Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Současné vývojové jádro je 4.1-rc6, vydané 31. května. Podle Linuse je "všechno v pořádku."
Stabilní aktualizace: Žádné nebyly vydané.
Mauro Carvalho Chehab, maintainer subsystému médií, zveřejnil jeden ze dvou chystaných článků na téma podpory digitálního vysílání v Linuxu. První část je věnovaná tomu, jakým způsobem pracují zařízení a protokoly, druhá část zkoumá využití digitálního televizního síťového interface.
Podpora implementovaného televizního digitálního hardware je složitá. Tento hardware obsahuje většinou více komponent, které mohou být v reálném čase dynamicky přepojovány tak, aby umožňovaly změnu rour datových toků a poskytovaly flexibilitu pro různé věci např: nahrávání videa a ihned poté změnu kanálu. Tento článek popisuje nastavení DVB rour a potřeby, které by se bylo dobré vyřešit přímo v jádře Linuxu.
Prepatch 4.1-rc6 je venku a vše jde podle plánu, takže k vydání verze 4.1 by mělo dojít dle stanoveného data - pokud ovšem nedojde ke kolizi s Linusovou dovolenou. Ovšem komunita nepřestává pracovat ani v případě, že si trochu volna dopřeje Linux, takže je na čase se podívat na statistická data vývojového cyklu 4.1. Šlo o poměrně standardní vývojový cyklus s několika překvapeními.
S celkovým počtem 11 664 změn, které byly sloučeny do verze 4.1-rc6, se tento vývojový cyklus řadí k letošním pomalejším vývojovým cyklům, i tak je ovšem mnohem živější než 4.0, která obsahuje 10 346 změn. Počet zapojených vývojářů (1492) překračuje počet, těch, kteří se podíleli na 4.0. Momentálně drží v počtu developerů remízu s verzí 3.15. Vypadá to, že až 4.1 vyjde, mohl by celkový počet vývojářů překročit 1500 osob. Z celkového počtu jich 270 přispělo svých patchem vůbec poprvé.
Vývojáři přidali 486 000 a odstranili 286 000 řádků kódu, celkově tedy přibylo celkem 200 000 řádků. Nejvíce aktivní vývojáři:
Nejaktivnější 4.1 developeři | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Jak vidno, Hartley Sweeten již není s Comedi drivery na prvních místech, ale není třeba se bát, protože jej v 4.1 nahradil Ian Abbott s... wait for it... Comedi drivery. Hartley přispěl v 3.19 celkem 463 změnami v Comedi, takže je možné, že práce na tomto kódu se pomalu chýlí ke konci, i když zatím asi neexistuje plán, jak kód přesunout ze staging tree. Většina práce se soustředí na zvukový subsystém, na kterém pracuje Takashi Iwai, není proto divu, že i práce Hanse Verkuila je soustředěna do subsystému médií a patche Marcela Holtmana byly aplikovány na Bluetooth kód. Aya Mahfouz je stážistkou aktuálního kola Outreachy a podařil se jí dobrý start se spoustou čistících patchů, aplikovaných na staging ovladače.
Co se "změn v řádcích kódu" týče, skládala se práce Jie Yanga hlavně z reorganizace zvukových ovladačů Intel. Stephen Boyd odstranil některé staré ARM ovladače, čímž se stal maintainerem, který odstranil v tomto vývojovém cyklu nejvíce kódu. Spoustu práce na staging drivers udělal také Sudip Mukherjee. Chanwoo Choi pracoval hlavně na řadičích Samsung Exynos a Heiko Carstens odstranil spoustu podivného S/390 kódu např. 31bitovou podporu.
Nejméně 215 zaměstnavatelů podporovalo práci na jádře 4.1, mezi nejaktivnější pratří:
Nejaktivnější 4.1 zaměstnavatelé | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Jako obvykle, i zde se vyskytuje několik překvapení, s výjimkou 3,3 % z celkového počtu changesetů, kterými přispěli současní a aspirující stážisté Outreachy.
Tagy "signed-off-by" poskytují informace o tom, kdo s patchem pracoval na jeho cestě do příslušného subsystému maintainerova stromu. Pokud se podíváme na tagy připojené vývojáři a nikoli autory každého patche, uvidíme, kdo patří ke skutečným hlídačům. Pro vývojový cyklus 4.1 vypadají čísla takto:
Nejvíce neautorských podpisů ve 4.1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
I když je současný vývojový cyklus výsledkem práce 1500 vývojářů a více než 200 společností, na úrovni údržby subsystémů je vše více nahuštěné. Více než 60 % všech změn směřujících do tohoto jádra prošlo rukama vývojářů, pracujících pro pouze pět společností. Tato koncentrace odráží jednoduchý fakt: I když je spousta společnosti ochotná podporovat vývojáře pracující na konkrétním problému, je počet společností podporujících subsystémové maintainery mnohem menší. Údržba subsystémů také není prací pro dobrovolníky z řad vývojářů.
Takto se věci okolo vývojového cyklu 4.1 mají. Mechanismus vývoje jádra pokračuje v práci, integruje práci tisíců vývojářů a díky němu máme jádra, která běží na systémech po celém světě. Nedošlo na žádná velká překvapení, ale vzhledem k tak důležitému kusu softwaru je nedostatek velkých překvapení obecně považován za dobrou věc.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
...občas prostě něco proklouzne...To je odvážné tvrzení. Podle mne to je častější než si myslíte.
Už z umístění mezery je zjevné, že jde o překlep - chybějící nulu. Jinak by to muselo být "20 000".
P.S.: ta reklama na jobs.cz
, jejíž "klikací" oblast přesahuje asi centimetr do hlavního sloupce, už mi vážně leze na nervy. Každou chvíli kliknu na "odpověď" a skončím jobs.cz
. :-( (Navíc si po "zpět" prohlížeč nepamatuje, které příspěvky byly nové.)
width: 320px;na
width: 100%;čím zároveň zdravím redakciu. Viac v prílohe.