Portál AbcLinuxu, 12. května 2025 13:06
Údajně za to snad může CPU governor:
The Linux 3.12 kernel brings faster open-source AMD graphics due to a CPUfreq subsystem change...
[zdroj] (na straně 3 grafy pro zvědavce)
Moderní != lepší
C:
napsalo něco jako "GUI=No
". Mělo to jen tu "drobnou" vadu, že pak nefungovala i spousta věcí, u kterých by člověk nečekal, že budou závislé na grafickém prostředí - např. připojování síťových adresářů.
X je mrtve, mame tu Wayland.
Oba projekty v userspace pouzivaji veci v kernelu. Myslim, ze je to oddelene docela dobre. V kernelu je docela dlouhou dobu (pocinaje DRI2) rozumna cast grafickeho stacku. Vic bych tam necpal, stejne by to neprineslo moc vykonu navic.
Nevim, jestli sis vsiml, ale od jiste doby a pro urcity HW je framebuffer poskytovan kernel DRM driverem. Jedna se o framebuffer do jiste miry akcelerovany, oproti starsim framebufferum s vlastnim driverem, ktery byl vicemene jednoucelovy, Framebuffer jako takovy je jen zakladni prostredek, kernel pres DRM poskytuje dalsi nastroje pro pristup k grafickemu HW (pamet, operace). Tohle vsechno pak pouziva DDX driver X nebo primo Wayland compositor. Tedy framebuffer je zakladnim predpokladem k funkcnimu GUI a to, ze jej vyuziva i konzole, je jaksi jen bonus.
Samozrejme by se toho do kernelu dalo nacpat vic, ale prineslo by to spoustu nevyhod (z hlediska maintainability, security, stability za behu) a jen (predpokladejme) docela maly vykonnostni benefit.
To jsi chtel slyset? A ted si porovnej koncept a vsechny nevyhody tebou zminenych konkurencnich reseni.
X je mrtve, mame tu Wayland.Od vas me to potesilo.
To nic, pssst, jen vidim, jak se chovaji kolegove
Podľa mňa je GUI na serveri vec, ktorá spotrebuje prostriedky, ktoré by mohol systém použiť na obsluhu požiadaviek. Je to veľky rozdiel keď pri vzdialenom prístupe má preniesť 5MB dát a 100kB dát.
Niekedy to vyzerá, že každy by chcel one-click device.
Osobne mi prijde jeste lepsi tohle. Ale uznavam, ze je to vec miry osobniho vkusu :).
Ale panove ... mame vek cloudu ... Linus by melvůbec přestat psát kernel, vždyť všechno dneska vyřeší cloud, ne?
Ale panove ... mame vek cloudu ... Linus by mel prepsat kernel v JavaScriptu!Mělo by stačit kernel do JS zkompilovat pomocí asm.js
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.