Portál AbcLinuxu, 26. dubna 2024 14:09


Dotaz: Elektronický podpis ve veřejné správě

21.12.2004 14:31 Tomáš Pelc | skóre: 22 | blog: multimedialni_pc_k_LCD_TV
Elektronický podpis ve veřejné správě
Přečteno: 1223×
Odpovědět | Admin
Má někdo z Vás pozitivní zkušenost s používáním elektronického podpisu při komunikaci s veřejnou správou?

Jedná se mi o konkrétní problém:
V roce 2005 se má rozběhnout podávání Evidenčních listů důchodového pojištění elektronickou cestou. K tomu je ovšem potřeba fungující subj$. Ve Windows existuje jakýsi komunikátor (cca 2000,- Kč), který XML soubor "zabalí" do obálky a opatří elektronickým podpisem. Existuje něco podobného pro Linux?
Lze k tomu využít obecnější aplikaci?
Děkuji.

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

21.12.2004 15:01 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
IMHO je tohle velmi dobrý dotaz na vyzkoušení té komunikace s veřejnou správou. Na tohle by odpověď znát měli.
Copak toho není dost?
21.12.2004 15:10 Quak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nejsem úplný insider, ale mám takový dojem, že pro podávání ELDP je potřeba elektronický podpis, který vydává MPSV. Nevím kolik za to chtějí, jen to, že podpis platí 3 roky. Na vygenerování žádosti a vyzvednutí podpisu jsou potřeba Win NT/2K/XP a MSIE. Potom by už měl jít takto vytvořený podpis použít např v Thunderbirdu jako běžný elektronický podpis. Předpokládám, že datový soubor ELDP vytváří nějaký PAM (v tomto případě zkratka znamená "práce a mzdy") systém.
21.12.2004 15:26 Tomáš Pelc | skóre: 22 | blog: multimedialni_pc_k_LCD_TV
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Takto píšou stránkách ČSSZ:

Elektronický podpis je tvořen pomocí podpisového certifikátu, který je vystaven důvěryhodnou institucí na omezenou dobu. Jde o kvalifikované certifikáty uznávané certifikační autority (např. ICA) nebo podpisový klíč ČSSZ ve struktuře dle standardů X509.

ČSSZ jej tedy dává zdarma, ale jen pro komunikaci "se sebou", I.CA je univerzální (http://www.ica.cz/ica0.html).
Na stránkách I.CA jsem si stáhl a úspěšně nainstaloval certifikát ve Firefoxu. Nicméně tohle asi nestačí.

Zajímalo by mne, jak moc složitý by musel být program, který by opatřil data elektronickým podpisem a zašifroval (resp. obráceně).

Jakýsi komunikátor (http://www.csh.cz/komunikator.htm) mám od svého dodavatele PAM. Tento je ovšem do Windows.

21.12.2004 16:27 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak neviem ci netrepem, ale podla mna to funguje (aspon na Slovensku) takto:

Elektronickym podpisom sa mysli elektronicke spracovanie dat, pricom na toto spracovanie dat sa pouzije elektronicky certifikat. Aby to malo pravnu zavaznost, tak ten certifikat musi byt vydany certifikacnou autoritou. CA je pravny subjekt, ktory na vydavanie klucov musi mat licenciu udelenu statom. Pre rozne ukony, treba rozne 'silne' podpisy a tie vydava len CA s prislusne 'silnou' licenciu. Na Slovensku uz nejaka existuje ale moc ich nie je. Funguje to tak, ze si tam podate ziadost, zplatite par tisic a dostanete cipovu kartu, do ktorej sa pri podpisovani data poslu a vypadnu odtial podpisane.

Nie je mi zname, ze by existoval soft, ktory s tou kartou komunikuje a je a) volne dostupny a b) funguje pod Linux-om. Kazdopadny by bolo zaujimave to zistit a jediny relevantny zdroj informacii je CA.

Samozrejme, ze pre prakticke pouzitie normalneho cloveka to velky vyznam nema (IMHO). Ma to vyznam pre pravnikov, realitne kancelarie, spediterov, mozno podnikatelov a podobne. Maly clovek si za tu cenu a za pouzitie EP dva krat do roka moze radsej zobrat taxik.

Samozrejme genialne by bolo keby fungovalo GPG. To by ale chcelo nejakeho pravnika, co by ten zakon rozobral na srobiky a namapoval to na GPG. Mozno by to islo. Mozno ako semestralna praca pre studenta prava ;-).

21.12.2004 18:23 ZS-Man | skóre: 31 | blog: B26
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Myslim ze PGP (GPG) pro pouziti u e. podpisu je trochu mimo hru. Tim ze tenkrat unikly zdrojaky a vzniklo "otevrene" PGP(GPG- ted fakt nevim co je co :o)) taknejak stratilo duveru.... No,cetl jsem to uz davno, tak snad nekecam...
22.12.2004 09:00 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Zdrojaky pgp neunikli. Boli verejne uz riadne davno este ked prava na ne mal Phill Zimmerman. Jedine co sa udialo, ze Phill potom tie prava predal sukromnej firme, ktora upustila od publikovania zdrojakov novsich verzii a urobila z PGP molocha. Este stastie, ze idea prezila v podobe GPG.

Ale to je cele irelevantne. Ked si pozres ten zakon tak sa tam definuje co je privatny a verejny kluc (a GPG ich ma), paragraf 2 pism. g umoznuje puzit programove vybavenie na vytvorenie elektronickeho podpisu (a GPG to splna), pism. i - umoznuje overenie elektr. podpisu (GPG splna) atd atd.

Zakon dalej hovori o vydavani, ruseni, kontrolovani a sprave certifikatov a podobne ... Co v oblasti SSL certifikatov ma svoje priame ekvivalenty (a teda tazko povedat, co brani pouzitiu OpenSSL a naco tie strasne naklady) , ale bolo by zaujimave vediet ci sa to neda namapovat na pojmy GPG: certifikacna autorita by bol subjekt, ktory vydava certifikat = podpisuje moj kluc, rusi certifikat = publikuje revokacny certifikat, prevadzkuje key-server a teda moze publikovat informacie o expirovani/zruseni atd atd.

22.12.2004 10:21 Tomáš Pelc | skóre: 22 | blog: multimedialni_pc_k_LCD_TV
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Nevím jak je to u Vás na Slovensku, ale u nás je jedinou společností, která může (=má oprávnění) vydávat certifikáty atp., I. Certifikační Autorita. Pak existují jakési jednoúčelové certifikační autority. Např. Česká pošta k předávání podkladů pro SIPO používá "svůj" certifikát. Ten lze ovšem použít pouze při komunikaci s ČP. K za/odkódování souborů pak používají jednoduchý prográmek, který tento certifikát obsluhuje a využívá.

Moje otázka tedy je: Jak těžké by bylo napsat univerzální(?) program, který vezme (txt, xml ap.) soubor, podepíše/zašifruje? Zašifrovaný soubor se pak nechá poslat mailem, popř. jiným médiem.
Zdá se mi totiž, že tyto programy dělají vlastně totéž, jen s jinými certifikáty.

22.12.2004 16:57 Kamorek | skóre: 33 | blog: předvolební mazec | VB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
El podpis pro nasi obec jsem opravdu poridil u 1. cert. autority. Nejdriv na tom pc, kde bude integrovan do outlooku, nebo mozilly... vytvoris zadost a s ni jdes k 1.CA. Tam dostanes certifikat, ktery naintegrujes na do outlooku. Jeste do konce ledna je el. podpis pro OU na 1 rok zdarma. Pak se to bude platit...

Pokud mas na mysli komunikaci mezi odborem socialnim a postou, ta dodava vlastni programek pro WIN (nevim, zda je i pro Linux) a ten se jmenuje CRYPTA. SW pouzivany socialnim odborem ma nejaky vystup predem dany. Crypta jej pak zasifruje a zasifrovany soubor odesles el. postou. Abys mohl sifrovat, musis si opet opatrit jakysi certifikat. Funguje to stejne jako s el. podpisem. V menu programu crypta si vygenerujes zadost, na diskete s ni zajdes na postovni urad (tusim), tam dostanes jinou disketu s klicem, tu nahrajes do Crypty a muzes vesele kodovat.Zakodovany soubor pak posles na predem danou adresu. Crypta je poskytovana ceskou postou zdarma. Alespon prozatim. Vztahuje se ke konkretnimu OU a konkretni osobe, ktera s tim pracuje. jede to i sitove.Ale tohle uz funguje rok, ak nevim, zda netrepu o necem starym.
Taky si udělám nějakou studii.
22.12.2004 19:55 Tomáš Pelc | skóre: 22 | blog: multimedialni_pc_k_LCD_TV
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
El podpis pro nasi obec jsem opravdu poridil u 1. cert. autority. Nejdriv na tom pc, kde bude integrovan do outlooku, nebo mozilly... vytvoris zadost a s ni jdes k 1.CA. Tam dostanes certifikat, ktery naintegrujes na do outlooku. Jeste do konce ledna je el. podpis pro OU na 1 rok zdarma. Pak se to bude platit...
To mas ale na mysli podepisovani e-mailu. Me slo spise o toto:
Pokud mas na mysli komunikaci mezi odborem socialnim a postou, ta dodava vlastni programek pro WIN (nevim, zda je i pro Linux) a ten se jmenuje CRYPTA. SW pouzivany socialnim odborem ma nejaky vystup predem dany. Crypta jej pak zasifruje a zasifrovany soubor odesles el. postou. Abys mohl sifrovat, musis si opet opatrit jakysi certifikat. Funguje to stejne jako s el. podpisem. V menu programu crypta si vygenerujes zadost, na diskete s ni zajdes na postovni urad (tusim), tam dostanes jinou disketu s klicem, tu nahrajes do Crypty a muzes vesele kodovat.Zakodovany soubor pak posles na predem danou adresu. Crypta je poskytovana ceskou postou zdarma. Alespon prozatim. Vztahuje se ke konkretnimu OU a konkretni osobe, ktera s tim pracuje. jede to i sitove.Ale tohle uz funguje rok, ak nevim, zda netrepu o necem starym.
Ano, presne tak to funguje (znam z vlastni praxe). Prave proto jsem si rikal, ze by bylo fajn mit jakysi "univerzalni prostredek", kterym bych tyhle veci delal. V kontaktu s PVS (portal verejne spravy) vlastne pujde o totez v blede modrem. Obdrzim certifikat a budu podepisovat a sifrovat soubory ...
22.12.2004 20:08 Kamorek | skóre: 33 | blog: předvolební mazec | VB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Jake soubory? Pro koho?

Nebo mas na mysli Cryptu pro Linux? S tim ale PVS nema nic spolecneho. Crypta je vyhradne program ceske posty...
Taky si udělám nějakou studii.
2.1.2005 17:29 Robert Hernady
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektronický podpis ve veřejné správě
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Váš dotaz je nutné rozdělit na dvě části. 1. Téma elektronický podpis. Pro elektronickou komunikaci s veřejnou správou je nutné podle zákona používat kvalifikovaný elektronický podpis, který může vydávat pouze akreditovaná certifikační autorita. V Čechách zatím jedna a to 1.CA. Jedná se o placený certifikát a má platnost 1 rok. viz. stránky ICA Pro komunikaci s ČSSZ pro ELDP (znovu zdůrazňuji, že pouze pro ČSSZ) je možné použít elektronický podpis, který vydává ČSSZ a je zdarma.

Bez ohledu na přídavná jména, která se při pojmenování certifikátů/podpisů používají, jedná se o certifikáty, které jsou vydávány podle standardu X509v3. Z toho plyne, že každá platforma, která tyto standardy podporuje je může zpracovávat. A to bych řekl, že je dnes každá.

2. V případě, že již vlastníte el. podpis, můžete začít přemýšlet o elektronickém zasílání ELPD. Toho dosáhnete tak, že buď máte přímo mzdový systém, který ELDP přímo přes Portál veřejné správy (PVS) odesílá nebo máte k dispozici komponentu, která umí převzít datovou větu v požadovaném formátu, pak ji následně podepíše, zašifruje a odešle přes PVS. Na stránkách Ministerstva informatiky naleznete seznam firem, které mají vyřešenou komunikaci s PVS. Na konci seznamu naleznete firmy, který nabízejí samostané komponenty pro komunikaci s PVS. Dvě z nich nabízejí řešení vytvořené v prostředí JAVA a podporují vedle Windows platformy další OS.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.