Portál AbcLinuxu, 14. května 2025 00:25

Není třeba svaté války.

15.3.2006 14:07 | Přečteno: 1030× | poslední úprava: 15.3.2006 14:47

Proti widlím není třeba bojovat, widlemi není nutné ani příliš zabývat. Ukážeme si, že widlemi je uplně nejlepší se zabývat jen v rámci nutného osobního seznámení. Widle mají ekonomickou moc jen do té doby dokud si je kupujete. Stejně tak televize, reklama, politické lobování v mediich vás ovlivňují jen do té míry v jaké míře se jimi zabýváte. Politické strany mají moc jen do té doby dokud mají dost velkou voličskou základnu a zájem voličů. Populární zpěvák je populární a hvězdou do té doby dokud někoho zajímá.

Málokdo si uvědomuje prostinký fakt, že lidé a věci mají jen tu hodnotu jakou jim dáváme. A nakolik se jimi zabýváme. Pokud tak nečiníme, neexistují. Kdysi jsem se seznámil s reporterem Svobodné Evropy, který pro ni pracoval v dobách totality. Vyprávěl mi, že největší frustraci vždy zažíval, když seděl za mikrofonem a nevěděl zda je vůbec těmi , ke kterým mluví slyšen. Nevěděl jestli pro své posluchače existuje.

Leta se lidé zabývají úrovní televizní produkce, kvalitou filmových děl, literatury, operačních systémů. Dělají si vrásky nad vyhozenými penězi a vůbec nechápou, že to není jejich věc jestli někdo investuje miliony do čehokoliv. Dělá to s nadějí, že jim to prodá. A pokud jim to neprodá, prodělá. A jeho námaha přijde vniveč. Ale rozhodující faktor je ten kdo si to koupí nebo nekoupí. Zákazníci a diváci rozhodují o výdělku a vlivu invesora. Jeho vlivu, jeho moci. I vy jste zákazníci i vy jste diváci. A vaše svoboda se rozhodnout kam nasměrujete své úsilí i peníze je zcela rozhodující.

V posledních letech se množí zprávy o zkrachovalých obřích společnostech, které jednohoho krásného dne prostě a jednoduše zmizely ze světa jen proto, že o jejich produkt přestal být zájem. Takhle je to jednoduché. Z jakého důvodu se všechny firmy bojí bojkotu svého zboží? Ze zcela jednoduchého. Pokud dostatečně dlouho nevydělaávají dojdou jim finanční prostředky. Ty mohou být v určitou chvíli sebevětší, jestliže dojdou a není další zdroj, nebo je nedostatečný, milé firmy jdou zcela jednoduše od válu.

I ti největší tyrani prostě potřebují vytvářet koalice alespoň s některými. Nikdo nemá tolik moci aby všechny spolkl nebo koupil. Tam se skýtá prostor pro jednání. Mocní potřebují poslušné a hloupě zmanipulované. Jinak sami o sobě žádnou moc nemají. Není jednoduché překonat v sobě strach, pohodlnost, nevíru a někdy nezájem. Každá moc má ale svůj limit. Nenechte se manipulovat jejich zdáním moci.

Co se Linuxu a open source týče domnívám se asi tohle. Jestliže někdo například nemá zájem používat spolehlivý systém, naučit se bezpečným klávesovým zkratkám, příkazům v konsoli, klidně jej nechte aby se zdržoval neefektivní myší a méně spolehlivým a méně efektivním grafickým prostředím. V ten moment už zaostává. Ze začátku nepatrně, posléze se rozdíl zvýší. Týká se to jistě i jiných atributů v OS. -)

Pokud někdo nemá zájem o bezpečnější a spolehlivější Linux a vy ten zájem máte, dostáváte se znovu do další výhody. Minimálně tu, že se nezabýváte viry. A to uznávám, že jsou některé věci ve woknech výhodnější a propracovanější. V tom případě není nic proti dobrým mravům tyto výhody využít. Ale nemám důvod je používat víc než je nezbytně nutné i díky vlastním zkušenostem. Zkušenostem, která mi říká že Linux a BSD jsou dlouhodobě výhodnější operační systemy. Pro mne určitě.

Chováte-li se tímto způsobem jste schopni nejen zvládat OS, ale jste schopni více či méně kooperace. Díky spolupráci máte potřebu a možnost, učit se nové věci a vytvářet nové věci. Vaše myšlení je pružnější. Jste v každém případě konkurence schopnější po všech stránkách. Pokud je někdo můj konkurent a nemám v úmyslu ním někdy v budoucnu spolupracovat. Pak nemám ani žádnou potřebu ukazovat na jeho chyby. Mohl by je odstranit a odstraněním chyby ztrácím svůj náskok.

Máte možnost dělat na něčem, co se zdá víc než života schopné. Ať jako profesionálové nebo jen fandové. Nemusíte udělat vůbec nic proti woknům. Stačí když uděláte jen něco pro Open source. A díky vám další budou víc a víc objevovat ten svět Open source a třeba budou mít "mocní" zájem spolupracovat. Ale musí mít k tomu důvod. Musí ho najít. Zatím jich tolik ještě nenacházejí. Někdy právem. Zatím.

Jedna věc je něco udělat, druhá věc je to udat. Někdy je potřeba umět jen zformulovat cíle a směr. Případně výsledky a to vše srozumitelnou formou sdělit veřejnosti. Leta se zabývám tím, že mimo jiné učím lidi jasně a srozumitelně formulovat. Pokud tak umějí, ukazuje se že jejich společenský statut a profesionální úroveň se mění k lepšímu. Jestli je to zatím to jediné čím asi mohu být této komunitě prospěšný z nejrůznějších osobních důvodů, pak to udělám.

       

Hodnocení: 58 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (2) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

15.3.2006 14:29 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
aneb negativni reklama je taky reklama. souhlasim.
15.3.2006 14:30 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jestliže někdo například nemá zájem se používat spolehlivý systém, naučit bezpečné klávesové příkazu v konsoli, klidně jej nechte aby se zdržoval neefektivní myší a méně spolehlivým a méně efektivním grafickým prostředím.
Mám tomu rozumět tak, že podle Vás by bylo ideální generálně zapomenout na grafické nadstavby a vrátit se k příkazové řádce ? Dovolím si s Vámi v tomto bodě nesouhlasit, někdy je efektivnější myš, někdy napsat příkaz . Jinak děkuji za článek, nutí k zamyšlení a to je dobře.
15.3.2006 14:38 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
ja sem zacal mys pouzivat az v kde, ktere se ovlada fakt pohodlme, jinak jsem ve widlich delal vsechno na klavesnici
15.3.2006 14:39 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Ne to ne, ale přeci jen je to výhodnější kombinovat a většina věcí se stejně v konsoli dělá lépe, že? :-)
Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
15.3.2006 14:54 filo | skóre: 22 | blog: FiloBlog | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Vám zběhlejším určitě ano, já Linux na desktopu zatím nepoužívám a jediné, co ve windows potřebuji a "vyplatí" se mi to napsat na klávesnici, je ipconfig /all ;)
15.3.2006 15:41 Petr Jelínek | skóre: 17 | blog: Vyprovokovanej | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Ve windows toho taky z programu cmd o moc víc zvládnout nejde. A v tom je ten rozdíl mezi těmi systémy. Až budeš Linux používat déle, třeba k tomu poznání, že konzole je častokrát použitelnější, než klikání myší, taky dojdeš. Nebo ne, nikdo Tě k tomu nutit nebude. Kdežto ve windows si bez myši prakticky nešrtneš.

Nevím, jestli je to na sto procent (zkusil jsem to jenom jednou), ale když před startem windows odpojíte myš, tak vás na to systém upozorní, ale když odpojíte klávesnici, tak nikoliv. :-)
Nemám rád NVidii!
stativ avatar 15.3.2006 17:47 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Hej jste mi pripomel jak na me jednou win 95 vybafla hlaska ze nemam pripojenou klavesnici a at stisknu klavesu F1 :)
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
16.3.2006 13:48 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Nebylo to už přímo v BIOSu? Aspoň na mě tuhle hlášku jednou vyhodil BIOS při bootu...
Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
15.3.2006 16:17 Ivanhoej | skóre: 26 | blog: ss2_Debian | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vyborny clanok, lepsie by som to nenapisal. :)

Len tiez sa mi zda jednoduchsie manipulovat mysou v X s obrazkom ako cez imagemagick. Ale mozno je to len vec zvyku.
cezz avatar 15.3.2006 16:53 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Veľmi kvalitný blogový zápis. Príjemný protipól k čoraz väčšiemu počtu provokačných príspevkov. Bez ohľadu na to kto má pravdu pôsobí na mňa seriózna úvaha určite lepšie. Navyše musím s autorom vrelo súhlasiť.

Jan Jilek je osoba, aku táto komunita potrebuje :-) ..veď koniec koncov ako každého jej člena, dokonca aj tých, ktorých meno sa nevyslovuje :-D
Computers are not intelligent. They only think they are.
15.3.2006 18:01 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Velmi pěkné, je to v podstatě to, co se tady v komentářích snažím vysvětlovat už delší dobu. První polovina zápisu skvělá, pak už přestávám souhlasit.

Jestliže někdo například nemá zájem používat spolehlivý systém, naučit se bezpečným klávesovým zkratkám, příkazům v konsoli, klidně jej nechte aby se zdržoval neefektivní myší a méně spolehlivým a méně efektivním grafickým prostředím.

Svět není černobílý a Váš názor mi připomíná názor jednoho malého kluka, který říká, že všechno jde opravit kladivem. Řekněte grafikům, že jejich myši, tablety a grafické editory jsou neefektivní a že od teď ať kreslí pomocí příkazů v konzoli. Já sám jsem nějakou dobu učil na vysoké škole a s úsměvem jsem pozoroval, jak někteří lidé trvají na příkazové řádce i tam, kde to s ní trvá dvacekrát déle. Já osobně si myslím, že skutečná efektivita se skrývá v kombinaci obou přístupů, někdy je výhodná příkazová řádka, někdy grafické prostředí.

Pokud někdo nemá zájem o bezpečnější a spolehlivější Linux a vy ten zájem máte, dostáváte se znovu do další výhody. Minimálně tu, že se nezabýváte viry.

Bezpečnější a spolehlivější ve srovnání s čím? Budu-li předpokládat, že jste se omezil jen na Windows, myslím si, že je to jen otázka správné administrace. Pořád nezapomínám na to, jak kolega prosazoval Linux na serverech a málem se mu tam Linux povedlo prosadit. Kdyby ho ovšem ve chvíli, kdy to nejméně potřeboval nehackli. Od té doby tam má Windows pevnou pozici.

Viry jsem nikdy neřešil a nikdy jsem žádného vira na žádný můj počítač nedostal, a to v žádném systému, tedy (vynechám-li sálové počítače) v Unixu, MS-DOSu, Windows, Solarisu, BSD. Viz taky můj zápisek zde:

http://www.abclinuxu.cz/blog/miloslavponkrac/2005/11/15/109366

Ke zbytku bych dodal, že jsem vděčný za to, že jsem dělal na více operačních systémech. Stal jsem se díky tomu mnohem pružnější, než kdybych se omezil jen na Linux. Naučil jsem se nelpět ani v Unixu na postupech a věcech, které jsou neefektivní a dělají se jen proto, že je prostě zvykem je takto v Unixu řešit. A samozřejmě jsem si vzal z Unixového světa to, kde je jeho síla, protože mnohé v Unixu je geniální.
http://ponkrac.net
15.3.2006 21:38 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Asi máte pravdu, já jen ze mam zkusenost jako malo pouceny uzivatel Windows, a tam jsem mel viry porad. V linuxu a v BSD nikdy, zrejme jen proto ze jsem ty wokna neumel nastavit :-)
Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
16.3.2006 03:30 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
Rozbalit Rozbalit vše Re: Není třeba svaté války.
Nicméně celá podstata Vašeho článku je vynikající a já s ní souhlasím. V mém příspěvku jsem jenom šťournul do technických detailů, nic víc a nic míň. :-)

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.