Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 16:25

Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS

Viacero mobilných operačných systémov v súčasnosti používa (alebo plánuje používať) QML pri tvorbe grafického užívateľského rozhrania. Vývojári Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS (telefón Jolla) sa dohodli, že vypracujú spoločné API (resp. navzájom zblížia svoje jednotlivé API tam, kde sa dá) pre komponenty QML (tlačítka, zaškrtávacie políčka, posuvníky a pod.), pretože implementácia u každého z nich sa líšila. So spoločným API je šanca, že zúčastnené platformy sa stanú atraktívnejšími pre vývojárov a tým aj ich aplikácie rozšírenejšími.

10.1.2013 19:38 | Andrtalec | Komunita


Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

stativ avatar 10.1.2013 19:56 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak tomu fandím.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
10.1.2013 20:06 chrono
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To Qt nič také pre QML nerieši? Prípadne Qt QML nijako nevyužíva? (keď neexistuje API pre komponenty)
Josef Kufner avatar 10.1.2013 21:16 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Jo, taky to moc nechápu. Vždyť už ty wigety existují, tak proč dělají pořád dokola nové?
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
10.1.2013 21:36 m][sko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
pretoze QML je od zaciatku robene na dotykove zariadnie takze od zaciatku sa s tym pocita napr: animacie, TAPanie, pichzoom, a tak

ked sa tieto veci pokusali v NOKII(Qt) nahackovanie to do widgetov tak po roku prisli na to, ze asi bude lepsie spravit nieco uplne nove => QML

QML si fakt predstav ako orezane HTML tym ze je orezane tak ten render nemusi podporovat take prasaciny a nieje taky velky si zober ze webkit ma skompilovany cca 5MB aby to podporovalo vsetky tie HTML blbosti

Qt5/QML je site na renderovanie UI nad OpenGL
10.1.2013 21:28 m][sko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
QML je len jazyk(JSON syntax) ktorym zapisujes UI + je tam plnohodnotny JavaScript engine. Takze fakt silny nastroj

napr Blackberry OS 10 pouziva tiez Qt/QML na UI ale maju totalne vlastne renderovacie jadro na QML

Ubuntu Phone pouziva Qt5/QML SailFish cca neviem ale kedze vychadzaju dost z Meega tak asi render QML z Qt4. Plasma Active frci tusim na Qt4 pozor na to ze v Qt4 a Qt5 je ine renderovacie jadro na QML + JavaScript engine je tiez v qt4 a qt5 iny vo finale ste schopny dostat asi rovnaky vysledok ale Qt5 QML bolo od zaciatku site nad OpenGL kdezto Qt4 QML nad rastrovym renderom a az neskor sa dorobil OpenGL render

zakladne prvky v QML su rectangle, image, supaci layout, list,...... + JavaScript takze co si z toho vytvorite za UI komponenty je fakticky na vas Kdo niekedy skusal Flash tak je to tomu doooost podobne

Meego a Symbian maju cca rovnake QML classy Ubuntu Phone ma ale uuplne ine. BB10 ma tiez ine Button u vsetkych vychadzaju z neakej base classy Rectangle ale tym to fakt ze konci
mess avatar 10.1.2013 21:39 mess | skóre: 43 | blog: bordel | Háj ve Slezsku - Smolkov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
No, kdesi jsem četl, že v tom Qt5 by už v QML měly být dostupné i normální widgety.
Cez párne mesiace zošíváš vaginy, cez neparne montuješ hajzle.
stativ avatar 11.1.2013 10:42 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Desktopové widgety by měly být tuším až v Qt 5.1
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
10.1.2013 21:42 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Takze fakt silny nastroj
Takže zase všechno od nuly...

Že můžeš mastit libovolné ovládací prvky z kreslicích primitivů a handlerů událostí, je v pořádku.

Ale že to musíš dělat, je zhovadilost.
10.1.2013 22:15 Kaja
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Nemusíš, nelži. http://qt.gitorious.org/qt-components/desktop#more
10.1.2013 22:35 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Link na jakousi stránku s git logem, která začíná
WARNING:
This repository is closed
není nejlepší přesvědčovací metoda ;)

Ale k věci. Jsem zmaten. m][sko popisuje různá renderovací jádra. Je zaručeno, že tyto komponenty jsou na všech k disposici? Proč začíná Qt5 QML tutoriál tím, jak naprogramovat tlačítko? Kdyby takhle začínal Gtk+ tutoriál, hned je povyk, že to debilní Gtk+ nemá ani tlačítka...
10.1.2013 23:58 Kaja
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Já tě nepřesvéčuji, nechtělo se mi to hledat a tak jsem vytáhnul odkaz z bookmarku. A když jsi debil a nevuědomuješ si potenciál a účel QML, tak i to bylo moc.
little.owl avatar 11.1.2013 12:08 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Proc nadavate ?!
A former Red Hat freeloader.
11.1.2013 15:21 Kaja
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Promiň, mami.
11.1.2013 18:53 mankind_boost
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Diskuze zde většinou mívají úroveň. S blbýma kecama jdi na žive.cz.
11.1.2013 18:52 mankind_boost
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
-1.000f
11.1.2013 08:40 m][sko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Z uplne jednoducheho dovodu kazdy OS si ho moze implementovat podla toho ako potrebuje v Meego a Symbiane to bola rovnaka classa v Ubuntu Phone je to ina ale asi hodne inspirovana z Meego atd.. ber to tak Qt5/QML je len framework neake zakladne UI prvky tam su ale je to samozrejme zavysle na OS preto Ubuntu dodava vlastnu sadu prvkov

Rezza avatar 11.1.2013 08:46 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Tutorial naprogramovat tlacitko je proste pekny na prvni ukazku - jak vytvorit vlastni komponentu, ktera ma nejake vlastnosti, k signal. Mimochodem ani ten obdelnik neni v zakladu QML, protoze to je jen jazyk. V Qt Quick 1/2 je, v Cascades napriklad ne. QML je opravdu jen jazyk a par pravidel k tomu, takze ani srovnani s HTML neni spravne, ktere uz ma nejake prvky v sobe, to uz je pak Qt Quick spravnejsi.

Co me mrzi nejvic u Cascades je to, ze pokud ma clovek bezne Qt/C++ modely, tak to musi prepsat, protoze v Cascades maji vlastni DataModel. Tudiz port neni jen o novem UI (kdyz ma clovek rozdelenou appku na model/view), ale i o prepsani modelu :(

Jinak komponenty na ruzne systemy asi nikdy nebudou moct byt uplne stejne - kvuli odlisnym principum pouzivani. Ale co nejvetsi podobnost by nebyla na skodu.
10.1.2013 23:26 Ovocníček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To se bude v budoucno hodit, až to budou všechno fúzovat :)
11.1.2013 08:11 Honz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Spoločné API pre komponenty QML u Plasma Active, Ubuntu Phone a Sailfish OS
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Začal bych tím, že všechno z Ubuntu bych škrtnul...
11.1.2013 11:41 Ivan
Rozbalit Rozbalit vše Tohle uz tu bylo
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
neco jako QML uz tu bylo a jmenovalo se to SVG. Dokazete nekdo vysvetlit proc je QML lepsi?
11.1.2013 13:31 balki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tohle uz tu bylo
Povedal by som, ze json (QML) je vhodnejsi format pre javascript, nez xml(SVG). A QML pracuje na vyssej urovni abstrakcie ako SVG. SVG nebolo vymyslane na navrh gui-cka, skor na vektorovu grafiku(Cize o uroven abstrakcie nizsie.)
Josef Kufner avatar 11.1.2013 13:37 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Tohle uz tu bylo
A ještě k tomu je SVG pěkný paskvil (stejně jako většina věcí okolo XML).
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

Založit nové vláknoNahoru


ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.