Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
RTFM - Read Tumič's FlaMes!
Na živě.cz nedávno vyšel článek o GPS cyklocomputerech, kde testujou "hračky" od Garminu a srovnávají je s mobilem. Typický linuxák ovšem na takové zařízení nemá peníze a proto je třeba hledat pro linux typické "do it yourself" rešení.
A simple tutorial showing how to use DHCP network interface configuration in Xilinx Platform Studio applications based on lwip v2.00.a.
S Dijkstrovým algoritmem pro vyhledávání nejkratší cesty v ohodnoceném grafu se již setkal asi každý, kdo se v programování dostal alespoň o trochu dále, než k obligátnímu "Hello World!".
Používejte na webu stylesheety pro tisk, ušetří to práci nejenom Vašim návštěvníkům, ale občas i Vám samotným.
Internetem se poslední dobou šíří taková zlá, nemilá, ošklivá věc - spam v komentářích k článkům, záznamech v knihách hostů (jak říkáme my češi - guestboocích) a vůbec všem, co má nějaký formulář. Následující článek popisuje jednoduchou ochranu proti botům napsanou v PHP.
Asi tak před dvěma rokama jsem se díky přechodu od HTML k XHTML poprvé dostal k XML. Koupil jsem si tenkrát skvělou knížečku od pravděpodobně největšího propagátora XML u nás - Jirky Koska a jal se možnosti XML zkoušet v praxi.
V prvním díle jsme si ukázali, jak se to dělat nemá , tak že by na podruhé jako Pája? Aneb Ideální rozměry webu 2.
Ačkoliv od jisté osudné doby vidím rudě, kdykoliv zahlédnu větu začínající "Nechť...", důkaz exotermičnosti pekla mě opravdu dostal.
Jenom škoda, že tohle se dozvim až v okamžiku, kdy poprvé od první třídy základní školy nemám předmět s názvem "Matematika"...
Jaká je optimální šířka webu? Otázka, ketrá je schopná vyvolat stejný flame, jako obligátní LINUX versus Windows, Emacs vs. vim... Je lepší volit pevnou šířku, kde sice máme jistotu kompaktního layoutu, ale při větších rozlišeních je ze stránky úzká nudle, nebo radši zvolit procentuální rozložení, kde se při vyšších rozlišeních zase text kvůli příliš dlouhým řádkám nedá číst?
Ideálem by přitom byla stránka "přirozeně" měnící svojí šířku dle rozlišení monitoru. Jak na to? Řešení je poměrně jednoduché a vystačí si s CSS1, JavaScriptem (a tím myslím opravdu elementární javascript) a trochou matematiky.