Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 14:34

Stařík editor VI

22.2.2008 16:11 | Přečteno: 1658×

Pokusil jsem se trochu víc porozumět editoru VI. Tomu prastarému, ale stále funkčnímu.Mám rád VI a následně i jeho klon VIM. Jenže přeci jen umět VI je ještě o něco víc složitější protože je skutečně starý a chybí mu zdánlivě mnoho do VIM. Jenže občas zjišťuji, že mnohé věci jak se jeví, nejsou jak se jeví.

Myslel jsem si například,že ve VI je oproti VIM problém s formátováním. Bylo mi divné,že by autoři se nepokusili alespoň trochu ten nedostatek napravit. Probrouzdal jsem net a zjistil, že existuje zajímavý příkaz,

fmt
který správně namapovaný. Asi takhle
 map .w :1,$!fmt -w 72
dokáže ještě rychleji a pohodlněji než příkaz
ggVGgq
ve VIM formátovat celý soubor. Samozřejmě za předpokladu, že máte v v .exrc správně nastavené
set wrapmargin=72
Pokud ano, tak potom jedno klepnutí na .w a následný Enter vám zformátuje celý soubor jako už uvedený „ggVGgq”

=Úspěch mě potěšil a nedalo mi a pokračoval jsem dál a zjistil jsem ke radosti, že existuje další možnost jak zformátovat odstavec za pomoci příkazu

!} fmt -w 72
jednotlivý odstavec. Což se pochopitelně dá použít ve VIM taktéž. Takže se celý proces podstatně zrychlí. Je na jedinci každém jaké mapování zvolí, ale mě tohle v obou editorech skutečně bezproblémově funguje. Jak ve .vimrc, tak v .exrc.
map .w :1,$!fmt -w 72
map z :sh
map , :w!
map ,w :wq!
map .q :q!
map ; :r
map " :e
map L mz}
map f mz{
map F !} fmt -w 72

Sice jsem musel trošku dumat nad tím, jak neudělat chybu a nepřiřadit základní příkazové klávesy, abych v tom neměl guláš, ale nakonec po menším zkoušení jsme vymyslel, co jsem vymyslel. Strávil jsem nad tím vlastně celý večer.Ale bavil jsem se. Konečně jako i jindy se bavím. Unix, potažmo VI a VIM jsou zdrojem neutuchající zábavy. Vzhledem ke skutečnosti, že jsem celý proces výzkumu provozoval na FreeBSD zjistil jsem že pro mne jako pro neprogramátora je docela pohodlné si nainstalovat cs-aspell, udělat si v „.bashrc”

alias as="aspell -c"
a v klidu za pomoci
:sh
se přepnout do shellu, pak si průběžně dělat kontrolu pravopisu. (Stále mluvím o VI). Poté příkazem
exit
nebo
Ctr-D
Pak se vrátit do bufferu a pokračovat v psaní. Není to zas až tak nepohodlné. Ve Slackware jsem nainstalovall ispell-cz. Je jasné,že přímá kontrola pravopisu ve VIM 7 je pohodlnější, ale i takhle lze aspell poměrně pohodlně použít.

Nemyslím, že kvůli VI opustím VIM, ale přesto jsem si s tím pohrál abych si vlastně uvědomil, co vše je ve VI a především VIM na dosah, jaké pohodlí a výkon. VI a UNIX rulez... Psáno ve VI. Stále je co se učit. I když je to jen libůstka. :-)

       

Hodnocení: 89 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

22.2.2008 18:04 springer | skóre: 10 | blog: engineering
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
nezlobte se, ale musim Vam to rici. Vase laska k vi-editoru je jen ukazka toho, ze jste jiz stary a neschopen pojmout nove veci. Rada starsich spoluobcanu se ohani zkusenostmi a poukazovanim na to, jak jsou zastarale veci vlastne vymakane. Priznejte si to, proste uz na to nestacite, to je beh zivota.

Samozrejme, ze jsou tu i lide, kteri ve vyssim veku daleko predci vsechny obcany, i ty mladsi. Nemusime chodit daleho, jeden takovy sedi i nadale na Hrade. Ale to jsou vyjimky.
kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
22.2.2008 18:24 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Jsem schopný se už učit jen takové pro sebe nepotřebné věci. Například editor VIM, VI, připojení CDMA, FreeBSD, jak si něco v Linuxu nebo BSD nastavit a další. Zřejmě to bude už senilita a stařecká hravost. Jinak díky za informaci. Není nad to vědět jak jsem na tom. :-)
Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
22.2.2008 19:01 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Ne, ten na hradě to fakt není. Tedy pokud myslíte prezidenta. Člověk, jehož duševní produkce je hnána tím, zakrýt/nepřipustit vlastní chyby z minulosti a umanutou snahou zachovat si tvář (tj. neustoupit z ničeho, co kdy řekl, byť by to bylo jakkoliv neudržitelné, nedomyšlené a z dnešního pohledu prokazatelně zmýlené), případně rovnou ješitností (kolikrát si říkám, že tolik fušuje do společenských věd, protože závidí Havlovi tu intlektuální aureolu)... čím jsem to začal? A jo, No zkrátka, zvolil jste špatný příklad.
22.2.2008 19:14 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Napsal jsem podle svého mínění zcela apolitický příspěvek a stejně... :-) Teda chudák editor VI
Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
22.2.2008 19:49 springer | skóre: 10 | blog: engineering
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
kdysi davno se sovetsky novinar ptal Lennona, kdyz uz pisou tak krasne pisnicky, proc take neslozi nejakou protivalecnou pisen. "Hlupaku," odpovedel Lennon, "vsechny nase pisnicky jsou protivalecne ..."
kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
22.2.2008 19:17 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Taky jsem se trochu potuloval v historii vimu a nebral sem to směrem do minulosti, směrem z minulosti, takže jsem si hrál s "ed". Rozhodně taky moc zajímavý a určitě užitečný nástroj.
22.2.2008 19:18 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Hmm.. šest hodin hraní freedroidRPG je vidět..
22.2.2008 19:18 Jan Jílek | skóre: 6 | blog: Strider
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
nevím jestli jsem dorostl až k ED :-)
Čas od času jsem sražen k zemi. Ale vždy vstanu a nedovolím nikomu držet mě na zemi.
22.2.2008 19:22 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
imo je ed tak slozity jako jeho nazev. ;-)
22.2.2008 19:23 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
VI a UNIX rulez...

To jsou dva odlišné výroky. S druhým z nich částečně souhlasím, s prvním ostře nesouhlasím. Jsem totiž typický zástupce lidského rodu. Kdybych byl android, souhlasil bych nejspíš s oběma tvrzeními.

23.2.2008 14:26 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Stařík editor VI
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
malé vylepšenie: map .w :%!fmt -w ${WRAPMARGIN:-72}

% ... celý súbor, v príkaze sa expanduje za meno súboru (napr :!chmod u+w %)

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.