Portál AbcLinuxu, 23. května 2024 14:59

Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA

5. 6. 2007 | Luboš Doležel
Články - Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA  

Andy Ritger, ředitel oddělení pro unixový software ze společnosti NVIDIA, odpověděl na naše otázky ohledně proprietárních ovladačů pro Linux.

Luboš Doležel: Můžete nám říci alespoň něco o plánovaných vylepšeních ovladačů během - dejme tomu - příštích několika měsíců? Lidé mají pravděpodobně největší zájem o lepší 2D akceleraci, hardwarovou akceleraci MPEG-4/H.264 a paravirtualizovaný ovladač pro Xen. Stabilní podpora suspend/resume je také často diskutovaným tématem.


Andy Ritger: Díky za optání. Během nejbližších měsíců plánujeme například tato vylepšení:


2) Lidé by rádi využili svá výkonná GPU pro své vlastní výpočetně náročné aplikace (např. kompresi videa nebo matematické výpočty). Můžeme očekávat nějaká SDK, která to umožní?


AR: Pro programování GPU od NVIDIE je několik možností: pro aplikace zaměřené na grafiku v rámci OpenGL podporuje NVIDIA pro vysokoúrovňové programování Cg a GLSL a pro nízkoúrovňové programování rozšíření jako GL_NV_gpu_program4. Pro další informace se podívejte na specifikace (PDF).

Pro výpočetně orientované programování GPU poskytujeme CUDA toolkit. Tým NVIDIA CUDA dělá na opravdu vzrušujících věcech: vyzkoušejte to.


3) Proprietární ovladač NVIDIA pro Linux nyní podporuje pouze platformy x86 a x86-64. Má NVIDIA v plánu podporovat nějaké další platformy?


AR: Kromě Linuxu (x86 a x86-64) podporujeme také Solaris (x86 a x64) a FreeBSD (i386). Rádi bychom podporovali také FreeBSD na amd64, ale tomu stojí v cestě několik technických problémů, které se nejprve musí vyřešit. Ale ve smyslu přidávání dalších hardwarových architektur jiných než x86 nebo x86-64 nemáme žádné plány.


4) Máte v plánu změnu této situace, pokud Sony umožní Linuxu přístup k čipu RSX na PlayStation 3 založeném na Power-PC?


AR: V současnosti nemáme v plánu portovat náš linuxový ovladač na PS3.


5) Poté, co byl linuxovými hackery vyvinut ovladač „forcedeth“, NVIDIA zavrhla svůj vlastní ovladač nvnet a snad i trochu pomohla open source ovladač vylepšit. Můžete nám dát nějaké informace o tomto rozhodnutí (kdo ho učinil, apod.), a jestli je pravděpodobné, že se podobná věc stane v případě proprietárního grafického ovladače - když se nyní aktivně vyvíjí ovladač Nouveau?


AR: Postojem NVIDIE je Nouveau nepomáhat ani nepřekážet. Jsme odhodláni Linux podporovat skrze a) open source 2D ovladač „nv“ pro X, který inženýři NVIDIE aktivně udržují a vylepšují a b) náš plně vybavený proprietární linuxový ovladač, který využívá kód společný s ostatními platformami, jež NVIDIA podporuje.


6) Linuxová komunita dlouho žádala beta ovladače, pak se jim přání splnilo. Byl to hlas komunity nebo potřeby vývojářů NVIDIE, co změnilo tuto situaci?


AR: Zpětná vazba od komunity je pro nás velmi hodnotná. Tým vývojářů linuxových ovladačů NVIDIA je velmi aktivní na fórech jako nvnews.net a bereme zpětnou vazbu od komunity velmi vážně. Vědět, co je pro naše uživatele důležité, rozhodně pomáhá určovat priority při naší práci.

A v případě našich veřejných beta ovladačů rozšíření testování v rámci linuxové komunity samozřejmě pomáhá zvýšit kvalitu vydávaných ovladačů.


7) Jak vypadá vývojový cyklus v NVIDII? Je to něco jako „v příštích dvou měsících musí vyjít nová verze“ nebo spíše „nová verze bude, až bude dokončeno [...]“?


AR: Naše nové verze jsou zaměřeny na nové funkce, ačkoliv tyto funkce mohou mít specifický časový plán. Například se snažíme koordinovat vydávání nových veřejných beta ovladačů s uvedením nových GPU.


8) A konečně, obligátní otázka: Jste sám velkým uživatelem Linuxu? Jakou distribuci používáte pracovně, jakou doma atd.? Používáte i jiné operační systémy, kde?


AR: Rozhodně; s Linuxem jsem se poprvé setkal na vysoké škole - byl to skvělý způsob, jak mít UNIXovou pracovní stanici v mém pokoji na koleji :). Dříve jsem používal Linux From Scratch s evilwm, ale poslední dobou používám na notebooku a na vývojových stanicích Gentoo s Xfce.

V týmu vývojářů grafických ovladačů NVIDIA pro Linux má každý svou vlastní oblíbenou distribuci Linuxu jako svůj primární desktop: Debian, Gentoo, Ubuntu, RHEL, Fedora, SUSE (a Solaris, ačkoliv to samozřejmě není linuxová distribuce). Pochopitelně se snažíme testovat kompatibilitu ovladačů na širokém spektru distribucí.

V NVIDII je také mnoho jiných skupin, které intenzivně používají Linux (i když třeba ne výhradně), například tým CUDA a naše skupiny pro digitální filmy a simulaci/ověřování architektur GPU. Dokonce znám inženýry NVIDIA ovladačů pro Windows, kteří na svých vlastních počítačích doma primárně používají Linux.

Kromě toho vidíme růst podílu zákazníků používajících Linux na pracovních stanicích NVIDIA, především v high-end oblastech trhu, jako je těžba zpracování ropy, grafika v oblasti zdravotnictví (Medical Imaging) a tvorba digitálního obsahu (Digital Content Creation).

No a měl bych to také využít k malé reklamě: stále hledáme inženýry světové kvality, kteří se vášnivě zajímají o grafiku na Linuxu. Pokud má jakýkoliv z vašich čtenářů zájem, na fórech nvnews.net jsou nějaké pracovní nabídky - [1] a [2].


Díky za váš čas.

Andy Ritger, Director of Unix Software at NVIDIA

Luboš Doležel: Can you tell us something about the planned Linux driver improvements in next... let's say... several months? People seem to be especially interested in better 2D acceleration, hardware MPEG-4/H264 acceleration and Xen paravirtualized driver. Stabilised suspend/resume is also a hot topic.


Andy Ritger: Thanks for asking. Some of the improvements that we plan for the Linux driver over the coming months include:


2) People would like to use their powerful GPUs for their own processing intensive applications (eg. video compression or math formulas computation). Can we expect some SDK to make this happen?

For NVIDIA GPU programmability, there are several options: for graphics-oriented applications within the context of OpenGL, NVIDIA supports Cg and GLSL for higher-level programming, and OpenGL extensions such as GL_NV_gpu_program4 for lower-level OpenGL programming. For reference, see the specifications.

For compute-oriented GPU programming, we provide the CUDA toolkit. The NVIDIA CUDA team is doing some really exciting work; check it out.


3) NVIDIA's proprietary Linux driver supports only the x86 and x86-64 platforms. Does NVIDIA have any plans for support of other platforms?

Besides Linux (x86 and x86-64), we also support Solaris (x86 and x64) and FreeBSD (i386). We'd like to support FreeBSD on amd64, but there are several technical issues that need to be resolved, first.

But in terms of adding support for hardware architectures other than x86 or x86-64, we have no current plans.


4) Do you expect this situation to change in case that Sony allows Linux to access the RSX chip on its PowerPC-based PlayStation 3?

We have no current plans to port our Linux driver to PS3.


5) After the "forcedeth" driver was developed by Linux hackers, NVIDIA abandoned its own proprietary nvnet driver and AFAIK even helped to improve the open source driver a bit. Can you tell us something more about this decision (who made the call, etc.) and how likely is it that similar situation will happen in the case of the proprietary graphics driver - now when the Nouveau driver is under active development?

NVIDIA's stance is to neither help nor hinder Nouveau. We are committed to supporting Linux through a) an open source 2d "nv" X driver which NVIDIA engineers actively maintain and improve, and b) our fully featured proprietary Linux driver which leverages common code with the other platforms that NVIDIA supports.


6) The Linux community was calling for beta driver releases for a long time, then their demands were fulfilled. Was it the voice of community or just a request (need) of NVIDIA's developers that changed the situation?

The community feedback is very valuable. NVIDIA's Linux driver team has a very active presence on forums such as nvnews.net, and we take community feedback very seriously. Knowing what is important to our users definitely helps us prioritize our work.

And in the case of our public beta drivers, getting broader testing from the Linux community of course contributes to higher quality releases.


7) What does the development cycle in NVIDIA look like? Is it something like "there has to be a release in next 2 months" or more like "there will be a release when [...] is done"?

Our releases are primarily feature-driven, though those features may have specific schedules. For example, we try to make at least a public beta driver available to coincide with new GPU launches.


8) And finally, the obligatory question: Are you a heavy Linux user yourself? What distribution do you use profesionally, at home, etc.? Do you use other operating systems, where?

Absolutely; I first got involved with Linux in college as a great way to have a UNIX workstation in my dorm room :). I used to use Linux From Scratch with evilwm, but lately I've been using Gentoo with Xfce on my notebook and dev machines.

Across the NVIDIA Linux Graphics Driver team, everyone has their own favorite Linux distribution as their primary desktop: Debian, Gentoo, Ubuntu, RHEL, Fedora, SuSE (and Solaris, though it is not a Linux distribution, of course). Naturally, we try to do driver compatibility testing across a wide spectrum of distributions.

There are also many other groups within NVIDIA that use Linux extensively (if not exclusively), e.g., the CUDA team, our digital film group, and GPU architecture simulation/verification. I even know Windows driver engineers at NVIDIA that primarily use Linux on their personal machines at home.

Additionally, we see a growing portion of NVIDIA's workstation customer base using Linux, primarily in highend markets like Oil and Gas, Medical Imaging, and Digital Content Creation.

Oh, and I should put in one plug: we're always looking for world-class engineers who are passionate about Linux graphics. If any of your readers are interested, there are several job postings on the nvnews.net forums - [1] and [2].


Thanks for your time.

Související články

NVIDIA otevřeně o linuxových ovladačích
Interview: Matthew Szulik, Red Hat
Interview: Richard Stallman
Stav projektu Nouveau
Nový ovladač ethernetového rozhraní chipsetu NVidia nForce (forcedeth)
Rozhovor: Luboš Luňák o KDE
Rozhovor: Petr "Pasky" Baudiš
Seriál: Rozhovor: Miguel de Icaza

Další články z této rubriky

Michal Švec ze SUSE na téma Virtualizace a SLES
Rozhovor s Radkem Špimrem, IBM na téma nových serverů IBM Power Systems LC
Zpověď startupu na vlně IBM
ČVUT jako MIT? Lendl, Navrátilová, Jágr, Sáblíková, nebo absolvent FELu?
Práce vývojáře je dobrodružství

Diskuse k tomuto článku

5.6.2007 06:59 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tým linuxových ovladačů NVIDIA je velmi aktivní na fórech...
?
Luboš Doležel (Doli) avatar 5.6.2007 07:05 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
http://nvnews.net/vbulletin/forumdisplay.php?f=14
5.6.2007 09:39 Chulda | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Ale jo, ale aktivni jsou ovladace nebo vyvojari? :-)
5.6.2007 09:40 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Opraveno :-)
5.6.2007 07:18 sartori
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten pan bud zapomnel odpovedet na hw akceleraci prehravani videa, nebo tu podporu planuji "az nekdy za hodne dlouho". Je to skoda, tuhle zalezitost momentalne vidim jako nejproblematictejsi cast provozu Nvidie v linuxu.
5.6.2007 08:30 jdobry
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
100% souhlas. Akcelerovane video na NVIDIA je docela bida. A to i v pripade pouziti existujiciho rozhrani xvmc(xxmc) a MPEG2. Se vsema verzema ovladace ktere jsem skousel to po par sekundach zacalo zahadne menit poradi zobrazovanych snimku a pohybujici se postavicky skakaly tam a zpatky.
5.6.2007 20:28 m0rph
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
MPlayer mi DVB televizi pres xvmc normalne prehrava (gf 6600 & 7600, v9755). Mozna jste v nejake patogenni zone :)
8.6.2007 07:54 sartori
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
on v dvb-t nekdo vysila v hd?
8.6.2007 13:03 pzad | skóre: 30 | blog: pzad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Iste, ale nie v CZ a SK.
5.6.2007 09:30 jiri.b | skóre: 30 | blog: jirib
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
achjo... linuxova komunita si zaslouzi zemrit! kde je vase slavne opensource? takovy shity jako binarni ovladace!

openbsd rulez!
5.6.2007 09:49 JoHnY
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
imho lol
5.6.2007 10:58 _____ | skóre: 5 | blog: Poznámky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
5.6.2007 11:45 jiri.b | skóre: 30 | blog: jirib
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
ty primitiv... zjisti si o co slo vubec
5.6.2007 12:27 _____ | skóre: 5 | blog: Poznámky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Oh, tak ty ze Linuxova komunita si zaslouzi zemrit a kdyz si z tebe trochu vystrelim, tak ja pry primitiv. Tak diky. :-)
5.6.2007 10:44 rabi shem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
hmm a mne stve ten xen mam asi 20 stanic s xen jadrem ....
5.6.2007 12:30 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No ale mna by naozaj najviac zaujimalo kedy pride podpora pre h264. Mam kartu rady 7 a pri prehravani Anime :-) mi nestiha pridávat titulky (proste sa zaseknú). A pocas prehravania mi na xine kedy tedy trhne. V mplayery to ide v pohode.
5.6.2007 15:25 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Co s tím děláš? :D

Mám Athlon XP 1600+, 256 MB DDR RAM a Radeon 7500   v mplayeru h.264 ve "standard definition" s ASS titulky bez problémů. ;) -vo xv
5.6.2007 16:10 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Možno to bude tým, že mám nahodený beryl a robí mi to iba v xine (asi blbá implementácia podpory h264).

Vidím, že aj ty pozeráš tak mi prosím poraď s mplayerom, lebo keď nastavím unicode vyhadzuje my tam otázniky aj po konvertovaní do hociktorého iného kódovania (samozrejme aj po nastavení mplayeru). Takže ich musím všetky konvertovať do SSA alebo srt aby to mohlo isť na xine(kaffeine) na ktorom to seká.
Max avatar 6.6.2007 18:04 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Hmm, ale 720p a menší, ne? Páč na mém PC 2500+@3200+ 1GB přehraju 1080p jen tak tak a na 2000+ 1GB už si to nedávám ....
Přehrávám to takto :
gmplayer -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all -channels 6 -af hrtf Kingdom_of_Heaven.mkv
S tím, že "xv" mám standardně nastaveno v gmplayeru, takže už ho jako parametr necpu ...
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
6.6.2007 19:09 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Píšu standard definition. HD (VC-1) jde docela taky, ale s ASS titulky včetně karaoke efektů jsem to nezkoušel. :)
yac avatar 9.6.2007 19:38 yac | skóre: 8 | blog: srckbin | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Nespletl ses? Správně by to mělo být -vo aa :-P
srck! Linux smrdí. Méně.
10.6.2007 14:21 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Nejlepších výsledků samozřejmě dosahuji s -vo null. ;)
6.6.2007 18:01 Safety Match
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Gratulujem, dotiahli ste to az na Slashdot! A server bezi, nebol slashdotnuty :-) Inak dakujem za rozhovor, sam mam nvidiu a preto bol tento rozhovor pre mna naozaj zaujimavy.
6.6.2007 21:05 peter
Rozbalit Rozbalit vše Re: Andy Ritger o vývoji ovladačů NVIDIA
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ako je to vlastne s tou akceleraciou - maju nato v cipe samostatne obvody, alebo je to cez shadery? Lebo ak je to cez shadery, tak neviem naco kto caka?

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.