Portál AbcLinuxu, 10. května 2025 22:37

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
5.12.2011 00:52 Vojťák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nejsem sice odborník ani na Fourierovy transformace ani na periodické děje v rámci vztahů, ale řek bych, že "a spike on the Fourier transform (tedy ve frekvenčním spektru) at the one-month mark" rozhodně nemá nic společného s žádným "prvním měsícem".
mkoubik avatar 5.12.2011 01:16 mkoubik | skóre: 5 | blog: lorem_ipsum | Praha 8 - Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
+1, pochopil jsem to až z originálu.
5.12.2011 08:33 hajoucha | skóre: 22
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
taky tak
5.12.2011 23:12 Jose.D | skóre: 7
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
|
Luboš Doležel (Doli) avatar 5.12.2011 01:20 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
One-month mark je pro mě čárka na ose, která označuje, že tady je jeden měsíc od počátku. Nedochází mi, v čem je problém.
5.12.2011 03:19 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Osobně bych to viděl trochu komplikovaněji. Fourierova transofrmace postihuje, jak se daná věc chová na různých frekvencích. Tedy máme nějakou funkci (ideálně periodickou) a FT zobrazí její chování pro jednotlivé frekvence. One month mark je pak opravdu čárka na ose, která ovšem označuje frekvenci jednoho měsíce, nikoliv první měsíc. Ještě polopatičtěji řečeno, vysledoval, že je tam jakási špička, která se opakuje s periodou jednoho měsíce...
Bedňa avatar 5.12.2011 08:45 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Každomesačné stavy nevolnosti a bolenia hlavy.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
egg avatar 5.12.2011 11:05 egg | skóre: 20 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Možná se střídající s obdobím kvalitního sexu. :-) Třeba i proto je tam odpověď "radši už mlč". Pointa se tentokrát opravdu ztratila v překladu.
Luboš Doležel (Doli) avatar 5.12.2011 11:57 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Aha, FT naprosto neznám. Změnil jsem to na jeden měsíc.
egg avatar 5.12.2011 12:50 egg | skóre: 20 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Ještě bych doporučil změnit nárůst za špička nebo něco podobného, protože to je nárůst a vzápětí pokles.
5.12.2011 21:35 Andrej | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
prave som pochopil fourierovu transformaciu
Any sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology. --Larry Niven
pushkin avatar 5.12.2011 05:54 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
+1

Také mi to připadlo podezřelé - už kvůli tomu, že Fourierovu transformaci lze aplikovat pouze na periodické signály. Tedy zřejmá narážka na jistý fyziologický děj opakující se s měsíční periodou :-D
5.12.2011 09:46 nikdo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Nesmysl. Fourierovu transformaci můžete kliedně aplikovat na náhodný šum (a dokonce to bude mít smysl). Nu každopádně to nic nemění na tom, že překlad dnes není úplně korektní (nicméně jsem i z něj pochopil pointu).
5.12.2011 10:33 Kaero
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
sice se aplikuje na nahodny sum, ale princip fourierovy transformace je ze se zmereny usek zopakuje nekonecnekrat a pak se transformuje do frekvencniho spektra. takze z toho nahodneho sumu se udela periodicky signal s periodou rovnou delce mereneho signalu. coz dava pozadavek na delku mereni.

a jak uz naznacili jini, randal ziskal z grafu s x-ovou t, y-ovou osou srdicko pomoci fourierovy transformace graf s x-ovou osou 1/t, tedy frekvence a y-ovou osou amplituda srdicka. V grafu videl vyrazny pokles (spike) na hodnote jednoho mesice, tj. frekvence jednoho mesice.
Grunt avatar 5.12.2011 17:29 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Ale měl by být stacionární a periodicky se opakující. Ve skutečnosti jde vzít signál libovolný, ale libovolný signál musí mít hranice. Začátek a konec. Z těch se dají udělat osy a signál kolem nich jakoby překládat do nekonečna až dosáhneme té stacionarity a periodicity. Blbé je když je třeba složka různě modulární a analyzuje se to právě v rámci toho jednoho okna. Začne to dělat blbosti. Viz fundamentals.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
5.12.2011 18:04 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
V rámci jednoho okna se to řeší okení funkcí, kterou se celý průběh pronásobí.
Grunt avatar 5.12.2011 18:08 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Myslel jsem jako obdélníkové okno alias STFT, viz druhá kapitola. Pro ilustraci osy a principu překládání je to pro představu nejjednodušší. Okna prosím nechte spát, nebo ještě někoho pokoušou.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Grunt avatar 5.12.2011 18:09 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Aha. Už jsem to asi pochopil. To měla být asi odpověď na
Blbé je když je třeba složka různě modulární a analyzuje se to právě v rámci toho jednoho okna. Začne to dělat blbosti.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
5.12.2011 22:18 Ferdinand
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Neměl. Ale hezké signály mají hezkého Fouriera. To je celé. Signál může být libovolný a tam, kde není definovaný, si můžeme dodefinovat libovolné (pro lidské účely smysluplné) hodnoty. Třeba nulu. Není nutné něco opakovat a snažit se něčeho dosahovat. Jen se v takových hezkých případech ten Fourier počítá snadněji.
Grunt avatar 6.12.2011 09:16 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Neměl.
A jak zanalyzuješ chirp (ten už z principu není stacionární)? IMHO docela blbě.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
elenril avatar 6.12.2011 11:39 elenril | skóre: 21 | blog: Raziel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Chirp není integrovatelný přes ℜ, takže ani nemá FT přes celé ℜ. Slušné funkce se chovají jinak.

Mám dojem, že se tady plete matematická teorie, kde máme funkce rozpínající se přes celá reálná čísla (nebo i něco většího) a inženýrská praxe, kde jsou vždy časově omezené signály.
Grunt avatar 8.12.2011 09:30 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Jo, jo. Hrušky a jabka a vnikne z toho nádherný Obstsalat.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
6.12.2011 20:37 Ferdinand
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Chirp není reálný signál. V reálu to vždycky jde, i když třeba signál chirp dost připomíná.
5.12.2011 20:26 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Jsi nemusel psat ani příspěvek, tvoje patička to zcela vysvětluje :-D.
5.12.2011 13:02 13.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
no nevím, z překladu co tu byl po půlnoci jsem k pointě došel, teďka by mi to asi trvalo.
Grunt avatar 5.12.2011 17:17 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ach jo, já to zas nepochopil. To je frekvenční, časová nebo frekvenčně-časová závislost? Sakra pište tam ty zatracené písmenka.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
5.12.2011 22:14 Ferdinand
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na konecny neopakujici se signal lze Fouriera taky aplikovat, bez jakehokoli omezeni. Jen to spektrum holt bude podle toho vypadat. Matematicky tomu vubec nic nebrani.
6.12.2011 01:31 nikdo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
jo
6.12.2011 08:17 Kaero
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
řekl bych, že v originále spike by se měl přeložit jako pokles nebo podobně. Peak je špička - nárůst a pokles, __/\__. Spike by měl být opak, tj. --v--. Taky to odpovídá logice příběhu - ženské jsou obvykle jednou za měsíc protivné, ne naopak.

Popisek obrázku by chtělo znovu promyslet a přeformulovat, ať tady nestraší špatný překlad dalších 20 let.
6.12.2011 09:59 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
řekl bych, že v originále spike by se měl přeložit jako pokles nebo podobně. Peak je špička - nárůst a pokles, __/\__. Spike by měl být opak, tj. --v--
Tak to tedy rozhodně nesouhlasím, tohle co tvrdíte je IMHO naprostá dezinformace. Nikdy jsem neslyšel, že by byl termín "spike" definován jako pokles. Spike je obecně výkyv (špička), kdežto peak je vrchol (maximum). Za překlad neručím a možná se ani nevyjadřuji úplně přesně, může se v češtině používat trochu jiná terminologie, ale v každém případě to že by musel být spike negativní je nesmysl.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
egg avatar 6.12.2011 11:39 egg | skóre: 20 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
To je nesmysl hlavně proto, že vám uniká smysl Fourierovy transformace. Je úplně jedno, jestli je žena jednou za měsíc protivná nebo milá. Podstatné je, že se nálada mění s měsíční periodou. Ve spektru se nehledí na fázi, tam je pouze amplituda příslušné sinusoidy a ta je vždy kladná. Jestliže je děj nějakým způsobem periodický, objeví se ve spektru pík na příslušné frekvenci, který je vyšší než jeho okolí na obou stranách.
Luboš Doležel (Doli) avatar 6.12.2011 20:40 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Spike je podle AJ/ČJ slovníku "prudký vzestup/nárůst", podle výkladového to je "a sudden large increase in sth".
egg avatar 6.12.2011 22:26 egg | skóre: 20 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
V kontextu Fourierovy analýzy to není nárůst. Ve spektrech se nestává, že by graf v nějakém místě stoupl a zůstal na vysokých hodnotách. Obvykle tam nacházíme nezávislé hroty, z nichž každý má nějaký specifický význam, protože různé procesy mají charakteristické frekvence.

wiktionary 1) A sort of very large nail 2) Anything resembling such a nail in shape. ... 6) A sharp peak in a graph.

Oxford Dictionary of English: a sharp increase in the magnitude or concentration of something: the oil price spike. [ELECTRONICS] a pulse of very short duration in which a rapid increase in voltage is followed by a rapid decrease.
egg avatar 6.12.2011 22:32 egg | skóre: 20 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
Ještě ukázka: Spektrum vibrací pivní láhve vzniklo Fourierovou transformací signálu z mikrofonu. Každý pík odpovídá některému způsobu kmitání. Spike a peak jsou v tomto kontextu synonyma.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.