Portál AbcLinuxu, 11. května 2025 04:36

Dotaz: Uváznutí v Aktor systému

15.10.2019 16:39 BoneFlute | skóre: 3
Uváznutí v Aktor systému
Přečteno: 370×
Odpovědět | Admin
Zdravím.

Zkouším si jednoduchý Aktor systém. Celkem mi to jakože pěkně funguje, ale trošku jsem se zasekl na uváznutí.

Předpokládejme dva aktory A a B.
A -> B: kolik je hodin
B -> A: 19:41
A -> B: supr, díky
B -> A: není zač
A -> B: ok
B -> A: ok
A -> B: ok
B -> A: ok
A -> B: ok
B -> A: ok
A -> B: ok
...

Mohl by mi tu někodo poradit, jak se něco takového řeší? Třeba v Erlangu, systému Akka, nebo dalších?

Nechce se mi spoléhat na to, že ten aktor bude napsán správně. Rád bych tomu dodal alespoň základní ochranu. V "normálním" kódu se to dá trochu statistickou analýzou podchytit. Na druhou stranu mé znalosti problematiky jsou omezené, a tak třeba existuje nějaké jednoduché řešení které dokáže víc.

Předem dík.
Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

xkucf03 avatar 16.10.2019 15:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Uváznutí v Aktor systému
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Kdo definuje ten protokol a význam jednotlivých zpráv? Tam, kde je definováno, co znamená „ok“, by mělo být i definováno, jestli se na takovou zprávu má odpovídat.

K nějakému zacyklení nebo rekurzi může dojít všude. To je chyba návrhu. Určitý počet opakování nebo návrat k předchozím stavům či nějaká rekurze můžou být dokonce žádoucí – např. zadání může znít tak, že se má něco zkusit třikrát s nějakou prodlevou, a pak to teprve má jít jinou cestou (opustit cyklus, ukončit se). Tzn. přidáš si tam nějaké počítadlo. Ale jak říkám, to je otázka návrhu/zadání. Pokud máš chybné zadání nebo se jím neřídíš, tak ti žádná technologie nepomůže.

Ten návrh můžeš mít popsaný nějakým formálním jazykem a z něj generovat kód… pak bys mohl staticky analyzovat ten formální popis. Jestli ten kód píšeš ručně a jsou to prostě jen různé kousky kódu, které nějak reagují na nějaké události, ale není nikde zachycený ten logický model jako celek, tak se obávám, že to nelze. Leda k tomu psát automatické testy – ale tím neprokážeš, že to nikdy neselže – jen, že to v předpokládaných případech pracuje podle zadání.

P.S. upravil jsem formátování (přidal <pre/>)

Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
16.10.2019 18:24 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Uváznutí v Aktor systému
Myslím si to samé, už jsem odpovídal na totožný dotaz na root.cz. Postupně mi došlo, že tazatel asi chce obecnou prevenci zacyklení bez ohledu na protokol. Což nemá řešení a ani to nedává smysl.
-- OldFrog
16.10.2019 20:04 BoneFlute | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Uváznutí v Aktor systému
Díky za příspěvek.
16.10.2019 20:51 M. Ponkrác | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Uváznutí v Aktor systému
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Myslím, že tu byl nedávno příspěvek, kdy se někdo snažil o "správný vzor návrhu vícethreadové aplikace".

Určité fungování jde zajistit jen pro určité architektury a případy. Obecně to nejde.

1) Určité zmírnění problému může spočívat v řešení, že se zprávám přidají priority důležitosti. Přednostně docházejí zprávy s vyššími prioritami. Můžete mít třeba zprávy "urgentní", "důležité", a pak zprávy "zahoditelné".

2) Dále třeba v tom, že sender musí "navázat spojení" a povolit příjem.

3) Pokud má actor frontu zpráv, je možné nad těmi zprávami dělat redukce a optimalizace. Tak jako to třeba dělá každý GUI ve své frontě zpráv.

4) Každý sender může mít "váhu", která se snižuje při příliš vysoké frekvenci zpráv, a postupně obnovuje při "rádiovém klidu". Ovšem je třeba u každého sendera dát jinou počáteční váhu, některé dvojice actorů potřebují intenzivně komunikovat.

5) Často se spojuje do jedné dvojice zpráva a případná odpověď na ní jako pár. Ovšem zatěžuje to zbytečně synchronizaci.

6) Dále je možné detekovat různá zablokování a nepříznivé stavy.

Je třeba ale napsat, že actor systém je založen na férovosti. Není určen pro neférové situace. Pokud v actor systému máte "záškodníka", tak vám ho rozloží snadno na atomy. Actor architektura se s tím prostě neumí vypořádat.

Většina různých paralelních systémů implementuje ty věci co jsem popsal výše, a ještě mnohé další. Především je řada zpráv zahoditelných zcela, když systém přestane stíhat časově.

Obecně nelze actor schéma učinit bezpečným a blbuvzdorným. Nejde to.

Co je ale dobré je učinit ho flexibilním pomocí zahazování zpráv a dalších instrumentů, pokud začne běžet na hormí mezi výkonu počítače/hardware.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.