Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 09:08

ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku

3.8.2010 17:00 | Přečteno: 1376× | Linux | poslední úprava: 11.9.2010 07:30

Co je to ElMetr?

ElMetr OpenSource je nástroj, jehož vývoj začal více než před rokem. V první verzi se jednalo jen o jednoduchý prográmek pro výpočet odporu, kondenzátoru a cívky se zadaného barevného či číselného kodu. Později funkcí přibývalo, až se program dostal do verze 2.6, kde se nabídka rozrostla o IP kod, výpočet pro časovače, kody SMD součástek, tabulky nejčastěji používaných součástek apod. Vývoj se nezastavoval a začala se připravovat verze 3.0, která měla přinést zjednodušování logických funkcí a další nástroje, které se využijí v oblasti elektroniky. Zde je odkaz na funkce, které jsou do verze 3.0 připravovány: http://vipersoftware.net/elmetr/. Poté se ale začaly objevovat připomínky, ať program neděláme jen pro Windows, ale i pro ostatní OS, čímž byl vývoj dočasně pozastaven a začalo se pracovat, jak program zprovoznit na UNIXOVÝCH OS.

ElMetr a Linux

Program ElMetr byl zatím k dispozici jen pro prostředí Windows. S rostoucím zájmem, kteří projevili uživatelé alternativních systémů jsme se rozhodli, že uděláme i verzi pro OS Linux a další systémy. Protože je program psaný v jazyce C#, tak naše první kroky vedly k projektu MONO. Zde jsme se však setkali s nezdarem. Aplikace se sice spustila, ale nefungovala správně, sekala se, nezobrazovaly se české znaky a celkový vzhled nepůsobil zrovna pěkným dojmem.

ElMetr a JAVA

Po neúspěchu s MONEM nás nepřešlo nadšení umožnit používat ElMetr všem a řešili jsme, jaký jazyk zvolit. Vyhrála JAVA, přeci jen, stejný kod spustíme jak pod Windows, Linux, Solarisem, tak i Applem. Aplikace bude vždy vypadat stejně a bude zajištěna 100% funkčnost.

Jak můžete pomoci?

Zde však nastala komplikace jiná. Po několika pokusech se nám program předělat nepovedlo, přeci jen s tímto programovacím jazykem nemáme žádné zkušenosti. A právě proto se obracím na Vás. Hledáme jednoho, dva schopné lidi, kteří by se rádi k projektu připojili a pomohli nám v začátcích v tomto programovacím jazyce.

Více informací

Web programu: http://elmetr.cz/ a přímý odkaz na program: http://elmetr.cz/program-elmetr/ Zde jsou k dispozici nejnovější zdrojové kody jádra aplikace v jazyce C#. Tyto kody je potřeba pomoci přepsat do JAVY. Zdrojové kody můžete stahovat zde: http://pitrik.ic.cz/img/mpElmetr2010-07-31_RTM_tr.7z Jakékoliv informace ohledně programu také rád zodpovím třeba na Skype marpit25 nebo na mailu mpitrik@gmail.com.        

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (5) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

3.8.2010 20:08 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ne že bych odrazoval od Javy, přijde mi určitě lepší než net, případně mono, protože mono není úplně čistá technologie (microsoft drží patenty a zatím je hodný, později může otočit). Proto si spousta uživatelů OSS odmítají mono nainstalovat (a Javu mají).

Ovšem na druhou stranu překopávat celou aplikaci může být opruz, takže čistě technologicky by stačil přepis do gtk#. Funguje pod windows (net), i pod linuxem (mono). V mono totiž nedělá problémy C#, ale win forms, gtk je pouze jiný toolkit. Toto řešení je pro případ, kdyby se v Javě nedařilo ;-).
Baník pyčo!
3.8.2010 20:12 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Dobrý den, určitě by bylo lepší (a snadnější) upravit program pro MONO a GTK, ale když zvážíme, že MS může dělat problémy - a jednou určitě bude. Java se mi jeví jako nejlepší volba - je sice časově náročnější, musím na to sehnat nějakého odborníka, ale do budoucnosti je to, alespoň doufám nejlepší volba.
stativ avatar 4.8.2010 08:37 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Patentů bych se v případě mona nakonec tolik nebál. Nedávno tu byla zprávička, že díky smlouvě s Novellem je GPL software, který Novel distribuuje, ze strany Microsoftu nenapadnutelný a to v jakékoli distribuci.

Ale z osobního pohledu bych dal přednost Javě před C#.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
Marián Kyral avatar 3.8.2010 20:16 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Osobně taky javu moc nemusím. A když se tak kouknu na http://vipersoftware.net/linux/ a vidím tam seriál o C++/Qt4, tak si říkám, proč právě java? Proč ne Qt4? Je dostupné na všech platformách (pravda, musí se překompilovat) a stejně to chcete přepsat ;-)

Pak už mně napadá jen python ve spojení buď s Qt4, nebo Gtk.
3.8.2010 20:20 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
S Qt jsem zatím osobně nepracoval, ale jazyk C++ mi připadá už docela zastaralý (jedná se o můj čistě osobní názor). Taky jsme se s ostatními programátory shodli, že JAVA je zřejmě lepší. Přeci jen, je dost podobná C#, takže jak nás někdo ,,nakopne", tak by snad neměl být problém se jí rychle naučit. Qt je docela nová záležitost (na Windows, nevím jak je tomu na Linuxu), kdežto JAVA je už docela časem ověřená platforma.
3.8.2010 20:48 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
O C++ polemizovat nemůžu, to je věc názoru, co se týče Qt, je to pěkný toolkit a nabízí toho hodně. Ověřený časem taky je (viz desktopové prostředí KDE, které Qt používá - první DE pro Linux). Ale nakonec je celkem jedno, v čem to bude udělané, když to bude dobře fungovat (uživatel, co aplikaci bude chtít používat ji asi těžko zavrhne kvůli tomu, v čem je udělaná - až na výjimky typu mono).
Baník pyčo!
3.8.2010 20:51 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Ohledně C++ jsem četl, že co vypadá pěkně v KDE, tak to vypadá nepěkně v GNOME a naopak. Nevím co je na tom pravdy - zatím jsem programoval jen a pro Windows. Java má výhodu, že jí spustím i pod MacOS, Qt asi ne... Uvidíme, estli se mi podaří někoho na Javu sehnat, když ne, tak začneme uvažovat o jiném jazyce.
3.8.2010 21:13 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Nejde o to že to vypadá nepěkně :-), jenom jinak. Ale to se na tu Javu nadává stejně. Vtip je v tom, že GTK, Qt i Java aplikace nesdílejí stejné nastavení (například vzhledu). A proto má každá jiný "skin". Ve windows je to běžné, ale nikdo to neřeší (MS Office vypadají jinak než zbytek systému, atd..). Proto někteří uživatelé Gnome chtějí používat spíše pouze GTK aplikace, které mají stejnou filozofii, vzhled a chování, stejně tak uživatele KDE Qt. Vyhovět všem opravdu nejde, takže toto neřešit - hlavní je když to poběží a půjde používat.
Baník pyčo!
3.8.2010 21:18 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Musím říct, že nikdy jsem na Linuxu nepochopil, proč existuje tolik grafických rozhraní, ale to není předmětem této diskuze. Z Linuxem dělám necelé dva roky a stále se považuji za začátečníka, co sem tam něco nainstaluje, podívá se po internetu, napíše referát do školy apod. Java by snad měla vypadat všude stejně, ne? Co jsem spouštěl jednu aplikaci v Javě na Ubuntu, tak se mi zdála úplně stejná (z 99%) jako na Windows. Jinak máte pravdu, zavděčit všem se nejde, hlavní je, aby to jelo :).
Marián Kyral avatar 3.8.2010 21:24 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Ony samozřejmě existují i na Windows (Qt i Gtk aplikace) jen jsou více maskované ;-)
3.8.2010 21:26 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Určitě jsou, myslím že Pidgin vyžaduje Gtk. Ona většinou Java je na Windowsech již instalována, Gtk možná, ale Qt asi moc zastoupené nebude.
Marián Kyral avatar 3.8.2010 21:37 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Java možná nainstalovaná je, jenže setkal jsem se s mnoha aplikacemi, které vyžadují z nějakých pochybných důvodů jednu určitou verzi javy a stejně si pro jistotu přitáhnou vlastní javu. Stejně tak si může potřebné knihovny tahat jakákoli aplikace. Nevím jak konkrétně to mají udělané Gtk aplikace, ale co si pamatuji, tak instalátory dokáží nainstalovat/aktualizovat verzi Gtk, takže je nainstalována jen jedna verze a aplikace ji sdílejí. Co si tak pamatuji, tak to byl třeba Gimp a Pidgin - ale to už je hodně dávno, kdy jsem něco dělal/instaloval ve windows.

Navíc nevím proč, nějak mi ten výchozí vzhled (swing ?) pod linuxem moc nesedí. Možná kdyby se mi podařilo donutit javu, aby přebrala nastavení z KDE, tak bych změnil názor.
3.8.2010 22:45 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Ano, Java vypadá všude stejně a to právě nekterým ortodoxním linuxákům vadí :-), že pak nezapadá vzhledově do jejich GNOME / KDE. A to je přesně i problém Qt a GTK aplikací - Qt aplikace nevypadá stejně jako zbytek GNOME, a opačně. Tedy žádná vyhoda pro Javu a ani nic, co by Qt a GTK diskvalifikovalo. Java má ale obrovskou výhodu v tom, že se nainstaluje pouze Java a běží to všude - u Qt a GTK se musí instalovat i ta knihovna, což na Linuxu problém není a na windows řeší instalátor nebo statické slinkování, ale minimálně je to práce pro vývojáře navíc.
Baník pyčo!
4.8.2010 08:24 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
nainstaluje se pouze Java […]- u Qt a GTK se musí instalovat i ta knihovna

A jaký je rozdíl mezi globální instalací JRE a globální instalací třeba GTK? Oboje se pouze jednou nainstaluje.

se nainstaluje pouze Java a běží to všude

Obávám se, že počet operačních systémů a architektur, kde běží GTK, je větší, než kam lze nainstalovat JRE.

4.8.2010 11:48 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Teoreticky asi žádný, prakticky má Javu nainstalovanou spousta uživatelů windows, Linuxu i Mac. A když už ne, tak se nemusí distribuovat s aplikací, protože hlášky instalátoru - doinstalujte si Javu - se lekne na Mac a Windows málokdo. Za to z hlášky - doinstalujte si GTK - by bylo akorát psaní a volání na support ;). Ale víceméně je to jedno, souhlas ;-).
Baník pyčo!
Marián Kyral avatar 3.8.2010 21:29 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Ohledně C++ jsem četl, že co vypadá pěkně v KDE, tak to vypadá nepěkně v GNOME a naopak. Nevím co je na tom pravdy - zatím jsem programoval jen a pro Windows. Java má výhodu, že jí spustím i pod MacOS, Qt asi ne... Uvidíme, estli se mi podaří někoho na Javu sehnat, když ne, tak začneme uvažovat o jiném jazyce.
KDE/Qt je v C++, Gnome/Gtk je v C, ale snaží se o objektový přístup. Z toho pak vyplývají různé nepěkné konstrukce.

Qt nemá s MacOS X problém. A pokud ti připadá C++ zastaralý, zkus mrknout na python. Ten je relativně moderní a docela In ;-)
3.8.2010 21:33 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux
Zatím uvažuji o té Javě, kterou by se nebyl snad problém doučit. Zatím jsem se orientoval hlavně na MS technologie, takže Python je pro mě taky neznámým jazykem.
3.8.2010 21:06 fraxinus | skóre: 20 | blog: fraxinus
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Aka je/bude licencia zdrojovych kodov toho Java programu? GPL? BSD? MIT? Apache? Public domain? Vlastna + NDA? ...
3.8.2010 21:09 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Chtěl bych zdrojáky uvolnit pod licencí, která umožní do zdrojových souborů nahlédnout a také je upravovat s tím, že bude zachovány tyto podmínky: 1, upravená verze bude šířena pod stejnou licencí a za 2, bude tým, který se na vývoji programu podílí upozorněn na tuto změnu.
3.8.2010 21:58 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
zdravim,

co se tyce Javy a desktopovych GUI, tak Vam muzu pomoci, co se tyce konsultaci, kdyby neco "opravdu" neslo. Delam Swing JFC, delal jsem Eclipse SWT (celkove 3-4 roky) - je to moje specializace.

Kdyby jste se na necem hodne dlouho zasekli, co se tyce programovani GUI, tak se ozvete. Behem par dnu Vam odpovim (nekdy toho mam az nad hlavu).

gf
3.8.2010 22:25 __dark__
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
1) Programuju
2) Narazím na problém
3) Napíšu GF
   3a) Za pár dní přijde odpověď
       4a) Zpět na 1
   3b) Nepřišla odpověď
       4b) Vzdávám to, jdu do hospody
           třeba tam potkám GF;-)
Tím jsem chtěl říct, že čekat pár dní na odpověď při řešení programátorského problému je tak trochu moc;-)
3.8.2010 23:41 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Nerikejte uz radeji nic...

gf
3.8.2010 22:07 xavier | skóre: 10 | blog: borkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zběžně jsem mrknul na ty zdrojáky a myslím, že to až tolik práce nebude. Kompletní přepis bude potřeba asi jenom u grafického rozhraní, což může být ze začátku trochu složitější, protože swing je dost komplexní knihovna(SWT neznám, ale předpokládám, že to je podobně složité). Zbytek asi půjde upravit pomocí regulárních výrazů, protože spousta věcí je v Javě stejná jako v C# jenom se trošku liší klíčová slova nebo syntaxe. Ještě bude potřeba psát třídy do souborů se stejným jménem a vytvořit adresářovou strukturu balíků. Přepisoval jsem jeden projekt ale opačným směrem z Javy do C# a i přesto že jsem se předtím nikdy s C# nesetkal, to šlo celkem dobře. Navíc Javovská IDE jsou o několik let před VS, takže odpadá šok, který zažívají vývojáři při přechodu opačným směrem. Dokumentace Javy je taky dost podrobná včetně velkého množství tutoriálů.
3.8.2010 22:17 __dark__
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nebylo by lepší ohlásit bug reporty v Monu místo přepisování aplikace? Řeší se tu to co obvykle - někteří by chtěli Qt, jiní Gtk, pak tu máme střeba Swing nebo SWT. Pokud máš funkční aplikaci, tak makej na té aplikaci a nedělej chybu s přepisováním do jiného jazyka, ztratíš čas a těch uživatelů z linuxu moc nebude.

Pokud jde o javu, tak si myslím, že pro C# programátora to bude hodně jednoduchý jazyk, který nemá prakticky žádné vychytávky (nechcu si tu do nikoho kopat, java mi tak prostě připadá). Co se týče dalších návrhů jako Python nebo C++, je to podle mě blbost - pokud tyto jazyky neovládáš, tak přepisováním nějaké jak píšeš komplexní aplikace si nepomůžeš.

Pokud chceš tvoji aplikaci zpřístupnit více lidem, udělej webové rozhraní (pokud je to teda možné).
4.8.2010 03:57 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Za chvíli na tři dny odjíždím, takže nestihnu zareagovat na vše, tak jen stručně. MONO jsem zkoušel s tím, že by úpravy byly minimální - nevyšlo, proč teda věnovat čas Monu, kde můžou být v budoucnu problémy ohledně patentů apod? Ono že Java vypadá stejně, chápu, že to některým Linuxákům může vadit, ale já to beru jako + (přeci jen, odchován jsem na Windows a pokud aplikace i pod Linuxem bude vypadat stejně, mě to nevadí .)). Nezavděčím se všem, to chápu, ale důležité je, aby ten program fungoval a pěkně vypadal (to, aby ladil i KDE nebo GNOME mi již nepřipadá tak podstatné. C++ mi připadá už dost nepraktický, přeci jen, v C# (Javě) se kod řeší už trošku jiným způsobem (jednodušším).

Uživatelů Linuxu sice bude míň než uživatelů Windows, ale nevidím důvod, proč se tímto OS nezabývat, zvlášť když vidím ze strany těchto uživatelů zájem.

Čas z přepisováním ztratím, to je pravda, ale snad to až tak veliká ztráta nebude. Pořád lepší to přepsat teď, než kdykoliv jindy, kdy přibudou další pluginy apod. S webovým rozhraním moc nesouhlasím - vím, že webové aplikace teďka frčí, ale mě si nezískaly.

Tak nashledanou v sobotu.

PS: Ten JAVA vývojář by se zezačátku hodil aktivní, až později, jak se s jazykem seznámíme a budeme vědět co a jak by se to dalo řešit, že bychom se ptali jen jak co řešit, pokud by to nešlo.
multi avatar 4.8.2010 07:54 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
Rozbalit Rozbalit vše Re: vzhled javy
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
co se vhledu javy na ruznych platformach tyce, tak cekovy vzhled a chovani je na vsech platformach stejny ale zase spousta detailu se nastavuje podle nastaveni systemu

takze pak takove aplikace vypadaji vsude stejne, ale zaroven nijak vzhledove nevycnivaji z daneho system
Fitness ajťák: kutilův web; bezdrátová čidla teploty vývoj softwaru linux server
Marián Kyral avatar 5.8.2010 21:59 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: vzhled javy
Kéž by to i používalo systémový dialog pro otevření/uložení souboru. Nevím, jestli se to třeba už nezlepšilo, ale bývalo dost špatné. Dokonce bych řekl, že v některých ohledech i horší než ten zmrzačený dialog gtk :-( S tím jsem se nakonec i nějak smířil (pochybuji, že jej někdy ti fanatici vylepší), ale stále mně dokáže slušně vytočit.

Kdysi se mluvilo o možnosti používat systémový dialog, ale asi to vyšumělo :-(
7.8.2010 17:40 __dark__
Rozbalit Rozbalit vše Re: vzhled javy
Problém je, že v Linuxu žádný systémový dialog neexistuje
Marián Kyral avatar 7.8.2010 18:19 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: vzhled javy
To právě měly vyřešit ty diskuze. Ale asi se nikam nedostali :-(

6.8.2010 19:20 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Děkuji všem za připomínky a vůbec za zájem o projekt. O pomoc s Javou projevili zájem dva lidé, tak doufám, že práce půjde teď již kupředu. Jinak veškeré novinky z vývoje najdete na stránkách o programu a nebo na tomto blogu.
7.8.2010 17:41 __dark__
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Mohl bys tak za 3 měsíce napsat nějaký summary zápisek? Mě by celkem zajímalo jak se v javě bude dělat někomu, kdo dělal doposud v C#. Předem dík;)
7.8.2010 17:44 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Můžu něco napsat, není problém.
30.8.2010 06:48 marpit | blog: ElMetr
Rozbalit Rozbalit vše Re: ElMetr a Linux - výpočty pro elektroniku
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zase po dlouhé době zdravím, něco málo již v Javě bylo vytvořeno, ale práce jdou dost pomalu, takže by se nám hodil ještě jeden člověk. Kdyby jste měl někdo zájem, zašlete své jméno na SourceForge a přidám vás, nebo mě můžete kontaktovat na mail. Díky všem

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.