Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 14:00
Code::Blocks < Qt Creator
17.10.2011 23:10
| Přečteno: 2366×
|
| poslední úprava: 17.10.2011 23:11
Dobré IDE je nejlepší přítel programátora. Vzpomínám si, jak jsem kdysi jsem na svém, již zaniklém blogu psal nadšeně o svém přechodu ze zastarávajícího Dev-C++ na jeho víceméně klon Code::Blocks. Léta plynou, já se opět přesouvám o dům dále a v tomto článku bych chtěl nasdílet své postřehy.
Motivace
Chuť odejít od Code::Blocks jsem měl již delší dobu kvůli různým maličkostem, které si už přesně všechny nevybavuju a ostatně nejsou nyní už příliš důležité. Setrvával jsem u něj hlavně kvůli jeho podpoře v CMake, který u mnoha svých projektů používám. Prozkoušel jsem ostatní IDE, pro které hlásá CMake přímou podporu, ale ani jedno z nich nebylo výrazně lepší.
Až jsem se jednoho dne dostal právě ke Qt Creatoru. Primární berličkou pro sestavování projektů je u něj sice qmake, který se používá obecně u většiny věcí spojených s Qt, ale svede pracovat i s CMake díky parazitování na jím generovaných projektových souborech pro Code::Blocks. Tuto podporu získal podle mě hlavně díky tomu, že je build systém CMake využíván projektem KDE.
Pozitiva
A co že se mi na něm tolik líbí? Jak to tak bývá, je toho více:
- Čistota prostředí. Vše je přehledně uspořádané, díky čemuž se můžu soustředit na kód. Přitom nechybí nic podstatného pro vývoj.
- FakeVim mód. Textový editor umožňuje emulaci editoru Vim. Asi nejlepší implementace, kterou jsem kdy potkal.
- Podpora Qt. Já ji sice nevyužívám, ale kdykoli budu potřebovat návrhář UI, vím, že mi bude k ruce. Qt je velmi solidní framework. Jen doufám, že ho stejně jako toto IDE Nokia nějakým způsobem neutne.
- Solidní nápověda integrovaná do programu, včetně několika tutorialů.
- Narozdíl od Code::Blocks není omezený konečnou sadou jazyků se zvýrazněním syntaxe. Dokud to umí zkompilovat build systém, není problém. Narazíte však stejně u analyzátoru a doplňování kódu.
- Krásně zapadá do prostředí Ubuntu Unity, viz screenshot.

Negativa
Aby to nevyznělo přehnaně optimisticky, zmíním i mouchy, na které jsem časem během používání aplikace narazil. Pro úplnost dodám, že pracuju s poslední verzí pro Ubuntu 11.10, což je 2.2.1.
- FakeVim: Jakkoliv je úžasné, že člověk nemusí zbytečně přepínat mezi dvěma způsoby psaní textu, může být šťastný pouze do té míry, do jaké je kopie věrná originálu. Zde jsem konkrétně narazil na problém s příkazy pro použití systémové schránky. Speciální buffery + ani * nefungují jako v GVimu a pokud se nemýlím, jediný způsob, jak operovat se schránkou, je pomocí menu aplikace. Tyto příkazy se sice dají v konfiguraci aplikace nabindovat do ex módu (do kterého se vstupuje přes dvojtečku) jako :cut (Cut → cut$), :copy (Copy → copy$) a :paste (Paste → paste$), nejdříve je však třeba text označit přes visual mode a stejně to nepracuje úplně správně. Druhá možnost, jak mi někdo poradil na fóru, je připravit se o některé klávesové zkratky a přenechat klávesu Ctrl editoru, díky čemuž budou fungovat i klasické zkratky Ctrl-X, Ctrl-C a Ctrl-V.
- Neimportují se custom targets z CMake: Pokud máte target, který není součástí all, tak abyste ho mohli sestavit, musíte si ho sami přidat v nastavení projektu. To lze provést celkem jednoduše naklonováním konfigurace all a ručním připsáním argumentu k make u nově vzniknuvší položky.
- Pluginy: Výchozí instalace je, alespoň pro člověka zvyklého na Code::Blocks, ve skutečnosti docela základní. A ačkoliv je většina těch důležitějších pluginů pro doplnění funkčnosti už na světě (filtrace TODO komentářů ze zdrojových souborů, automatické formátování atp.), chybí pro ně balíčky. Kdybych byl o něco méně líný a o něco více motivovaný, vytvořil bych pro Ubuntu alespoň nějaké to PPA.
- CMakeLists.txt.user: Program si ukládá své nastavení projektu ve stejné složce, kde se nachází CMakeLists.txt, což je odlišné od Code::Blocks, kterému plně stačí složka s buildem. Jestli používáte verzovací systémy, určitě se se mnou shodnete, že v rootu takový nestabilní soubor zcela nepotřebný k sestavení jenom zavazí. Ještě že tu máme .gitignore a podobné prostředky.
- Kompilační pád ve Windows: Scénář byl asi takový: nainstaloval jsem poslední verzi Qt Creatoru pro Windows, nezaškrtnul instalaci MinGW, nahrál do IDE projekt, spustil build a celé to prostě spadlo. Intuice mě vedla k tomu MinGW, tak jsem zapátral v konfiguraci, vyhledal kompilátory a kde nic, tu nic, narozdíl od Code::Blocks, kde probíhá při prvním spuštění úspěšná autodetekce. Doplnil jsem cestu k mingw32-gcc a problém zmizel.
Závěr
Nenechte se zmást podstatně délším blokem negativ, protože ta jsou vždy více na očích než věci, které fungují bezvadně. Qt Creator je stále výborné IDE, zastoupené týmem profesionálních vývojářů, což se zřetelně odráží na jeho kvalitách. Věřím, že mě nezklame a i ten můj bugreport bude zakrátko vyřízený. Když už jsem u toho, zahlasujte pro něj. Díky. :)
Tiskni
Sdílej:
Komentáře
Vložit další komentář
17.10.2011 23:41
D-Evil | skóre: 25
| Praha
Re: Code::Blocks < Qt Creator
18.10.2011 09:40
stativ | skóre: 54
| blog:
SlaNé roury
Re: Code::Blocks < Qt Creator
18.10.2011 14:40
linear | skóre: 9
| blog:
pozor
Re: Code::Blocks < Qt Creator
18.10.2011 15:08
linear | skóre: 9
| blog:
pozor
Re: Code::Blocks < Qt Creator
Založit nové vlákno •
Nahoru
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.