Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 21:52
Stav vydání jádra. Podpora digitálního vysílání. Trocha Statistiky
Současné vývojové jádro je 4.1-rc6, vydané 31. května. Podle Linuse je "všechno v pořádku."
Stabilní aktualizace: Žádné nebyly vydané.
Mauro Carvalho Chehab, maintainer subsystému médií, zveřejnil jeden ze dvou chystaných článků na téma podpory digitálního vysílání v Linuxu. První část je věnovaná tomu, jakým způsobem pracují zařízení a protokoly, druhá část zkoumá využití digitálního televizního síťového interface.
Podpora implementovaného televizního digitálního hardware je složitá. Tento hardware obsahuje většinou více komponent, které mohou být v reálném čase dynamicky přepojovány tak, aby umožňovaly změnu rour datových toků a poskytovaly flexibilitu pro různé věci např: nahrávání videa a ihned poté změnu kanálu. Tento článek popisuje nastavení DVB rour a potřeby, které by se bylo dobré vyřešit přímo v jádře Linuxu.
Prepatch 4.1-rc6 je venku a vše jde podle plánu, takže k vydání verze 4.1 by mělo dojít dle stanoveného data - pokud ovšem nedojde ke kolizi s Linusovou dovolenou. Ovšem komunita nepřestává pracovat ani v případě, že si trochu volna dopřeje Linux, takže je na čase se podívat na statistická data vývojového cyklu 4.1. Šlo o poměrně standardní vývojový cyklus s několika překvapeními.
S celkovým počtem 11 664 změn, které byly sloučeny do verze 4.1-rc6, se tento vývojový cyklus řadí k letošním pomalejším vývojovým cyklům, i tak je ovšem mnohem živější než 4.0, která obsahuje 10 346 změn. Počet zapojených vývojářů (1492) překračuje počet, těch, kteří se podíleli na 4.0. Momentálně drží v počtu developerů remízu s verzí 3.15. Vypadá to, že až 4.1 vyjde, mohl by celkový počet vývojářů překročit 1500 osob. Z celkového počtu jich 270 přispělo svých patchem vůbec poprvé.
Vývojáři přidali 486 000 a odstranili 286 000 řádků kódu, celkově tedy přibylo celkem 200 000 řádků. Nejvíce aktivní vývojáři:
Nejaktivnější 4.1 developeři | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Jak vidno, Hartley Sweeten již není s Comedi drivery na prvních místech, ale není třeba se bát, protože jej v 4.1 nahradil Ian Abbott s... wait for it... Comedi drivery. Hartley přispěl v 3.19 celkem 463 změnami v Comedi, takže je možné, že práce na tomto kódu se pomalu chýlí ke konci, i když zatím asi neexistuje plán, jak kód přesunout ze staging tree. Většina práce se soustředí na zvukový subsystém, na kterém pracuje Takashi Iwai, není proto divu, že i práce Hanse Verkuila je soustředěna do subsystému médií a patche Marcela Holtmana byly aplikovány na Bluetooth kód. Aya Mahfouz je stážistkou aktuálního kola Outreachy a podařil se jí dobrý start se spoustou čistících patchů, aplikovaných na staging ovladače.
Co se "změn v řádcích kódu" týče, skládala se práce Jie Yanga hlavně z reorganizace zvukových ovladačů Intel. Stephen Boyd odstranil některé staré ARM ovladače, čímž se stal maintainerem, který odstranil v tomto vývojovém cyklu nejvíce kódu. Spoustu práce na staging drivers udělal také Sudip Mukherjee. Chanwoo Choi pracoval hlavně na řadičích Samsung Exynos a Heiko Carstens odstranil spoustu podivného S/390 kódu např. 31bitovou podporu.
Nejméně 215 zaměstnavatelů podporovalo práci na jádře 4.1, mezi nejaktivnější pratří:
Nejaktivnější 4.1 zaměstnavatelé | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Jako obvykle, i zde se vyskytuje několik překvapení, s výjimkou 3,3 % z celkového počtu changesetů, kterými přispěli současní a aspirující stážisté Outreachy.
Tagy "signed-off-by" poskytují informace o tom, kdo s patchem pracoval na jeho cestě do příslušného subsystému maintainerova stromu. Pokud se podíváme na tagy připojené vývojáři a nikoli autory každého patche, uvidíme, kdo patří ke skutečným hlídačům. Pro vývojový cyklus 4.1 vypadají čísla takto:
Nejvíce neautorských podpisů ve 4.1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
I když je současný vývojový cyklus výsledkem práce 1500 vývojářů a více než 200 společností, na úrovni údržby subsystémů je vše více nahuštěné. Více než 60 % všech změn směřujících do tohoto jádra prošlo rukama vývojářů, pracujících pro pouze pět společností. Tato koncentrace odráží jednoduchý fakt: I když je spousta společnosti ochotná podporovat vývojáře pracující na konkrétním problému, je počet společností podporujících subsystémové maintainery mnohem menší. Údržba subsystémů také není prací pro dobrovolníky z řad vývojářů.
Takto se věci okolo vývojového cyklu 4.1 mají. Mechanismus vývoje jádra pokračuje v práci, integruje práci tisíců vývojářů a díky němu máme jádra, která běží na systémech po celém světě. Nedošlo na žádná velká překvapení, ale vzhledem k tak důležitému kusu softwaru je nedostatek velkých překvapení obecně považován za dobrou věc.
...občas prostě něco proklouzne...To je odvážné tvrzení. Podle mne to je častější než si myslíte.
Už z umístění mezery je zjevné, že jde o překlep - chybějící nulu. Jinak by to muselo být "20 000".
P.S.: ta reklama na jobs.cz
, jejíž "klikací" oblast přesahuje asi centimetr do hlavního sloupce, už mi vážně leze na nervy. Každou chvíli kliknu na "odpověď" a skončím jobs.cz
. :-( (Navíc si po "zpět" prohlížeč nepamatuje, které příspěvky byly nové.)
width: 320px;na
width: 100%;čím zároveň zdravím redakciu. Viac v prílohe.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.