Portál AbcLinuxu, 6. května 2026 00:06


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
18.3. 00:32 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
zmrdi rudy
18.3. 10:52 -
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Ale fuj, takhle ošklivě mluvit o starších příznivcích SysVinitu.
18.3. 00:38 Erika
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Und-das-heißt... systemd
18.3. 04:10 spam
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Odstranění podpory System V dává smysl, ale může to zkomplikovat přechod na starších systémech. Má někdo zkušenost, jak náročná je migrace těchto skriptů na unit soubory?
18.3. 08:46 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
udělal jsem již docela dost unit souborů a je to určitě jednodušší než init skripty. Odpadá spousta práce, kterou ty skripty prováděly a je jednodušší přizpůsobení/kontrola.

Problém někdy však jsou ty init skripty, které v sobě kombinují právě takový spoustu nějaký zvláštních postupů, který tam asi být nikdy neměl. Obvykle pak prostě vezmu ten spouštěcí skript a rozdělím ho na dvě části (vypnutí a zapnutí, zjistím zda jde použít exec, nebo je nutné použít forking), odstraním věci co už nejsou potřeba a použiju i unit souboru. Někdy z toho vypadne, že to ani už není nutné. A AI je zvládá už opravdu rychle psát a upravovat. Hlavní výhoda pak je, že je možné přímo spustit a přidat speciální konfiguraci a přidat např. sandbox.
18.3. 13:49 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Easy - staci si vzit sablonu a prepsat to - zalezi co ve sktiptu je a porad muze systemd zavolat BASH script kdyz to nejde snadno a script byl peklo --- pokud jde jen o star daemona, casto uz si nacte configy sam a kdo chce parametry si je tam da taky

Dnes uz neni moc programu, co by chtely silne parametry, vytvaret nejake pipe dev, lock soubory atd. vse uz si udela program sam bez pomocnych skriptu - ale vse jde dat bud to souboru, sub souboru, nebo jde natvrdo stale zavolat script
18.3. 06:31 dasdf
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zrovna nedavno sem resil nejaky pripojeni pres openvpn3 a systemd resolved whateverd dns sracka proste nefungovala. Pomohlo to jenom natvrdo vypnout a dat do /etc/resolv.conf adresu nameserveru od zakaznika. systemd je retardovana sracka a v zadnym pripade se to nezlepsilo.
18.3. 07:12 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Sorry, používám to denně (jak s openvpn, tak s openconnect) a funguje to v pohodě. Řekl bych že i lépe, jelikož je možné jich mít více a pro konkrétní zařízení (interface) konkrétní dns server.
18.3. 07:49 Rolnik
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Muzete mi to vysvetlil prosim?

Jak na kazdy interface svoje dns? Kdyz zadam domenu napr. domena.local, tak jak vi, jaky interface ma pouzit, to je nekde definovane ze *.local smeruje na ten interface tunX/tapX?
18.3. 08:03 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
mno zaprvé máte možnost definovat search, ale hlavně systemd-resolved přiřazuje jak obecný dns server, tak primárně přiřadí dns server k interfacu a k němu si může přidat i search domain.

takže to pak může vypadat např. takto.
Link 2 (wlp1s2)
    Current Scopes: DNS
         Protocols: +DefaultRoute -LLMNR -mDNS -DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported
Current DNS Server: 10.1.1.1
       DNS Servers: 10.1.1.1 10.1.1.2

Link 2 (vpn0)
    Current Scopes: DNS
         Protocols: +DefaultRoute -LLMNR -mDNS -DNSOverTLS DNSSEC=no/unsupported
Current DNS Server: 10.100.1.1
       DNS Servers: 10.100.1.1 10.100.1.2
       DNS Domain: domena.local

18.3. 08:07 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
sorry u toho DefaultRoute co je druhé má být -
18.3. 08:11 Rolnik
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Dekuji, za vysvetleni, vyzkousim neb neco podobneho hledam

Ale abych pravdu rekl systemd-resolved mi neprirostl k srdci
18.3. 08:27 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
neříkám, že je to nějak úplně super, když se na to však člověk podívá jako na věc, která vcelku funguje sama, tak je to v pohodě.

Já např. v /etc/resolv.conf nemám ten jejich symlink, ale ``` nameserver 127.0.0.53 options edns0 trust-ad options timeout:2 attempts:2 ``` důvod je ten že chci mít možnost ovlivnit timeout a retry, hlavně kvůli tomu, když se člověk pohybuje mezi několika různýma dns servermaa a některé router krabičky, mají např. problém s ipv6 dns resolverem, takže je dobré, když se rychle vyzkouší nedostupný a přejde se na jiný.
xkucf03 avatar 18.3. 11:18 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Už chybí jen závislost na Rustu a JavaScriptu.
Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
AsciiWolf avatar 18.3. 12:48 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Zrovna ty vyjmenované knihovny jsou poměrně staré verze. Pokud narážíš na SysVinit, tak za mne jedině dobře, že jej konečně zabili - byl špatný již před 20 lety.
18.3. 14:16 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
skoda ze ho nahradili necim mnohem horsim a hlavne dost windoidnim. pritom kvalitnich moznosti je spousta
18.3. 17:36 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Můžete prosím popsat proč si myslíte, že systemd je horší než sysvinit? A co je na systemd "windoidni"? Vždyť je to jeden z nejvíce navázáných programů na Linux api jak to jen jde (jeden z důvodů proč není moc alternativ a proč není něco podobného např. na Freebsd).
18.3. 18:00 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
vzdyt je to obrovskej blob, co se sere do vseho naprosto v rozporu s unixovou filosofii
18.3. 18:25 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Nějak jsem předpokládal, že už v dnešní době uživatelé vlastně ví, že systemd není "obrovskej blob". Ve skutečnosti se opravdu velké množství oddělených aplikací (je možné je zapínat různě, vypínat apod.), které se nachází např. v "/usr/bin/systemd-*" jich např. mám 25 a v /usr/lib/systemd/ jich mám např. 63. Kdy každá je na něco jiného. Při buildu je dokonce možné si vybrat, které budete mít.
18.3. 18:37 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
a nejlepsi je vypnout vsechny
18.3. 18:44 alfonz
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
zkuste pak někdy mrknout na https://www.youtube.com/watch?v=o_AIw9bGogo - možná se vám něco z toho zalíbí
18.3. 22:39 sid
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
ironicky aj linux je v rozpore s unix filosofii. Akurat zopar ludi zije niekde tak 30 rokov minulosti a myslia si, ze dekompozicia je absolutny vseliek na vsetko. (odhliadnuc od imbecilneho pocitu, ze systemd je jedna velka appka).
19.3. 11:59 Kate | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Takže "nic o tom nevím, ale mám názor", chápu:)
19.3. 17:00 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
ja mam predevsim freebsd, tyhle windoidni sracky si muzete strcit treba do prdele
19.3. 12:45 ~
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Ty to pises jakoby unix filosofie byla spravna a bezchybna. No neni. Ne vsechno jde napsat jako KISS. Treba prave takovy Init..
19.3. 15:25 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Pritom v dobe InitV alias SystemV filosofie hardcode unixari a BSDckari tvrdili, ze je to spatne a ze jedine jeden init soubor a v nem vse ;-)

Linux kopiroval velmi pokrokovy Digital Tru64 - ktery mel mnoho vylepseni a tez se ravlo, jak to neni cisty pristup ;-)

Problem systemd je problem lidi, co se neumi nic naucit - nic vic, nic min.

Je to jak NetApp - Ontap do v7 a cluster - do v7 bylo vse hezky v jednom soubory, kazdy vfiler mel svuj export soubor na NFS - slozte veci sly delat jen editaci, neb dlouhy retec to znicilo ;-) a OS i VLANy sly pouze editovat ... unixaci s tim nemeli zadny problem, lidi co nepochopili, ze guy se musi na netappu vypnout nadavali ;-) ... pak prisle cluster mod - vse v jeho databzich, kde si skryte uklada XML a jine veci, ale proste se na ne uz nedostanes, zato predtim jsi dal prikaz a pokud jis to nedal do rc souboru, tak to po rebootu zmizlo - ted se da prikaz a ten to i ulozi - neskutecne ukacane, v case kupa zmen ;-) a nekompatibilit ;-) ale nakonec clovek uzna, ze to bylo potreba, je to lepsi, konecne uz funguje rest-api - ne ze bych jej pouzival, ale funguje a pro lidi co nejsou hardcore unix admini je clustermod vyrazne lepsi - stejne tomu stale nerozumi ;-) takze je to dal system pro unux/linux adminy, nmebot stale se tam konfiguruje hlavne samba a NFS - obcas LUN a obcas object storage - S3

Zde je to stejne systemd je proste lepsi
19.3. 16:58 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
samozrejme ze jde a je takovych spousta
21.3. 08:55 plostenka | blog: plstnk
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Script/llmkiddies potrebuji cely traktor. Programatori KISS zvladnou i s initem.

Ne, ukolem initu neni sprava uzivatelu, mountovani, NTP, sitovani, binarni logy, samorestartovani sluzeb a milion dalsich nesmyslu, ktere systemd implementuje.
Jendа avatar 21.3. 16:34 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
Ne, ukolem initu neni sprava uzivatelu, mountovani, NTP, sitovani, binarni logy, samorestartovani sluzeb a milion dalsich nesmyslu, ktere systemd implementuje.
To jsou samostatné programy, v distribucích navíc typicky balíčkované v samostatných balíčcích a vůbec je nemusíš mít nainstalované (natož pak spuštěné). Z tebou uvedených se jedná například o balíčky systemd-timesyncd a systemd-networkd. Timesyncd sice používám (ale musel jsem ho explicitně doinstalovat - v Debianu defaultně vůbec nebyl), networkd nemám a nikdy jsem neměl.
samorestartovani sluzeb
To si myslím že docela funkce initu je, ne?
binarni logy
Smutné je, že ještě nikdo nenapsal textovou alternativu. Opět, jedná se o samostatný program (journald), a ten protokol, pokud tomu dobře rozumím (nezkoumal jsem to), ti nebrání, aby logy přijímal někdo jiný a zapisoval je do textových souborů.

(Journald mi také přijde dementní, ten binární formát bych ještě prominul, ale je to příšerně velké, pomalé a má to špatné UX které neumožňuje třeba při spuštění s pagerem jednoduše seeknout na konec)
26.3. 11:39 plostenka | blog: plstnk
Rozbalit Rozbalit vše Re: systemd 260
vůbec je nemusíš mít nainstalované
Treba zrovna -journald mit musis... A dalsi hromadu ti da distribuce v zavislostech protoze proto.
To si myslím že docela funkce initu je, ne?
To je funkce init scriptu, jestli sluzbu pustit jednou a dost, nebo v do-while(1). To ze sluzba spadla muze znamenat problem, ktery se opetovnym spustenim zmeni v pruser.

Funkce initu je jako PID=0 spustit vsechno v init.d a pak sam sebe umrit.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.