Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 11:21

Linux really is not Unix..

13.1.2007 20:43 | Přečteno: 1888×

A tento rekurzívny akronym som si mal v duchu zopakovať predtým, než som sa podujal podať nášmu nemeckému kolegovi pomocnú ruku. Aby ste rozumeli: pracujem v teame AIX sysadminov a kolega nás poprosil, či by sme mu nepomohli v Exceli spracovať nejaké logy. Nejednalo sa o nič zložité a tak som si povedal, že i napriek svojej neveľkej znalosti skriptovania, to skúsim urobiť v príkazovej riadke. Komu by sa chcelo šachovať s importom do Excelu, spracovávaním, následným exportom pre viac ako 60 súborov, nie?

Zadanie znelo skrátene nasledovne: vyfiltrovať z každého riadka dané stľpce a na začiatku každého riadka vypísať dátum a čas každý riadok zvýšený o 2 minúty. Úvodný timestamp zadá užívateľ.

Do polhodinky som mal v Arch Linuxe hotový a odskúšaný riadok, ktorý spúšťal awk a tak som ho spokojne poslal kolegovi. Ten ma vzápäti zavolal, že AIXové awk nepozná funkcie mktime a strftime. Fasa. Ono to bude asi tým, že Gnu awk != awk. Ok, nevzdávam sa a vyrábam škaredú, ale funkčnú barličku cez date -d. A keď kolega zahlási, že AIXové date flag -d nepozná, vzdávam to a dávam za pravdu druhému ochotnému kolegovi, ktorý to hneď pri prvom zlyhaní začal písať (a aj dopísal) v perle. Perl mi zatiaľ neprišiel moc na chuť, ale vyzerá to tak, že bude musieť. Tož tak.

Jo a ešte dotaz: neviete, kde sa v AIXe nachádzajú *všetky* manuálové stránky? Rád by som ich nejakým spôsobom naimportoval do Linuxového stroja. V /usr/man a /usr/share/man som ich však našiel len zopár. Díky.        

Hodnocení: 67 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (3) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

13.1.2007 20:53 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Linux really is not Unix..
A tento rekurzívny akronym som si mal v duchu zopakovať predtým
Nechápu jen dvě věci: jaký akronym a kde je ta rekurze? Nemyslels "GNU"?
13.1.2007 21:16 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Ta zkratka přeci znamená Get New Utilities… :-)
13.1.2007 21:21 dghemo | skóre: 3 | blog: DummiesDump
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Ked si dosadis GNU => Linux really, (co s troskou nadsazky moze byt...), tak to ide nie ?
jose17 avatar 13.1.2007 21:18 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Linux Is Not UniX, príp. http://acronyms.thefreedictionary.com/Linux+Is+Not+Unix. Ale uvedomujem si, že som skutočne ten nadpis nezvolil najvhodnejšie.. To GNU by sadlo viac. j.
Ja vim, on vi, ty nano!
25.6.2007 21:17 test
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
GNU == GNU's NOT UNIX ! neboli v presnem prekladu "neunix patrici GNU". Neznamena to GNU is not unix, ale GNU's (privlastnovani) not unix (neunix), chapete? Cele GNU je jeden velky hack (slova Richarda Stallmana z dokumentarniho filmu "Revolution OS" (2001))
25.6.2007 21:21 disorder | blog: weblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
urcite?
13.1.2007 21:47 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nebylo by bývalo nejjednodušší dostat (třeba omezený) účet na onom stroji a napsat a odladit to na něm? Jinak, nadpis by měl spíš znít AIX != GNU ;-)
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
jose17 avatar 13.1.2007 21:54 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Nebylo by bývalo nejjednodušší dostat (třeba omezený) účet na onom stroji
věřte mi, nebylo. vládne zde paranoie. na účet si budu muset ještě  chvilinku počkat.
Ja vim, on vi, ty nano!
13.1.2007 22:01 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Aha a co třeba poslat ty logy na tvůj počítač na zpracování ... to by také nešlo? Dostat se k AIXu (nebo ho dostat na PC) asi nebude tak jednoduché :-)
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
lankvil avatar 13.1.2007 22:18 lankvil | skóre: 8 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
S manualovejma strankama na AIXu pozor. z mejch zkusenosti sou casto uplne mimo. uvadej parametry ktery prikaz nema, nebo naopak neco zatajujou. ale kde by se mohly jeste schovavat nevim :/
Já mám taky blog
13.1.2007 22:21 qk | skóre: 15 | blog: qk_develop
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No, ten nadpis je teda dost zavadejici, aby byl system unix, tak musi splnovat nejaky volani (viz treba unix.org), proste jsou tam manualovy stranky a kdyz se napisou podle tech stranek veci, tak by meli chodit na vsech unixovych systemech. Tzn pokud linux splnuje ten interface (vetsinou danej primo normou) tak muze byt povazovan za unix (i kdyz to nemuze nikde pouzit), protoze to by musel nekde zaplatit certifikaci. To ze nekdo nepise pomoci rozsireni, ktere neni v norme, tak se nemuze divit ze to potom nechodi na jinem unixu. Ale takhle to dela vetsina unixu, ze si pridaj svoje rozsireni, diky kterymu jsou o neco vic nez konkurence.
13.1.2007 22:34 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Pokud je mi známo, Linux je víc POSIX-compliant než polovina systémů, o jejichž unixovosti nikdo nikdy nepochyboval.
14.1.2007 10:04 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Muzete byt konkretnejsi, ktere systemy, o jejichz unixovosti nikdo nikdy nepochyboval, jsou mene POSIX-compliant nez Linux? Docela by me to zajimalo, ktere zname unixove systemy se nevyvijely poslednich vice jak 10 let :-)

Jinak autor blogu narazil na klasicky problem GNU. Pokud je to jen rozsireni, je to v pohode, to opravdu dela kde kdo. Horsi je, kdyz v zajmu "rozvoje" zaignoruji standardy. Coz o to, v ramci sebe prinaseji vetsi pohodli, ale ...
14.1.2007 12:53 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Autor blogu narazil právě na to, že problém je i s těmi rozšířeními - nebo spíš s uživateli, kteří znají jen jeden systém, takže necítí potřebu rozlišovat mezi standardem a rozšířeními konkrétní verze.
Marián Kyral avatar 14.1.2007 08:46 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dokumentace k Aixu je tady, ale asi to nepůjde jednoduše importovat :-)
14.1.2007 11:30 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A coz kdyby si nainstaloval AIX Toolbox for Linux?
... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
jose17 avatar 14.1.2007 15:05 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
pravda, to ma nenapadlo. dík. j
Ja vim, on vi, ty nano!
Josef Kufner avatar 14.1.2007 14:20 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na AIXu se nevyskytuje gawk jako třeba na Solarisu?
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
jose17 avatar 14.1.2007 15:06 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
sú súčasťou už spomínaného toolboxu. ten podľa všetkého nebol inštalovaný.
Ja vim, on vi, ty nano!
Josef Kufner avatar 14.1.2007 19:13 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Aha.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
14.1.2007 16:10 azurIt | skóre: 34 | blog: zatial_bez_mena
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"..to skúsim urobiť v príkazovej riadke."

:))) tak toto pocujem uplne prvy krat v zivote. fakt sila, akej si narodnosti ? :) typujem madar.
jose17 avatar 14.1.2007 16:26 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
to má byť akože pokus o urážku? v tom prípade si typuj koľko chceš. ja zase tipujem, že si neštudoval 6 rokov na Morave a ani nemáš rýdzo česko-slovenské priezvisko. ešte niečo? jose
Ja vim, on vi, ty nano!
14.1.2007 16:50 azurIt | skóre: 34 | blog: zatial_bez_mena
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
akoze ked sa niekoho spytam, ci je madar, tak ho tym urazam ? :)
jose17 avatar 14.1.2007 16:52 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
preto som sa radšej spýtal..
Ja vim, on vi, ty nano!
14.1.2007 18:01 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux really is not Unix..
Ne, urážíš Slováky tím, že všem přisuzuješ klikošství. :-D
14.1.2007 22:29 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše AIX man pages
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
man(1p) se priznava je k parametru -k. Takze man -aw NAZEV muzeme vynechat :) Asi bych zacal na tom AIXu s prohledanim man(1). Velke nadeje bych vkladal do konfiguraku manu. A zaverem optimisticka citace z man(1p):
The  historical  MANPATH  variable  is not included in POSIX because no
attempt is made to specify naming conventions for reference page files,
nor  even  to  mandate that they are files at all.  On some implementa‐
tions they could be a true database, a hypertext file,  or  even  fixed
strings  within the man executable.  The standard developers considered
the portability of reference pages to be outside their scope  of  work.
However,  users should be aware that MANPATH is implemented on a number
of historical systems and that it can be used to tailor the search pat‐
tern  for reference pages from the various categories (utilities, func‐
tions, file formats, and so on) when the system  administrator  reveals
the location and conventions for reference pages on the system.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.