Portál AbcLinuxu, 1. listopadu 2025 23:48
Klidně toho napiš víc, pěkných myšlenek. Sám si takhle vypisuju například perly ze Sinuheta ... ještě jsem tam všechny nestih dopsat ... tohle mi přišlo na mysli včera ... "Je nesprávné ptát se proč? otázal jsem se. Ach, Sinuhete, příteli můj, i já jsem se ptal proč. Příliš často jsem se ptával proč. A proto sedím zde, a s boulemi na hlavě."
Mam dojem, že jsme ji dokonce měli i v ruštině někdy okolo 198x 
zastal. Nemám pocit, že bychom na gymplu nečetli -- popravdě co jsem nestihl přečíst tehdy tak už asi nestihnu přečíst nikdy. Osobně vidím tyhle problémy:
a) literatury (kvalitní) existuje obrovské množství a vyžadování načtení určitého striktně daného seznamu hrozně omezuje personalizaci výběru, která je IMHO velmi žádoucí. (Když zrovna čtete Babičku tak nemůžete číst Dostojevského.)
Ideálním stavem IMHO je když si člověk vybere knížku o které slyšel ve škole a která ho zaujala.
b) v různých seznamech literatury je IMHO neúměrně protěžována starší literatura a literatura čistě historického nebo regionálního významu -- opět se tu hodí příklad s Babičkou.
c) lidé co to učí na to nemají vzdělání -- troufám si říct, že to je většinový případ. Když mají vystudovanou bohemistiku tak ví všechno možné o české literatuře -- včetně toho kdy žil Václav Šmidla a čím obohatil literaturu severozápadu české části dolního slovácka. Naopak o světové literatuře jim vlastně nikdo nic moc neřekl. => když mají učit tak začnou mechanicky učit to co se učilo vždycky s tím, že budou pochopitelně akcentovat to co umějí nejlépe -- z toho plyne důraz na panoptikum v čele s Němcovou, Karolínou Světlou a Karlem Matějem Čapkem-Schodem.
d) souvisí s c) -- neučí se (skoro) moderní literatura a vůbec se neučí film (což je IMHO obrovská chyba). Je to něco podobného jako výuka historie, kde se půl roku řeší lid popelnicových polí a pak se s jazykem na vestě stihne nějak udělat WWI -- o dějinách za bolševika se potom radši nemluví vůbec. (Je to nové == není to historie... ...a navíc mi nikdo nebude nadávat.)
No a nalejme si čistého vína -- ono je to stejně skoro všem děckám fuk.
Na sovětskou literaturu dsot podrobné vylíčení, ten milostný trojúhleník mi poskytl mnoho námětů k přemýšlení. Pak jsem to četl ještě asi dvakrát. Rozrušená země, to byl taky krásný příklad jak sovětská moc dokázala zničit fungující zemědělské hospodářství. Napřed jim dali půdu a potom jim ji vzali a ještě z nich udělali kulaky.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.