Portál AbcLinuxu, 26. dubna 2024 05:05


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
14.6.2006 01:43 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak se rozčiluju nad tím co neovlivním.

Vskutku. A většinou se člověk rozčiluje nad tím, co si nedokáže vysvětlit, než nad podstatou jevů samých, které jsou veskrze přirozené a v naprosté většině racionálně zdůvodnitelné. Třeba jako -sko nebo "cu/tsunami" - tak např. i tomu, kdo jen pochytil základy japonštiny, neujde fonetická příbuznost a de facto zaměnitelnost našich hlásek "c, č, t" v tomto jazyce - což možná způsobí, že se třeba potkáte i s přepisem "tunami" se stejně dobrým odůvodněním jako mají "cunami" i "tsunami"... Věřte, že podobné je to i s "Ajvenem" ;)
14.6.2006 02:03 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Ech, kéž bych zase našel podstatu na rozčílení... Na rozdíl od 'člověka' si dokážu leccos vysvětlit.

Přesto si myslím, že Ivan má krásnou českoslovanskou výslovnost při ruce, na rozdíl od čaje/tea/cunami. (Ale to by prostě bylo na dlouho.)

Proč mám věřit?
14.6.2006 02:09 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Spousta slov má různou výslovnost při ruce, na druhou stranu bych řekl, že to jméno bylo dáno jako Ájvn a ne jako Ivan. V nevýznamných a nejednoznačných případech jako tento je to jedno, nicméně zase se mi moc nezdá všechno si přizpůsobovat ,po našem`. Typické přechylování jmen u lidí, kteří se tak nejmenují. A kdybych se já doma jmenoval Ájvn Smith a tady mi najednou začali říkat Ivan Smithová, byl bych nas.aný(ná), protože tak se nejmenuji!
Copak toho není dost?
14.6.2006 02:46 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Inu, komu je shůry jméno dáno... Co až ti přijdou děcka a řeknou, že sedmá se jmenuje Jurejnus?

Je to nevýznamný, s tím souhlasím, dokud mi budou vietnamci v hokynářství rozumět, tak budu mít co jíst.

Přesto musím (za cenu ztráty soudnosti ;) trvat na tom, že Ivan je po našem bez přizpůsobení. (Hurikán Barbara taky nebyl/a Bárbra.)

Co se týče ivky kovářovic... Moje jméno neumí vyslovit pořádně nikdo, rozhodně ne můj hokynář. Když jsem slýchal, že je mi prezidentem Vaklaf Hejvl, tak jsem se smál. Teď mi ta Karolajna už začíná vadit... Nehledě na Nizozemsko.

A navíc si myslím že jí/mu (Ivan Smith) může být mašlička jak jí/mu říkáme, ale pořád to nevysvětluje proč si przníme jazyk.
14.6.2006 03:02 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
ale pořád to nevysvětluje proč si przníme jazyk
... za předpokladu, že "przenění jazyka" je to, co se momentálně nelíbí jakémusi "Vac" - na což můžeME a máME rozdílné názory.
14.6.2006 03:28 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
To zní skvěle "xkeshi." Připomíná mi to bratra Nimráta, ale ten se opíral jen o poslední vyřčené slovo. Když už jsem u toho, proč mám věřit?

Jazyk máME společný. Názory nemusíME. Naštěstí. No, je-li ti Česko a Kerolajna bližší...

Prostě jsem si posteskl nad formou. Obsah už stejně dávno nemáME. NechME toho.
14.6.2006 02:30 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Přesto si myslím, že Ivan má krásnou českoslovanskou výslovnost při ruce, na rozdíl od čaje/tea/cunami.
Myslíte tu "Ivan" "česky" s přízvukem na první slabice, nebo "rusky" na druhé? Aby to pak nedopadalo jako Vilém Shakespeare... nebo z jiného soudku "los endžls" ;)
14.6.2006 02:51 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Á, vilík třesoštěp :)

Na přízvuku netrvám. "иван" "je" "mi" "jako" "váňa" ":)" - nikdy ájvn.

Stejně tak LA. V tomhle případě je vidno, jak se občas pachtí naše mediální hvězdy k papežštějšímu než sám sv. pítr. Je to tristní.
14.6.2006 07:48 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Jak, „možná způsobí“? „tunami“ je v Kunrei a Nippon rōmaji systémech korektní zápis, už nějaké to století, ne? :-)
14.6.2006 07:19 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
cunami je naprosto správný český přepis

Něco bych o tom mohl vědět, jako pravděpodobně budoucí japanolog. :)
14.6.2006 07:25 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
A co se "tsunami" týče, holt to k nám nejprve přicházelo ze zahraničí, řekl bych.

Mám tu jednu knihu z roku 1941 (Narikinova dcera od "Etsu Inagaki Sugimoto") a tam se podivně míchá český a anglický přepis. Je to docela bordel.
14.6.2006 08:13 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
cunami je naprosto správný český přepis
Díky. Na jednu stranu vadí ájvn, na stranu druhou horuje pro tsunami, ačkoliv je to jen anglická náhražka za "c". Připomíná mi to film Kolja: "představ si to, taková velmoc a neumějí h". Ještě štěstí, že už musím do prátse...
14.6.2006 09:41 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Mělo by se všude používat kunreišiki rómadži, které nikdo na světě neumí bez přechozí průpravy přečíst, stejně jako čínský "pin-yin". :) Aby nebyl náhodou někdo diskriminován nebo naopak zvýhodňován. :)

Naše milé cunami by rázem bylo tunami (protože "cu" patří do řady ta, či (ti), cu (tu), te, to).

Jinak tohle se probíralo dlouze už dááávno. ^_^

Výslovnost "Ivan" v souvislosti s tím přírodním úkazem je podle mě diskutabilní, osobně bych netrhal hlavu nikomu, ať to přečte jak chce, v podstatě je obojí správně.

Naproti tomu Carolina (stát v USA) má jednu správnou výslovnost.
14.6.2006 23:16 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
cunami je naprosto správný český přepis
taky podepisuju, viděl jsem to ve slovníku, kterýmu věřím ;-)
14.6.2006 07:42 Christof | skóre: 22 | Havířov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A ve slově Československo ti taky to Česko vadilo? ;)
14.6.2006 09:50 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
To je něco úplně jiného.

Spíš by mě zajímalo, jestli Moravanům a Slezanům také vadí Česká republika.

Nebo když se nakouslo Československo, to už tehdy museli Moravané a Slezané dost řvát, ne? (Nemluvě o Slovácích, kterým se zase nelíbilo to sloučení v jedno slovo, že?)

Česko != Čechy

Změnu z Nizozemí na Nizozemsko ale nechápu.
14.6.2006 09:55 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
No dobře, tak jestli na té Wikipedii nekecají, tak už ji chápu.

Od teď tedy jen a jedině Koninkrijk der Nederlanden a mám pokoj. ;)
14.6.2006 10:16 Christof | skóre: 22 | Havířov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Nevím, jestli to je tím, že jsem ze Slezska a bydlím v Brně. Ceská republika mi nevadí, přeci jen je to oficiální název. Ale vadí mi, protože je to dlouhé. Británii (nebo tomu Nizozemsku, když už tady padlo :-)) taky málokdo říká celým oficálním názvem (Spojené království Velké Británie a Severního Irska)
14.6.2006 14:07 Thaweg | skóre: 16 | blog: Herbatka | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Jo, vadí mi nesmyslné psaní slova "Česká republika", když stačí jenom "Česko". Proč psát politický název? "Čechy" mi docela vadí, toleruju jenom Czechy od Poláků :-) Ale jsou i důležitější problémy, třeba by chtělo odevšad vykopat nesmyslné "Czech" jako naprostý pseudonázev. Osobně bych prosazoval "Czechia", nebo alespoň tu "Czech republic", ale NE přídavné jméno.
14.6.2006 14:51 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Ještě jsem nikde neviděl použité "Czech" místo "Czech Republic".
14.6.2006 15:03 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Taky ignoruješ všechen sport? ;)
14.6.2006 15:29 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Tam to tak někdo bere? Já jsem měl za to, že Czech znamená Čech/Češka, čeština a český, nic víc, nic míň.
14.6.2006 15:39 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Pokud vím, na dresech je (krátký) název representovaného státu. S výjimkou Česka (a Slovenska?).
14.6.2006 16:14 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Mají Slováci Slovakia nebo Slovak? :)
24.7.2006 03:03 Michal Ludvig | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Ještě jsem nikde neviděl použité "Czech" místo "Czech Republic".
Špatně koukáš. Kromě toho že tenhle nesmysl mají na dresech hokejisti tak si domému czech.cz vybrali naši osvícení a v angličtině kovaní úředníci pro The official website of the Czech Republic. Ti by si zasloužili extra prémie...
15.6.2006 22:24 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Jo, vadí mi nesmyslné psaní slova "Česká republika", když stačí jenom "Česko". Proč psát politický název?
OT: "Česko" a anglická varianta "Czechia" jsou taky "politické názvy" - jen se je jaksi zatím nepodařilo prosadit (Czechia ještě míň než Česko, ale to bude asi tím, že TV H@vna vysílá jen u nás ;-))
"Čechy" mi docela vadí,
proč?
14.6.2006 23:40 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Česko != Čechy
tady seš bohužel poněkud vedle ... (historicky) obojí označuje totéž, tedy území obývané Čechy

že si nějakej blbec vymyslel, že Česko = Česká Republika, ještě neznamená, že je to jazykově správně ... přesněji správnější (když už, tak Češsko, že ;-))
15.6.2006 06:47 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Já bych neřekl, že nějakej blbec, prostě se nějak zkrátilo označení pro "české země", nebo "země koruny české". A "Češsko" zní naprosto šíleně, to bychom tu museli mít "češský" jazyk. ;-)
15.6.2006 22:31 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Já bych neřekl, že nějakej blbec, prostě se nějak zkrátilo označení pro "české země", nebo "země koruny české".
ehm, to jsme si nerozuměli, napsal jsem toho málo - já netvrdím, že význam "Česko = Česká Republika" je nový, já tvrdím, že výmyslem duté hlavy je tvrzení "Česko = jen a pouze Česká Republika", neboť "Čechy" a "Česko" jsou synonyma ve všech významech
A "Češsko" zní naprosto šíleně, to bychom tu museli mít "češský" jazyk. ;-)
nicméně je to správně gramaticky utvořeno ...
14.6.2006 09:46 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Říkat naší republice Čechy je asi tak správné, jako říkat Nizozemsku Holandsko, nebo Spojenému království (Británii) Anglie ;-)
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
14.6.2006 23:44 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
říkat naší republice Česko je asi tak správné, jako ... "Nejstarší zachycený doklad pochází z r. 1777: Tak vidíme při zemích německých Česko, Moravu, Rakouské Slezsko... V tomto dokladu je slova Česko užito jako synonyma ke staršímu Čechy, podobně jako existuje novější Švýcarsko ke staršímu Švýcary, Rakousko k Rakousy, Španělsko k Španěly apod. – připomeňme, že posledního názvu užívá ještě Karel Čapek v cestopisu Výlet do Španěl." (viz)
15.6.2006 23:58 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Významy slov se časem mohou změnit, v tom nevidím problém ;-). Ostatně nad jednoslovným názvem pro republiku proběhla, tuším, nějaká debata, takže se nejedná o adhoc změnu, ale má svoje důvody.

A stejně tu debatujete o prasečinách, mě nevadí ani Čechy, ani Česko. Nějakou diskriminaci Moravy, nebo Slezka neřeším ;-)
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
16.6.2006 14:02 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Významy slov se časem mohou změnit, v tom nevidím problém ;-).
ani já ne, nicméně problém nastává, když je význam měněn uměle a o dosud živém významu se lže ...
Ostatně nad jednoslovným názvem pro republiku proběhla, tuším, nějaká debata, takže se nejedná o adhoc změnu, ale má svoje důvody.
ovšem ty důvody nejsou jazykové (pdf) a argumenty pro ně jsou vykonstruované
A stejně tu debatujete o prasečinách, mě nevadí ani Čechy, ani Česko. Nějakou diskriminaci Moravy, nebo Slezka neřeším ;-)
to je zdravý přístup ;-) ... diskriminace Moravy a Slezska je totiž uměle vytvořený problém[*], slova "Čechy" a "Česko" mají význam jak okolí Řípu, tak i obecně celá republika, podobně jako "Linux" původně bylo jádro a dnes se tak může označit i obecně systém s tímto jádrem (ať už GNU nebo neGNU ;-)), a dokud se po revoluci nezačali uměle rozeštvávat lidé "pomlčkovou válkou", prosazováním moravské národnosti, atp., tak to skoro nikomu nevadilo, ale pak jakoby lidi ztratili rozum, přestali být schopni mezi těmito významy rozlišovat a ... je to na cestě do pekel :-/

[*] opravdu to nechápu ... pojmenování celku podle největší/nejvýznamnější části (resp. přenesení názvu) je naprosto běžná praxe (krom zmíněného Linuxu např. kolo jízdní vs. kolo kulatý ;-) Řím - říše vs. Řím - město, řeka po soutoku přebírá jméno té vodnatější, atd.), nic zlýho se tím vůči tomu menšímu nemyslí, jenom ti moravskoslezští štváči křičí, že je to spiknutí proti nim a že jim to bere jejich práva (jaká probůh???)
14.6.2006 10:24 miho | skóre: 24 | blog: Mihovy_sochory | Orlová
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro me je Porad lepsi takovyto novy spyk, nez treba nasilna aplikace prechylovani na vsechna jmena, coz je v cestine odjakziva a lidem to jaksi ani nevadi.

A tak po chvilce googlovani opravuju nazor- lidem to vadi. http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=p%C5%99echylov%C3%A1n%C3%AD&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Temer vse na prvni strance se tyka diskuze kolem opravnenosti prechylovani.
Mikos avatar 14.6.2006 15:14 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mně se Česko líbí a používám tento tvar rád, je to pěkný název ;-) Rozhodně milionkrát lepší než zbytečně dlouhá Česká republika a než Čechy (to je jako říkat Spojenému království Anglie, prostě je to fakticky _špatně_). Ještě by přicházelo v úvahu Čechie (Czechia), ale to IMHO zní naprosto odporně. Zkrátka Česko se mu líbí :-)
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
14.6.2006 15:52 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
A jak bys Česko překládal do angličtiny, když ne Czechia?

Já v délce názvu (ČR) nevidím problém. Pozastavuje se někdo nad patvarem United States? Velké Británii se také zcela běžně říká VB/GB nebo United Kingdom. Připadá mi zbytečné hledat nové nosočistopleny, když už máme zažitý název, který je snadné přeložit a svou délkou nepředstavuje o nic větší hendikep než mají i jiné země.
Mikos avatar 14.6.2006 16:44 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Já mam jako zažitý název Česko :-P Ono už dříve jsme tu měli Československo, zkrátka mně to přijde jako naprosto přirozený a pěkný název. A sem rád že je v současnosti dost prosazován...
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
24.7.2006 02:58 Michal Ludvig | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Z pohledu anglicky mluvícího Nového Zélandu je to zhruba takhle:

O United States se běžně mluví jako o US (tedy jů-es). Great Britain se v běžné mluvě vyskytne málokdy - většinou se mluví jen o Britain (např. I'm from Britain). Na druhou stranu Nový Zéland je prostě New Zealand - skoro nikdo to New nevynechává.

S Czechia je trochu potíž - tady se v médiích objevuje výhradně spojení Czech Republic, takže běžný lid netuší že Czechia je to samé. Já jako jednotlivec to nezměním. Naopak když označení Czechia použiju, tak mě většinou zařadí mezi Čečence někam na Kavkaz a vzápětí se poptají jestli u nás už skončila válka. Naproti tomu označení Czech Republic hned každému asociuje Czechoslovakia (což jim většinou odkývu když nemám náladu a čas po X-té vysvětlovat jak to bylo s naším rozdělením) a v zápětí si jich většina vzpomene i na Prahu kde se před lety zastavili na cestě Evropou.

Takže pokud by se náš stát usnesl, že oficiální zkrácený název našeho státu je Czechia, svět by to nejspíš akceptoval a časem by tenhle název přešel do obecného povědomí. Jenže když žádný oficiální zkrácený název neexistuje, těžko jako jednotlivci prosadíme to co se nám zrovna líbí.
24.7.2006 06:52 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Takže pokud by se náš stát usnesl, že oficiální zkrácený název našeho státu je Czechia,
to se již dávno (1993) stalo ...
svět by to nejspíš akceptoval a časem by tenhle název přešel do obecného povědomí.
... jenomže v cizině není žádná TV Nova a jiní vlezdoprdelkové, kteří by ve prospěch té pitomosti[*] masírovali změklé mozky svých oveček, takže svět to jaksi neakceptuje a pochybuju, že se to jentak změní, když se to za těch třináct let nehnulo ani o píď

[*] nemyslím, že je to z hlediska jazykového formálně pitomost, ale to, jak se banda hňupů v jedné bezvýznamné zemičce snaží zmermomocnit celý svět, který zjevně jejich vynález používat nechce
25.7.2006 00:57 Michal Ludvig | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
to se již dávno (1993) stalo ...
Tim ze ani urady ani vlada tenhle termin nepouzivaji a to ani v neformalnim styku, je uplne jedno jestli se tak oficialne stalo nebo ne. Zkousel jsem ted najit nejaky zakon kde by bylo explicitne napsano Cesko nebo Czechia ale nepovedlo se mi to (coz neznamena ze jsem jen spatne nehledal :-)
14.6.2006 23:48 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Čechy (to je jako říkat Spojenému království Anglie, prostě je to fakticky _špatně_).
mýlíš se - Česko a Čechy jsou synonyma

... že to tak dnes (asi?) většina česky mluvících nechápe je důsledkem intensivní mediální masáže :-( a nikoliv přirozeného vývoje jazyka
14.6.2006 23:52 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Čechy (to je jako říkat Spojenému království Anglie, prostě je to fakticky _špatně_).
mýlíš se - Česko a Čechy jsou synonyma
ehm, původně jsem chtěl říct, že obě slova mají oba významy ;-)
Mikos avatar 15.6.2006 00:02 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
No i kdyby to tak bylo, výraz Česko se mi prostě líbí a používat ho budu dál :-P
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
14.6.2006 16:14 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten hokejový tým, o kterém je asi řeč, se jmenuje Carolina Hurricanes. Tak kde je problém?
Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
15.6.2006 01:29 Laoc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak u tohoto zápisu se musím rozhodně ozvat. ;-)

Čechy jako pojmenování pro české země (Českou republiku, Česko) opravdu správné není, a to právě kvůli tomu, že diskriminuje Moravu a Slezsko. Označovat Moravu jako součást Slezska je opravdu to stejné, jako označovat Skotsko za součást Anglie.

A pro našeho přítele, který se vydal na výlet do dávné historie: markrabství moravské sice vzniklo za nějakých politických podmínek, ale Morava jako taková existovala samozřejmě už před tím. Říká někomu něco Velká Morava? Ta měla své jádro právě na dnešní jižní Moravě, od Čech oddělené hlubokými hvozdy na Vysočině. No a to by snad pro dnešek stačilo.
„Proč musíme všichni do nekonečna trpět, copak nesmíme znát pravdu?“ „Jakou pravdu?
15.6.2006 01:34 Laoc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
A protože už je pozdě v noci, tak si opravte větu:

"Označovat Moravu jako součást Slezska je opravdu to stejné, jako označovat Skotsko za součást Anglie."

na

"Označovat Moravu jako součást Čech je opravdu to stejné, jako označovat Skotsko za součást Anglie."

A hlavně si to všichni zapište za uši!
„Proč musíme všichni do nekonečna trpět, copak nesmíme znát pravdu?“ „Jakou pravdu?
15.6.2006 09:55 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Čechy jako pojmenování pro české země (Českou republiku, Česko) opravdu správné není, a to právě kvůli tomu, že diskriminuje Moravu a Slezsko.
Pro samou starost o diskriminaci zapomínáš na skutečnost, že ačkoliv tu nikdo netvrdil, že Čechy je správné pojmenování pro české země, tak Česko je ekvivalentem názvu Čechy. Tvrdíš-li tedy o českých zemích, že jsou Česko, je to stejné, jako bys je nazýval Čechy. Viz výše: Česko, Morava, Slezsko.
15.6.2006 17:45 Laoc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
To by byla pravda jen za předpokladu, že Česko a Čechy jsou opravdu ekvivalentní. Ale to nejsou, i když nevylučuji, že tomu možná ve vzdálené minulosti bylo jinak. V dnešních slova smyslech označují rozsahem odlišná území, tedy Česko české země, tj. Čechy, Moravu a Slezsko.
„Proč musíme všichni do nekonečna trpět, copak nesmíme znát pravdu?“ „Jakou pravdu?
15.6.2006 20:06 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Ovšem odvolávat se na "dnešní smysl slova" je poněkud zvláštní v diskuzi, kde se polemizuje o významech slov...
15.6.2006 20:53 Laoc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Polemizuje se o správnosti slova Česko, které bylo v 18. století (?) použito v tom a tom významu. Od té doby, pokud vím, se takové označení pro Čechy nevyskytovalo, a pokud přesto ano, pak to určitě nebylo v širší míře, takže předpokládám, že ve 20. století to už byl archaismus. Pak toto slovo "někdo objevil", ale v jiném významu, jako označení českých zemí.

Nijak neprosazuji používání slova Česko, na druhou stranu si myslím, že na zdůraznění nového významu tohoto slova, který úplně překryl ten původní, archaický, není nic zvláštního, ale že je to v kontextu s příspěvky, které obhajují označení Čechy pro celý náš stát, nutné.
„Proč musíme všichni do nekonečna trpět, copak nesmíme znát pravdu?“ „Jakou pravdu?
15.6.2006 23:04 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Česko ... že ve 20. století to už byl archaismus.
to ovšem neznamená, že se nějak změnil význam
Nijak neprosazuji používání slova Česko, na druhou stranu si myslím, že na zdůraznění nového významu tohoto slova, který úplně překryl ten původní, archaický,
nový význam? - to jsou mi novinky :-)

Během 19. století se Česko objevovalo sice poměrně řídce, ale již také jako název pro celé české země ... V obou významech uvádí Česko také SSJČ v prvním vydání (1960) ... (viz)
není nic zvláštního, ale že je to v kontextu s příspěvky, které obhajují označení Čechy pro celý náš stát, nutné.
eh? nechápu ... rozumím tomu tak, že se ti nelíbí to, že "Česko" a "Čechy" jsou plná synonyma, že je možné použít "Čechy" i ve významu "Česká republika"? tož si zkus stoupnout na nějaký hraniční přechod a ptej se přišedších, kam se vrací - pokud si zrovna nebudou klepat na čelo, jakože proč se jich na něco takového ptáš, tak zcela určitě netriviální počet řekne "do Čech", bez ohledu na to, jestli zrovna jedou do Prahy nebo třeba do Břeclavi ...
Mikos avatar 16.6.2006 01:19 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Kdyby se na hranicích zeptal mě, řekl bych mu zcela suverénně "do Česka" :-P
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
16.6.2006 14:18 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
však píšu "netriviální počet" a ne "každý včetně Mikose" ;-)

klidně si říkej "Česko", pro mě je to nelibozvučný novotvar (relativně k "Čechy", nikoliv k délce mého života ;-)), tak mi to z huby neleze ...

chtěl jsem ale naznačit, že význam slova v hovorovém jazyce není dán prohlášením nějakého politika, nýbrž jeho živým užitím, a tam rozšířený význam Čechy = ČR existuje, k čemuž jsem chtěl kolegovi nabídnout jednoduše představitelnou situaci (neb hranicí jest republika vymezena nejlépe) ...

ostatně i já sám jsem důkazem užívanosti onoho potíraného významu, tedy nejen že jej používám, ale že jej vůbec používám - snad mi budete věřit, že jsem jej nevzal z božího vnuknutí (ostatně na Boha nevěřím :-D), nýbrž o(d)poslouchal z okolí, a tedy musí existovat i lidé, od kterých jsem to vzal (pokud neumřeli, ovšem o několika živých vím ;-))
16.6.2006 15:58 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Když se vracím do Česka, tak říkám, že jedu domů. :-)
15.6.2006 20:09 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Název zápisu mi teď připomněl výstřižek uschovaný z novin, které vydává nějaká česká komunita v New Yorku. Byl tam inzerát, jehož nadpis zněl: "Vaše hledání mortgage je over!" Nádhera. Skoro jako Škvorecký.
27.6.2006 03:32 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
Rozbalit Rozbalit vše Re: Taky lajkujete novej spýk?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A to jsem se do té Wikiny zalogoval dnes (teď) poprvé...

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Czech_Republic

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.