Byl vydán Mozilla Firefox 139.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 139 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byly publikovány výsledky průzkumu mezi uživateli Blenderu uskutečněného v říjnu 2024. Zúčastnilo se více než 7000 uživatelů. Téměř 93 % z nich například používá uživatelské rozhraní v angličtině.
Lukáš Růžička v článku RamaLama aneb vyháníme lamy na vlastní louku na MojeFedora.cz představuje open source nástroj RamaLama umožňující spouštět jazykové modely v izolovaných OCI kontejnerech, a to bezpečně, bez potřeby mít root přístup k počítači, s podporou GPU či CPU a bez zbytečných obtížností kolem.
Byl vydán Sublime Text 4 Build 4200. Sublime Text (Wikipedie) je proprietární multiplatformní editor textových souborů a zdrojových kódů. Ke stažení a k vyzkoušení je zdarma. Pro další používání je nutná licence v ceně 99 dolarů. Spolu se Sublime Merge je cena 168 dolarů.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.12.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.5. Přehled novinek v Changelogu.
Po 25 letech s číslem 329 končí linuxový časopis Linux Format (Wikipedie, reddit, 𝕏).
Immich z balíčků open source aplikací FUTO je alternativa k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí. Umožňuje vlastní hosting serveru Immich. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.14 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.15. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Současné vývojové jádro je 4.1-rc6, vydané 31. května. Podle Linuse je "všechno v pořádku."
Stabilní aktualizace: Žádné nebyly vydané.
Mauro Carvalho Chehab, maintainer subsystému médií, zveřejnil jeden ze dvou chystaných článků na téma podpory digitálního vysílání v Linuxu. První část je věnovaná tomu, jakým způsobem pracují zařízení a protokoly, druhá část zkoumá využití digitálního televizního síťového interface.
Podpora implementovaného televizního digitálního hardware je složitá. Tento hardware obsahuje většinou více komponent, které mohou být v reálném čase dynamicky přepojovány tak, aby umožňovaly změnu rour datových toků a poskytovaly flexibilitu pro různé věci např: nahrávání videa a ihned poté změnu kanálu. Tento článek popisuje nastavení DVB rour a potřeby, které by se bylo dobré vyřešit přímo v jádře Linuxu.
Prepatch 4.1-rc6 je venku a vše jde podle plánu, takže k vydání verze 4.1 by mělo dojít dle stanoveného data - pokud ovšem nedojde ke kolizi s Linusovou dovolenou. Ovšem komunita nepřestává pracovat ani v případě, že si trochu volna dopřeje Linux, takže je na čase se podívat na statistická data vývojového cyklu 4.1. Šlo o poměrně standardní vývojový cyklus s několika překvapeními.
S celkovým počtem 11 664 změn, které byly sloučeny do verze 4.1-rc6, se tento vývojový cyklus řadí k letošním pomalejším vývojovým cyklům, i tak je ovšem mnohem živější než 4.0, která obsahuje 10 346 změn. Počet zapojených vývojářů (1492) překračuje počet, těch, kteří se podíleli na 4.0. Momentálně drží v počtu developerů remízu s verzí 3.15. Vypadá to, že až 4.1 vyjde, mohl by celkový počet vývojářů překročit 1500 osob. Z celkového počtu jich 270 přispělo svých patchem vůbec poprvé.
Vývojáři přidali 486 000 a odstranili 286 000 řádků kódu, celkově tedy přibylo celkem 200 000 řádků. Nejvíce aktivní vývojáři:
Nejaktivnější 4.1 developeři | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Jak vidno, Hartley Sweeten již není s Comedi drivery na prvních místech, ale není třeba se bát, protože jej v 4.1 nahradil Ian Abbott s... wait for it... Comedi drivery. Hartley přispěl v 3.19 celkem 463 změnami v Comedi, takže je možné, že práce na tomto kódu se pomalu chýlí ke konci, i když zatím asi neexistuje plán, jak kód přesunout ze staging tree. Většina práce se soustředí na zvukový subsystém, na kterém pracuje Takashi Iwai, není proto divu, že i práce Hanse Verkuila je soustředěna do subsystému médií a patche Marcela Holtmana byly aplikovány na Bluetooth kód. Aya Mahfouz je stážistkou aktuálního kola Outreachy a podařil se jí dobrý start se spoustou čistících patchů, aplikovaných na staging ovladače.
Co se "změn v řádcích kódu" týče, skládala se práce Jie Yanga hlavně z reorganizace zvukových ovladačů Intel. Stephen Boyd odstranil některé staré ARM ovladače, čímž se stal maintainerem, který odstranil v tomto vývojovém cyklu nejvíce kódu. Spoustu práce na staging drivers udělal také Sudip Mukherjee. Chanwoo Choi pracoval hlavně na řadičích Samsung Exynos a Heiko Carstens odstranil spoustu podivného S/390 kódu např. 31bitovou podporu.
Nejméně 215 zaměstnavatelů podporovalo práci na jádře 4.1, mezi nejaktivnější pratří:
Nejaktivnější 4.1 zaměstnavatelé | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Jako obvykle, i zde se vyskytuje několik překvapení, s výjimkou 3,3 % z celkového počtu changesetů, kterými přispěli současní a aspirující stážisté Outreachy.
Tagy "signed-off-by" poskytují informace o tom, kdo s patchem pracoval na jeho cestě do příslušného subsystému maintainerova stromu. Pokud se podíváme na tagy připojené vývojáři a nikoli autory každého patche, uvidíme, kdo patří ke skutečným hlídačům. Pro vývojový cyklus 4.1 vypadají čísla takto:
Nejvíce neautorských podpisů ve 4.1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
I když je současný vývojový cyklus výsledkem práce 1500 vývojářů a více než 200 společností, na úrovni údržby subsystémů je vše více nahuštěné. Více než 60 % všech změn směřujících do tohoto jádra prošlo rukama vývojářů, pracujících pro pouze pět společností. Tato koncentrace odráží jednoduchý fakt: I když je spousta společnosti ochotná podporovat vývojáře pracující na konkrétním problému, je počet společností podporujících subsystémové maintainery mnohem menší. Údržba subsystémů také není prací pro dobrovolníky z řad vývojářů.
Takto se věci okolo vývojového cyklu 4.1 mají. Mechanismus vývoje jádra pokračuje v práci, integruje práci tisíců vývojářů a díky němu máme jádra, která běží na systémech po celém světě. Nedošlo na žádná velká překvapení, ale vzhledem k tak důležitému kusu softwaru je nedostatek velkých překvapení obecně považován za dobrou věc.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
...občas prostě něco proklouzne...To je odvážné tvrzení. Podle mne to je častější než si myslíte.
Už z umístění mezery je zjevné, že jde o překlep - chybějící nulu. Jinak by to muselo být "20 000".
P.S.: ta reklama na jobs.cz
, jejíž "klikací" oblast přesahuje asi centimetr do hlavního sloupce, už mi vážně leze na nervy. Každou chvíli kliknu na "odpověď" a skončím jobs.cz
. :-( (Navíc si po "zpět" prohlížeč nepamatuje, které příspěvky byly nové.)
width: 320px;na
width: 100%;čím zároveň zdravím redakciu. Viac v prílohe.