Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 19:00

oVirt 4.5.0

Vyšel oVirt 4.5.0, open source virtualizační řešení nad KVM. Mezi novinkami je např. podpora běhu na CentOS Stream 8 (experimentální pro 9), podpora guest os Windows Server 2022, Windows 11, rychlejší export do ova na nfs, dále je už možné měnit power state VM při jejím zálohování, poprvé je možnost provést obnovu zálohy VM ze starší verze oVirt, konkrétně z 4.4. Kompletní seznam novinek v release notes. Je dobré i zmínit, že proprietární zálohovací nástroj Veeam minulý rok uvolnil betu pro zálohování RHEV (oVirt), což by mohlo někomu usnadnit přechod od konkurence.

21.4.2022 08:53 | Max | Nová verze


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

Max avatar 21.4.2022 11:28 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Začíná to vypadat dost dobře. CBT funkční, ten powerstate při záloze také chyběl a je pořešeno, Veeam na tom také jede a spousta dalších backup nástrojů. Já se toho vmware snad letos zbavím, nebo příští rok. Teď nasazuji forknutý oVirt od Oracle do produkce a pak se uvidí.
Jinak když koukám na cenu Veeamu + VMware, tak to je zaplacený jeden člověk na celý rok, přitom reálně ho to za ten rok může vysaturovat tak max na 10%.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
21.4.2022 12:42 dementni.lojzik | skóre: 19 | blog: ze zivota na vsi
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Teď nasazuji forknutý oVirt od Oracle do produkce
jen pro zajimavost: je nejaky duvod pouzivat ten Oracle fork (pokud to neni z duvodu supportu dalsich veci, co napr. bezi na tech VM)? Kdysi jsem se na to dival a neprislo mi, ze by pridavali neco navic oproti oVirt. Navic byli nekolik releasu zpet za oVirt.
Max avatar 21.4.2022 13:12 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Ano, je to jediné řešení, které licenčně Oracle uznává pro provoz Oraclích věcí s limitací počtu core. Pokud máš nějaký sw licencovaný na 4xCore, tak potřebuješ mít buď virtualizaci od Oracle, kde ten limit pro VM nastavíš, nebo mít CPU, co má jen 4x core, nebo mít CPU s větším počtem core, ale pak si musíš všechny core zaplatit.
I když je to tedy stejný, tak Oracle ti licenčně neuzná osekat počty core na 3rd virtualizačních platformách (kromě pár výjimek).
V minulosti jsme tedy museli provozovat např. OracleVM, což je totálně dementní řešení nad Xenem. Naštěstí to zahodili a forknuli oVirt. Jsou to prostě šmejdi.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
21.4.2022 19:53 radek
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Aby příští rok ještě oVirt byl. Ona ta podpora Red Hat na kterém to stojí už je prakticky na konci a produkt jako takový bude EOL a finito. Pak z toho zbude bez podpory velkého výrobce uhasínající technologie.
Max avatar 21.4.2022 21:37 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Nerozumím, můžeš to trochu rozepsat? To jako, že má RedHat v plánu ukončit vývoj RHEV? Nebo má v plánu celý RHEV uzavřít? Nebo co tou podporou myslíš?
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Max avatar 21.4.2022 23:40 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Tak jsem našel toto: The future of oVirt, from a February 2022 point of view.
Hmm, zajímavé.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
22.4.2022 15:49 radek
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Jo, to je ono. Obecně RHV se už neprodává na delší dobu. Náhradou je Red Hat OpenShift Platform for baremetal, což je podle mého názoru přesně to jak to má vypadat. Je to totiž kontejnerizační platforma, která umí virtualizovat a díky tomu nemusím řešit management dvou prostředí, všechno je prostě v kontejneru - ať už "cloud based" aplikace, nebo třeba legacy aplikace ve virtuálním OSku nebo třeba databázový server. Je to postavený na kubevirt (https://kubevirt.io/).

Kdo nechce "dva v jednom" a bude chtít jen virtualizovat, tak v pohodě s čistým KVM. No a v podstatě i takovej VMware už je dneska tlačenej společně s "free" Tanzu a Proxmox je mixnutej taky s kontejnerama, takže je to vlastně trend, kterým use nevyhneme.

21.4.2022 13:01 H@nz | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Taková filozofická otázka, proč, pro malé prostředí - do 5 hostů, nepoužít čisté KVM? U většího počtu si to dokáži představit už jen z důvodu managementu. Ale co mi dá oVirt jinak u malého prostředí?
Max avatar 21.4.2022 13:18 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Záleží, co od toho čekáš. oVirt má automatický deployment a konfiguraci VM do určité úrovně. Dále má v sobě vestavěnou virtualizaci desktopů včetně uživatelského portálu. Podpora vSwitch a dalších věcí je také super. Má dále API, což je důvod, proč je podporován různými backup řešeními.
V neposlední řadě by měl mít něco jako vmware nsx, tj. mj. by jsi v rámci hypervisoru mohl jednotně řídit fw pro všechny vm.
Pokud potřebuješ jen holou virtualizaci s pár věcmi, tak můžeš použít čisté kvm, jako další krok pak můžeš použít Proxmox. Pokud ale potřebuješ fakt komplexní řešení se vším možným, tak oVirt. O ničem dalším nevím.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
21.4.2022 23:04 PanZvedavy
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Proxmox 7 API, vSwitch ma + nativni backup reseni. Jednotne ridit fw umi taky, už delsi dobu? Automaticky deployment a konfiguraci VM to zatim nema. Jak uz tu rikal kolega...rovnez jsem nekde cetl ze oVirt neceka moc zariva budoucnost a hosi z RHEL respektive IBM to potopi jak centos. Toz mozna to jsou jen drby...
Max avatar 22.4.2022 00:24 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Viz link výše, co jsem našel. RHEV skončí a nástupcem bude OpenShift Virtualization. oVirt se postupně předá komunitě, nejspíše. Vypadá to, že cílem je spouštět VM v rámci Kubernetu a orchestrovat je Kubernetem. Použije se tedy KubeVirt. Podrobněji info zde: OpenShift virtualization: What's new with virtualization from Red Hat.
Vypadá to tedy celkem zajímavě.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Ruža Becelin avatar 22.4.2022 14:51 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Zajímavě možná, otázkou zůstává, jako to zvládnou po stránce výkonu. VM v kontejneru?

Hmm koukám, od OSE 4.9 už to jde, zkusím to nahodit a udělat pár testů...
Max avatar 22.4.2022 15:47 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: oVirt 4.5.0
Podle toho schématu to nevypadá na žádný performance impact.
Každopádně fakt nevím, jak se k tomu postaví třeba Oracle. Ten ještě teď jede OEL7 s oVirt 4.3 a zatím to nějak nevypadá ani na podporu OEL8.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.