Portál AbcLinuxu, 22. července 2025 22:43


Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
Tomáš Bžatek avatar 8.4.2008 19:45 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše GnomeVFS je mrtve
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
GnomeVFS je oficialne mrtve, jak o tom muze nekdo psat? Prave proto bylo napsano GVFS, zcista a se zachovanim vsech user utilit.
Koupim litajiciho tucnaka
freshmouse avatar 8.4.2008 20:02 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: GnomeVFS je mrtve
Přesně.
David Watzke avatar 8.4.2008 20:29 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GnomeVFS je mrtve
Tak to jsem nevěděl, pro mě to byl jen zajímavej článek (dříve jsem nevěděl, že to je tak podobný kio slaves z KDE).
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 00:12 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: GnomeVFS je mrtve
Myslim, ze kio slaves jdou mnohem dale, umoznuji skriptovani. Uzivatelske utilitky gnome-vfs nebo gvfs jen zpristupnuji nektere funkce a z velke casti se pouzivaji pro ladeni (to ovsem nevylucuje jejich plnohodnotneho pouziti v jednodussich skriptech --> spolu s gvfs-fuse-daemonem se pak daji delat zajimave veci).

Mimochodem - gvfs uz take existuje ve forme kio slave, jeden clovek (nf2) se snazil o port, ale nezkousel jsem, v jakem je to stavu a jak moc je to oficialni.
Koupim litajiciho tucnaka
8.4.2008 21:43 Petr Dlouhý | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dobrý den, dost dobře nechápu, co přináší gvfs (nebo gnomevfs) natolik víc oproti obyčejnému fuse, že se pro to musí tvořit celý nový systém, a nestačí udělat jen forend pro fuse (gvfs se navíc dokonce jako fuse systém připojuje).
David Watzke avatar 8.4.2008 21:49 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
GnomeVFS vzniklo v roce 1999, FUSE kdy... 2004?
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
9.4.2008 00:27 Petr Dlouhý | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Hm, to je fakt (i když by bylo lepší udělat rovnou fuse, ale to jsou kdyby...), ale řekl bych, že GVFS vzniklo až po FUSE (nevím kdy; na Wikipedii píšou, že je stále ve vývoji), takže se v tom pokračuje.
thingie avatar 9.4.2008 02:55 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Je to API na vyšší úrovni než to posixové.
Růžové lži.
freshmouse avatar 8.4.2008 21:54 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Z Wikipedie:
GVFS is a replacement for GnomeVFS, the GNOME Virtual File System. Still in development as of April 2008, it allows supported virtual file systems to be mounted through FUSE.
I když této problematice moc nerozumím, řekl bych, že GVFS FUSE nějak využívá.
Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 00:05 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
gvfs-fuse-daemon je jen malickaty pomocny demon, ktery zpetne mapuje aktivni gvfs mounty do uzivatelskeho filesystemu.

V praxi to znamena, ze se uzivatel pripoji napr. ke vzdalenemu FTP serveru (napr. pod urcitym jmenem a heslem) a v aplikaci primo podporujici gvfs muze pracovat s dostupnymi soubory. Pokud ovsem pouziva jinou aplikaci, ktera o gvfs nema ani poneti, byl by naprosto ztracen. Proto je tu fuse-daemon, ktery vsechny aktivni pripojeni namapuje do ~/.gvfs a jakakoliv aplikace pak ma k temto prostredkum pristup. Vse se odehrava v ramci konkretniho uzivatele, nikdo jiny nema z duvodu bezpecnosti k temto aktivnim pripojenim pristup (a to ani root!).

Cela idea jeste neni uplne implementovana, chybi integrace v desktopu - jakasi autodetekce aplikaci, ktere nepouzivaji gvfs a mely by byt nasmerovany prave na tento fuse mount.
Koupim litajiciho tucnaka
9.4.2008 00:32 Petr Dlouhý | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
No právě. Ten kdo nepodporuje GVFS (a nepředpokládám, že by KDE aplikace začaly), tak s tím nemůže manipulovat (mount, unmount a podobně).
9.4.2008 06:19 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
a nepředpokládám, že by KDE aplikace začaly
KIO-GIObridge
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 10:05 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
To je principielni problem, se kterym nic neudelas, at uz se jedna o FUSE, KIO nebo stary gnome-vfs.
Koupim litajiciho tucnaka
9.4.2008 11:14 petris
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Pred rootem to chraneno neni.
Tomáš Bžatek avatar 9.4.2008 11:36 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Chranene to je, ani root nema pristup k fuse userspace procesum cizich uzivatelu.
Ten fuse mount nejde statnout, chmodnout, chownout, proste nic.
Viz:

lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/tbzatek/.gvfs
Output information may be incomplete.

# ls -al /home/tbzatek/.gvfs
ls: cannot access /home/tbzatek/.gvfs: Permission denied

# ls -al /home/tbzatek/ | grep .gvfs
ls: cannot access /home/tbzatek/.gvfs: Permission denied
?????????? ? ? ? ? ? .gvfs

Nejsem si jisty, jestli lze menit parametry aktivnich fuse mountu, ale imho tak je navrzeny bezpecnostni model fuse.
Koupim litajiciho tucnaka
thingie avatar 9.4.2008 15:36 thingie | skóre: 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Ono je to teda dost k ničemu, když se root může docela triviálně stát kým chce, žejo. (A nějaký SELinux či podobné rozšíření by na tuhle srandu poskytnul vlastní prostředky, takže je to zbytečné i v tomhle případě.)
Růžové lži.
9.4.2008 21:23 petris
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Vzhledem k tomu, ze root si muze snadno prepnout na jakehokoliv uzivatele, trochu sloziteji Vam "vyplachnout" nejakej proces a pustit misto nej svuj program pripadne cist a zapisovat pamet jakehokoliv procesu, tak to zadna ochrana pred rootem neni. Toto je ochrana, aby Vam utilitky typu updatedb ty soubory nenaindexovaly, ci je root omylem nepromazal. Ale pokud root bude chtit, tak ho to nezastavi.
9.4.2008 21:29 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Přesně tak, je to ochrana proti updatedb, zálohovacímu software a podobným věcem...
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
Tomáš Bžatek avatar 12.5.2008 17:37 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití GnomeVFS z příkazové řádky
Pravda, na to jsem nepomyslel. :-/
Koupim litajiciho tucnaka

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.