Portál AbcLinuxu, 2. května 2025 21:33

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
vencour avatar 4.11.2007 14:42 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

V neděli choď na mne s kombinatorikou ... řešení vidím a to mi stačí ;-)

Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
5.11.2007 12:36 Robo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
ano, ano - reseni to ma - a to staci ;)
kouzer avatar 4.11.2007 16:13 kouzer | skóre: 11 | Mladá Boleslav
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Četl jsem to už dvakrát a pořád nechápu co je tam napsáno.. :-D
Linux user #448944.
4.11.2007 16:38 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak k té druhé úloze:
           (4n)
Je  celkem ( 3) způsobů jak vybrat tři body,
trojúhelník to nebude, když body leží na přímce -
       (n)
tedy v (3) výberech pro každou stranu čtverce, výsledek je:

(4n)     (n)
( 3) - 4*(3)
4.11.2007 17:46 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)

Já bych řekl, že první vrchol vybírám na kterékoliv straně čtverce, tedy 4.(n nad 1) možností, druhý vrchol na jedné ze zbývajících tří, tedy 3.(n nad 1) možností a poslední na jedné ze zbývajících dvou, tedy 2.(n nad 1) možností. To krát to krát to je suma sumárum 24n^3 možností.

4.11.2007 17:55 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
ale takhle nezapočítáte trojúhelníky, které mají dva vrcholy na jedné straně a třetí na jiné
4.11.2007 17:59 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)

Jasně, jsem pako. Těch se dvěma vrcholy na jedné straně a se třetím jinde je 4(n nad 2) + 3n.

4.11.2007 18:17 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)

Jasně, jsem pako. Těch se dvěma vrcholy na jedné straně a se třetím jinde je 4(n nad 2) + 3n.

                                      24n^3
          (n)                         ----- + 6n^3 - 6n^2 = 10n^3 - 6n^2
Je jich 4*(2)*3n, celkem je to tedy     6   
4.11.2007 18:50 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)

Jo, to plus je překlep, patří tam samozřejmě krát :-)

4.11.2007 16:55 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
K první otázce:
                       (n)
Tři body můžeme vybrat (3) způsoby,
              (p)
z toho leží v (3) možnostech na jedné přímce,
                 (n)   (p)
tedy výsledek je (3) - (3).
to by mělo být totožné s tímto řešením:
počet trojúhelníků s vrcholy, které na přímce neleží,
   (n - p)
je (    3), počet trojúhelníků, které mají
                                  (n - p)
na přímce právě jeden vrchol je p*(    2) a
počet trojúhelníků, které mají na přímce právě
                      (p)
dva vrcholy je (n - p)(2), dohromady to
dá celkový počet trojúhelníků
4.11.2007 17:57 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)

Tady mi to vychází stejně, tedy (n-p nad 3) + (n-p nad 2)(p nad 1) + (n-p nad 1)(p nad 2). První člen jsou trojúhelníky se všemi vrcholy mimo přímku, druhý trojúhelníky se dvěma vrcholy mimo přímku a jedním na n, třetí pak trojúhelníky se dvěma vrcholy na přímce a jedním mimo ni.

Po otrocké úpravě (bez záruky): (n - p)(4n^2 + 3np^2 - 11np - 6n - 3p^3 + 7p^2 + 6p + 2)/6. :-)

4.11.2007 18:27 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
(n - p)(4n^2 + 3np^2 - 11np - 6n - 3p^3 + 7p^2 + 6p + 2)/6
To je docela zvláštní výsledek, neboť počet trojúhelníků by měl být celočíslený, ale vzhledem k tomu, že se tam vyskytují koeficienty jako např. 11/6 nebo 7/6, tak si nejsem jist tou celočíselností.
4.11.2007 19:18 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)

Zvláštní jistě být může, nicméně není nutně špatný. Čitatel je vždy, jak ukazují následující tabulky, dělitelný i dvěma i třemi, tedy je dělitelný šesti, tedy je výsledek celý.

n p | n-p || 4n^2 | 3np^2 | 11np | 6n | 3p^3 | 7p^2 | 6p | 2 | sum | product
----+-----++------+-------+------+----+------+------+----+---+-----+--------
S S |  S  ||                                                       |    S
S L |  L  ||  S   |   S   |  S   |  S |   L  |   L  |  S | S |  S  |    S
L S |  L  ||  S   |   S   |  S   |  S |   S  |   S  |  S | S |  S  |    S
L L |  S  ||                                                       |    S

n%3 p%3 | n-p | 4n^2 | 3np^2 | 11np | 6n | 3p^3 | 7p^2 | 6p | 2 | sum | product
--------+-----+------+-------+------+----+------+------+----+---+-----+--------
 0   0  |  0  |                                                       |    0
 1   0  |  1  |  1   |   0   |  0   | 0  |   0  |   0  | 0  | 2 |  0  |    0
 2   0  |  2  |  1   |   0   |  0   | 0  |   0  |   0  | 0  | 2 |  0  |    0
 0   1  |  2  |  0   |   0   |  0   | 0  |   0  |   1  | 0  | 2 |  0  |    0
 1   1  |  0  |                                                       |    0
 2   1  |  1  |  1   |   0   |  2   | 0  |   0  |   1  | 0  | 2 |  0  |    0
 0   2  |  1  |  0   |   0   |  0   | 0  |   0  |   1  | 0  | 2 |  0  |    0
 1   2  |  2  |  1   |   0   |  2   | 0  |   0  |   1  | 0  | 2 |  0  |    0
 2   2  |  0  |                                                       |    0

Nic dalšího už dneska nedokazuju :-)

4.11.2007 19:28 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Máte pravdu :-)
5.11.2007 18:56 miro | skóre: 19 | blog: miro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Potvrdzujem, mam to rovnako. Otrocke upravy neprevadzam, na to je tu maxima, ale ani v tej sa mi to nechce robit :)
Josef Kufner avatar 4.11.2007 18:26 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Řešení existuje. (A teď můžem jít v klidu spát.)
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
5.11.2007 19:04 miro | skóre: 19 | blog: miro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
No mozno by si sa mal este zobudit a premysliet to znovu (link) ;)
5.11.2007 08:44 MJ | Tady a teď
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To záleží na tom, jestli máme počítat i trojúhelníky s nulovým obsahem ;-)
5.11.2007 19:02 miro | skóre: 19 | blog: miro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě kombinační hádánky :-)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ad druha uloha: podla mna nie je spravne zadana. Nehovori sa, ci moze byt dany bod aj vo vrchole stvorca. Ak ano, tak pre rozne rozmiestnenia bodov su rozne vysledky.

Priklad: n=3,
  • 1. body rozmiestnime do vrcholov a stredov stran (na kazdej strane su tak po tri vrcholy)
  • 2. body rozmiestnime do 1/4, 1/2, 3/4 kazdej strany.

    Pre jedno n tak dostaneme (zrejme) dva rozne pocty trojuholnikov...
  • Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.