Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 12:02
Právě dnes skončil 90. ročník cyklistického, etapového závodu Giro d´Italia. Giro je druhým nejprestižnějším cyklistickým závodem. Začal se jezdit v roce 1909 a byla to italská odpověď na francouzský závod Tour de France. Za vznikem Giro d´Italia stojí italské noviny La Gazzetta dello Sport, který vychází na růžovém papíře. Gazzetta byla zároveň hlavním sponzorem prvních ročníků a podle barvy papíru na kterém vychází je vedoucí závodník oblečen do růžového dresu (běžně je v cyklistice vedoucí závodník oděn ve žlutém).
Giro bylo přerušeno v historii dvakrát a to v období 1915-1918 a 1941-1945, jak asi tušíte, přerušení si vyžádaly dvě světové války.
Z historie Gira by se dalo vyzvednout mnoho okamžiků, já dnes však vzpomenu jediný. Největši postavou historie cyklistiky je jednoznačně belgičan Eddy Merckx. Jde o jednoho ze tří cyklistů kteří vyhráli věechny tři nejprestižnější etapové závozy (Tour de France, Giro d´Italia a Vuelta Espana). Eddy vyhrál Tour de France pětkrát a to v letech 1969-1972 a 1974. Také z Giro d´Italia si odvezl pět triumfů a to v letech 1968; 1970; 1972-1974. K tomu přidal triumf na Vueltě v roce 1973. Pro doplnění uvedu že další dva cyklisté kteří vyhráli všechny tři velké závody jsou Jacques Anquetil a Bernard Hinault.
Eddy Merckx měl naději vyhrát Giro d´Italia pošesté, ten rok byli ovšem italové zjevně proti. Na testy na doping musel po každé etapě, celou dobu jimi procházel, zlom přišel dvě etapy před koncem, kdy jeho test byl pozitivní. Marně Merckx poukazoval na to že nemá důvod si pomáhat dopingem dvě etapy před koncem obzvlášť když ví že jde na test po každé etapě. Marně poukazoval na předchozí negativní testy, šestý triumf nezískal. Celý incident byl nakonec řešen na úrovni diplomatů Belgie a Itálie.
A co přinesl letošní ročník?
Především jeden objevený talent. Teprve 21-letý lucemburčan Andy Schleck dojel v celkovém hodnocení na druhém místě a vyhrál hodnocení jezdců do 23 let.
Ital Danilo di Luca dokázal udržet 11 rok po sobě růžový trikot v Itálii. Zároveň poprvé výhrál velký etapový závod a dokázal se tak snad definitivně zbavit pověsti závodníka pro jednodenní závody.
Z těch nejzajímavějších momentů je nutné zmínit výjezd na vertikálu Monte Zoncolan kde závodníci v některých momentech vyšlapávali převýšení až 22% (v průměru je převýšení Monte Zoncolan přes 11%). A také etapa která cyklisti zavedla do Rakouska přes Dolomity kde na cyklisty čekal sníh.
Pro mě osobně je Giro d´Italia vrcholem sezony, je to dle mého názoru nejhezčí závod současnosti byť je stále ve stínu starší a slavnější Tour de France.
Letos navíc upozadila Giro i velká dopingová aféra „Puerte“ která se vleče již od loňského roku. Tato aféra mimo jiné ukončila kariéru Jana Ulricha a přerušila (či možná také zničila) kariéru Ivana Bassa o němž se uvažovalo jako o nastupujícím králi Tour de France.
Je smutné jak neustálé dopingové aféry ničí obraz cyklistiky v očích diváků. Cyklistika je nádherný sport a atleti kteří zde působí jsou obdivuhodní. Ujet závod dlouhý téměř 4 tisíce kilometrů, vedoucí přes Alpy, Dolomity či jiné hory, to nedokáže jen tak někdo, obzvlášť když takových závodů jedou za sezonu několik.
Ať už cyklisté dopují či nikoli, na jejich kvalitách to nic nemění. Osobně doping v cyklistice považuji za jistou daň profesionalizaci. Dnes již cyklistika není sportem hrdinů kteří si dali jednu galusku pod sedlo, druhou natáhli přes hruď a vydali se pokořit čas a své soupeře. Dnes jde především o obchod a sportovci jsou pro sponzory druhořadí. To nejdůležitější je vítězství.
Tento zápisek ale nemá pojednávat o dopingu v cyklistice, má být oslavou právě skončeného velkého závodu, proto jej ukončím slovy „sláva vítězům, čest poraženým.“
Tiskni
Sdílej:
Nebuď naivní. Zdaleka nejvíc se "sypalo" v sedmdesátejch a osmdesátejch letech, kdy šlo pouze o tu "národní hrdost" (koneckonců oficiálně byli tenkrát všichni amatéři, že...)
Me to pripada porad lepsi nez fotbal nebo hokej, kde se prodavaji ligove zapasy uz i v dorostu.OT: ČMFS hledá nové logo (současné je nelegální kvůli státnímu znaku; hledá se též nové logo rozhodčích). Jen co jsem to zaslechl, jedno vhodné mě napadlo. A nejsem sám, kreslíř Štěpán Mareš ho hned realizoval (jen si nejsem jistý, jestli má v plánu ho zaslat do té soutěže). Copak to asi bylo?
Asi jo, asi se v každém profi sportu dopuje, ale i tak silniční cyklistiku miluju. Je to nádhernej sport. A díky za ten zápisek
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.