Portál AbcLinuxu, 9. května 2025 20:02

GIMP 2.10.6

Byla vydána nová verze 2.10.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP. Přehled novinek i s náhledy v oznámení o vydání a v souboru NEWS. Zdůraznit lze možnost psaní textů vertikálně nebo filtr pro vytváření obrázků typu Little Planet. Vývojáři zdůrazňují překlad GIMPu do maráthštiny. GIMP je tak k dispozici již v 81 jazycích.

20.8.2018 12:33 | Ladislav Hagara | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

20.8.2018 16:01 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

No ale na mých 5k monitorech je tohle pořád celkem na houby. Měli by víc pohnout s tím GIMPem trojkou, který je pořád v nějaké podivné beta-verzi 2.99 nebo kolik. Ten totiž má konečně rozumně vyřešené "high DPI" zobrazení, aby si člověk nemusel brát k počítači lupu.

Max avatar 20.8.2018 16:34 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Jo, tohle už začíná být silná nutnost.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
little.owl avatar 20.8.2018 21:13 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
No ale na mých 5k monitorech je tohle pořád celkem na houby.
Ja bych chtel mit vase 5k problemy ... :-). Kolik mate 5K monitoru, jako GPU a desktop pouzivate? Sonduji jaka je zkusenost mimo Gimp.
A former Red Hat freeloader.
pushkin avatar 20.8.2018 22:18 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
No, tak třeba já jsem zjistil, že kombinace FullHD monitor + 4k televize je pro Athlona 5450 nehratelná :) GIMP už jsem ani netestoval :-D
little.owl avatar 21.8.2018 00:23 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Ano, naroky na GPU a driver jsou znacne a proto se ptam, zejmena s ohledem na FOSS drivery.
A former Red Hat freeloader.
21.8.2018 09:45 TurboLama | skóre: 13 | blog: TurboLama
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
5k to sice není, ale provozuji dva 4k monitory + 1 FullHD na Radeon RX460 (amdgpu). Plánuji přechod na 3x 4k, ale to už si vyžádá upgrade GPU (ne z důvodu nedostatku výkonu, ale kvůli výstupům).
little.owl avatar 21.8.2018 15:51 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Diky, RX460 je bohuzel mimo muj heat dissipation limit. Koukal bych spise po nejake pasivni grafice, a tam to bohuzel zatim nevypada dobre.
A former Red Hat freeloader.
21.8.2018 20:16 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6

Já jsem na Quadro P5000 rozchodil snazší tituly typu Alienarena nebo Urbanterror v rozlišení 10240×2880 bez nejmenších problémů, 60 FPS to překročilo snadno a měl jsem to synchronizovaně, takže jsem maximální framerate nezkoušel. Jenom se na to ultra-blbě dívá, když je to na dvou monitorech. Tak jsem si uvědomil, proč mají hráči vždycky 3 monitory. Prostě aby uprostřed v zorném poli neměli ten předěl.

21.8.2018 20:13 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6

Grafika je NVidia Quadro P5000.

5K monitory mám jenom dva, protože grafická karta sice umí 4, ale monitory mají DP 1.2, tj. každý monitor potřebuje dva DP kabely. Quadro dávno umí DP 1.4, ale bohužel monitorů s tímhle standardem se nedostává, takže zatím nic moc.

Zkušenost v KDE je skvělá, jako ostatně obvykle. Browsery jsou rovněž už léta bez problémů, pokud jde o high DPI. Jenom programy typu GIMP, Inkscape a pár dalších exemplářů jsou stále ještě zoufalství. A taky Wine, škoda mluvit, to se prostě nedá. To aby si jeden vzal fakt lupu.

Desktop je malý mini-ITX case + motherboard, v něm Xeon D-1587, 128 GB RAM, 6 disků (Btrfs RAID 5) a WiFi+Bluetooth karta zapojená do M.2 slotu přes M-key->A->key redukci, aby to umělo zařídit hostapd AP.

little.owl avatar 22.8.2018 00:37 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Diky. NVidia Quadro P5000 - karta za 50kKc. Pokud by to tam nelitalo, tak bych snad i brecel, pokud bych ji mel. Tedy ne otevrene drivery a Wayland. Pouzivate ji na vypocty?
Jenom programy typu GIMP, Inkscape a pár dalších exemplářů jsou stále ještě zoufalství.
Stare GTK2, obe aplikace se portuji na GTK3 a pak by to melo byt OK.
A former Red Hat freeloader.
22.8.2018 05:22 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6

Samozřejmě jsem na ní těžil, ale jen do doby, než jsem zjistil, že elektřina stojí víc než vytěžené suroviny. Na krátkou chvíli v době nějakého bitcoinového maxima to mohlo být break-even, ale pak už zas ne. Takže ad výpočty — ano i ne. Samozřejmě jsem taky zkusil, jestli na tom poběží všechny 10 let staré 'cg' ptákoviny z dob mého studia a ono jo.

Wayland jsem tam zkoušel, ale s blobem od NVidie to moc nešlo. Poslední pokus už ukázal jakousi grafiku, ale na menu se muselo klikat trochu bokem mimo, aby jim ta událost došla. No, za pár měsíců to zkusím zas.

Proč chci Wayland — protože prostě na mašině za (na české peníze) 200k celkově se občas trhá uprostřed video, jako asi tak na každém klasickém X11. Někdy můžu najít na YouTube něco v 5k a bude to 10 minut v kuse bez trhání, jindy (náhodně) tam prostě ta hnusná čára je.

Ještě je teda zvláštní, že i když je každý monitor de facto 2 monitory 2560×2880 vedle sebe (každý s vlastním DP), žádné svislé trhání tam nikdy nikde neexistuje. Prostě ve svislé synchronizaci mezi monitory je všechno dokonalé, ale ta vodorovná synchronizace v rámci každého monitoru mě nasírá poměrně hustě.

little.owl avatar 23.8.2018 21:13 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Proč chci Wayland — protože prostě na mašině za (na české peníze) 200k celkově se občas trhá uprostřed video, jako asi tak na každém klasickém X11. Někdy můžu najít na YouTube něco v 5k a bude to 10 minut v kuse bez trhání, jindy (náhodně) tam prostě ta hnusná čára je.
Tohle je skutecne vec co na waylandich kompozitorech chodi dobre. Zajimave je treba embedded NVIDIA Jetson TX2 s podporou waylandu nema problem.
Někdy můžu najít na YouTube něco v 5k a bude to 10 minut v kuse bez trhání,
Mate nejaky link?
A former Red Hat freeloader.
25.8.2018 22:55 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Mate nejaky link?

Sněžné opice jsou takový známý a celkem starý příklad, dokonce v 60 fps. Od té doby přibyla obrovská spousta dalších věcí, stačí hledat „5k video“.

Opice se mi trhají asi tak v 1/3 případů. Zkoušel jsem, jestli to není těmi 200 otevřenými taby v Chromiu, ale ne, trhá se to i s jedním tahem, asi tak se stejnou pravděpodobností kolem 1/3. Jakmile se tam ten otravný předěl objeví, už se ho člověk do konce videa nezbaví.

Taky jsou na YouTube 8k videa, ale u těch je momentálně nějaký problém s bugem v X11 / NVidii / Chromiu / nevímkde, který způsobuje, že maximalizace toho videa ho zdeformuje (roztáhne do šířky). Hlásil jsem to už, ale furt je to problém. 8k monitory ale nemám, tak je to fuk. Jediný smysl 8k na 5k monitorech může být, že YouTube k tomu nenabízí 5k verzi, jenom 8k, 4k, 1440p a nižší. Takže s 8k videem může mít člověk na 5k monitoru víc detailů, teoreticky, s dobrým škálováním a pokud se povede vyřešit ten problém s poměrem stran.

Ještě mě na té NVidii štvou další věci stran výpočtů — vdpau je na hovno. Umí jenom h264. h265 prý umí, ale nefunguje to. VP8 a VP9 (tj. celé YouTube) neumí. Ani ten bídný h264 nefunguje. Jediný software, který na NVidii umí akcelerovat dekompresi videa, je smplayer. Kaffeine, VLC ani jiní experti neumí vdpau vůbec (ani na h264 FullHD, 10 let starém formátu). Zoufalství. Nechápu, proč to ty programy mají vůbec v menu. Asi jen tak na okrasu — a doufají, že se uživatel nikdy nepodívá na vytížení CPU. FullHD s dekompresí na GPU vypadá asi jako 5% na 1 procesoru, všechno ostatní zastane GPU. Jeden chytrolín mi tuhle tvrdil, že mu to funguje na dekódování 4k, tak jsem byl zvědavý … a měl tam 60% zátěž na 32 procesorech. Zjevně nechápal, co má vdpau dělat (a nedělá, protože nefunguje).

little.owl avatar 26.8.2018 00:57 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Diky, ale 60fps nemohu najit:
format code  extension  resolution note
249          webm       audio only DASH audio   57k , opus @ 50k, 1.23MiB
250          webm       audio only DASH audio   85k , opus @ 70k, 1.71MiB
140          m4a        audio only DASH audio  128k , m4a_dash container, mp4a.40.2@128k, 3.04MiB
171          webm       audio only DASH audio  138k , vorbis@128k, 2.95MiB
251          webm       audio only DASH audio  163k , opus @160k, 3.34MiB
278          webm       256x136    144p   99k , webm container, vp9, 30fps, video only, 2.17MiB
160          mp4        256x136    144p  105k , avc1.4d400c, 30fps, video only, 1.79MiB
133          mp4        426x224    240p  229k , avc1.4d400d, 30fps, video only, 3.52MiB
242          webm       426x224    240p  243k , vp9, 30fps, video only, 4.99MiB
243          webm       640x338    360p  452k , vp9, 30fps, video only, 9.28MiB
134          mp4        640x338    360p  625k , avc1.4d401e, 30fps, video only, 10.54MiB
244          webm       854x450    480p  890k , vp9, 30fps, video only, 17.21MiB
135          mp4        854x450    480p 1274k , avc1.4d401f, 30fps, video only, 22.86MiB
247          webm       1280x676   720p 1859k , vp9, 30fps, video only, 34.34MiB
136          mp4        1280x676   720p 2547k , avc1.4d401f, 30fps, video only, 46.12MiB
248          webm       1920x1012  1080p 3197k , vp9, 30fps, video only, 60.70MiB
137          mp4        1920x1012  1080p 4178k , avc1.640028, 30fps, video only, 84.19MiB
271          webm       2560x1350  1440p 9957k , vp9, 30fps, video only, 193.54MiB
272          webm       5120x2700  2880p 10190k , vp9, 30fps, video only, 157.08MiB
313          webm       3840x2026  2160p 20272k , vp9, 30fps, video only, 403.97MiB
17           3gp        176x144    small , mp4v.20.3, mp4a.40.2@ 24k, 1.95MiB
36           3gp        320x168    small , mp4v.20.3, mp4a.40.2, 5.41MiB
18           mp4        640x338    medium , avc1.42001E, mp4a.40.2@ 96k, 17.36MiB
43           webm       640x360    medium , vp8.0, vorbis@128k, 20.20MiB
22           mp4        1280x676   hd720 , avc1.64001F, mp4a.40.2@192k (best)
Ještě mě na té NVidii štvou další věci stran výpočtů — vdpau je na hovno. Umí jenom h264. h265 prý umí, ale nefunguje to. VP8 a VP9 (tj. celé YouTube) neumí. Ani ten bídný h264 nefunguje. Jediný software, který na NVidii umí akcelerovat dekompresi videa, je smplayer.
To je bida i u AMD. Jejich nejnovejsi VCN teprve ted zacalo podporovat dekompresy VP9, v dobe kdy brzo bude standard AV1 a nej se bude cekat dalsi dva roky. Nicmene, to co podporuji starsi UVD funguje pod Linuxem dobre.
A former Red Hat freeloader.
26.8.2018 01:09 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP 2.10.6
Diky, ale 60fps nemohu najit:

No, mně to naštěstí ten 32-procesor dekóduje softwarově v pohodě, ani se moc nezahřeje. Spousta kodeků / framerate ve vdpau prostě chybí, i když samozřejmě třeba Quadro P5000 by s nimi nemělo ani náhodou problém, pokud jde o výpočetní výkon.

Kromě toho, u YouTube vdpau stejně nepomůže, protože je tam většinou všechno ve VP8 a VP9, což žádný vdpau neumí. (Ano, vidím, že je to tam napsáno, ale ve skutečnosti to nedá; ta implementace de facto neexistuje a jediné, co se stane, je selhání a přepnutí na CPU implementaci.)

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.