Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 02:24

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
Jardík avatar 8.6.2009 00:05 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Néééé .... Distribuční novinky ....
Věřím v jednoho Boha.
8.6.2009 00:18 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pasivně chlazená GeForce 9800GT? Mám pasivně chlazenou GF 9600GT a musel jsem do PC naskládat několik přídavných větráků, aby se teplota v klidu udržela na nějakých 55 stupních. 9800 musí být v pasivním provedení dobrý ohříváček na kafe...
Quando omni flunkus moritati
8.6.2009 00:26 Nano
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Staci jeden podvoltovany 14cm vetrak a par gumicek/provazku/dratu. Vetrak se pridela na dvou mistech ke karte a na dvou mistech ke spodu case tak, aby foukal horizontalne smerem na zakladni desku, pod grafickou kartu. Pretaktovany to beha na 45C, 55C na plnou zatez. Hlucnost je diky podvoltovanymu vetraku temer nulova.
8.6.2009 13:42 pe25tr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)

Pasivni chlazeni :))

8.6.2009 16:02 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Z pohledu samotné grafiky je to pořád pasivní chlazení - i když na ní fučí větrák, není to její větrák.

Osobně si myslím, že tohle řešení (grafika s pasivním chlazením+přídavný ventilátor) má minimálně dvě výhody - je tiché, aniž by bylo drahé (stačí jen jeden pomaloběžný vetrák a trocha bastlení), a hlavně se zbavíte se problémů s větrákem - pokud se karta "neusmaží" nebo na ní neodejde nějakž kondezátor či spínací tranzistro, nemá se na ní téměř co rozbít a nemusíte řešit zbytečné reklamace jen kvůli skřipajícímu ložisku.
David Ježek avatar 8.6.2009 16:56 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
dovolím si tvrdit, že vrzající ventilátory na grafikách jsou již doufám povětšinou minulostí. 18 měsíců s HD3850 s referenčním chladičem, který nikdy nebyl považován za nějaký zázrak, mi dává za pravdu. stále stejně tichý.
AraxoN avatar 8.6.2009 17:33 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)

Ono dosť pomôže dobrá skriňa, ktorá ma na vstupnom ventilátore prachový filter. Skrine ak nemajú vzduch vháňaný cez filter, ale majú ventilátor(y) len "na výfuku", tak nasávajú prach cez všetky otvory. Ten prach sa potom usadzuje na dne skrine, na jednotlivých kartách, a ten najmenší najzákernejší najmobilnejší prach nafúkajú ventilátory na pasív procesora, na pamäte (ak sú vedľa CPU), na pasív grafickej karty (ak je karta chladená ventilátorom) a na komponenty zdroja. Takéto chladenie potom ľahšie zlyhavá, po čase vydáva akustické efekty, alebo sa uvarí a úplne zastane (môj prípad). Preto rozhodne odporúčam vháňať vzduch a nezabudnúť na prachový filter, aby počítač nesuploval funkciu vysávača.

David Ježek avatar 8.6.2009 18:22 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
mám běžnou eurocase lowend skříň, většinou otevřenou, takže se do ní vesele práší, každých pár měsíců musím vyndat z cpu chladiče chuchvalce, které totálně zacpou vrtuli, ale 3850 stále v pohodě.
8.6.2009 16:55 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Mám taky pasivně chlazenou GF 9600. Chladím skříň jedním větrákem vpředu a jedním vzadu. Teplota karty v klidu je 44 °C.
Only Sith deals in absolutes.
8.6.2009 22:33 2009
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)

Mam rovnaku grafiku a momentalna teplota je 38 C.

8.6.2009 20:17 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
aby se teplota v klidu udržela na nějakých 55 stupních
A proč??? Moje HD4870 má v klidu 75°~80°C a to je normál :-D Chlazení je sice aktivní, ale je naprogramované tak, že nechává vysokou teplotu při minimálním hluku. Což je docela fajn, nechtěl bych mít v kompu ňákej vysavač...
Takže s nějakejma 55°C si imho nemusíš vůbec lámat hlavu... ;-)
8.6.2009 20:50 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Moje HD4870 má v klidu 75°~80°C a to je normál
No budíkometr v nvidia-settings při týhle teplotě už delší dobu ukazuje žlutě, takže přinejmenším podle nVidie to úplně v pořádku není. A hlavně s 80° v klidu se mi opakovaně dařilo vypnutí v zátěži (po restartu karta měla nějakých 110°-120°)
Quando omni flunkus moritati
8.6.2009 22:12 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
No budíkometr v nvidia-settings při týhle teplotě už delší dobu ukazuje žlutě, takže přinejmenším podle nVidie to úplně v pořádku není.
Každá karta má teplotní nastavení trochu jinde. Moje karta, ač má v klidu těch 80°, v zátěži teplota nevystoupá přes 85°C (minimální nárůst).
Catalyst má na měřáku žlutou až někde nad 100°, ale já se nikdy nedostanu ani nad těch 85°.
U jiných karet to je tak, že v klidu mají 50°~60° (s hlučným větrákem, třeba), ale v zátěži to stejně stoupne na nějakých těch 80°.
A hlavně s 80° v klidu se mi opakovaně dařilo vypnutí v zátěži (po restartu karta měla nějakých 110°-120°)
No to už je blbý, to je moc. Nejlepší bys měl regulovanej větrák; v klidu třeba jen pasiv s nějakými ±70°C, v záteži by se aktivoval větrák a teplotu udržel pod 80°. I když nevím, jestli se tohle dá nějak rozumně realizovat...
8.6.2009 22:21 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
I když nevím, jestli se tohle dá nějak rozumně realizovat...
Pokud rozumně je teplotní senzor něčím tepelně vodivým přilepený k chladiči a připojený k mikropočítači, který následně řídí otáčky větráku, co je poblíž tý karty, pak ano. ;-)
Quando omni flunkus moritati
belisarivs avatar 8.6.2009 08:34 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Jsem na DX 11 zvedavy. DX 10 konecne prinesly jakysi marshalling a presto, ze by to melo znamenat vyssi vykon, nastal vykonovy propad.

A grafika? Nic navic co by vyrovnalo ten propad. MS zase slapnul vedle.

IRC is just multiplayer notepad.
Heron avatar 8.6.2009 09:12 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
DirectX 11 u ATI

Chjo. Sotva si člověk koupí vyladěnou kartu na DX10.1 se slušným výkonem - ATI4890 - tak oni vydaj další generaci. To by jeden brečel.

Heron
David Ježek avatar 8.6.2009 09:27 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
bud v klidu, na ni si DX11 uzijes dozajista take. a nez bys mel sanci na nejakou viditelnou zmenu ve hrach oproti DX10.1 tak bude tvoje 4890 beznadejne zastrala :-).
Heron avatar 8.6.2009 10:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Toto je jasné. Výkonově ta karta (každá GK) zastará mnohem dřív než technologicky*. Ale o co mi jde. Pokaždé, když už je nějaká technologie docela vyladěná, odzkoušená, maj to prostě v malíčku, tak se to celé zahodí a nastoupí další "generace" a začíná v podstatě od nuly a opět si prochází dětskými nemocemi.

Toť můj pocit. Týká se to jak HW (další takový příklad jsou 1TB HDD, které se nepovedli snad žádnému výrobci), tak i SW. Některé linuxové distribuce se vydávají každý půl rok. Minimálně testované, minimálně odzkoušené, dokonce i se známými chybami (viz uspěchané Ubuntu 9.04). Po půl roce, když už se tak nějak podaří odstranit největší problémy, tak slavnostně vydá další verze s dalšími chybami.

*) Co si budeme nalhávat, hry potřebují mnohem víc výkonu, než jsou schopny současné GK nabídnout. Třeba takový Fallout3 na 1920*1200 sice na té 4890 jede dobře, ale pokud si člověk chce zapnout AA, tak je to nehratelné. Nedávno se objevil krásný mód Edge Detect 24x - první AA, na který se dá dívat, bohužel jenom dívat, na hraní to není, GK na to nemají výkon. :-(

Díky za další novinky, času mám čím dál tím méně a velmi ocenuji podobný výcuc zpráv ze světa HW.
David Ježek avatar 8.6.2009 10:46 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
DX11 je "drobný update" DX101, které bylo "drobný update" DX100, takže to by měl netrápilo, z valné části to architektury gpu umí už dost dlouho.

k tomu falloutu: co chceš od slepence několika 3rd party enginů (gamebryo, speedtre, ..., ... ...), který je udělán tak, aby běhal na třech odlišných architekturách (ps3, xbox360, pc)? ;-)
Heron avatar 8.6.2009 11:28 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
k tomu falloutu: co chceš od slepence několika 3rd party enginů (gamebryo, speedtre, ..., ... ...), který je udělán tak, aby běhal na třech odlišných architekturách (ps3, xbox360, pc)?

Ale no táák. F3 je skvěle vypadající hra a podle mého názoru jede velmi slušně a fps odpovídá HW možnostem počítače. Ono udělat takovouhle grafiku není jen tak, na první pohled se to moc nezdá, ale ta hra je rozhodně dnešní grafický high-end* - ano, rozhodně bych tomu vytkl (stejně jako každé OpenGL / DX3D hře) velmi nízký počet polygonů, to se prostě shader efekty nedožene.

Navíc přesně zapadá do mého vkusu grafiky - já prostě rád všechny ty idealizované plány z 50-60 let. Počítač sice elektronkový, ale mluví a má inteligenci a ovládá půlku světa :-). Malinkaté kulaté obrazovky v obrovských zaoblených bednách, umělecky ztvárněných. Betonové bunkry se vším tím nesmyslných "lékařským vybavením". Přesně tento styl měl i Bioshock. Megalomanské projekty šílených zbohatlíků, co vynález, to umělecké dílo.

*) Prosím nesrovnávat s hrami typu Crysis a FarCry2. F3 je svět po atomové válce, *cry* je hustá džungle a vypadá opravdu hezky pro oko (ono je mnohem příjemnější se koukat na hustou zelenou přírodu ozářenou Sluncem a modré moře než na nekonečně šedou krajinu ozářenou plutoniem :-D. Kámoš si u mnoha scén FarCry2 - seděl cca 2.5m daleko od 24" monitoru - myslel, že se jedná o reálné video a musel se jít kouknout blíž a přesvědčit se, že je to real-time renderované. Ale co se týče grafických prvků je na tom FC2 mnohem hůře než F3 i než Crysis WH. Jen se jim podařilo vytvořit atmosféru.
David Ježek avatar 8.6.2009 11:40 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
já přece F3 nenapadám po technologické stránce. mě se ta grafika také celkem líbí, byť detailnost modelů je prostě velmi malá a nemůžu si pomoci, za posledních 5 let se toho v této oblasti moc nezměnilo (mění se hlavně to "pozlátko nad tím", za což mohou shadery). nebudu ani hodnotit příběh, jen s tebou prostě nesouhlasímm v tom, že F3 jede slušně odpovídajíce hw možnostem. tomu nevěřím ani na vteřinu, žádná AAA hra není optimalizovaná na hranici možností, je to první slušně běhající a stabilní verze (často a ni to ne, viz ass.creed na gf8+), ale chápu, že na optimalizace není ani čas ani peníze.

a neboj, nebudu zde nostalgicky vytahovat jak krásně svištěl sshock2. nesvištěl, hrál jsem ho v 1999 na K6-233, 64MB a voodoo1, tehdejším mírně nadprůměrném herním stroji (řada lidí měla sice V1, ale k tomu třeba jen P150) a běhalo to v 640x480 dost na hraně. vypjatější momenty v rozlehlejších lokacích (Many) se drbaly a člověk přemýšlel, jak do ini nacpat natvrdo 512x384 aby se dostal aspoň nad 15fps. je to zkrátka jev provázející hry minimálně poslední dekádu. tehdy to ale mělo engine vyvinutý v dané firmě (a to mě vždy imponovalo, tvůrci, kteří si uzpůsobovali vlastní engine od počátku, dělalo to pěknou vizuální diferenciaci ve hrách, přiznejme si, že F3 vypadá jako "Oblivion spálený plamenometem" a je to dáno právě použitím stejné kombinace enginů).

sakra, jsou nějaké rozšíření pro sshock2, asi ho nostalgicky opět opráším a konečně si ho dám za OSA :-)
Heron avatar 8.6.2009 18:49 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)

Ok, beru tvůj názor na F3 co se výkonu týče i když jej nesdílím. Ten vzhled spáleného Oblivionu neumím posoudit, nehrál jsem jej.

je to zkrátka jev provázející hry minimálně poslední dekádu

Pravdu máš. S každou další AAA hrou aby si člověk kupoval nový HW. Naštěstí se to zredukovalo na GK, takže si stačí obnovit GK a lze hrát. CPU, i dva roky staré, je dost silné i dnes a má dost velkou výkonovou rezervu (no aby taky nemělo, když jej hry prakticky nepoužívají). AI a herní logika se počítá v jednom threadu. Fyzika se narve na již tak přetíženou GK. Další 3 fyzická jádra (nebo v případě HT 7 logických jader) spí. Vezměme si takové demo Cryostasis. PhysX hra. U mě na Radeonu to GK počítat nebude, takže to jede přes CPU. No a co myslíš? Ano, přesně tak, jeden výpočetní thread, výsledek je odhadem 10fps. Počítat to na všech jádrech, tak to může mít přes dobře hratelných 30fps. Ale ne, je potřeba prodávat GK, takže se na multithreading vykašleme a všem dokážeme, jak je CPU slabé (jak jsem se dozvěděl v jedné prezentaci od NV).

sakra, jsou nějaké rozšíření pro sshock2, asi ho nostalgicky opět opráším a konečně si ho dám za OSA

Ty mě trápíš. Mě prostě nejede :-(. Zkoušel jsem patche, úpravy affinity cpu, kompatibilní módy, ale prostě nejede. (WinXP64b, Vista64b). Pokud bys někde měl rozchozený SShock2 typu nakopíruj a hral, prosím vystav ho někde ke stažení.

stativ avatar 8.6.2009 18:54 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Mně ještě nedávno běžel perfektně ve wine na Archu. Jak je na tom teď ale nevím, i na appdb je nejnovější záznam s wine 1.1.14
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
David Ježek avatar 8.6.2009 19:02 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
problém physx vs radeony je ten, že nvidia physx implememntovala přes CUDU, což samozřejmě AMD nehodlá podporovat. proč také, když už tu je/bude opencl a directx compute shader. a proč řešit fyziku oklikou, když je tu havok (a fakt teď nechci rozjíždět flame na téma havok x physx z hlediska obsáhlosti, přesnosti simulace, ceny licencí, sdk atd) nelze ale upřít, že CUDA byla první, je tu už dva a půl roku. jak je na tom z hlediska programátora, to nevím. k tomu snad jen připomenu článek: http://cdr.cz/a/26686

k tomu že stačí upgradit grafiku: ano, já těch 1920 ve F3 jel na 45W pomalým dvoujádru AMD BE2400, kam jsem píchnul gtx260-216, resp 4890.
8.6.2009 15:29 Turican
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)

 Trošku mi to přijde, jako tvrzení, že se v současných autech stejně nedá jezdit, protože při rychlostech nad 200 km jsou neřiditelná a mají jen 4 místa k sezení.

Heron avatar 8.6.2009 18:51 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky – 23/2009 (Computex, 1. část)
Nechápu.
8.6.2009 11:01 Ondar | skóre: 25 | blog: Linux_blog
Rozbalit Rozbalit vše OGL?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Coz takhle OpenGL 3.1? Abychom se vrátili do světa Linuxu :-)

David Ježek avatar 8.6.2009 11:09 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: OGL?
co s ním jako?

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.