Portál AbcLinuxu, 13. května 2024 01:06

Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš

17.2.2011 20:44 | Přečteno: 1425× | poslední úprava: 17.2.2011 20:44

a růžově to nevidíš, prosvištíš zatáčkou rovnou do pokoje s kapačkou. Takhle to zpívá Dan Landa a celkem to vystihl, holt benzinovej šílenec, ví o čem to je. Ale radši když to vyjde bez té kapačky. Něco o krizovkách, průserech a kalamitách jsme probrali ve zvláštním vydání tohohle seriálku. Zima pokročila, trochu jsme si na klouzání zvykli, pak zas odvykli a teď to klouže přímo ukázkově.

Minule jsme načali téma smyku. Smyk nastává když adheze pneumatik už nestačí udržet síly které vznikají pohybem vozidla a to se začne pohybovat jiným směrem než je obvyklé. Může to nastat úmyslně, kontrolovaně jako drift, skandinávský flick, ostrá zatáčka s využitím ruční brzdy. Najděte si video z nějaké rally nebo kousky co předvádí třeba Ken Block. Je to efektní, zábavné, často i účelné ale v provozu raději ne! Musí se to fakt hodně umět a vždycky mít rezervy. Horší je když smyk přijde neúmyslne, nečekaně a ještě v místě kde se to nejmíň hodí. Proč se to stane? Proto že něco přeženeme. Rychlost, necitlivé brzdění nebo zrychlování, prudký pohyb volantem, prostě jezdecká chyba. Pár případů bude asi skoro nezaviněných, někdy se stane že je na vozovce kluzké místo které se dá těžko předvídat a podobně ale to jsou výjimky. Takže nám to uklouzlo, jedeme kam nechceme a teď co s tím?

Začneme třeba smykem nedotáčivým. Jsou k němu náchylnější auta s pohonem předních kol která dnes převažují ale to neznamená že to nemůže ptkat i zadokolku. Zvládnutí vyžaduje tréning, teoretický popis je celkem k ničemu takže budu stručný. Auto míří předkem ven ze zatáčky a nereaguje na řízení. Zatočená přední kola hrnou bokem a nevedou vozidlo, snaha o další zatočení to jen horší. Je potřeba aby se kola chytila, začala zas držet směr. Mírně ubrat plyn aby se zmenšil prokluz kol, aby se zpomalením přenesla váha na předek a zvýšila se adheze. Lehce zmenšit úhel natočení řízení aby kola přestala jít bokem. To ale chce trochu praxe a citu, stejně jako občas propagované použití ruční brzdy k vyvolání přetáčivosti. Pro netrénovaného laika trochu moc věcí ve chvíli kdy neví kde mu hlava stojí. Hlavně v panice nedupnout na brzdu. Když už vám ta noha bude cukat tak šlápněte spojku. Kola se pak můžou volně otáčet a nemusí přenášet podélné síly. Mnohem líp pak zvládají síly příčné, tedy vedení ve směru.

Smyk přetáčivý nastává když uklouznou zadní kola. Zadek auta začne vybočovat ven ze zatáčky, auto zatáčí jakoby ostřeji než jsme původně chtěli. Pokud se to vymkne kontrole, může se stát že se auto postaví napříč přes silnici, otočí úplně dokola (třeba i několikrát, takzvané hodiny) nebo dokonce vylítne ze silnice, někdy paradoxně směrem dovnitř. Vyrovnáme to tím že volantem točíme takzvaně kontra, tedy směrem proti tomu přetáčení, ven ze zatáčky. Nesmí se to přehnat jinak se auto takzvaně kousne, rychle se překývne do opačného směru. A to už určitě nestihnete srovnat, tolik místa na silnici není. Samozřejmě na to má vliv i přidání a ubrání plynu, ale to opět chce trénovat. Zas pomůže vyšlápnutí spojky.

Jsou i nestandardní situace ve kterých i nejlepší řešení je nestandardní, to je ale většinou mimo schopnosti laika. Například v automobilovém sportu často můžeme vidět že vůz skončí v "hodinách", tedy ve zdánlivě nekontrolovaném několikanásobném přetočení. Často to ale je smyk úmyslně vyvolaný. Když po nějaké kolizi dojde ke ztrátě kontroly nad vozem, je někdy lepší rasantním zabrzěním dostat auto do hodin. Pohybová energie se přemění na rotaci a vůz se po několika otočkách bezpečně zastaví v bezpečnostní zóně místo aby nekontrolovaně narazil do svodidel. Prý to v některých školách smyku vyučují jako řešení smyku při aquaplaningu. Logiku to má, pokud dostanete smyk při vjetí do vrstvy vody tak nejnebezpečnější moment je ten když kola opustí vodu. Pokud auto ve smyku míří výrazně jiným směrem než původně mělo, pak až se kola chytnou už se nedá směr opravit řízením. Prostě když to jede bokem tak to pak skočí do příkopu. Pak je lepší udržet auto ve smyku. Sice se točí v hodinách ale pokračuje setrvačností aspoň přibližně původním směrem, tedy po silnici. V hustém provozu bych to vážně nechtěl zažít. Někdy je taky lepší opustit kontrolovaně silnici kvůli snížení rizika. Kamarád z autoklubu takhle před pár lety zachránil auto. Dostal se do smyku a viděl že se neudrží na silnici. Raději poslal auto rovně ze zatáčky dolů z několikametrové stráně do lesa kde narazil do stromu. Škody byly nepatrné. Kdyby se snažil za každou cenu udržet na silnici, sjel by ze stráně bokem a pravděpodobně to převrátil na střechu. No radši bych takovéhle situace neřešil.

Zvládání smyku je užitečná ale složitá věc. Občas si to trénuju ale stejně nevím co bych dělal kdyby to někde fakt krutě ujelo ve větší rychlosti. Ale takové ty drobné skluzy v menších rychlostech někde při odbočování natrénovat jdou. Můžete navštívit nějakou školu smyku, sice to něco stojí ale jsou to profíci. Dají se najít videa a studovat teoreticky, taky na různých automobilních webech je rad dost. Tohle všechno opravdu nemůžu a ani nehodlám suplovat. A hlavně ten tréning. Nějaké prázdné parkoviště, hřiště nebo letištní plochu. Spousta starých vojenských a zemědělských letišť je víceméně přístupná, stačí třeba na mapy.cz zadat nouzové plochy. A jezdit a jezdit a klouzat a smykovat. Ale ne hraní si s ruční brzdou! Vytyčit si trasu, slalom, zatáčku, osmičku, třeba kuželkama z PET lahví, nebo postavit sněhuláčky a jezdit a jezdit. Pořád rychleji až to uklouzne. A pak přemýšlet proč se to stalo a co s tím.

Tak to by pro dnešek stačilo, jezděte opatrně, dávejte na sebe pozor a já časem zas něco sesmolím. Třeba o tom co dělat když už něco nevyšlo, třeba když skončíme v závěji, spadneme do příkopu nebo nás pronásleduje aligátor.        

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

17.2.2011 21:52 jyrki | skóre: 22 | blog: JKR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Diky za super clanek. Osobne mam se smykem celkem dost zkusenosti a lip zvladam pretacivy smyk (ale je velky rozdil jestli v predo- nebo zadokolce). Ten nedotacivy mi moc nejde, kdyz k nemu prijde, saham po rucce.
We don't need no education...Asi potřebuješ, použil si dvakrát zápor * Registrovaný uživatel Linux #245559.
17.2.2011 22:04 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Nedotacivy se odjakziva resi seslapnutim plynu az na podlahu (na predokolce)
Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
17.2.2011 23:56 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
To je právě ta chyba... Když se auto nedotáčí a ty dáš plnej plyn tak když je kluzká vozovka tak si to nehledě na natočení kol namíříš tečnou poloměrů rovnou do škarpy. lepší si myslím dát ručku na kluzkém povrchu. teda lespoň mě se takhle lépe zatáčí. :-)
18.2.2011 09:48 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Nedotacivy se odjakziva resi seslapnutim plynu az na podlahu (na predokolce)
ROFL :-D

tohle jsem si zkoušel jak u nás byl tuhle zimu první sníh a skončilo to lakem podřeným od stromu - fakt jsem si nemyslel, že to má tolik setrvačnosti aby to doklouzalo až tak daleko ...

testoval jsem při odbočení do pravýho úhlu, při jaký rychlosti se mi to utrhne - to jsem tipnul dobře, začalo to tak akorát klouzat, ale místo abych to nechal zpomalit a srovnal, nebo to zkusil dotočit přes ručku, měl jsem ten zvrhlej nápad vyzkoušet, jestli mě z toho předohrab vytáhne, když kola trošku zabíraj ... no tak v okamžiku přišlápnutí plynu přední kola přišly o poslední zbytky ovladatelnosti a auto vystřelilo naprosto rovně po tečně ven
18.2.2011 10:21 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Delas na vrakovisti nebo ve spitale?
18.2.2011 11:05 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Mozna se pletu, ale pokazde kdyz jsem jel na povrchu se snizenou prilnavosti a zacalo mi to "ustrelovat" tak lehke slapnuti na plyn zpravidla pomohlo (ale fakt je, ze to bylo uz na vyjezdu ze zatacky).
Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
18.2.2011 11:38 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Tak tos mel kliku, ze kola uz zabraly na pevnejsim, protoze kdyz pridas plyn za snizene adheze tak se to utrhne uplne.
gtz avatar 18.2.2011 13:11 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
při výjezdu bylo štěstí, že se kola chytla asfaltu, ale když Dáš plný kotel, přední kola zahrábnou ABS se to bude snažit rozdejchat a výsledek může být ten, že auto se bude nekontrolovaně řítit jinam.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
gtz avatar 17.2.2011 21:58 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Díky za pěkné počtení.

Včera dopoledne u nás byla hodně veká ledovka. Ať jsi se snažil zatočit tam nebo tam auto si jelo stejně kam chtělo. Nejhorší byly chodníky, to jsem musel dávat bacha nejen na ledovku, ale i na chodce.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
17.2.2011 22:30 manasekp | skóre: 29 | blog: manasekp | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
pekny clanek. kontrolovane opusteni vozovky ze strane do stromu pobavilo :-)
BIOKOMP | Cas od casu se pokousim nekoho srazit k zemi abych se tam nevalel sam.
PepaSFI avatar 18.2.2011 18:15 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
jo zní to divně ale je lepší jet ze svahu po kolech a narazit do stromu deformační zónou, ve směru který nejlíp zvládnou bezpečnostní pásy než to třikrát překulit přes střechu a do téhož stromu narazit dveřma nebo střechou. V tomhle případě byl strom dost daleko, odnesl to nárazník, mřížka chladiče a trochu kapota. Auto zůstalo pojízdné, jestli si dobře vzpomínám tak snad z toho lesa vyjel bez vyprošťování ale tím si už nejsem jistý. Kdyby to vzal bokem tak by to šlo určitě aspoň jednou na střechu.
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
17.2.2011 23:30 tralala
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Prý to v některých školách smyku vyučují jako řešení smyku při aquaplaningu.

Tak to je balada, nevím proč ty autoškoly ještě vůbec fungujou, stejně jsou k ničemu. Kroutit volantem a jet dopředu je maximum dovedností průměrnýho řidiče (a hlavně řidiček).
17.2.2011 23:33 M-train | blog: finance
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mozna jsem te nepochopil ohledne pouziti rucni brzdy. Driv jsem to obcas jako nouzovku pouzil, ale ted pouzivam auta, co vlastne klasickou rucni brzdu nemaji (novy Citroeny a Volva), navic casto automaty bez spojky. Tam ta moznost pak vypadava, ne?

Jinak souhlasim, ze je dobre si alespon male smyky umyslne trenovat, dostanu pocit kontroly nad autem. Nekdy :-)
Nobody can give you as much as I can promise you
gtz avatar 18.2.2011 18:49 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Párkrát jsem jezdil Vectrou-B která měla automat a zimě se chovala velice hezky. Párkrát jsem jel s nějakým modelem od Volva (XC modely) a myslím, že ručka tam taky nebyla (tam bylo nějaké tlačítko). Ale zase na druhou stranu u těchto modelů automat zapíná v zimě převod 4x4 a s tím se dá hrnout na sněhu celkem dost brutálně.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
18.2.2011 20:01 M-train | blog: finance
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
XC60 i XC70 bys vlastně mohl teoreticky přeřadit pákou do polohy 'P', ale přiznám, že jsem si to netroufnul. Jinak nedělají všechny modely jako čtyřkolku, záleží na výbavě. Je ale pravda, že tyhle typy už skoro nejsou obyčejné osobní modely, svou robustností to sedí úplně jinak.
Nobody can give you as much as I can promise you
gtz avatar 18.2.2011 21:46 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
XC70 a XC90 :-) s 4.4/V8 motorem ve výbavě executive.

Oba tyto modely byly bazarové, a díky tomu, že mám kamaráda v jednom bazaru tak jsem se mohl k nim dostat.

Ale to jsou modely nad možností dnešních lidí (cenově), a je dobré, že i do střední třídy se začíná montovat náhon na 4x4
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
19.2.2011 13:00 M-train | blog: finance
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Nedalo mi práci přijít na to, že český dealeři mají neskutečnou marži. U těchle modelů kolem 400.000 kr. na kusu, a teprve, když jim vloni spadly kšefty, tak dali milostivou slevu v akci kolem 100-150.000 kr. Furt jim ale zůstává děsný procento, tak mi to vyprovokovalo k tomu, že jsem začal o Volva zajímat. Tenhle týden např. přímo z výroby model XC70 D5 204 HK, 6-AT za 34.000 € - je to bez DPH a dopravy, ale pořád to vyjde celkem pod milion, a to ti žádnej dealer doma nedá ani náhodou. Teď už se nedivím, proč jsou tihle 'podnikatelé' tak vychechtaný, a zároveň se divím, že je lidi sponzorujou, a neseženou si to sami.
Nobody can give you as much as I can promise you
gtz avatar 19.2.2011 16:09 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Já to vím moc dobře, ceny zde u nás jsou jedny z nej ... škodovky se dají lépe koupit na SK/Pl. Moje oblíbená značka Opel zase v Německu/Slovinsku. Většinou když se člověk podívá na cizího dodavatele tak u něj dostane nejen větší slevu, ale i bonusy navíc např. ve výbavě. Kolega takto v Německu kupoval Opel-Vectra-Combi za cenu cca 550 000.- CZK v plné výbavě a s 2.5VI motorem. Cena u nás byla někde kolem 950 000.-. Před rokem v Itálii jsem se díval na jednu Alfu, která byla prodávána jako předváděcí auto s tím, že mělo najeto jen 500 km. Byla v 100% výbavě s tím nej-mootorem co byl a cenově se toto auto rovnalo ceně škodovky u nás (cena tam byla někde k 10000€ při platbě v hotovosti).

spousta lidí prostě neřeší nákup venku, bojí se servisů, reklamací a papírování s tím.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
19.2.2011 18:32 M-train | blog: finance
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
spousta lidí prostě neřeší nákup venku, bojí se servisů, reklamací a papírování s tím.

Tomu pochopitelně rozumím, nemají obchodní vzdělání, neumí jazyky, nejsou zvyklí jezdit do světa a jednat tam s lidma. Jenže, tady jde o nová auta přímo z výroby, tj. potvrzená servisní knížka je stejně platná jako ta, kterou orazítkuje český dealer, tj. přivezeš auto, nezavírá okno, nejbližší servis Volvo to musí zdarma opravit (mají to zaplacené od výrobce).

Napřed jsem z toho měl srandu, pomoc kamarádům, ale teď už to je docela pravidelný byznys, tak 2ks měsíčně a já dostanu jen dohodnutou provizi za sehnání auta přesně podle požadavku, jeho dodání až ke kupci, včetně originálních dokladů. A jak jsem zjistil, zejména u dražších vozů je to procento individuálního dovozu do Čech už docela velký. Škodovky z Německa, Volva z Belgie nebo Švédska, jiný nevím.
Nobody can give you as much as I can promise you
gtz avatar 19.2.2011 19:15 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Znám to, také jsem to párkrát takto řešil. Motorky a skútry z Itálie(vespy jsou tam až o 1/3 levnější a o bazarových kouscích ani nemluvím), Opel z Německa/Švýcarska. Opel dtto. GM má také mezinárodní garančku, ale naši dealeři se snaží vždy házet klacky pod nohy.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
20.2.2011 12:29 M-train | blog: finance
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
S těma dealerama - že hážou klacky pod nohy, je pochopitelný, při té ztrátě bezpracného zisku při prodeji nového auta. Ale už se učej, ti chytřejší přišli na to, že je lepší si toho nového majitele auta z ciziny podchytit, aby k nim chodil na servis. Nevím, jak v Čechách, ale v Evropě je kalkulace profitu z auta nastavená na servisu, a nikoliv na prodeji.
Nobody can give you as much as I can promise you
Chytrex avatar 18.2.2011 05:52 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dík za skvělý zápisek.. :)
Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
18.2.2011 08:49 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak tuhle zimu jsem si malem dvakrat zamazal kalhoty kvuli ledovce.

Jednou jsem se blizil standardni rychlosti ke kruhaci, kterej jezdim denne do prace, cela cesta byla v pohode, ale pred kruhacem to bylo nejak namrzly. Tak jako obvykle chci zpomalit z 50km/h, abych mohl dat prednost tem na kruhaci. Jelo tam jedno auto, ale uz odjizdelo z meho vjezdu, tak jsem chtel opravdu jenom lehce pribrzdit, ale brzda vubec nereagovala (ani ABS neskubalo, jako obcas na snehu). Tak jsme se s manzelkou ritili ke kruhaci, ja uz zacal pripravovat klakson, abych varoval toho na kruhaci. Nastesti na kruhaci nic dalsiho nejelo a ten na kruhaci uz byl mimo, tak jsem na kruhac vlitnul a hned dalsi zase vyjel a zabrzdil. Tam jsem to otocil a pak pokracoval zase na kruhac a puvodnim smerem.

Druha akce byla, kdyz jsem jel z prace, mam tam takovej kopecek. Videl jsem, ze to klouze, tak uz jsem pomalu pribzdoval a pak prisel kopecek a vidim tam dal prede mnou auto, tak si rikam, ze radsi zacnu brzdit, abych mel rezervu, kdyby to zase klouzlo. No a ta mrcha Prius zase vubec na brzdeni nereagoval, tak jsem uz zacal premyslet, jestli bude lepsi to naprat do toho auta, nebo to zkusit nekam stocit do zdi nebo sloupu, pak ma napadlo jeste zaradit mod "B" (brzdeni motorem) a ono se to chytlo a hned to zacalo zpomalovat. Ale pak jsem to jeste zkousel na rovnej silnici, kdyz siroko daleko nikdo nejel, a tam to taky klouzalo naprosto festovne, brzda se proste vubec nechytala. Vyjel jsem z obce a ledovka nikde.

Tak ted ale nevim, jestli se Prius totalne neposere, kdyz je ledovka a reagovat vubec nechce.
PepaSFI avatar 18.2.2011 22:41 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
to je přesně to proč nemám moc rád moderní auta, odtrženost od reality. Všecko je tiché, pohodlné, bezpečné. Člověče, hlavně se o nic nestarej, naše dokonalé systémy všechno vyřeší. Ale ono to není vždycky dobře.
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
18.2.2011 09:53 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Přetáčivý smyk
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nevím, jak moc je účinné vyšlápnutí spojky při přetáčivém smyku, aspoň tedy s předním náhonem. Stalo se mi to jednou na hodně kluzké silnici (kalamita před Silvestrem 2005). Dal jsem kontra, spojku a stejně jsem letěl dovnitř. Zpětně si říkám (z čehož se dá odvodit, že jsem přežil), že s předním náhonem by asi bylo lepší dát kontra a prošlápnout plyn. Přední kola by mě vytáhla ven a pak bych to musel srovnat na pravém okraji silnice.
18.2.2011 10:24 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetáčivý smyk
Hacek bude v tom, ze pokud na kluzke silnici slapnes na plyn, nikam te to nevytahne, ale jeste vic se to utrhne.
18.2.2011 18:40 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetáčivý smyk
Já jsem kdysi v jedné mírné zatáčce chytil náledí (snad nějaký ranní dubnový mrazík), začal mi uhybat zadek, tak jsem dal kontra a v tom okamžiku jsem se dostal zase na asfalt. Stodvácu to katapultovalo do protismyku, a po necelé otočce jsem skončil zadkem v příkopu. Jak jsem byl roztočený, tak se tam stočil i předek a ještě mě to na tom šikmém převrátilo na bok.
18.2.2011 10:48 zenhas | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ještě taková poznámka. Při smyku přední nápravy je vyšlápnutí spojky důležité ještě z jednoho důvodu. Nejen kvůli tomu aby se kolům "odebrala" část práce a mohla se točit jak potřebují. Je to proto, že při vyšlápnutí spojky auto ztratí část dopředné energie a trošku se zatíží na předek a kola se trošku víc "přitlačí" na vozovku.

je to stejné jedete a zabrzdíte. přebytek energie vás tlačí dopředu a dolů.
18.2.2011 10:57 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
při vyšlápnutí spojky auto ztratí část dopředné energie a trošku se zatíží na předek a kola se trošku víc "přitlačí" na vozovku.
Tohle jsem vubec nepochopil, muzes to nejak rozvest? To by platilo jen pokud byly v zaberu ne?
18.2.2011 13:54 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Kolega asi myslel to, že když přední kola táhnou, tak se trošku nadzvedne předek a trocha váhy se přenese dozadu, když vyšlápneš spojku, tak se to zase vrátí zpátky. Markantně je to vidět při rozjezdu.
18.2.2011 15:24 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Pak ale napsal blbost, protoze to nesouvisi z polohou spojky, ale plynu.
18.2.2011 16:23 zenhas | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Ne, nenapsal. Když pustíš plyn nejedou kola na volno. stále jsou v záběru ikdyž menším. Když pustíš spojku, v žádném záběru nejsou a točí se na volno.

Myslet. :)
18.2.2011 18:09 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Eeee... co mas za auto, prosimte? Kdyz auto jede a pustis plyn, kola v zadnem zaberu nejsou, naopak brzdis motorem. Samozrejme za predpokladu, ze se bavime o normalni jizde, ne o muceni motoru pod hranici volnobehu.
18.2.2011 19:53 zenhas | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
eee a opravdu jsi přesvědčen, že kola připojená na hnací jednotku se chovají stejně jako odpojená od hnací jednotky? K tomu totiž spojka slouží. Myslím, že to není ani závislé na modelu auta. Spojka funguje ve všech "manuálech" stejně. :)

No co, asi mi to každý rok na školách smyku říkají špatně. A když po zvládnutí smyku neskončím ve škarpě, z5ejmě to dělám blbě. Asi mi budeš muset jožine poradit. :D

Původní příspěvek byl jen doplněním části o vyšlápnutí spojky v článku. Ale ten jsi asi nečetl. Proč také, že? :) O přenesení váhy se tam taky píše.

Mnohdy stačí pustit plyn. To je pravda, spojkou chybu člověk neudělá. Když jedeš pomalu a přesto to uklouzne (např ze zmrzlého kopce dolů) nechcípne ti motor.
19.2.2011 00:29 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Ja taky nezpochybnuji, vyslapnuti spojky kvuli odpojeni kol od motoru (to zabrani chcipnuti a umozni kolum odvalovani), to je v poradku, ale to, ze tim odeberes nejakou "doprednou energii" a zatizis predek :-)

Ve chvili, kdy sundas nohu z plynu totiz auto samovolne brzdi motorem a nic takoveho jako tah dopredu tam neni.
19.2.2011 09:18 zenhas | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
Nejde o tah dopředu. Jde o přenesení části hmotnosti na předek čímž dojde k většímu přitlačení předních kol na silnici. Taky ne vždy je brždění motorem výhoda.
19.2.2011 09:27 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
To jako ze jedes pod plynem a slapnes na spojku, aniz pustis plyn? Protoze jinak k tomu preneseni hmotnosti dojde uz tim, ze ten plyn pustis, nasledne seslapnuti spojky uz na to nema vliv (ve skutecnosti predek spis odlehci, ale vzhledem k adheznim podminkam to nestoji za rec).

Taky mi nejde dohromady to tvoje "preneseni vahy dopredu sesplapnutim spojky" coz naznacuje, ze se kola snazi tocit rychleji nez by odpovidalo rychlosti jizdy a "zabraneni chcipnuti motoru" coz naopak naznacuje, ze se kola snazi tocit pomaleji, nez by odpovidalo rychlosti jizdy. Oboji, jak uznas, nastat najednou nemuze.
18.2.2011 16:23 zenhas | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zimní radovánky 3 - Jsou chvíle kdy už to neřídíš
ano, přesně tak.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.