě v centru. A podle svých zkušeností říkám, že v úzkých ulicích s hustou automobilovou dopravou prostor není. Buď by se tam musel zakázat vjezd aut (což by dále zhoršilo problémy v jiných ulicích), nebo by se musela odebrat část chodníku (pokud to vůbec jde). Neříkám, že je tento problém všude, ale je to dost významná překážka budování cyklostezek.
Jiná věc jsou cyklostezky -- já je nikomu nechci brát, pokud mi je také nikdo nebude vnucovat (onen naprosto šíleně formulovaný odstavec v zákoně o použití cyklostezky, pokud je zřízena), takže pokud chcete mít moji (alespoň tichou :) podporu, propagujte na cyklojízdách zároveň zrušení této části zákona. Jinak můj názor na ně je, že jsou dobré tak možná pro nedělní výlet rodiny s dětmi a nebo pro ty, co na kole jezdí "aby byli na čerstvém vzduchu", ale jsou naprosto nepoužitelné pro normální dopravu. A nemyslím si, že to půjde změnit, protože velmi podobně je na tom značná část cyklostezek i v zemích na sever a západ od nás. Asi nemá cenu, abych tu víc rozebíral své důvody proti cyklostezkám, jen říkám, že průjezd "cyklistyckopřátelskými" Pardubicemi mě většinou přivádí téměř k zuřivosti a většinou také k porušování předpisů, protože jinak bych se tam motal ještě teď. Nemám nic proti cyklostezkám, jako alternativní cestě pro ty, kterým vyhovuje cestovat rychlostí kolem 15 km/h. Ale musí to být alternativa, ne jediná možnost. Dálnice jsou pro auta také alternativa a kdyby se někdo pokoušel přikazovat motoristům jezdit po dálnici bez ohledu na to, kam se chtějí dostat, asi by tvrdě narazil ... A celkem právem. Vyhrazené silnice pro rychlý pohyb aut jsou fajn, vyhrazené trasy pro pomalý pohyb cyklistů také, ale na tom zbytku přeci mohou všichni bez problémů koexistovat a netřeba k tomu úřední buzerace.
na tom se (snad) průbežně pracuje.Zejména hubou při předvolební kampani (že, pane Béme...)
propagujte na cyklojízdách zároveň zrušení této části zákonaPokud by měl být zrušen, pak by měl být též umožněn vjezd aut na cyklostezku. Jde-li totiž paralelně se silnicí (často draze vybudovaná) cyklostezka, není důvod, proč by po ni cyklisté neměli jezdit. Sice trochu přeháním, leč je tu jistý problém. Pro jeho poznání si stačí projet například úsek z Pardubiček na Nemošice. Teď už to není tak strašné, ale v prvním roce po vybudování nové cyklostezky (široké asfaltové) tak čtvrtina cyklistů jezdila stejně po silnici. Protože jde o silnici s velmi hustým provozem, ve špičkách tam doprava prakticky stála, protože nebylo možné předjíždět cyklisty, kteří tam neměli co pohledávat. I když než tam byla cyklostezka, bývalo to samozřejmě ještě horší, navíc byla tehdy silnice ještě užší než dnes. Lze to samozřejmě řešit i místní úpravou, aby nebylo bráněno vjezdu cyklistů na silnici tam, kde není podobný problém. Tím myslím, že by ustanovení bylo zrušeno a na problematických silnicích by se osadily zákazy vjezdu cyklistů - asi by to pak cyklisté respektovali více než dnes.
A to proč? Na dálnici je také zakázán vjezd nemotorovým vozidlům (a vozidlům s konstrukční rychlostí pod 80 km/h) a přesto nemají ostatní vozidla povinost použít dálnic dokonce ani tehdy, když vede víceméně hned vedle staré silnice. To je správně a na cyklostezkách by to bylo špatně???
Pokud cyklista jede po normální rovné silnici s velkým provozem tak, že jej není možné předjet, zasloužil by minimálně pořádně sprdnout, ale to je věc týkající se toho jednoho cyklisty. Nejsem si vědom, že třeba já bych někde auta znatelně zdržoval. V zatáčkách do kopce prostě autu uhnu a ukážu mu, že má volno a může jet a na zbytku silnic není problém cyklistu jedoucího u kraje předjet dokonce ani s náklaďákem. Stejně tak bych mohl argumentovat, že na cyklostezkách se přes celou plochu motají kočárky, davy pomalu jedoucích cyklistů apod., což mě zcela zbytečně zdržuje. Argument na naprosto stejné úrovni jako ten tvůj. Důvodů, proč nejezdit po cyklostezce je celá řada, základní je, že cyklostezky prostě nejsou (a ani moc nemohou být) dělané pro lidi, co kolo používají jako dopravní prostředek, aby se za odpoledne dostali 150 km daleko. Jo, takových lidí není moc, ale zas většinou autům téměř nepřekážejí a nechápu, proč by je měl zákon prudit. Navíc cyklostezka paralelně se silnicí je těžký optimismus. Možná tak pár set metrů (chvála výjimkám, ale je jich naprosto zanedbatelné množství), aby cyklisty nalákala na ni vjet a pak najednou konec (typicky bez možnosti najet bezpečně zpátky na silnici), zatáčka kamsi do pr*, kam cyklista naprosto nehodlá jet, štěrkový povrch místo asfaltu, ... nehledě na to, že bez podrobné mapy a věcného zastavování není šance prakticky žádnou cyklostezku/cyklotrasu pořádně sledovat.
Místní úprava může mít smysl, skutečně je zákaz mnohem lepší než nesmyslná formulace "použít cyklostezku, pokud je zřízena" .. to jako když chci jet do Holešovic a náhodou je zřízena cyklostezka do modřan, tak jsme povinen jet úplně jinam, než kam chci?? :) Nicméně silnic, kde by taková úprava byla opodstatněná je minimum.
Ona totiž samotná existence tohoto paragrafu o něčem svědčí. Povinnost jezdit po dálnici není, dokonce se a to platí, a přesto převážná většina motoristů dálnici použije prostě proto, že je to pro ně výhodnější. Pokud je u cyklostezek, které by měly být stavěny pro cyklisty stav takový, že většina cyklistů vyhodnotí jejich použití jako nevýhodné, tak je někde něco velmi špatně. Konkrétně víceméně to, co píšu výše -- prakticky žádný standard a záruka kvality cyklostezky ať už co s etýká povrchu nebo délky navíc oproti silnici; nedořešené křižovatky a ukončení cyklostezek, které podstatně zpomalují provoz a vytváří velmi nebezpečná místa; zoufale chybějící rozumné značení -- když nejsem místní, tak mi modrá kulatá značka řekne houby o tom, kudy cyklostezka vede a i žlutá šipka je nanic, protože velmi často vede na cesty se spíše teréním povrchem atd. IMO je řešení jednoduché ... upravit cyklostezky tak, aby jízda po ich byla ve většině případů pro většinu cyklistů výhodná a zrušit příslušnou část zákona. Těch pár cyklistů, kterým cyklostezky ani tak nebudou vyhovovat určitě provoz nijak neomezí.
A to proč? Na dálnici je také zakázán vjezd nemotorovým vozidlům (a vozidlům s konstrukční rychlostí pod 80 km/h) a přesto nemají ostatní vozidla povinost použít dálnic dokonce ani tehdy, když vede víceméně hned vedle staré silnice. To je správně a na cyklostezkách by to bylo špatně???To nebylo míněno vážně
Pokud cyklista jede po normální rovné silnici s velkým provozem tak, že jej není možné předjet, zasloužil by minimálně pořádně sprdnout, ale to je věc týkající se toho jednoho cyklisty.Jestliže je silnice úzká, cyklista nemá kam uhnout (leda do příkopu). Při hustém provozu v obou směrech ho pak logicky nejde předjet.
Navíc cyklostezka paralelně se silnicí je těžký optimismus.Okolo "metropole cyklistů" Pardubic nikoliv. Kromě té zmiňované vede třeba také na Lázně Bohdaneč a dál na Živanice. Možná tam jsou i další. Vím i o několika takových paralelních cyklostezkách na Šumavě, a to i v místech, kde je to podle mého názoru zbytečné (např. v úseku Bělá - Nová Pec; ovšem když má klub cykloturistů tři zastupitele z devíti, není se čemu divit
Povinnost jezdit po dálnici není, dokonce se a to platí, a přesto převážná většina motoristů dálnici použije prostě proto, že je to pro ně výhodnější.Podle mého názoru by to mělo být opačně (viz třeba Proč nezavést mýtné naruby?). Třeba i tou formou, že by se platila vysoká spotřební daň a za dálniční kilometry by se vracela.
Pokud je u cyklostezek, které by měly být stavěny pro cyklisty stav takový, že většina cyklistů vyhodnotí jejich použití jako nevýhodné, tak je někde něco velmi špatně. Konkrétně víceméně to, co píšu výše -- prakticky žádný standard a záruka kvality cyklostezky ať už co s etýká povrchu nebo délky navíc oproti silniciPříklad, který jsem předtím uváděl, je právě cyklostezka s kvalitním asfaltovým povrchem (lepším než silnice) a se stejnou délkou. Není racionální důvod, proč by měl cyklista jet po silnici. Podle mého názoru tam většina cyklistů jela čistě ze zvyku, nic pozitivního jim to totiž nepřinášelo.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.