Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 15:04
Na živě.cz nedávno vyšel článek o GPS cyklocomputerech, kde testujou "hračky" od Garminu a srovnávají je s mobilem. Typický linuxák ovšem na takové zařízení nemá peníze a proto je třeba hledat pro linux typické "do it yourself" rešení.
No dobrá, teď trochu přeháním, typický linuxák dnešní doby má ten nejnabušenější smartphone na trhu, protože na něm běží linux a on ho prostě strašně potřebuje k práci... Takoví ovšem do přírody nevyráží, natož na kole, proto mohou následující text s klidem vynechat, o nic nepříjdou.
Nechcete-li utratit 6 (ale spíš 11) litrů za jednoúčelové řešení od Garminu, použijte mobil. Ano mobil. Ne smartphone, kterej z výběru vyřadili i na živě, protože jeho výdrž na baterky je směšná a nestačí ani na jednu jedinou vyjížďku. Já používám tento*:
NOKIA 2710 je klasický telefon se základním "operačním systémem" S40, který funguje jako:
Za ~2500,- to je nabídka jak od Horsta Fuchse!
SW
GPS tracker je z mobilu ovšem třeba nejprve udělat. K tomu skvěle poslouží
J2ME aplikace trekbuddy.
Její instalaci si užije každý správný linuxák, protože homepage je otřesná a už jenom to, že se Vám na ní podaří najít instalátor Vás naplní pocitem opravdového IT guru. Po
nahrání do telefonu je pak navíc potřeba ještě "ručně" dohrát nějaký použitelný CMS screen
z fóra. Funguje to ale dobře, zkrátka "linux-like" SW jak vyšitej. Dále je
potřeba si obstarat nějaký mapy. Při troše snahy (a já jsem se snažil ) se dá
sehnat atlas ČR z mapy.cz, který obsahuje všechny tři turistický úrovně. Jenom
připomínám, že se jedná o OFFLINE atlas, nemusíte tedy vlastnit žádný (rodiči či
firmou sponzorovaný) datový tarif. Zahraniční mapy je pak možné si vyrobit
"on demand" pomocí Mobile Atlas Creatoru.
Musíte si ovšem sehnat verzi starší než 1.9, od které byly všechny použitelné
mapové zdroje zakázány...
Pro zobrazování logů osobně používám utrack, existuje ale celá řada podobných webů/programů.
HW
Výhodou NOKIE 2710 je to, že k ní existuje opravdu kvalitní držák na telefon, ze kterého telefon nevyletí ani Michalu Marošimu. Malý problém je, že se jedná o držák do auta jehož přísavka na představci zas tak dobře nedrží... Pokuď jste ovšem, stejně jako já, mládí strávili čučením na MacGyvera, jistě si dovedete hravě poradit sami. Pokuď nevíte kdo je MacGyver (ať už proto, že za vás frčeli Pokémoni, nebo proto, že televize za vás prostě ještě nebyla), prostudujte následující obrázek. Je na něm zachyceno, jak lze pomocí tzv. "MacGyver pásky" držák pevně přichytit k představci.
Zkušenost z povozu
Předložené řešení prokázalo jedinou slabost při testu "co ještě všechno ten mobil vydrží", kdy jsem ho nechal na řidítkách v bouřce načež přestal dobíjet. Při běžném provozu - testováno tisíci kilometry na MTB, a stovkami na běžkách - vydrží jinak všechno. Apropo vydrží, výdrž je to, co dělá tento "foun" tak jedinečný. Není výjmečné, že telefon nabiju, odjedu s ním na prodloužený víkend (řekněme 3 vyjížďky po 6h) a znovu ho nabíjím až před příštím víkendem. Umí toto váš Android/IOS?!
Stále nemáte dost? Horst Vám přidá další funkci zdarma! Tento jedinečný
přístroj je totiž možné použít nejenom na kole, ale i jako "runpod" při běhání!
* Je možné, že stejně dobře lze použít i jiný telefon na trhu, já o druhém takovém ale nevím.
Tiskni
Sdílej:
Na MOBAC a podobné rastrové záležitosti má napr. OSM komunita (aspoň tá jej časť, ktorá má blízko k serverom OSM) ťažké srdce.
Takže súčasťou free cool in - ového linux riešenia je, ak chcem používať rastrové mapy od OSM, aj vlastný tile server pre OSM.
Na MOBAC a podobné rastrové záležitosti má napr. OSM komunita (aspoň tá jej časť, ktorá má blízko k serverom OSM) ťažké srdce.
Se ani moc nedivim, když OSM zůstal jako jedinej zdroj v MOBAC... Celej problém map spočívá v tom, že se podklady nedaj vůbec, nebo za rozumnou cenu, koupit jako celek. Například zmiňovanej atlas ČR bych si mnohem radši za dvě stovky koupil, než si doma vytvářel kopii mapy.cz a psal skripty na její zpracování. Ale není kde...
Obrovskou výhodou integrovanýho GPS modulu je zase to, že ho nikdy nezapomeneš doma a netaháš s sebou dva krámy místo jednoho.
Nemluvě o podstatně složitější "konstrukci" držáku (držáků) na kolo a vyšší spotřebě energie.
Ta externí krabička vydrží 15 a více hodin v chodu
15h je málo. Přesněji řečeno je to míň, než vydrží moje 2710. Nicméně dle dalších příspěvků to asi bude víc.
Telefon s BT bude mít asi menší spotřebu než telefon s GPS...
To je slovo do pranice. Já bych odhadoval, že BT "žere" víc než GPS neboť zařízení musí na rozdíl od GPS i vysílat. Ale změřený to nemám.
Nehledě ke kvalitě příjmu.
Mám foťák s GPS, kterej má signál tam, kde už ho turistickej Garmin nemá... Co se spotřební elektroniky týče, je kvalita příjmu spíš o použitym chipu, než o použité "anténě".
Možné to je, ale moc se mi nezdá, že by vám vydržela navigace běžet tak dlouho se zapnutým displejem.
Displej se samozřejmě při neaktivitě vypíná.
Nezapomeňte, že externí modul můžete umístit na nějaké lepší místo, třeba na krosnu nebo na přístrojovku v autě.
Na čelním skle, kde je na mobil nejlíp vidět má i nejlepší signál. Na kole by se dalo spekulovat, jestli na představci je horší signál než třeba v kapse camelbaku na zádech, ale měřitelnej rozdíl tam IMHO moc nebude.
protože pokud chtěl mít mobil na nějakém rozumně viditelném místě -- v půjčeném autě bez držáku --, tak zas neměl signál.
Nenapadá mě jediný místo v mém autě, kam bych telefon bez držáku mohl umístit tak, abych viděl na display (a zároveň na vozovku) a ten tam sám držel. Výhoda libovolně umístitelného modulu mi tak v tomto případě přijde zcela irelevantní...
Tak jak dlouho vám tedy opravdu vydrží se zapnutou navigací a tunerem telefonu, aby se vám někdo mohl dovolat?
Ten čas v textu je navigace + logování. Po většinu jízdy je nicméně display vypnutej, dívat se na display prostě není kdy . Pokuď ale přijíždim na křižovatku, kterou už nemám v hlavě, ťuknu do displeje a okamžitě vidim svou polohu a nejbližší okolí. Po ~10s od posledního stisku klávesnice se display sám vypne, měl jsem za to, že takhle fungujou všechny rozumný turistický navigace.
Někdy je každá další překážka, opravdu na škodu, zejména pokud se pohybuje v hustém lese. To poznáte pokud si data ukládáte, protože pak musíte všelijaké zbloudilé nepřesné body promazat a je s tím zbytečná práce. Ale to už uvažuji o loggeru, pro navigaci je to do jisté míry jedno (pokud vám signál často nevypadává).
Nikdy jsem s kvalitou záznamu problémy neměl. V extra členitém a/nebo hustém terénu občas ulítne na grafu rychlost, ale to snad ani nemá cenu filtrovat. "Diracův impuls" někam k 200km/h si každej odfiltruje okometricky sám .
pro navigaci je to do jisté míry jednoPokud nemá kompas AND (naviguje i pěšky OR točí se v křivolakých městských uličkách OR geocachuje), je to občas na prášky. -- paní radová
Na kole by se dalo spekulovat, jestli na představci je horší signál než třeba v kapse camelbaku na zádech, ale měřitelnej rozdíl tam IMHO moc nebude.Trošku něco málo tam poznat je (družice sledované „přes mě“ mají trochu nižší RX level), ale libovolná jiná překážka (stromy, zástavba) je mnohem větší tragédie, protože zatímco já jenom stíním, překážky odráží. Doporučuji někdy projet alejí na 50.02742N, 14.40030E a sledovat reportovanou rychlost
Možné to je, ale moc se mi nezdá, že by vám vydržela navigace běžet tak dlouho se zapnutým displejem. Pokud to tak opravdu je, pak je to paráda.Nevím, jak mobily s navigací, ale Garmin eTrex HCx žere při 2,5 V 80 mA. Displej ani vypnout nejde, jen podsvícení.
Ne smartphone, kterej z výběru vyřadili i na živě, protože jeho výdrž na baterky je směšná a nestačí ani na jednu jedinou vyjížďku.mno, nevím, jaké vyjížďky děláš ty, ale mně posledně FreeRunner vydržel logovat první polovinu trasy a tvrdil, že mu zbývá přes polovinu baterky, pak jsem mu přes oběd trošku přidal, a do večera v pohodě přežil - a to prosím byla originální, tedy letitá baterka, a obecně ten krám má jisté potíže s powermanagementem (taky se mi občas stane, že se nějak zblázní a opakovaně se probouzí ihned po uspání, kterýmžto stylem je schopen celou baterku vyžrat za tři-čtyři hodiny, čili snad ještě rychlejš, než když je zapnutej nonstop) jinak s výdrží na baterky u něj opravdu nemám problém :-p
mno, nevím, jaké vyjížďky děláš ty, ale mně posledně FreeRunner vydržel logovat první polovinu trasy a tvrdil, že mu zbývá přes polovinu baterky, pak jsem mu přes oběd trošku přidal, a do večera v pohodě přežil
Vzhledem k tomu, že když jedu sám, tak nestavim vůbec a s kamarádama jenom abych na ně počkal , tak stavět v půlce vyjížďky na dobytí telefonu není vůbec myslitelný. Navíc většinou se stejně pohybuju mimo teritorium ČEZu.
A co se týče "battery packu" - víš kolik to váží?! Nevrážim do kola tisíce na uštření pár gramů jenom proto, abych pak vozil takovou zátěž! ))
Vzhledem k tomu, že když jedu sám, tak nestavim vůbec a s kamarádama jenom abych na ně počkalnechápu, kde jsi vzal "na dobití telefonu", když jasně píšu "přes oběd" jestli ty vydržíš jet bez občerstvení od rána do soumraku, tak ... tak si pěkně kurvíš zdraví :-p kromě toho:, tak stavět v půlce vyjížďky na dobytí telefonu není vůbec myslitelný.
Navíc většinou se stejně pohybuju mimo teritorium ČEZu.nevím, čí teritorium ona hospoda byla, nicméně je to jedno, neb jsem stejně nenabíjel ze sítě, tudíž jsem mohl klidně dobíjet i po cestě
A co se týče "battery packu" - víš kolik to váží?! Nevrážim do kola tisíce na uštření pár gramů jenom proto, abych pak vozil takovou zátěž!a víš kolik vážíš ty?))
a víš kolik vážíš ty?
No tak jistě, nějaký ty gramy bych asi mohl ušetřit i na sobě, ale to by znamenalo přestat pít pivo a víc si (zdravě) vařit. Na to ale neni čas ani chuť, takže radši "tunim" kolo
Na to ale neni čas ani chuťJenom vymluvy, pak tedy nejsi zadny sportovec. A pivo se chlastat muze, jen se to musi umet!
A co se týče "battery packu"Něco podobného jsem si chtěl přidělat na svůj Siemens C72, ale má úplně debilní firmware a tak mu na druhé straně nestačí zdroj napětí, ale chce si povídat přes I2C, na což jsem neměl nervy :(. Teď jsem upgradoval na nějakou low-end Nokii nevimkolik a tam vypadá, že to jde, ale akumulátor má ještě docela dobrý, tak nemám důvod.
víš kolik to váží?! Nevrážim do kola tisíce na uštření pár gramů jenom proto, abych pak vozil takovou zátěž!Tuhle se mě někdo ptal, proč mám přední odpruženou vidlici, když mám odpružení stejně vypnuté. No přece protože tam už byla, to ji mám jako vyměnit? :)))
No ja nevim. Prijde mi to jako peknej voser porad kontrolovat stav napajeni. Mimochodem, pisete, ze vydrzel logovat prvni polovinu trasy, to znamena, ze mel celou dobu vypnuty display, ze? Pokud ano, pak je ta vydrz smesna.
Přesně. Pokuď to vydrží jenom logovat jenom pár hodin (říkejme spíše pár desítek minut), je to k ničemu. Pkuď na tý 2710 za výlet "nešáhnu" na display, na stavu baterky se celý to logování prakticky neprojeví...
Bastly mam rad, ale v tomhle pripade jsem rad za svuj eTrex, do kteryho vlozim pred vikendem baterky. V sobotu rano ho zapnu, na noc vypnu a v nedeli vecer stale neni vybitej. A to nejenze loguje, ale zaroven i podle nej naviguju.
Specializovaný přístroje maj samozřejmě své opodstatnění. V Alpách tak s tou Nokií pro jistotu neloguju, ale zapínám jenom když je to potřeba pro orientaci . Výhoda Garminu v těhle oblastech je i v tom, že se nevyšťaví na hledání GSM signálu, kterej tam neni. Nechápu, proč ta Nokie v módu "letadlo" vypne i GPS modul... To jediný mě na ní trochu sere.
Pokuď to vydrží jenom logovat jenom pár hodin (říkejme spíše pár desítek minut), je to k ničemu.jasně, od desíti ráno do sedmi večer je jenom pár desítek minut ...
Mimochodem, pisete, ze vydrzel logovat prvni polovinu trasy, to znamena, ze mel celou dobu vypnuty display, ze?ne, to neznamená ano, většinu času byl display vypnutý ale taky jsem ho občas vytáh, minimálně u každýho rozcestníku abych si udělal split, a sem tam jsem se i podle něj orientoval (krom toho, nevim, kolik toho prosvítil v ledvince, když se nejspíš občas nějakým náhodným dotykem rozsvěcel)
Pokud ano, pak je ta vydrz smesna.hm, a co ta druhá polovina trasy? - nepsal jsem, že po první polovině by byl komplet vybitej, ba právě naopak ... a co takhle nesoudit jen podle mého konkrétního kousku, nýbrž zamyslet se nad tím, jaké by to bylo mít baterku novou a ne přes tři roky starou?
Bastly mam rad, ale v tomhle pripade jsem rad za svuj eTrex,to ale není zrovna low-cost řešení, že?
do kteryho vlozim pred vikendem baterky. V sobotu rano ho zapnu, na noc vypnu a v nedeli vecer stale neni vybitej.no, takže místo jednoho dne vydrží dva ... viz výše, s novou baterkou by to FR taky mohl dát ... takže???
A to nejenze loguje, ale zaroven i podle nej naviguju.to znamená, že má pořád svítící display?
No je to reseni levnejsi nez Freerunner. Spis pri cene $3790 za 10ks bych pochyboval o lowcostovosti Freerunnera.
Spekulovat o tom co by vydrzela nova baterka nema smysl. Imho tri roky neni zas tolik, a treba u Nokii jsem zadnej vyraznej pokles vydrze nezaznamenal.
Takze porad jsme u toho, ze aby FR vydrzel ty dva dny, tak je treba neustale resit, kdy mu trochu prifouknout. Co komfort, kdyz trochu pretahnu. Jak se s FR manipuluje pri pripojenem battery packu? Co kdyz prsi/mrholi je vlhko? Co kdyz ho zapomenu vypnout. Pro me je to reseni s nulovym komfortem, kdy servisem navigace stravim vic nez jejim pouzivanim. K eTrexu (konkretne Vista HCx) pribalim 2 nahradni tuzkovky a muzu bez obav vyrazit.
Co se tyce displaye, tak ukazuje porad. Je moznost regulovat podsiviceni, ale i s vypnutym (den), nebo minimalnim (sero, noc) je bez problemu citelny.
Na druhou stranu chapu, ze kdyz ma nekdo hracku jako FR, tak je super, ze s trochou ujmy na komfortu, se da pouzivat jako tur. navigace.
No je to reseni levnejsi nez Freerunner. Spis pri cene $3790 za 10ks bych pochyboval o lowcostovosti Freerunnera.chtěl jsi říci při ceně 0,nic za FreeRunnera, protože toho už mám, plus pár minut na nahrání příslušného software ...
Spekulovat o tom co by vydrzela nova baterka nema smysl. Imho tri roky neni zas tolik, a treba u Nokii jsem zadnej vyraznej pokles vydrze nezaznamenal.že má někdo selektivní paměť a vidění, a nějaký jev nepozoruje, neznamená, že tento jev neexistuje - já taky nemám subjektivní pocit, že by noťas od přítulky vydržel významně míň než v době, kdy byl novej, ale věřím interní diagnostice, která tvrdí, že baterka je pod polovinou kapacity, no a i při této víře je vysvětlení onoho subjektivního pocitu jednoduché, tak trošku jsem se totiž motal kolem linuxího powermanagementu a vím, že v pár věcech to za tu dobu docela pokročilo pozitivním směrem, a navíc jsem si tuto teorii jednoduše ověřil tím, že při plné zátěži jde noťas do kytek za pár minut, zatímco zamlada vydržel chřoupat přes hodinu takže ... máš přesně změřeno, kolik ty tvé Nokie vydržely nové a teď, a s jakou zátěží (btw, u telefonu hraje roli i třeba zhušťování sítě BTS)?
Takze porad jsme u toho, ze aby FR vydrzel ty dva dny, tak je treba neustale resit, kdy mu trochu prifouknout.proč "neustále"? - zase jenom argumentační podpásovka ...
Co komfort, kdyz trochu pretahnu. Jak se s FR manipuluje pri pripojenem battery packu?+- stejně jako bez
Co kdyz prsi/mrholi je vlhko?v dešti nejezdím a nějakých pár kapek přežije
Co kdyz ho zapomenu vypnout.hm, a ten eTrex jako má nějakou pojistku proti zapomnětlivým uživatelům?
Pro me je to ...fajn, však já ti to taky necpu - já jsem pouze oponoval tvrzení, že smartphony jsou na nic a že nestačí ani na jedinou vyjížďku, svým protipříkladem, že mi bohatě stačil ...
kdy servisem navigace stravim vic nez jejim pouzivanim. K eTrexu (konkretne Vista HCx) pribalim 2 nahradni tuzkovky a muzu bez obav vyrazit.to jsou kydy, přestaň laskavě vymejšlet píčoviny, všichni už jsme pochopili, že seš zamilovanej do svýho super cool jednoúčelovýho šmejdu od Garminu
Co se tyce displaye, tak ukazuje porad. Je moznost regulovat podsiviceni, ale i s vypnutym (den), nebo minimalnim (sero, noc) je bez problemu citelny.oukej, takže používá modernější technologii, to jsem nevěděl v tom případě je ovšem teda smutný, jak mizernou má výdrž - dle příspěvku výše je to prakticky stejný jako FR, kterej si ale chudák ještě musí navíc na ten displej svítit (a ještě řešit GSM komunikaci)
Na druhou stranu chapu, ze kdyz ma nekdo hracku jako FR, tak je super, ze s trochou ujmy na komfortu, se da pouzivat jako tur. navigace.mno, každej to holt máme jinak - pro mě je komfort to, že si na tom vejletě můžu dát to pivo (a třeba přitom dobíjet), místo abych sušil hubu, protože jsem vypláznul 6-11 kKč za krabičku, co pořádně použiju třikrát do roka ... ano, jsem chudej linuxák, kterej si kvůli splátkám na byt atd. nemůže dovolit kupovat dvě takový krabičky každej tejden
Nic proti takovému bastlení, ale auto-držák pro Nokii stojí 120,- a připevněnej je za 10min. A navíc je ještě o pár gramů lehčí
při vyplém podsvícení displeje vidíš v pohodě hodinyCo hodiny. Nevěřil jsem svým očím, když jsem poprvé viděl na (barevném) eTrexu bez podsvícení úplně všechno!
Nevěřil jsem svým očím, když jsem poprvé viděl na (barevném) eTrexu bez podsvícení úplně všechno!To je pěkný
Display je aktivní, ale s jeho "čtením" na slunci jsem nikdy neměl výraznější problém. Například tady hodně zmiňovaný Garminy se mi subjektivně "čtou" hůř než ta Nokie.
Jako bastleni pekny (az na tu kobercovku, to je humus), ale s profi resenim od garminu na kolo se to neda srovnat.
To je pravda. Je to totiž ve všech pro mě podstatnejch parametrech lepší - je lehčí, jsou pro něj lepší mapy (Garminovský vektory mi přijdou strašně nepřehledný) a je asi tak 4x levnější. O ostatních funkcích "v ceně" ani nemluvě...
nepodporujte debilni klise, ze Linuxaci maji nutne malo penez a proto pouzivaji Linux. Ja Linux pouzivam pro to, abych mel vice penez :D
To že chcete více peněz implikuje, že jich máte málo. Q.E.D.
Vy jste mi ale suvenýr!
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.