Portál AbcLinuxu, 13. května 2025 21:28

KDE Plasma 5.6

Bylo oznámeno vydání verze 5.6 prostředí KDE Plasma. Podrobnosti v úplném seznamu změn. Nejnovější Plasma přináší vylepšení správce úloh, KRunneru, aktivit nebo i lepší podporu Waylandu. Ukázka nejnovější Plasmy na YouTube.

22.3.2016 19:16 | Ladislav Hagara | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

22.3.2016 19:54 Jelcekk | skóre: 8 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Moc pěkný featury. Už se těším, až se na ně škaredě podívám a celej slavnej Plasma Shell beznadějně zatuhne! Plus je KWin 5.5 v současné době jedinej window manager, kterej na mým železe trpí tearingem (při scrollování občas, při změně velikosti okna zleva vždycky, zprava v pohodě, CO TO MÁ KURVA BÝT), a to jsem si poctivě prošel všechny myslitelný nastavení compositingu.

No co už, dám 5.6 šanci, ale fakt začínám být KDE projektem slušně otrávenej.
Čím víc sebevrahů, tím míň sebevrahů.
22.3.2016 20:48 Jiří Mulač
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Souhlas! Kubuntu 15.10 a vyzkoušené nevydané Kubuntu 16.04 pro mě zcela nepoužitelné.
Saljack avatar 23.3.2016 08:51 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
No ja bych rad zustal na ubuntu s kde proste sila zvyku. Asi prejdu na NEON, ale mam strach, ze az zacne byt KDE 5 (pro pedanty Plasma 5) stabilni, tak to vsechno zase zahodi jako s KDE 4 a zacnou nanovo. Uz by se na to prepisovani meli vybodnout opravdu mi taky dochazi trpelivost. Nejhorsi na tom je, ze se to vubec nezlepsuje a nepridavaji se nove funkce akorat se objevuji chyby, ktere v minule verzi jiz byli opraveny.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
23.3.2016 14:03 mica
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Já jsem byl spokojený s KDE 4, dokud se v Debianu Testing v červenci loňského roku neobjevila Plasma 5. Od té doby jsem nucen pracovat převážně v XFCE, protože KDE se celou tu dobu přes několikeré aktualizace nedá používat, a to ani při skromných nárocích - buď mám problém ho vůbec spustit (zatuhne při spouštění) nebo dochází k únikům paměti a po pár dnech je nepoužitelné. Přitom pořád čtu, jak ním ten či onen nemá zásadní problém. Tak buď to Debian nějak divně kompiluje a balí nebo mám doma nějakou silnou geopatogenní zónu.
22.3.2016 21:01 Michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Je třeba smířit se s tím, že doba, kdy člověk mohl bezproblémově používat KDE (tedy uptime alespoň 100 dnů bez pádu kompozitoru nebo celých Xek při použití 2 LCD, uspávání a občasném hraní 3D games) byla naposledy v době 3.5.10. Současné verze se bohužel této metě nejsou schopny přiblížit a co je horší - ani trochu se to nezlepšuje QQ
22.3.2016 21:59 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Na desktopu mám aktuálně uptime 41 dní (naposledy jsem rebootoval kvůli updatu kernelu). KDE Plasma 5.5, zcela bez problémů.
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Max avatar 23.3.2016 07:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Tady se ale nikdo nebaví o 41 dní, ale o 100 dní. A s týpkem souhlasím. Nevím, kdy naposledy jsem měl v jobu takový uptime (2x LCD, Nvidia, ArchLinux, KDE4).
Buď se stane, že gui začne tak leakovat, že už je restart nezbytný, resp. je pak jedno, zda otočím pc, nebo jen xka, protože v GUI mám vše, takže pár sekund při startu mně na těch dalších minutách nezabije.
Nebo mi naposledy padnul nouveau do černočerné tmy. Před tím jsem měl zase problémy s binárním driverem.
Na druhou stranu, doma mám 1x LCD, nvidia + binary, pravidelně uspávám a probouzím a tam už to docela s tím uptime jde. Ale také tam nemám spuštěných 20 app jako v jobu, ten desktop je prostě z tohoto hlediska nevyužit, takže nevím, jak moc je to nakonec objektivní.
Ale taktéž asi nespadám do úplně objektivní skupiny, protože lze říci, že mám Arch = testing distribuce linuxu, takže kdybych měl být objektivní, tak bych měl používat nějaký "stable" distro, třeba debian.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Max avatar 23.3.2016 07:22 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Jinak dodám, že v jobu se dostávám na uptime kolem 60 dní.
Doma pak víc, resp. teď už nula, protože po výměně desky + cpu se PC ze spánku neprobudí. Ještě jsem neměl time zjišťovat, kde je chyba (kromě toho, že je to Asus deska).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
22.3.2016 22:33 MadCatX | skóre: 28 | blog: dev_urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
S jakým grafickým ovladačem se to děje? Na nVidii s blobem jsem měl s KWinem taky dost problémů, tearing nevyjímaje. Na Intelu s povoleným DRI3 je všechno v nejlepším pořádku. nVidii se ten jejich linuxí blob začíná pomalu sypat pod rukama, vidět je to zejména pokud má člověk trochu starší kartu.
25.3.2016 13:48 Jelcekk | skóre: 8 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Open-source Radeon, jinak jsem zjistil, že hlavní problém je v DRI3... Už mám 5.6 a na DRI2 to jede docela snesitelně. Ovšem pořád mám lehkej tearing při změně velikosti okna.
Čím víc sebevrahů, tím míň sebevrahů.
25.3.2016 20:10 MadCatX | skóre: 28 | blog: dev_urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
To je docela divné. DRI3 by mělo tearingu pomoci už z principu. DRI3 s FOSS Radeonem mi na GNOME 3 funguje v pohodě, na Intelu s KDE 5.5 taky.
23.3.2016 11:14 marcus
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Je tam bug. Nevím jestli to už plasma 5.6 vyřešila.Nemám jí zatím nainstalovanou. KWin vypne V-SYNC, když v proprietárních nVidia ovladačích není aktivní triple buffer. Začalo to plasmou 5.4 . Mě pomohlo do xorg.conf přidat volbu Option "TripleBuffer" "True". Případně do /etc/profile přidat řádek export KWIN_TRIPLE_BUFFER=1
25.3.2016 13:52 Jelcekk | skóre: 8 | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Ok, úplně se mi nelíbí, že by u hyper user-friendly DE měla existovat ve verzi 5.5 (!) nutnost ručně hrabat do konfiguráků Xorgu zapříčiněná poměrně závažným bugem, kterej přežil desetinový povýšení verze... Od těhle věcí existujou bety, sakra.
Čím víc sebevrahů, tím míň sebevrahů.
25.3.2016 20:06 MadCatX | skóre: 28 | blog: dev_urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
V KDE4 se to chovalo stejně a IMHO to má někde rozbité spíš nVidia. KWinaři neradi implementují hacky pro roztřískané ovladače a proto je to s blobem taková hrůza.
22.3.2016 22:27 Love_Dali | skóre: 24
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já jsem po tom všem hatu tady nahodil už tak před 3ma tejdnama a dobrý. Dneska jsem aktualizoval na 5.6 a pohoda.

Jedu na Asus M55SF a rebootuju tak jednou za týden a žádný problém jsem nezaznamenal.

Za mě na Archu OK
22.3.2016 23:58 Roslav | skóre: 6 | blog: mamblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Zaujimave, to ja som s Plazmou na mojej n45sf mal vzdy problem s blikanim, ked som zapol kompoziciu. Tiez Arch. Bolo to ale dost davno. Asi tomu dam druhu sancu
Hmmpf... Niečomu tak deterministickému ako počítače sa jednoducho nedá veriť.
23.3.2016 09:50 Love_Dali | skóre: 24
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Tak záleží, co jsi jel. Já mám permanentně Testing a dobrý. Zkus to :)
vlk avatar 22.3.2016 22:29 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
uz je to pouzitelne? alebo stale plati ze posledne pouzitelne KDE je 3.15 ?
You don't exist, Go away !
23.3.2016 10:36 R
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
KDE 3.15 nepoznam. Poznam KDE 3.5.10, Trinity 3.5.13 a Trinity R14.0.3.
k3dAR avatar 23.3.2016 12:41 k3dAR | skóre: 63
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
mozna myslel Windows 3.11 :-D
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
vlk avatar 23.3.2016 16:37 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
mas pravdu, to bolo tak davno... 3.5.10 ,-)
You don't exist, Go away !
Blaazen avatar 23.3.2016 20:39 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Třeba se dočkáme nějakého Quadrity.
23.3.2016 05:27 Ruzicka
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je nejaka komunitni stranka, kde by nekdo tlumocil problemy od uzivatelu, kteri si netroufnou se svou anglictinou tlumocit sami? Ma cenu posilat bugy pres to guiko i v pripade bugtrace obsahujici debug symboly, kdyz nehodlam svoji anglictinou vysvetlovat vyvojarum co jsem vubec delal do podrobna?
Saljack avatar 23.3.2016 08:48 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Klidne bug zaloz napis to v bodech co jsi udelal. Anglictinu nikdo hodnotit nebude neboj ;-). Vsadim se, ze se nekdo prida a popise to. Ja jsem pres to gui nikdy nic neposilal takze netusim ale vetsinou tam mam taky jenom jednu hvezdu ze tri :-D.
Sex, Drugs & Rock´n Roll.
Josef Kufner avatar 23.3.2016 13:33 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Pokud nevladnes anglictinou, udelej screenshoty a poskladej z nich komix. K anglickemu popisu muzes prilozit cesky a treba to nekdo prelozi (neposilej ale jen cesky).
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
23.3.2016 16:24 Ruzicka
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Tou druhou vetou jsem chtel rict, jestli ma cenu pres to guiko posilat plnohodnotnou bugtrace, kdyz ji pak nebudu nijak komentovat. Posilal jsem jednou bugtrace a pak ji popsal i na jejich bug strance, jenze rok se k tomu nikdo nemel, a nyni jsem dostal nekolik mailu abych vysvetloval co se stalo. Uz davno mam jinou verzi distribuce a uz si nic nepamatuju ani cesky. Cili, ma cenu instalovat debug baliky a posilat to, pomuze jim to vubec bez toho popisu? Ve Fedore je pry guiko, ktery nepotrebuje komentare a vyvojari to i tak jsou schopni opravovat, alespon o tom psal Ajchman.
24.3.2016 16:19 koroptev
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Nema cenu posilat bugtrace; x let to bude hnit, pricemz po nejakejch dvou trech zacnou novou revolucni radu, ve ktery to reimplementujou a "verze", co te zajima, upadne v zapomneni

Pockej 2 roky na nalosovani jinyho bugsetu
24.3.2016 20:16 MadCatX | skóre: 28 | blog: dev_urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Hlásit cokoliv přes KCrash nemá smysl, ten je dobrý akorát k získání backtracu. Aby se bugreportu vůbec někdo věnoval, musí obsahovat dostatečně kvalitní popis toho, z jakých okolností k chybě došlo a zda, případně jak, se dá znovu vyvolat. Automatické bugreporty v 99 % případů neobsahují vůbec nic, čeho by se mohl programátor chytit. Samozřejmě hodně záleží na tom, kdo je za ten kus softwaru, pro který hlásíš bug zodpovědný. Někde se bugům věnují dost akčně, jinde se na to kašle; KDE, Gnome, Mozilla, jádro, všude je to stejné...
25.3.2016 15:24 Ruzicka
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Automatické bugreporty v 99 % případů neobsahují vůbec nic, čeho by se mohl programátor chytit.
To mluvíš i o bugtrace obsahující všechny symboly po instalaci debug balíčků souvisící se softwarem který chyboval? Pokud ne, je tu stále šance vylepšit to guiko tak aby nebylo potřeba lézt někam na web.
25.3.2016 20:19 MadCatX | skóre: 28 | blog: dev_urandom
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Hlášení s dobrým popisem problému a postupem jak jej vyvolat je stokrát lepší než "tříhvězdičkový" backtrace. Z backtracu totiž vůbec nemusí být lehké poznat, jak se program do dostal do stavu, ve kterém pak havaroval. Pokud tohle programátor neví, bude pro něj dost obtížné zjistit, co se kde rozsypalo a případně vyzkoušet, jestli pokus o nápravu vůbec funguje. Backtrace je samozřejmě užitečný, ale bez patřičného komentáře sám o sobě zřídkakdy stačí k odhalení problému.
24.3.2016 15:40 TM
Rozbalit Rozbalit vše Re: KDE Plasma 5.6
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Díky tomu skvostu je OpenSUSE Leap 42.1 na pracovní stanici stále k vzteku... Naštěstí lze používat Cinnamon, ale ten se možnostem KDE(když to ještě nebyla hromada šrotu) přibližuje jen velmi ztuha :-(

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.