Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 12:43
Minule se někdo rozčiloval, že nabádám uživatele, aby co nejvíce využívali Facebook a tak si dnes ukážeme proč!
V základu nám budou stačit dva veselé prográmky:
Cesta je cíl! Hlavní quest je podívat se na několik Facebook stránek a získat moc pěkný obrázky! Jo a taky se podívat, co se z nich dá vyčíst. Hlavně tedy zjistit, jestli nějak koresponduje to které stránky se navzájem lajkují s tím o čem doopravdy jsou. U každého grafu byla při zobrazení použita jiná metrika, o které se lehce rozepíši, čož jsem udělal hlavně proto, abych se mrknul jak to výsledný graf změní, takže počítejte s tím, že mezi sebou nedají úplně vizuálně porovnávat, ale určité korelace se tam najdou. Let's rock!
Shrnul bych to asi do dvou kroků. V prvním jsem našel FB stránku o které jsem si myslel, že by mohla být něčím zvláštní, a následně o ní s pomocí programu Netvizz stáhnul co nejvíce dat ve formátu GDF. Jedná se vlastně o síť, uloženou v xml. Výsledek se nahraje do Gephi a tam už se jen vybere podle jakých kritérií se výsledek zobrazí. Všechny grafy jsou uzlově orientované (každý uzel == jedná FB stránka) a data jsou tahána do druhého stupně, tedy koho lajkují stránky které lajkuje výchozí stránka - ta v grafu díky zvolené metrice často ani není vidět, slouží tedy pouze jako jakýsi výchozí bod.
Jako první jsem zvolil stránku obchodu s bio věcmi Biooo, u které je použit počet linků vycházejících z uzlu. Na grafu je hezky vidět, že se jednak mezi sebou linkujou obchody se značkami které prodávají a různými stránkami s bio/eko certifikáty, a také je graf celkem konzistentní - většinu opravdu tvoří bio/eko značky, certifikáty a obchody. Obrázek je obarven podle klusterů, u kterých jde vidět kdo je s kým jak spřízněn. Z grafu asi nejvíce razí Leaping Bunny, která likuje daleko nejvíce stránek, a tipoval bych, že to bude forma propagace.
Jako další jsem zvolil Leo Express, tento graf je asi nejvíce zmatený, jelikož je použita metrika počtu lajků stránky - dominují tam velké značky jako Coca-Cola, The Beatles, Manchester United, Real Madrid - obecně nejde poznat, že se jedná o značku společnosti ve veřejné dopravě.
Oproti tomu v dalším grafu, který je pro stránku firmy RegioJET a je použita metrika Authority je jasně vidět, že se jedná o dopravce - dominují stránky Slovenského ministerstva dopravy, různé stránky o drahách, svazy cestujících.
Jako další stránku jsem vybral Svět Androidu, protože je Android řádově lepší než iOS a WP . Zde je použita metrika hub - tedy důležitosti uzlu. Na grafu jde vidět že likují pouze firmy HTC, Samsung, Vodafone a Google, což asi není překvapivé - na druhou stranu je hezky vidět jak tyto velké značky nelikují nikoho dalšího, jen své pobočky.
A nakonec jsem zvolil stránku sluchátek Ultrasone, metriku talking about, zde jde vidět že jsou spojováni především s mediálními a hlavně hudebními stránkami - mtv, soundcloud, allkpop.
Za domácí úkol si zkuste stáhnout svoje data a zjistíte, že z nich jde vyčíst například to kolik za sebou máte škol a odkud kam jste se přestěhovali! A hlavně nezapomeňte a POUŽÍVEJTE FACEBOOK lidi! Je úplně super! A nebuďte lakomci a postujte veřejně! Kdo dočetl až sem, má u mě tradiční kostičku, rozdávat je budu například zítra na Indickém víkendu ve Světozoru!
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.