Portál AbcLinuxu, 20. dubna 2024 00:55

Raptor Blackbird: chlad a hluk

12.9.2019 08:49 | Přečteno: 2076× | Hardware

Dnes to bude stručnější: nakonec jsem dal na rady některých diskutujících a pořídil procesoru jiné chladzení procesoru.

Jaj jsem tu psal minule, pořídil jsem si stolní počítač s procesorem POWER9, konkrétně nejlevnější Blackbird a to ještě v akci.

On je nakonec docela fajn, jedna z mých největších připomínek směřovala k teplotám procesoru. K základnímu modelu (čtyřjádrový procesor) se totiž dá pořídit pasívní chladič a s ním má CPU obvykle celkem vysoké teploty (70-90oC) při běžném provozu. One se mi nakonec podařilo vhodnou kombinací 3 ventilátorů ve skříni a při běhu ne minimální frekvenci (kolem 2,4GHz) dosáhnout trvalého stavu 62-64oC, ale pokud bylo potřeba víc výkonu a vyšší frekvence, tak teplota stejně stoupala k 86oC a výš (při uvedené teplotě jsem vždycky radši takovéto aktivity ukončil...).

Protože mám z jiných zdrojů ověřeno, že větší chladič od Raptoru, s instalovaným ventilátorem, by měl CPU udržet na normálních teplotách, tak jsem se nakonec odhodlal k nákupu tohoto chladiče. Ono to nebylo zadarmo, ale za blbost (a snahu ušetřit) se platí, že.

A jak jsem dopadl? Pryč jsou relativně tiché starty stroje, protože po spuštění se dotyčný chladič rozjede naplno. Něco jako když v pokoji startuje proudové ledalo. Naštější je jen jednomotorové... Cca 4 minuty (inicializace servisního procesoru, kontrola hardware, neběhnutí PETITBOOTu) to člověk musí vydržet, ale pak už nastane ticho. Ventilátory (i ten na procesoru) se sice točí, ale ne nízkých otáčkách a prakticky nejsou slyšet (ano, zpočátku jsem strkal ucho do všech otvorů ve skříni a poslouchal, zda se uvnitř něco točí, nebo ne...).

Teploty na jádrech procesoru postupně dosáhnou 51-53oC a na těchto hodnotách už vydrží (modul RAM má teplotu ještě o dost nižší a ani žádný jiný senzor teploty nevrací vyšší hodnotu). Při plné zátěži se dá krátkodobě dostat přes 65oC (program sensors jako maximum hlásil 70oC). Ale ani v tomto stavu ten ventilátor nejede na moc vysoké otáčky, počítač je pořád velmi tichý.

Tenhle problém tedy považuji za vyřešený. Teď ještě na Fedoře přeložit Chromium a časem konečně vyzkoušet Void Linux.
Ale to musí počkat, teď na počítači potřebuji počítat...

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

regine2 avatar 12.9.2019 09:00 regine2 | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše server
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Dělal jsem u serverů a rozběh na maximální otáčky při startu byl zdůvodňován, že se při vysokých otáčkách provádí vnitřní 'samočištění'. Zažil jsem, že se i několikrát reverzoval tah.

A nebylo jen u serverů, ale i běžných kvalitnějších kompů - DELL, HP..... Nikde jsem se však nedočetl o účinnost uvedené funkce.

Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
12.9.2019 20:03 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: server
Tady je to proto, že ještě asi není rozběhnuté a inicializované to, co ty otáčky řídí. To se vám často stane i v PC, ale tam ten poryv bývá o hodně kratší tím, že BIOS naskočí v řádu pár sekund... a fukary nemají tah jako důlní ventilátor.
12.9.2019 21:10 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: server
Tady je to proto, že ještě asi není rozběhnuté a inicializované to
Po pár sekundách už běží ten ARM, co je tam jako servisní procesor. A ten ty ventilátory monitoruje a ovládá (i za běhu halvního CPU). Takže je to nejspíš schválně.
Petr Fiedler avatar 12.9.2019 09:53 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já mám Noctua NH-D15S a nedám na něj dopustit. Tichý a supervýkonný chladič. Teplota 4 fyzických jáder Intel Core i5 6600K se pohybuje mezi 20°C-22°C a to mám v UEFI nastaven tichý mód 600 RPM. Když nastavím nejvýkonější mód 1200 RPM, tak teploty zůstávají stejné, ale ventilátor je trochu slyšet. Nutno podotknout, že na pc neprovádím žádné početně náročné operace. Kdybych ale prováděl, věřím, že s 1200 RPM by byl CPU "chladný".

PS: na kolik tě ten pc vyšel?
Max avatar 12.9.2019 11:10 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
A to ten PC máš v místnosti, kde je 17 stupňů? Protože pokud ne, tak těch 20-22 je podle mně špatný údaj.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Petr Fiedler avatar 12.9.2019 11:49 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Příloha:

Myslíš, že když na něco v místnosti fouká ventilátor, že to nemůže mít nižší teplotu, než vzduch v té místnosti?

12.9.2019 12:00 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Muze, pokud se z povrchu neco odparuje.
Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:06 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk

V těch trubičkách by měla být kapalina, kterou CPU ohřívá, takže vlastně předává teplo a tím se chladí. A ventilátor zase ochlazuje tu kapalinu, takže jako by se odpařovalo, ne?

12.9.2019 12:25 luky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
ne, takhle to funguje v lednici. Ta kapalina v chladici CPU se nevyparuje ale jen proudi a proto nemuze byt studenejsi nez okoli.
Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:36 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk

Nemyslel jsem, že se vypařuje. Napsal jsem, jako by se odpařovala.

12.9.2019 13:39 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
"Jako by se" nestačí
12.9.2019 16:20 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Já měl za to, že v heatpipe je typicky umístěna kapalina s nižší teplotou varu (případně za sníženého tlaku), takže se vypařuje za nižších teplot než při normálním tlaku (z CPU části se odebere výparné teplo) a ve studené části chladiče plyn při kondenzaci předává (kondenzační) teplo z heatpipe na jeho žebrování. Ventilátor odvede teplo z žebrování. Vnitřek heatpipe je snad síťovou záležitostí, takže kapilárni efekt zajistí dopravu zkondenzované tekutiny zpět do části u procesoru i při ne optimální orientaci.
12.9.2019 16:44 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Na jednom místě se kapalina odpařuje na jiném kondenzuje - to se vzájemně vykompenzuje a výsledek je nulové chlazení (ale ano, funguje to jako přenos tepla k větráku). Abys něco ochladil pod teplotu v místnosti, musel bys na to stále lít čerstvou kapalinu, která by se odpařovala ale kondenzovala by už někde jinde mimo chlazený systém.
12.9.2019 18:15 PetebLazar
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
To jsem ve svém příspěvku doufám nenaznačoval.

Jakou máte zkušenost s Peltiérem (menší tepelné výkony)? Mé sporé pokusy patrně díky špatnému dotyku/izolaci většinou končily vytvořením izolující námrazy na studené straně.
Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:01 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk

Btw: v místnosti mám 22°C.

Max avatar 12.9.2019 13:36 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Takže CPU má 27 v místnosti, kde je 22. To je už trochu uvěřitelnější údaj (v idle).
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
Max avatar 12.9.2019 13:29 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
V tomto případě rozhodně ne.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
12.9.2019 20:05 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Mnohem spíš senzory nepřesně ukazujou ;)

To říkám, protože je to zcela běžná věc.
Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:32 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
... tak těch 20-22 je podle mně špatný údaj.

Podle této recenze ta moje Noctua uchladí CPU v zátěži na 59,9°C. Takže v klidu je IMHO 20°C-22°C reálné.

Bedňa avatar 12.9.2019 12:57 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Chápeš, že keď je v miestnosti 25°C, tak aj pri vypnutom kompe a zapnutom chladiči sa pod 25°C nedostaneš?
KERNEL ULTRAS video channel >>>
12.9.2019 15:52 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Dostaneš, proudící vzduch ochlazuje.
12.9.2019 16:46 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Ochlazuje, ale maximálně na svou vlastní teplotu. Vzduchem, který má 25 stupňů nemůžeš nic ochladit na stupňů 20. Jedině, že by v tom byl jiný faktor, například chlazení odpařováním.
12.9.2019 18:22 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Vrať se do záklatky a stoupni si tam v horku před větrák, který sám o sobě TOPÍ. Potom se vyjdadřuj.
12.9.2019 18:28 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Když si stoupneš ve čtyřicetistupňovém horku (tj teplota vyšší než tvá tělesná teplota) zabalený do neprodyšného igelitu (abys eliminoval chlazení odpařováním - z procesoru se také nic neodpařuje) před větrák, tak ten větrák bude kupodivu dost nepříjemně hřát a tipnu si, že to nevydržíš ani pět minut.
Heron avatar 12.9.2019 18:41 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
zabalený do neprodyšného igelitu
No hlavně tohle nikdo nedělejte. Takhle zemřel jeden youtuber, co se nechal zabalit do bublinkové fólie. Ono to přehřátí je dost rychlé a tělo je stavěno na to, že povrchem těla odchází většina tepla (a dýchání už to nezachrání).
12.9.2019 19:00 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Dobrá připomínka, když sleduji inteligenci některých diskutérů.

BTW ono se to v praxi dělá, při trekkingu, ovšem nikoliv ve vedru ale naopak v zimě. Spodní vrstva pod oblečením přímo na těle je igelit (nebo jiný neprodyšný materiál), s cílem udržet veškerý pot na těle (neodpařuje se - neochlazuje a navíc nepromočí horní vrstvy).
What are vapor barrier liners?

A VBL is a non-breathable material that does not permit the transmission of moisture through it. They are typically made of fabrics like silicone-impregnated nylon, polyurethane-coated nylon, or Mylar; and there are at least two multi-layer proprietary fabrics too. In a pinch a VBL could be made from a plastic trash bag or a foil balloon—I have done both; in essence, any material that does not “breathe” will work. VBL’s are available as articles of clothing—including socks, gloves, pants, jackets/shirts, and vests—and as sleeping bag liners. Later in this article I will address the pros and cons of the various VBL fabrics and forms.
https://andrewskurka.com/vapor-barrier-liners-theory-application/

Asi to funguje, ale přijde mi to příliš ekl, než abych to zkoušel v praxi.
12.9.2019 20:59 pavele
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
A kam ten pot jde? Odpaří se jazykem? Cílem je vždy udržet tělo v suchu.
Heron avatar 12.9.2019 21:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Což ne vždy jde. I kosmonauti při vycházkách do volného prostoru vypotí několik litrů. Důležité je teplo odvádět (nebo i dodávat) a udržet přijatelnou teplotu. Mokro krátkodobě nevadí.
13.9.2019 00:17 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Právě že nikam, protože ztráta potu je ztráta tepla. Prostě jsi zapařenej v igelitu a je ti teplo.
12.9.2019 21:53 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Tak tohle je teda materiál. Mohl bys napsat zápis na téma: zhulíme se a potom diskutujeme na téma, kterému nerozumíme.
Bedňa avatar 12.9.2019 22:51 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Asi tak.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
12.9.2019 23:43 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Vrať se do záklatky a stoupni si tam v horku před větrák, který sám o sobě TOPÍ. Potom se vyjdadřuj.
Člověče... víš co je to fén, nebo horkovzdušná trouba?

Když na něco budeš fučet vzduchem teplejším než je ta věc, tak ji to bude zahřívat, ne ochlazovat. Proto funěním nemůžeš procesor ochladit pod teplotu vzduchu a kvůli tomu, že je cosi jako přesnos tepla, který neprobíhá automaticky je team vždycky nějaký gradient, musí vždy mít běžící čip aspoň o několik stupňů vyšší teplotu než okolí.

Aneb taky termodynamické zákony, perpetuum mobile a tak.
12.9.2019 16:08 nula | skóre: 22 | blog: archaic
Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
Jo, tohle je problém těch alternativních plafrorem - "standardní" chladič tam člověk bez destruktivních úprav nedostane.

Celkovou cenu mě nenapadlo počítat, až to dám dohromady, tak napíšu. Ale "díky" desce a ECC paměti je to určitě o dost víc než počítač s tím Core i5.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.