Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 01:02
Fabrice Bellard vyvinul nový obrazový formát BPG (Better Portable Graphics) coby efektivnější náhradu za JPEG, případně PNG. Komprese je založena na (patentovaném) standardu H.265 s možností využít existující hardwarové dekodéry, podporována je až 14bitová barevná hloubka, vzorkování 4:4:4, alfa kanál a bezeztrátová komprese. Kvalita při dané velikosti je aktuálně značně vyšší než u JPEG a měla by být lepší i proti WebP. Formát lze dekódovat i v existujících prohlížečích postrádajících nativní podporu díky javascriptovému dekodéru. Software je vydán pod licencí BSD a staví na FFmpegu a x265.
Tiskni
Sdílej:
Protože každý jen kecá o nejlepších řešeních a nikdo nepíše kódy.O čem je řeč? Viz git repo. A na slideshow je Daala velice dobrý formát. Dokonce to není ani potřeba přebalovat z OGG kontejneru
Důvodem je to, že zatímco HEVC má velmi silnou intrapredikci (to vám potvrdí i Monty), Daala momentálně žádnou intra predikci nemá. Problém je v tom, že používá lapped transformaci, která +- znemožňuje implementovat klasickou intra predikci v doméně pixelů, jakou má H.264/H.265 (a VP8/VP9, kde je to podobné až obšlehlé). Vývojáři se mometálně dál snaží ten problém nějak překonat, ale zatím nemají řešení. Bohužel, nápad dělat intra predikci v frekvenční doméně (popsaný v demu 2) se ukázal neschůdným.Fast-forward one year…
Bylo by to zajímavé mít obrazový formát konečně stavěný nad něčím jiným než na posloupností fixně definovaných bloků, protože těch s uniformní délkou bloku už máme tak tři zardele. A každý další lepší než ten předchozí.
Fast-forward one year…Zajímavé čtení, ale problém zřejmě zatím vyřešen není...
h.265 má bloky dynamické velikosti, obraz řeže do quadtree.Bylo by to zajímavé mít obrazový formát konečně stavěný nad něčím jiným než na posloupností fixně definovaných bloků, protože těch s uniformní délkou bloku už máme tak tři zardele. A každý další lepší než ten předchozí.
h.265 má bloky dynamické velikosti, obraz řeže do quadtree.No to jo, ale furt si na úrovní bloků, s tím, že kde potřebuješ jemnější mřížku, tam si ji nadělíš. Nicméně stále se nezbavíš problému zarovnávání obrazových dat do bloků.
jedním z cílů lapped transformace bylo, aby tam formát nemusel mít loopfilter jako má HEVC a AVC. A teď se jim tam možná podobný filtr vrátí zadníma vrátkamaJakákoliv snaha vyházet loopfiltry by měla být vyvážena zlatem.
Jakákoliv snaha vyházet loopfiltry by měla být vyvážena zlatem.
Na druhou stranu je nutno říct, že filtry, se kterýma experimentují v Daale jsou docela inteligentní - aplikují se jenom pokud něco přinesou (resp. nezhorší stávající stav)...
Důvody, které momentálně vystávají (možná ne jediné): 1) Daala není hotová a ještě dlouho nebude (vidím to minimálně na rok, ale asi spíš déle. Jejich interní roadmapa původní plánovala, že v Q4 2014 chtějí překonat VP9 a HEVC v inter kompresi, BTW, ale mají zpoždění).
Však nevím, proč se s novým formátem nemohlo počkat, až Daala hotová bude
2) Myslím, že Daala právěže nebude - nebo aspoň teď není - úplně dobrý formát pro intra kompresi. Důvodem je to, že zatímco HEVC má velmi silnou intrapredikci (to vám potvrdí i Monty), Daala momentálně žádnou intra predikci nemá. Problém je v tom, že používá lapped transformaci, která +- znemožňuje implementovat klasickou intra predikci v doméně pixelů, jakou má H.264/H.265 (a VP8/VP9, kde je to podobné až obšlehlé). Vývojáři se mometálně dál snaží ten problém nějak překonat, ale zatím nemají řešení. Bohužel, nápad dělat intra predikci v frekvenční doméně (popsaný v demu 2) se ukázal neschůdným. Nefunguje to a v současnosti to už bylo z Daaly odstraněno :(
1) myšlenky intra predikce se vývojáři Daaly ještě nevzdali, jen té konkrétní implementace, která ve výsledku přinesla velmi malou úsporu. 2) i bez intra predikce je Daala na statických obrázcích výrazně lepší než např. JPEG a další formáty. Například zásluhou PVQ a activity masking atd...
Však nevím, proč se s novým formátem nemohlo počkat, až Daala hotová budeFabrice Bellard nemá s Xiph.org nic společného. Na co by se teda mělo čekat?
Fabrice Bellard ale nemá ani nic společného s vývojem H.265...No to ani Jason Garrett-Glaser (nebo aspoň myslím).
a snažit se jej natlačit do prohlížečů atd.?
Fabrice Bellard je původním autorem FFmpegu a ten se nijak nestraní standardizovaných průmyslových formátů, bez ohledu na patenty. Tj. nijak před nimi aktivně neupřednostňují formáty typu VP8/Theora/etc (royalty free a tak). Holt asi šáhl po tom, co mu přišlo nejpokročilejší?
Daala je, jak už bylo řečeno nehotová, ale hlavně je to zatím nejistý projekt. Nikde není psáno, že bude za dva roky lepší než H.265. Klidně se může ukázat, že i ty další techniky, které pro ní jsou zvažované (často je tam motivací i snaha vyhnout se provařeným a ahodně patentovaným technologiím, což přináší omezení) se ukážou jako ne až tak magické, jak se čekalo. Prostě to může vybouchnout, to se u experimentálního projektu stává.
Pro ilustraci... Loren Merritt/Pengvado, jeden z hlavních vývojářů (jednu dobu jediný po původním autorovi) x264 onehdy řekl tohle:
(from ~2005)
OpenSourced: where do you think x264 will be in 3 years
pengvado: replaced by snow :)
Dneska prakticky ani nikdo neví, co ten Snow byl...
2) i bez intra predikce je Daala na statických obrázcích výrazně lepší než např. JPEG a další formáty. Například zásluhou PVQ a activity masking atd...
Já jsem to sám netestoval, takže nemůžu posloužit něčím lepším než odhadem. Viděl jsem jenom jedno malé srovnání od neznámého autora, u nějž není známá metodika a pochází to čertví odkud (takže záruka věrohodnosti veškerá žádná): tuhle.
Jeslti je to legitimně vytvořené, tak by to snad mohlo ukazovat, že Daala má asi ještě co dohánět, ale je pravda, že tohle jsou mizerně malinkaté velikosti, přičemž HEVC bude míst nejspíš před zbytkem pole tím větší náskok, čím menší velikost. Jinak porážka Daala v tuto chvíli IMHO není překvapivá, ten formát vůbec ještě není hotový, ani vyladěný. Jak dobrá bude, se teprve ukáže.
Proč propána H265? Proč ne rovnou Daala?Asi protože podpora pro h265 je/bude o dost rozšířenější.
Funguje to presne tak, iné je, že to bežných používateľov zatiaľ príliš netrápi (takmer vždy majú totiž licenciu, ktorá umožňuje len bezplatné prehrávanie).
To je AFAIK jen často tradovaný omyl. V licenčním systému MPEG-LA žádný takový pojem ani rozlišování není. Berou poplatky za dvě věci:
1 - distribude dekodérů/enkodérů. Platí distributor, např. Google za Chrome, Adobe za Flash, MS za Windows, Fluendo za své licencované kodeky. Za x264 nebo FFmpeg (od nějž nejspíš BGP tuhle politiku přebralo) neplatí nikdo, neboť na patenty kašlou. Jo a podle všeho není třeba platit, pokud se software distribuuje ve formě kódu a ne binárky. To, jestli je to komerční nebo nekomerční použití, nerozhoduje.
2 - distrubuce placeného obsahu. Tyhle poplatky taky nejsou vůbec ovlivněny tím, čím jste ten obsah vytvořili ani tím, čím ho přehráváte. Placení je vždycky věcí poskytovatele obsahu (např. Netflix). Tyhle poplatky už u HEVC nejsou, viz link v komentáři níže.
A ak budem chcieť niekde zverejniť taký obrázok, budem musieť platiť vlastníkom patentov.To naštěstí ne, u H.265 už se nebudou platit poplatky za šíření obsahu. Poplatky už budou čistě z distribuce dekodérů nebo enkodérů. Viz stránka 7: http://www.mpegla.com/main/programs/HEVC/Documents/HEVCweb.pdf
- To Portable v názvu má i nějaký význam nebo se to radši opravdu mělo jmenovat BFG9000 (Big Fucking Graphic), protože přesně to to vzhledem připomíná? No hlavně že to má podporu pro 14-bitovou hloubku. Vím přesně na co formát používaný nebude.
No, já to hlavně moc nechápu, protože ve ztrátových formátech jde hlavně o to, jak uložit koeficienty DCT koeficienty a tam je nějakých 14 bitů úplně jedno. Když budu mít nějaký gradient popsaný pár koeficienty, tak je z toho můžu klidně nechat lézt 16 bit nebo i 32bit, pořád mi budou stačit ty stejné koeficienty...
Mrkni i na jiný obrázky než tu trávu (ta je v Dále teda opravdu není nic moc, no ale s tím snad něco ještě udělaj...).S trávou je to v oblasti kódování videa obecně zajímavé. Na to by měli vyvinout speciálně algoritmus. Jo a ještě stromy. To jsou taky mrchy.
No GoPro HD HERO v rámci možností nemá až tak strašný výstup. Ale zdá se, že libovolný kodek má problém se zakódováním průjezdu zalesněnou krajinou1 tak aby to nevypadlo jako průjezd zeleným sněhovým blizzardem. Přitom správná pozice jednotlivých listů je až ta poslední věc, kterou lidský mozek může vnímat. Je to docela zajímavé. Aspoň teda pro mě.
vyplní vygenerovanou texturouPřesně na tenhle způsob jsem myslel, že by tajemný algoritmus u pokročilého video-kodeku mohl fungovat.
x266: místo videa se přenese textový popis objektů na scéněO tomhle už jsem slyšel. E-book se to jmenuje, tuším...
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.