Portál AbcLinuxu, 14. května 2025 21:16

Doporučení používat live CD pro e-banking

Na voices.washingtonpost.com vyšel článek, který doporučuje pro e-banking používat linuxová live CD. Autor zmiňuje případy, kdy lidé přišli o peníze kvůli špatně zabezpečeným Microsoft Windows a vysvětluje, jak ona živá CD fungují. Jako příklad uvádí Knoppix a Ubuntu, přičemž k druhému jmenovanému napsal i návod k použití.

15.10.2009 08:17 | Tomáš Heger (geckon) | Zajímavý článek


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

15.10.2009 09:01 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To je blbé doporučení, protože CD nikdo neaktualizuje, když se najde chyba. Možná je jich v Linuxu méně než v MS Windows a jsou méně často terčem útoků, ale existují. Ovšem změnit OS na OpenBSD by asi bylo příliš radikální...
15.10.2009 09:06 A
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
A co tak live openbsd? :-)
unknown_ avatar 15.10.2009 10:53 unknown_ | skóre: 30 | blog: blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
15.10.2009 09:11 obrys | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Nesouhlasím. LiveCD třeba nejde aktualizovat, ale jde tu spíš o spyware chytnutý v průběhu běžné práce. Když bude mít někdo i hodně staré livecd a jde přímo na stránky bankovnictví, tak nemá kde chytnout trojana a transakci provede z čistého.
multi avatar 15.10.2009 10:07 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
i kdyz to neni dokonale, tak proti windous to je dokonale reseni
pushkin avatar 15.10.2009 09:20 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nehraničí už tohle s paranoiou?
🇺🇦 Pomoc pro obranu Ukrajiny | SOS Ukrajina | Web4Ukrajina | Web4Ukraine 🇺🇦
15.10.2009 09:40 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Pro nás linuxáky možná, ale ve Windows je to velmi rozumné opatření - pro běžného uživatele je neskonale jednodušší nabootovat LiveCD než zabezpečit Windows na takovu úroveň, aby si byl opravdu jistý, že tam neběží žádný spyware, keylogger či jiná breberká, co může odchytit zadávaná hesla nebo nezabezpečenou síťovou komunikaci či stáhnou a odeslalt pryč bezpečnostní certifikáty.

Už jenom zjistění, co který proces čí služba ve Widnows dělá, jestli má běžet nebo nemá a jestli je to opravdu to, co to o sobě tvrdí, že to je, může znamenat hezkých pár hodin googlení, obzvlášť tehdy, když uživatel neovládá angličtinu a odborné výrazivo ...
15.10.2009 09:42 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Když si představím, že lezu do internetové kavárny někde v Rumunsku, když potřebuju něco narychlo zaplatit, asi bych byl nervozní z toho co tam píšu a to nejen do internetového bankovnictví, ale i heslo do mailu. Případně kouknout do firemní pošty ...
Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
Prcek avatar 15.10.2009 10:42 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Ale řekl bych, že zrovna v kavárnách nebo ve škole apod. ti asi nedovolí restartnout compa, abys mohl nabootovat livecd.
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
15.10.2009 11:44 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Po vysvětlení důvodů by mohli nechat, pokud to jsou profesionálové. A pokud nenechají, kavárna většinou ve městě není jediná :) Asi to někdy zkusím.
Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
15.10.2009 15:50 Habo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
No práveže v škole mi bez problémov dovolia. :) aj keď ako dôvod je zvyčajne pripojenie cez ssh na môj PC kde mám dáta kt. používam na učenie :) - predsa len doma je doma...
15.10.2009 09:25 HB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To je přesně ono!

1. Bankou autorizované live CD s platnými cerifikáty banky očesané o věci nesouvisící s bankovní aplikací.

2. Na data flash disk s truecrupt (žádné jiné montování lokálního disku)

3. Autorizace kalkulačkou (vč. částky a čísla účtu), žádné zadáváni klíčových údajů přes klávesnici PC.

Stačila by distribuce typu Puppy-LINUX a copy to RAM.
A... mužete mít internetové bankovnictví i v kávárně v Bangladéši. :-D

Není to odolné jenom proti fyzikému násilí na klientovi banky a šmírovacím kamerám v kombinaci se zloději kalkulačky + CD. :-(

15.10.2009 09:28 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Paranoia to docela je, ale fakt je, že v neznámém a podezřelém prostředí by se to mohlo hodit. Možná líp než live CD si udělat LiveUSB z Ubuntu, nabíhá mnohem rychleji :)
Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
15.10.2009 09:34 A
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Ale pre moj pokojny spanok by som chcel po zapisani Ubuntu na USB flashdisk aby sa ten dal zamknut iba na citanie :-)
15.10.2009 09:46 HB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Kličenka PQI 4GB typ: U339 (mám teď v ruce :-) )
má mechanický přepínač na blokování zápisu.
15.10.2009 09:52 HB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Dobré by bylo aby taková distribuce měla do 100MB, t.j. aby se vešla celá do RAM.
Jendа avatar 15.10.2009 14:59 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Puppy, DSL, možná i Debian Live, kdyby se očesaly nepotřebné balíčky…
Nicky726 avatar 15.10.2009 09:44 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Problém v neznámém prostředí bývá, že se tam často nedá nabootovat nic jiného, než co je nainstalováno.
Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
15.10.2009 09:43 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking

A... mužete mít internetové bankovnictví i v kávárně v Bangladéši.


A už tě někdy nechali v internetové kavárně nabootovat vlastní systém ?
15.10.2009 09:49 HB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Kde nenechají ani za "bakšiš" tam nejdu.
15.10.2009 09:53 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Napadlo mě, jestli by v tom případě nešlo použít portable VirtualBoxu a aby se předešlo keyloggerům, tak mít v nabootovaném distru nějak upravený "ovladač" klávesnice (přehozená písmenka). Nekamenujte mě za terminologii, čistě teoreticky ... šlo by to ?
15.10.2009 10:08 HB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Proti HW keylogeru nefunguje :-( . (pokud ukradnou to CD nebo by to bylo standardní bankovní liveCD).
15.10.2009 10:19 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
ale naopak, ta upravená klávesnice by fungovala právě proti HW keylogerům nejlíp - kdyby se při každém nabootování zobrazil náhodný layout, a uživatel by psal podle toho namísto podle popisků na klávesnici, nemá keylogger šanci, pokud uživatel nenapíše kilobajty textu, který by se dal nějak statisticky analyzovat apod. ... samozřejmě předpokládá to ještě nemožnost sejmout obrazovku s tím layoutem (to se dá obejít jinak, layout klávesnice nemusí zobrazovat ta virtuální mašina, ale může k tomu být párová aplikace pro mobilní telefon, který to zobrazí, apod.)
15.10.2009 12:01 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
ale naopak, ta upravená klávesnice by fungovala právě proti HW keylogerům nejlíp - kdyby se při každém nabootování zobrazil náhodný layout, a uživatel by psal podle toho namísto podle popisků na klávesnici, nemá keylogger šanci
JJ, přesně tak jsem to myslel, akorát by to nemusel být úplně náhodný layout, stačilo by mít napevno prohozených pár znaků, abych se s tím naučil psát rychle a bez překlepů.
15.10.2009 12:45 phax7 | skóre: 34 | blog: PhaX_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Tak to je už fakt paranoia:)
15.10.2009 13:49 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Napadá tě nějaká jiná ochrana proti keyloggerům, když nemůžeš přebootovat ?
15.10.2009 15:54 Habo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
alebo obrázok klávesnice a klikať naň myšou - to by už musel byť "mouselogger" kombinovaný so screenshotmi :)
15.10.2009 20:28 Marek`` | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
poštová banka vo francuzsku zobrazí klávesnicu a ty podržiš len na dve sekundy nad klávesou myš... teda nemusíš ani klikať.
Michal Fecko avatar 15.10.2009 20:44 Michal Fecko | skóre: 31 | blog: Poznámkový blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Juuj to už rovno nech banka podrzi ten kod za mna :-D
17.10.2009 17:16 Habo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Vyborna myslienka - viac takych bank!
Jendа avatar 17.10.2009 18:58 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
To je takový problém napsat „keylogger“, který kromě zachytávání kláves na začátku screenshotne obrazovku a potom bude každou sekundu poolovat pozici myši?
15.10.2009 22:40 Jooky (inactive) | skóre: 39 | blog: Jooky | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Nebolo by uz jednoduchsie pouzit jednorazove heslo ? To sa mi zda rozumnejsie riesenie ako nejake prehadzovanie mapovania klavesnice :o)
15.10.2009 22:49 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Jednorázové heslo kam ? Do internetbankingu ? Mám účty u tří peněžních ústavů a ani jeden to neumožňuje.
16.10.2009 09:52 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Ani tak, že vám banka pošle jednorázové heslo nezávislým bezpečným kanálem (šifrovanou SMS)? To bych řešil spíš změnu banky, než bezpečné bankovní LiveCD.
16.10.2009 11:29 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
No so sice pošle, ale až u autorizace platby, nikoliv u přihlášení do internetbankingu.
16.10.2009 16:57 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
V tom případě stejně platí druhá věta...
16.10.2009 22:18 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
A můžu se zeptat, která banka posílá heslo pro přihlášení do internetbankingu přes SMS ? (čirá zvědavost, tohle pro mě není parametr kvůli kterému bych měnil bankovní ústav ;-))
17.10.2009 10:15 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Dřívější eBanka, nyní [raifeisenbank] či jak se to píše a vyslovuje (sorry, banko, rád bych ti udělal reklamu, ale to bych si to jméno musel nejdřív zapamatovat). Operace se ověřují jednorázovým heslem, které vám buď spočítá „kalkulačka“ (samostatné zařízení, které vypadá jako kalkulačka, zadáte tam PIN a potřebné údaje,a dostanete jednorázové heslo platné pro daných asi 15 minut), nebo přijde šifrovanou SMS, kterou rozšifruje aplikace na SIM kartě. Heslem musíte potvrdit přihlášení, příkaz k úhradě, nastavení trvalého příkazu atd.
17.10.2009 17:22 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Dík.
17.10.2009 19:53 Jooky (inactive) | skóre: 39 | blog: Jooky | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
No tak to je blbe :o) v tom pripade by som rozmyslal o zmene ... Ja mam ucet v Tatra Banke (SK) a mozem si vybrat z dvoch sposobov (aktualne sa snazia postupne prejst na ten silnejsi)

- 1. prvotna autentifikacia: meno/heslo + jednorazovy kod doruceny cez SMS, autorizacia platby: jednorazovy kod z tabulky vydanej na pobocke
- 2. prvotna autentifikacia: meno/heslo + jednorazovy kod vygenerovany generatorom na platobnej karte (treba k tomu citacku + pin), autorizacia platby: ten isty generator na karte ale prepnuty do ineho rezimu.

TB uz dlhsiu dobu vydava platobne karty nielen s magnetickym pruzkom, ale aj s cipom, ktory okrem autorizacnych info obsahuje aj generator jednorazovych hesiel. Tie hesla sa daju pouzivat na dodatocne overenie platieb a prihlasenia. Co je celkom pekne spravene je ze na patby sa pouziva v trosku inom rezime ten generator a treba ho nakrmit cislom, ktore stranka doda a na zaklade toho sa vygeneruje cislo, ktore autorizuje platbu.
Jendа avatar 17.10.2009 19:59 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Co je celkom pekne spravene je ze na patby sa pouziva v trosku inom rezime ten generator a treba ho nakrmit cislom, ktore stranka doda a na zaklade toho sa vygeneruje cislo, ktore autorizuje platbu.
Je z toho čísla poznat částka a číslo účtu? Jestli ne, může pořád útočník podvrhnout to číslo…
18.10.2009 10:18 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Z eBanky přijde SMS, kde je číslo odchozího účtu, číslo účtu příjemce, částka a měna, a pod tím vším certifikační kód. Navíc je SMS šifrovaná klíčem na SIM kartě, ke kterému by také měla mít přístup jenom omezená skupina lidí (při výrobě a distribuci). Dnes už by to šlo myslím technicky bez problémů udělat tak, že se klíč vytvoří přímo v mobilu a veřejný klíč předám bance, ale nevím o tom, že by tohle nějaká banka v ČR umožňovala. Což je docela škoda, eBanka v tomhle žije z toho, co udělala dříve – sice je pořád ještě napřed, ale je škoda, že elektronické bankovnictví už nerozvíjí. Přitom zrovna teď, když se tak rozvíjí trh s „chytrými“ mobily, je prostor pro další inovace.
Jendа avatar 18.10.2009 11:11 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Ano, toto je skutečně dobré zabezpečení.
15.10.2009 09:58 HB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Časem, pokud by se bakovní live CD ujmulo, mohlo by se bootování v kavárně mohlo stát běžnou praxí (konkurenční výhodou). Minimálně v civilizovaných krajinách.
15.10.2009 12:36 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
A jak v té kavárně dokážete, že jde o ověřené bankovní CD, a ne CD, které v jednom vlákně přepisuje všechny nalezené pevné disky náhodnými daty a v druhém s pokouší poslouchat provoz na síti?
15.10.2009 12:59 Franta Gajdůšek | skóre: 15 | blog: co_me_prave_napadne
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Treba tak ze by prave pro tyto ucely meli vyhrazeny pc kde by ty disky ani nebyly ;-)
15.10.2009 16:16 Habo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Poznáš takú vec ktorá sa volá MD5? (resp. sha1, sha2...) :D
15.10.2009 16:47 Aldagautr | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
to je ale spatna otazka :)
o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval
15.10.2009 16:57 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Už si živě představuju, jak při OSN vzniká Úřad pro bankovní LiveCD, LiveUSB a bootovací diskety, kterou jednou za čtvrtletí vydává seznam MD5 otisků ověřených médií. Uživatel pak přijde do kavárny, počká si 10 minut, než se otisk celého CD spočítá, a může začít pracovat. S nástupem LiveDVD pak kavárny začnou v ceníku uvádět, že doba, po kterou probíhá kontrola otisku DVD, se zákazníkovi účtuje jako doba strávená na internetu.
17.10.2009 17:10 Habo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Hmm pozor na to - dlzka kontroly nezavisi od velkosti disku ale od velkosti dat na nom zapisanych - to by mohlo byt dost malo v pripade ocesanej distribucie a DVD by nebolo treba, navyse sa rychlosti medii zvysuju takze to v sucastnosti trva chvilu. Samozrejme keby tych distier bolo privela bolo by to blbe... a ako tu uz bolo spomenute dalo by sa riesit vyhradenym PC alebo fyzickym odpojenim diskov (hmm suhlasim s tym ze to je trochu pritiahnute za vlasy)
17.10.2009 18:46 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Nějaké to KDE nebo Gnome by tam stejně být muselo… Hlavně je nesmyslné tahat s sebou celé prostředí pro pohodlné zadávání transakcí, když potřebujete jenom prostředí pro bezpečné získání hesla, kterým může být mobil. Nepoužíval bych internetové bankovnictví chráněné jenom heslem nebo certifikátem ze souboru, a to ani z bezpečného LiveCD – stejně chci, abych přihlášení a transakce potvrzoval jednorázovým heslem, které mi spočítá „kalkulačka“ nebo mobil, nebo které přijde nezávislým kanálem (problém trochu je, že jak jsou mobily čím dál chytřejší, brzo ani to nebude bezpečný kanál). A pak už nepotřebuju žádné bezpečné prostředí pro zadávání transakcí – stačí maximálně volba při přihlašování do internetového bankovnictví „nezobrazuj žádné identifikační údaje, jenom přijmi příkaz k úhradě“. Pak můžu klidně údaje zadávat na sebevíc zavirovaném PC, a je mi to jedno (pokud se smířím s tím, že někdo jiný možná zjistí částku a účet, kam jsem dal příkaz k úhradě).
multi avatar 15.10.2009 10:11 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
na komentar je to promyslenej projekt, mel bys ten napad prodat bankam
15.10.2009 14:19 miro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Taková snaha už tu byla. Ale nevypadá to, že by to někoho zaujalo. Škoda.
Jendа avatar 15.10.2009 14:58 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Toto řešení je limitováno na architekturu, pro kterou bylo vydáno CD, a také se musí kvůli každé platbě restartovat (nebo alespoň bootovat ve virtualizaci).
23.4.2021 13:08 torst
Rozbalit Rozbalit vše Re: Doporučení používat live CD pro e-banking
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mám v podstatě tentýž problém. Nejsem si jistý svými Win 7, tak bankuju po nabootování CD Linux Slax 9.11.0. z tohoto OS. Je to bezpečná cesta? Děkuji za názory.

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.