Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 16:14

Keď Linux škodí marketingu

31.1.2008 14:29 | Přečteno: 1688×

Poznáte nejaké prípady komerčných firiem, ktoré používajú GNU/Linux, či nejaké iné FLOSS aplikácie, no hanbia sa za to? Že nie? Tak potom mám pre vás skvelý príklad - Zonbu OS.

Na túto firmu som narazil čistou náhodou na Wikipedii, kde bola uvedená ako "See Also" pre gOS Rocket - distribúciu, ktorá má byť použitá ako OS pre nový subnotebook od Everexu. Bol som milo prekvapený, keď som sa dočítal, že distribúcia Zonbu OS je založená na Gentoo a ako desktopové prostredie používa XFCE. No som asi sám, koho to teší lebo na oficiálnej stránke daného produktu nie je jediná zmienka, že by to bežalo na GNU/Linuxe. Ak si pozriete aj celkom podarené demo, opäť nič nenájdete. Vychádza mi z toho len jediné - firma Zonbu sa jednoducho bojí toho, že by ich produkty (mini desktop PC a notebook založené na procesoroch VIA) boli vopred odmietnuté potencionálnymi Windows používateľmi z dôvodu použitia Linuxu.

A majú pravdu - obyčajní ľudia majú naozaj predsudky voči GNU/Linuxu. Sám som sa s tým veľakrát stretol. Človek uvidí Compiz, AWN, či iné oku lahodiace aplikácie a hneď počujem, že to chce aj dotyčný. Po rýchlom oboznámení s tým, že mám GNU/Linux človek zväčša prestáva mať záujem. Linux je medzi neznalými ešte stále považovaný za čisto konzolový OS, ktorý používajú len naozaj "zdatní" informatici, čiže sa v konečnom dôsledku firme Zonbu ani nečudujem... Smutné.

Ale aby som nezabudol - jedna zmienka tam predsa je, no hlboko pochovaná vo FAQ:

What operating system does Zonbu use?

In order to deliver to you the self-healing architecture of Zonbu on a low-power, compact mini computer, we created our own operating system based on Linux. It's a state-of-the-art OS built on open source software. You'll find it intuitive, with a familiar and elegant UI — including transparency and shadows.

Nič viac. :( A čo vy, máte nejaký ďalší príklad toho, že GNU/Linux nepomáha komerčným firmám, čo sa týka marketingu?

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

31.1.2008 15:04 xHire | skóre: 21 | blog: Linuxovník
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Máš pravdu - lidé si vytvářejí velké množství zbytečných předsudků... Mám to samé doma - když jsem chtěl doma nainstalovat na rodinný počítač Edubuntu, tak se do mě hnedka všichni pustili, že s tím neumí a nebudou umět, že to je složité a tak podobně. Přitom to v životě nezkusili a potažmo ani neviděli. Ale slyší slovo "Linux" a mají "jasno". :-( A nepoužívají ho, protože nechtějí, ne že by tam nebyla dotyčná aplikace (většinou používají pouze webový prohlížeč :-D) nebo to bylo nějaké neintuitivní, ale prostě taková psychická blokáda, že to je něco, s čím nepřišli do styku... Celkem je ale nechápu, že to nechtějí ani vyzkoušet...

Uvést nějaké příklady z firemního prostředí není jednoduché, protože když se o využití G/L prostě nezmíní, tak málokdy se to dá dopátrat...

Je ale vidět, že na trhu není žádný klíčový subjekt, který by dokázal tyto pomyslné psychické bariéry prolomit (což vůbec není jednoduché..) a zlepšit tak celkové postavení G/L... Mno, uvidíme, co přijde. :c)
Kryptoměny a bločenka.
Dalibor Smolík avatar 31.1.2008 15:20 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Existují firmy, které Linux úspěšně implementují, jako je např Baťa, Česká pošta, VOKD apod. Chybí však širší povědomí, úspěch Linuxu v komerční firmě by měl být vidět - ukázat veřejnosti, jak to funguje. Ale to je v dnešních podmínkách obtížné. Mezi lidmi je ohledně Linuxu spousta pověr. I u lidí, kteří s počítači hodně pracují. Mám známého, který se při slovu Linux téměř osypal. :-) Pak viděl, jak jsem připojil jeho foťák k počítači a naskládal do něj fotky (Canon - přes digikam) a zíral, že to taky jde tak snadno, jako ve Windows. Za měsíc už měl notebook s dual bootem, zkoušel Ubuntu. :-)
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
Zdenek.Z avatar 31.1.2008 19:11 Zdenek.Z | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
K těm firmám: na informačních tabulích Student Agency taky běží Linux (pravděpodobně, mohl to být i jiný *nix) ... něco se jim předevčírem porouchalo a přes to hejbací informovátko jim na jedné z nich vykukoval Kicker. (I když teda nechápu, proč na takové jednoúčelové zařízení, kde má běžet celou dobu jen jedna aplikace, vůbec dávají KDE.)
31.1.2008 20:06 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
kiosktool?
31.1.2008 15:26 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Obcas premyslim nad tim, ze moc lidi se do pocitacu moc nechce poustet, proste chteji jenom macknout jeden knoflik a vsechno jde samo (ala TV). Bohuzel v pocitacich je hodne moznosti co macknout a jak. A lidem se to zda slozity. Je to zajimavy, kdyz me se to zda naprosto prirozeny.

Ale kdyz si predstavite, jak se lidi chovali v dobe, kdy zacaly nastupovat domaci videokamery (a ted nemyslim poslednich par let s digital video a mobilama, ale jeste ty uplne prvni na klasicky film) - vetsinou, kdyz nekdo zacal kamerovat nekoho jineho a ten to zjistil, tak ihned zkamenel a koukal do kamery. Mozna se lidi chovaji podobne i k pocitacum - proste zkameni a nechteji se do toho nejak vic poustet. S mobilama se prevazne uz naucili - prevazne s nima ale telefonujici, cili vytocit cislo, pripadne vzit hovor, s nekym promluvit a zavesit - to neni nic slozityho. PC je o hodne slozitejsi. Rekl bych, ze za par let bude PC pro kazdyho prirozeny nastroj, jako je dneska jezdni kolo, TV nebo radio.

A nerekl bych, ze odpor je jenom vuci Linuxu. Uz jsem se setkal se situaci

"Co kdybys zkusil misto toho staryho mail klienta pouzivat Thunderbird?"

"Neeee, me tenhle staci a nechci se ucit neco novyho"

Podle me to je stejne i s linuxem - lidi jsou navykly na Windows a jenom se boji noveho. Kdybys mel linux nakonfigurovanej na vzhled windows (vcetne ikonek) a mel dve skupiny uzivatelu, pak prvni skupinu posadil k tomu linuxu, tak nebudou protestovat. Posad je k jinemu linuxu a budou protestovat. Druhej skupine jenom rekni, ze budou delat na jinem systemu nez windows (a treba ani nemusis rikat Linux) a oni budou prostestovat. Z toho jasne plyne, ze nemaji odpor z Linuxu - ale proste z novych veci.

na druhou stranu je pravda, ze v dnesni dobe je tolik novych veci - TV maji teletexty a dalsi ruzny kravinky, DVD prehravace umi prehravat AVI, ale musi to byt spravny format AVI. No a na pocitaci je celkove strasne mnozstvi novych veci, ze lidi omitaji ucit se znovu byt i jenom zakladni ovladani jinyho OS. Proste se naucili, kde maji web browser, kde maji email. A nechteji se to ucit znovu.
Dalibor Smolík avatar 31.1.2008 15:34 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Pravdou je, že v době, kdy se začal prodávat telefon (konec 19. století) se tomu nedávala moc velká šance. Odborníci tvrdili, že se běžné obyvatelstvo telefonovat nenaučí, je to pro ně příliš obtížné. .. a tak je to se vším novým.
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
1.2.2008 07:03 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu

Tím bychom se mohli inspirovat. Sehrát podobné scénky, jakými učil telefonovat Jára Cimrman své žáky v osadě Struk. Něco jako ...

Hola, hola, tam Linux. Sem napište přístupové heslo, asi takhle dlouhé ... :o)

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
31.1.2008 19:55 Jarda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Vis co je na svete porad novych veci? To bych se akorat jen porad ucil a nic neudelal. Pokud lidi svou praci udelaji s windows, tak at ji delaji s windows, o to prece jde, ne co pouzivaji za system....
Dalibor Smolík avatar 31.1.2008 20:02 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Je to jako s jazyky: stačí se naučit anglicky a člověk se domluví téměř na celém světě. Já jsem se k tomu ještě učil francouzsky (v podstatě z donucení, ve škole :-)) a dostal jsem díky tomu nabídku práce v diplomatických službách ..
Tím chci naznačit, že člověk nikdy neví, co se mu kdy bude hodit. Pracovat s Windows na základní úrovni dokáže leckdo...
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
1.2.2008 18:41 Marv-CZ | skóre: 21
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Na Thunderbird převádím lidi celkem snadno. Slíbím jim totiž, že jim bude vytřiďovat spam a chtějí to okamžitě.
31.1.2008 17:57 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Mám to samé doma - když jsem chtěl doma nainstalovat na rodinný počítač Edubuntu, tak se do mě hnedka všichni pustili, že s tím neumí a nebudou umět, že to je složité a tak podobně. Přitom to v životě nezkusili a potažmo ani neviděli. Ale slyší slovo "Linux" a mají "jasno".

Přítelkyně také byla ochotna tučňáka (chameleona) zkusit teprve ve chvíli, kdy jsem jí vysvětlil, že jestli tam chce Windows, tak klidně, ale bude si je muset koupit a buď si je sama nainstalovat a starat se o ně, nebo najít někoho, kdo to bude dělat.

Dalibor Smolík avatar 31.1.2008 18:08 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
nebo najít někoho, kdo to bude dělat.
To bych neriskoval. Někoho si najde, kdo se bude starat nejen o její Windows, ale i o ni. :-)
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
31.1.2008 15:29 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To demo je fakt pěkné, takové střízlivé a ženská má příjemný hlas ;)
31.1.2008 16:23 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
V GNU GPL licenci neni nic, co by jim narizovalo, aby na homepage umistli velky tucny napis Based od linux...
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
31.1.2008 16:24 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
s/od/on/g
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
Jardík avatar 31.1.2008 17:32 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
No, ale jen aby tam měli zdrojáky ...
Věřím v jednoho Boha.
31.1.2008 19:04 koffr
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
precti si tu licenci, at se neztrapnujes..
31.1.2008 20:04 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hmm, takze firmy nerikaji lidem, ze to, co tam je, je Linux, a to proto, aby se lide dopredu nevydesili? A ze kdyz se to pred nimi utaji, tak si ani nevsimnou, se pracuji na Linuxu? Zajimave. Trochu podobne tomuto (a zde moje reakce).

Ze by za to mohly zahranicni obdoby v onom odkazovanem blogu zmineneho internetoveho periodika, pripadne jedinci jako Ten, jehoz jmeno se nevyslouje? Nebo tim, ze ma Linux povest neceho, co je pro bezne uzivatele prilis slozite? Nebo (nespravny) nazor, ze veci, co jsou zadarmo, nemohou byt tak dobre, jako ty veci, co jsou za penize? Nebo dokonce silena teorie, tvrdici, ze Linux je komunisticke spiknuti, ktere ma za cil zniceni patriotickych americkych firem? Nevim. ale byla by to docela zajimava otazka pro sociologicky pruzkum :-)

Takze nejlepsi metoda, jak k lidem dostat Linux, je nerict jim, ze je to Linux, protoze pak nebudou vedet, ze je to pro ne prilis slozite? Jako onen cmelak z vtipu, co podle (chybnych) vypoctu nemuze letal, ale presto leta? Dost mi to pripomina rozhovor, co mela Zuzana Stohelitska s madam Fondanovou v knize "Zlodej Času" od Terryho Pratchetta:
„A co jste to tedy přesně chtěla, madam?“ zeptala se. „Víte, když jsem odcházela ze třídy, měli jsme právě algebru a třída je vždycky neklidná, když má práci hotovou.“

„Algebru?“ vypravila ze sebe madam Fondánová, přičemž si nedobrovolně zírala na vlastní prsa, což si ještě nikdo jiný nedovolil. „Ale to je pro sedmileté děti příliš těžká věc!“

„Ano, máte pravdu,“ přikyvovala Zuzana. „Jenže já jim to neřekla a děti na to zatím nepřišly.“
Dalibor Smolík avatar 1.2.2008 09:41 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Nevim. ale byla by to docela zajimava otazka pro sociologicky pruzkum :-)
No, mám pocit, že by to byla spíš zajímavá otázka pro psychiatra :-D
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
1.2.2008 15:20 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Ano, obzvlast ona posledni moznost :-)
otula avatar 31.1.2008 22:08 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Že používají Linux, mají napsáno ve FAQ. Ale pokud po tom člověk aktivně nepátrá, tak na to asi hned tak nenarazí.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Milan Lajtoš avatar 31.1.2008 22:54 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Je to v clanku spomenute, dokonca aj citovane..
“Every great achievement was once considered impossible.”
otula avatar 31.1.2008 22:56 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Keď Linux škodí marketingu
Jejda, to se omlouvám. Nějak jsem skončil se čtením před tím odstavcem, nevím proč.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.