Byla vydána nová stabilní verze 3.21.0, tj. první z nové řady 3.21, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Z novinek lze vypíchnou počáteční podporu architektury Loongson LoongArch64.
Hodnota Bitcoinu, decentralizované kryptoměny překonala 100 000 dolarů (2 390 000 korun).
Hurl byl vydán ve verzi 6.0.0. Hurl je nástroj běžící v příkazovém řádku, který spouští HTTP požadavky definované v textovém souboru.
Výsledek hlasování: Výchozím grafickým motivem Debianu 13 aneb Trixie bude Ceratopsian.
Rodina jednodeskových počítačů Orange Pi se rozrostla (𝕏) o Orange Pi 5 Ultra.
Mobilní Datovka, tj. svobodná aplikace pro přístup k datovým schránkám pro zařízení s operačním systémem iOS a Android, byla vydána v nové verzi 2.2.0. Nově lze nastavit vlastní obrázky pro jednotlivé datové schránky pro jejich lepší identifikaci v seznamu schránek. Přidán byl editor vnitřních nastavení aplikace, který slouží jako přehled všech hodnot, které aplikace udržuje.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem letos věnovala 1,1 milionu dolarů na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Peníze byly rozděleny mezi Electronic Frontier Foundation (EFF), Public Knowledge, ARTICLE 19, Demand Progress, European Digital Rights (EDRi), Fight for the Future, The Markup, OpenMedia, Restore the Fourth, Signal, Surveillance Technology Oversight
… více »LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl vydán ve verzi 1.2.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Vypíchnut je import knihoven KiCadu. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.
Při mezinárodní operaci byla zablokována pokročilá služba pro šifrovanou komunikaci MATRIX, oznámil úřad pro evropskou justiční spolupráci Eurojust. K uzavření služby podle něj vedlo vyšetřování společného týmu, na němž se podílely francouzské a nizozemské úřady a který byl zřízen při Eurojustu. Službu podle něj využívaly kriminální živly. Tato služba MATRIX nemá nic společného s nadací Matrix a protokolem Matrix.
RTFM - Read Tumič's FlaMes!
Méně je mnohdy více. Občas i v případě map.
GPXSee od verze 2 podporuje mapové podklady při zobrazování tras. Přesto, že technicky lze použít i libovolné "komerční" podklady, k opensource programu se prostě lépe hodí ty otevřené, nebo chcete-li svobodné. Navíc ne všude je autorský zákon postaven tak, že vám umožňuje volné (ale platbou za nosiče vykoupené) užití jako náš §30 121/2000 Sb. A ani u nás bych ruku do ohně za to, že se bude soud dívat na mapové dlaždice jako na prosté obrázky, nedal...
Nějaké výchozí podklady by ale GPXsee určitě slušely. Jenže jaké? Na první pohled je Internet plný na OSM datech postavených map, nicméně jak praví staré přísloví - "Na internetu je všechno. Dokud to nezačnete hledat". První co vás napadne je zkusit jako server s dlaždicema ten, který pohání openstreetmap.org, ale tady hned narazíte. Nejste-li "stranou schválený" klient, máte smůlu. Osobně mi přijde omezovat přístup na základě HTTP User-Agent hlavičky lehce nešťastný, protože ve výsledku nevede nikam jinam, než že se HTTP hlavičky začnou falšovat. OSM Wiki sice uvádí, že prý takové falšování poznají, ale to je samozřejmě technicky (i prakticky) nesmysl. Pro použití v GPXSee je nicméně "originální" OSM mapa stejně nevhodná, protože:
* Např. tady bych si tipnul, že "Plot" na kole sjede asi tak 1% čtenářů, zatímco cestu lesní ZOO zvládnou všichni, co se udrží na kole. Značeny jsou však obě cesty stejně.
Nezbývá, než se poohlédnout jinde. Já to zkoušel tady:
Thunderforest mapy mají vrstevnice, rozlišení cest a především příčetný barevný schéma, do kterého lze zobrazit vaší trasu. Nicméně kvalita dat je sporná a třeba turistické značení je, alespoň na území ČR, opravdu tragické.
Česká MTB mapa má sice všechny důležitá data a vlastnosti, barevné schéma a množství zobrazených detailů jí však dělají pro použití jako podklad pod trasu zcela nepoužitelnou. Hledejte klikatou čáru přes obraz od Picasa...
Moc víc jsem toho neobjevil (s mapama od Seznamu jaksi není motivace ), proto se vás tady táži - víte o nějakém dalším OSM-based projektu, který by se dal použít? Kdysi se tady na Abíčku např. objevil něčí projekt českých map, který vypadal slibně, ale ten nejsem schopnej dohledat...
Tiskni Sdílej:
Problem bude asi ve tvych ocich, protoze stezovat si, ze MTB ma sice vse dulezite, ale je preplacana mi prijde trochu schizofrenni.
To že má vše důležité, ještě neznamená, že nemá i spoustu zbytečných věcí navíc.
Coz neznamena, ze kazdy povazuje za dulezite/zbytecne to same.
A v tom je asi problém většiny OSM map - snaží se dostat vše do jedné mapy. Mnohdy by prosté rozdělení do dvou jako to má třeba Seznam (Obecná, Turistická) vyřešilo většinu problémů.
Jen tak ze srandy, co je tam z tveho pohledu navic?
Zrovna MTB mapa je celkem čistá, i když i tady bych třeba nevykresloval "MTB track scale 0". Scale 0 je prakticky každá polní/lesní cesta která nemá vyšší "level", tak proč to tam cpát?. Problém u MTB mapy je hlavně to barevný schéma.
+1
J:Co tam chces zvyraznit?
S:Vsechno!
J:??******!!!!
S:Ja se v tom ztracim!
Věřím, že je to chyba. V případě rastrových map se podkladovým vrstvám snižuje kontrast smícháním s bílou, aby nerušily vrchní důležitější vrstvu. Tady očividně někdo zapomněl vypnout tento efekt.
Když nevěřím vlastním očím, histogram světlosti s grafem nahňácaným k jedné straně jasně odhalí, kdo neumí využít všechny bity.
Jo tak tahle Maja mně nenapadlaNo mě zas nenapadá proč si Máju lidi asociujou s obchodem s erotikou, proto se ptám zkušenějších.
Ty jsi od tama?Přímo z Prušánek ne, ale i u nás stavíme Máje a jezdím na Babettě mrknout na hody i jinam (přes Prušánky jezdím běžně i během roku). Jinak tam kde je zaznačený VVP skutečně během hodů bývá plot (ozdobený halůzkama – aby měli kde šohaji s děvčicama tancovat a juchat), ale vzhledem k tomu že je to typciky zarvané lidma, kolotočama a různýma stánkama bývá většinou stejně neprůjezdné celé náměstí. Předpokládám, že toho kdo to tam značil nenapadlo prostě nic lepšího a samozřejmě takové značení je to blbost protože to je pouze jednou do roka a během roku tam nic není a náměstí je samozřejmě normálně průjzezdné.
No mě zas nenapadá proč si Máju lidi asociujou s obchodem s erotikou, proto se ptám zkušenějších.
Afrodiziakum.
Jde o podklady pro GPXSee s tím, že typickým zobrazovaným GPX souborem bude asi nějaký druh "cyklovýletu" (což ale může být cokoliv od "hardcore silničařiny" až po Redbull Rampage ). Já osobně mám ale třeba i spoustu logů z běžek a i nějaký z inline bruslí.
Nerozlišuje druhy lesních/polních cest*Ono by to hlavně chtělo konečně zavést nějaké hodncení cest, protože třeba v Rakousku by na takové běžné polní cestě klidně přistál Boeing, u nás je lepší vzít to přes ujezďenou prašnou cestu než se vydat na nějakou polní šotolici.
A to nechtěj vědět, jak v Africe vypadá "silnice" první třídyNo určitě ne hůře než na Slovensku (možná to bude tím, že Slovensko leží někde daleko v Africe).
Na polní/lesní cesty máme tracktype=* v kombinaci s tagem surface=*.Yup. Musím dodat že to je zatím nepropracovanější systém označování cest (tedy samozřejmě pro jiné než pro motorová vozidla) asi který jsem viděl, ale zároveň musím druhým dechem dodat (alespoň dle mého okolí co znám) že cestu na Babettě bych podle něj nenaplánoval. Dva stejné typy cest hned vedle sebe, akorát jeden je v pohodě sjízdný i nějakých 40km/h, druhý absolutně nesjízdný (a to pomalu i na kole) a oba jsou značeny úplně stejně. Napadlo mě namontovat nějaký akcelerometr na kolo a tím prostě oměřit kvalitu cestu, ale taková data bych těžko někde zveřejnil, že?
Stejně mam prd co na práci a nevím co s penězamavyser se na blbosti a vymysli treba lek na rakovinu
Tumicuv problem totiz nespociva v tom, ze by potreboval vedet jake frakce je struskove kamenivo na ceste nekde mezi polema,To souhlas. Není opravdu důležité vědět jaké frakce je kamenivo někde mezi polema, ale jakou průjezdnost mají různé cesty pro různá vozidla. Proto akcelerometr. Objektivnější způsob hodnocení mě nenapadnul. Nevím jaký má Tůmič problém, ale to co popisuje, tedy že ho díky špatné kvalifikikaci kvality cesty navigace poslala někam odkud byl rád že se vyhrabal, to se mi už taky stalo. Vyjel sem s oktávkou někomu na dvoře a byl rád že jsem neskončil na střeše.
Nevím jaký má Tůmič problém, ale to co popisuje, tedy že ho díky špatné kvalifikikaci kvality cesty navigace poslala někam odkud byl rád že se vyhrabal, to se mi už taky stalo.
Můj problém je spíš inverzní k tomuto - snažím se najít právě cesty na hranici průjezdnosti
Nějaké sjednocení metodiky pro určení "velikosti/kvality" cest by OSM mapám strašně prospělo. Jasně, vždycky hodnocení bude subjektivní, ale alespoň by mělo být v nějakých mezích. A taky je vhodný si ujasnit, co, jak a komu chci nakonec zobrazovat a podle toho volit ten klíč. Z hlediska MTB (ale i turistiky) je například tady odkazované dělení "Key:tracktype" úplně k ničemu, neb "Grade2" - "Grade5" jsou si prakticky ekvivalentní.
Myšlenka "kvalitu" cesty popsat nějakou fyzikální veličinou - například vertikálním zrychlením na akcelerometru - je sice zajímavá, ale naráží na to, že aby fungovala, musíš mít normovaného jezdce, který je někde na úrovni první desítky světového poháru ve sjezdu . A něco mi říká, že takhle běžný OSM "mapovač" nejezdí... )
Nebo se musis probojovat do TOP10 svetoveho poharu ve sjezdu, pak pro tebe bude sjizdne vsechno.
To není řešení. I kdyby pro mně bylo sjízdné všechno, nebude všechno stejně zábavný. A votom to je!
Nicmene problem akcelerometru spis spociva v objeveni vhodneho propctu fyzikalni velicny na hodnoty z mnoziny sjizdnosti. Mozna bych zacal vubec pruzkum proveditelnosti tim, zda-li stejna hodnota, nebo jeji stejny prubeh v case neznamena diametralne odlisnou hodnotu prujezdnosti.
Já bych jako mnohem vhodnější veličinu pro průjezdnost než nějaký "drncání" viděl rychlost průjezdu. Ale jak už jsem říkal, vytouženou charakteristikou cesty je "faktor zábavy" a ten se nějakou fyzikální veličinou měří dost špatně...
Já bych jako mnohem vhodnější veličinu pro průjezdnost než nějaký "drncání" viděl rychlost průjezdu.To jo, jenže úplně jiné rychlosti na různých cestách dosahují lehké 50ccm, a ťěžké 120ccm, 250ccm, čtyřkolky, horák, silniční bycikl, osobní automobil, odpružené enduro, atd. A každému stroji vadí různé povrchy jinak.
Nejde udělat hodnocení vyhovující všem.Hele a tohle se ví nebo je to názor?
A mám tak nějak pocit že ti cyklisti jsou nějak rozmlsaní. Co byste chtěli? Aby v mapě byl zapsaný každý kamínek?Kdo mluvil o cyklistech? Ti mají svoje mapy a stezky. Problém je že některé nově vyasfaltované stezky by klidně zvládly sportovní silniční motorky, něteré nesnesou ani to kolo.
projdou/projedouA na čem?
nema cenu hledat zadny objektivni parametr
a na zaklade nejakych kriteriiNeodporuješ si trošku?
pro ktera zvolim nejakou vhodnou mapovaci funkci na prujezdnost, jejiz vyber je subjektivni.Souhlas. Zkuste vymyslet co nejvíce objektivní metriku. Ono jiná data člověk bude mít když pojede po krajnici a úplně jiná zase když jede po prostředku. Netuším jak data zobjektivnit a určit dle nich kvalitu a průjezdnost trasy.
Můj problém je spíš inverzní k tomuto - snažím se najít právě cesty na hranici průjezdnostiTak to hřebenovku z Rozbehov do Prieval můžu pouze doporučit. Nejlépe v rozhrkané ochcávce. Solidní downhill.
Myšlenka "kvalitu" cesty popsat nějakou fyzikální veličinou - například vertikálním zrychlením na akcelerometru - je sice zajímavá, ale naráží na to, že aby fungovala, musíš mít normovaného jezdce, který je někde na úrovni první desítky světového poháru ve sjezdu . A něco mi říká, že takhle běžný OSM "mapovač" nejezdí... )Samozřejmě jako vozidlo uvažuju svoji Babettu a nebo standardní cyklistické kolo. Ne nějaký speciál na downhill.
Jasně, vždycky hodnocení bude subjektivníNo a to by právě nemělo. Úplně jinak bude hodnotit průjezdnost šotoliny jezdec na odpruženém enduru s širokýma gumama a jinak zase nějaký sportovní cyklista s co nejtenšíma pneu. Ostatně to nemusí být jen šotolina, ale o rozhrkané asfaltce s jamama jak zákopy to platí podobně.
OSM proste chybi konsistence.Ta chybi kazde mape, kterou dela vic nez jeden clovek (a nekdy i te jednomuzne). Protoze to, co je oznaceno jako silnice u nas se nemusi shodovat s tim, co se tak onacuje jinde. Navic cim podrobnejsi rozdeleni si udelas, tim vetsi pravdepodobnost zmeny a narocnost na udrzbu. Specialne u polnich/lesnich cest.
A to nechtěj vědět, jak v Africe vypadá "silnice" první třídyNo určitě ne hůře než na Slovensku (možná to bude tím, že Slovensko leží někde daleko v Africe).
Hned jsem si vzpomněl na https://www.youtube.com/watch?v=vNanvK1oz3o
Nejste-li "stranou schválený" klient, máte smůlu. Osobně mi přijde omezovat přístup na základě HTTP User-Agent hlavičky lehce nešťastný, protože ve výsledku nevede nikam jinam, než že se HTTP hlavičky začnou falšovat. OSM Wiki sice uvádí, že prý takové falšování poznají, ale to je samozřejmě technicky (i prakticky) nesmysl.Na te wiki pisou trochu neco jineho. Ale tim trochu myslim doslova trochu :). Taky me to odradilo pouzivat je jako tile server, vzdyt neni problem si rozchodit vlastni Mapnik. Jinak tam pujde hlavne o blokovani na zaklade HTTP referreru pokud je embeddujes do vlastni webove aplikace - tam hlavicky nezfalsujes. Mimo webove aplikace (desktop, mobil) HTTP hlavicky zfalsovat pujdou, ale tam zas muzou velice pruzne OSM zmenit URL, na ktere tiles serviruji, na coz v appce nebudes schopny reagovat a dokud nevydas update a uzivatele nezupdatuji, tak ti nebude chodit. Porad by slo vyuzit botnet na vygenerovani vsech tiles (coz by byl vlastne takovy DDOS na OSM tile servers a s tim hosi nic moc neudeleji krome cerne magie) ale to mas pak jednodussi si to vygenerovat u sebe :). Koukam, ze ty to resis kvuli desktopove appce - dival si se na moznost tiles generovat na klientovy? + si muzes nastylovat tiles jak potrebujes.
Koukam, ze ty to resis kvuli desktopove appce - dival si se na moznost tiles generovat na klientovy? + si muzes nastylovat tiles jak potrebujes.
Účelem je zobrazit pod trasy libovolné mapové podklady, nejenom ty z OSM. Takže generování obrázků z dat nedává moc smysl, neb to je čistě OSM záležitost. Dlaždice jsou oproti tomu dneska už naštěstí víceméně "unifikovaný".