Portál AbcLinuxu, 9. května 2025 20:02
Byla vydána nová verze 2.10.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP. Přehled novinek i s náhledy v oznámení o vydání a v souboru NEWS. Zdůraznit lze možnost psaní textů vertikálně nebo filtr pro vytváření obrázků typu Little Planet. Vývojáři zdůrazňují překlad GIMPu do maráthštiny. GIMP je tak k dispozici již v 81 jazycích.
Tiskni
Sdílej:
No ale na mých 5k monitorech je tohle pořád celkem na houby. Měli by víc pohnout s tím GIMPem trojkou, který je pořád v nějaké podivné beta-verzi 2.99 nebo kolik. Ten totiž má konečně rozumně vyřešené "high DPI" zobrazení, aby si člověk nemusel brát k počítači lupu.
No ale na mých 5k monitorech je tohle pořád celkem na houby.Ja bych chtel mit vase 5k problemy ...
Já jsem na Quadro P5000 rozchodil snazší tituly typu Alienarena nebo Urbanterror v rozlišení 10240×2880 bez nejmenších problémů, 60 FPS to překročilo snadno a měl jsem to synchronizovaně, takže jsem maximální framerate nezkoušel. Jenom se na to ultra-blbě dívá, když je to na dvou monitorech. Tak jsem si uvědomil, proč mají hráči vždycky 3 monitory. Prostě aby uprostřed v zorném poli neměli ten předěl.
Grafika je NVidia Quadro P5000.
5K monitory mám jenom dva, protože grafická karta sice umí 4, ale monitory mají DP 1.2, tj. každý monitor potřebuje dva DP kabely. Quadro dávno umí DP 1.4, ale bohužel monitorů s tímhle standardem se nedostává, takže zatím nic moc.
Zkušenost v KDE je skvělá, jako ostatně obvykle. Browsery jsou rovněž už léta bez problémů, pokud jde o high DPI. Jenom programy typu GIMP, Inkscape a pár dalších exemplářů jsou stále ještě zoufalství. A taky Wine, škoda mluvit, to se prostě nedá. To aby si jeden vzal fakt lupu.
Desktop je malý mini-ITX case + motherboard, v něm Xeon D-1587, 128 GB RAM, 6 disků (Btrfs RAID 5) a WiFi+Bluetooth karta zapojená do M.2 slotu přes M-key->A->key redukci, aby to umělo zařídit hostapd AP.
Jenom programy typu GIMP, Inkscape a pár dalších exemplářů jsou stále ještě zoufalství.Stare GTK2, obe aplikace se portuji na GTK3 a pak by to melo byt OK.
Samozřejmě jsem na ní těžil, ale jen do doby, než jsem zjistil, že elektřina stojí víc než vytěžené suroviny. Na krátkou chvíli v době nějakého bitcoinového maxima to mohlo být break-even, ale pak už zas ne. Takže ad výpočty — ano i ne. Samozřejmě jsem taky zkusil, jestli na tom poběží všechny 10 let staré 'cg' ptákoviny z dob mého studia a ono jo.
Wayland jsem tam zkoušel, ale s blobem od NVidie to moc nešlo. Poslední pokus už ukázal jakousi grafiku, ale na menu se muselo klikat trochu bokem mimo, aby jim ta událost došla. No, za pár měsíců to zkusím zas.
Proč chci Wayland — protože prostě na mašině za (na české peníze) 200k celkově se občas trhá uprostřed video, jako asi tak na každém klasickém X11. Někdy můžu najít na YouTube něco v 5k a bude to 10 minut v kuse bez trhání, jindy (náhodně) tam prostě ta hnusná čára je.
Ještě je teda zvláštní, že i když je každý monitor de facto 2 monitory 2560×2880 vedle sebe (každý s vlastním DP), žádné svislé trhání tam nikdy nikde neexistuje. Prostě ve svislé synchronizaci mezi monitory je všechno dokonalé, ale ta vodorovná synchronizace v rámci každého monitoru mě nasírá poměrně hustě.
Proč chci Wayland — protože prostě na mašině za (na české peníze) 200k celkově se občas trhá uprostřed video, jako asi tak na každém klasickém X11. Někdy můžu najít na YouTube něco v 5k a bude to 10 minut v kuse bez trhání, jindy (náhodně) tam prostě ta hnusná čára je.Tohle je skutecne vec co na waylandich kompozitorech chodi dobre. Zajimave je treba embedded NVIDIA Jetson TX2 s podporou waylandu nema problem.
Někdy můžu najít na YouTube něco v 5k a bude to 10 minut v kuse bez trhání,Mate nejaky link?
Mate nejaky link?
Sněžné opice jsou takový známý a celkem starý příklad, dokonce v 60 fps. Od té doby přibyla obrovská spousta dalších věcí, stačí hledat „5k video“.
Opice se mi trhají asi tak v 1/3 případů. Zkoušel jsem, jestli to není těmi 200 otevřenými taby v Chromiu, ale ne, trhá se to i s jedním tahem, asi tak se stejnou pravděpodobností kolem 1/3. Jakmile se tam ten otravný předěl objeví, už se ho člověk do konce videa nezbaví.
Taky jsou na YouTube 8k videa, ale u těch je momentálně nějaký problém s bugem v X11 / NVidii / Chromiu / nevímkde, který způsobuje, že maximalizace toho videa ho zdeformuje (roztáhne do šířky). Hlásil jsem to už, ale furt je to problém. 8k monitory ale nemám, tak je to fuk. Jediný smysl 8k na 5k monitorech může být, že YouTube k tomu nenabízí 5k verzi, jenom 8k, 4k, 1440p a nižší. Takže s 8k videem může mít člověk na 5k monitoru víc detailů, teoreticky, s dobrým škálováním a pokud se povede vyřešit ten problém s poměrem stran.
Ještě mě na té NVidii štvou další věci stran výpočtů — vdpau je na hovno. Umí jenom h264. h265 prý umí, ale nefunguje to. VP8 a VP9 (tj. celé YouTube) neumí. Ani ten bídný h264 nefunguje. Jediný software, který na NVidii umí akcelerovat dekompresi videa, je smplayer. Kaffeine, VLC ani jiní experti neumí vdpau vůbec (ani na h264 FullHD, 10 let starém formátu). Zoufalství. Nechápu, proč to ty programy mají vůbec v menu. Asi jen tak na okrasu — a doufají, že se uživatel nikdy nepodívá na vytížení CPU. FullHD s dekompresí na GPU vypadá asi jako 5% na 1 procesoru, všechno ostatní zastane GPU. Jeden chytrolín mi tuhle tvrdil, že mu to funguje na dekódování 4k, tak jsem byl zvědavý … a měl tam 60% zátěž na 32 procesorech. Zjevně nechápal, co má vdpau dělat (a nedělá, protože nefunguje).
format code extension resolution note 249 webm audio only DASH audio 57k , opus @ 50k, 1.23MiB 250 webm audio only DASH audio 85k , opus @ 70k, 1.71MiB 140 m4a audio only DASH audio 128k , m4a_dash container, mp4a.40.2@128k, 3.04MiB 171 webm audio only DASH audio 138k , vorbis@128k, 2.95MiB 251 webm audio only DASH audio 163k , opus @160k, 3.34MiB 278 webm 256x136 144p 99k , webm container, vp9, 30fps, video only, 2.17MiB 160 mp4 256x136 144p 105k , avc1.4d400c, 30fps, video only, 1.79MiB 133 mp4 426x224 240p 229k , avc1.4d400d, 30fps, video only, 3.52MiB 242 webm 426x224 240p 243k , vp9, 30fps, video only, 4.99MiB 243 webm 640x338 360p 452k , vp9, 30fps, video only, 9.28MiB 134 mp4 640x338 360p 625k , avc1.4d401e, 30fps, video only, 10.54MiB 244 webm 854x450 480p 890k , vp9, 30fps, video only, 17.21MiB 135 mp4 854x450 480p 1274k , avc1.4d401f, 30fps, video only, 22.86MiB 247 webm 1280x676 720p 1859k , vp9, 30fps, video only, 34.34MiB 136 mp4 1280x676 720p 2547k , avc1.4d401f, 30fps, video only, 46.12MiB 248 webm 1920x1012 1080p 3197k , vp9, 30fps, video only, 60.70MiB 137 mp4 1920x1012 1080p 4178k , avc1.640028, 30fps, video only, 84.19MiB 271 webm 2560x1350 1440p 9957k , vp9, 30fps, video only, 193.54MiB 272 webm 5120x2700 2880p 10190k , vp9, 30fps, video only, 157.08MiB 313 webm 3840x2026 2160p 20272k , vp9, 30fps, video only, 403.97MiB 17 3gp 176x144 small , mp4v.20.3, mp4a.40.2@ 24k, 1.95MiB 36 3gp 320x168 small , mp4v.20.3, mp4a.40.2, 5.41MiB 18 mp4 640x338 medium , avc1.42001E, mp4a.40.2@ 96k, 17.36MiB 43 webm 640x360 medium , vp8.0, vorbis@128k, 20.20MiB 22 mp4 1280x676 hd720 , avc1.64001F, mp4a.40.2@192k (best)
Ještě mě na té NVidii štvou další věci stran výpočtů — vdpau je na hovno. Umí jenom h264. h265 prý umí, ale nefunguje to. VP8 a VP9 (tj. celé YouTube) neumí. Ani ten bídný h264 nefunguje. Jediný software, který na NVidii umí akcelerovat dekompresi videa, je smplayer.To je bida i u AMD. Jejich nejnovejsi VCN teprve ted zacalo podporovat dekompresy VP9, v dobe kdy brzo bude standard AV1 a nej se bude cekat dalsi dva roky. Nicmene, to co podporuji starsi UVD funguje pod Linuxem dobre.
Diky, ale 60fps nemohu najit:
No, mně to naštěstí ten 32-procesor dekóduje softwarově v pohodě, ani se moc nezahřeje. Spousta kodeků / framerate ve vdpau prostě chybí, i když samozřejmě třeba Quadro P5000 by s nimi nemělo ani náhodou problém, pokud jde o výpočetní výkon.
Kromě toho, u YouTube vdpau stejně nepomůže, protože je tam většinou všechno ve VP8 a VP9, což žádný vdpau neumí. (Ano, vidím, že je to tam napsáno, ale ve skutečnosti to nedá; ta implementace de facto neexistuje a jediné, co se stane, je selhání a přepnutí na CPU implementaci.)
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.