Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 14:01

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
Grunt avatar 7.7.2008 22:22 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
do jazyka symbolických adres(běžně nesprávně nazývaný assembler)
A nejmenuje se to náhodou strojový kód?

BTW: Mohli byste mi doporučit nějaký mikrokontroler(nebo spíš SoC) na kterém by se dalo rozjet linuxové jádro? Pokukoval jsem po architektuře AVR32, protože už jsem se hrál s ATtiny a mam jen pozitivní zkušenost jenže v GMku nic takového nemají a 1000 kusů by mi bylo k ničemu.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
7.7.2008 22:41 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
No, myslím, že ve strojáku nejsou adresy ani náhodou symbolické :-) Assembler je v podstatě (cha, plácnu blbost, tak mne někdo opravte) program, který ze zápisu v jazyce symbolických adres udělá zápis ve strojovém kódu. Tak nějak bych z toho dedukoval, že z kontextu je vždy jednoznačné, zda se mluví o jazyce či překladači, a ten běžně nesprávný výraz bych s klidem toleroval a vůbec se nad ním nepozastavoval.
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
Grunt avatar 7.7.2008 22:52 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Omlouvám se, špatná citace. Spíš jsem měl na mysli, jestli z avr-gcc neleze implicitně strojový kód(binárka?)? Přepínač -S znám, ale proč by to někdo dělal?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
ashen avatar 7.7.2008 22:43 ashen | blog: wheeeeeee
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod

Ne, strojový kód je vytvořen až z lidsky čitelného jazyka symbolických adres(instrukce, labely - to stroj moc nezajímá;o)

Pokud vim linux běží až na 32 bitové avr architektůře, zde budu psát jen o osmibitech...
Nvidia says no to free drivers, I say no to Nvidia
Grunt avatar 7.7.2008 22:58 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Pokud vim linux běží až na 32 bitové avr architektůře, zde budu psát jen o osmibitech...
AVR32 je 32-bitová architektura mikrokontrolerů(SoC´s?) od Atmelu na kterých asi Linux běží(/usr/src/linux-2.6.25.10/arch/avr32). Ale jak říkám, nepatří zrovna k nejdostupnějším.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
7.7.2008 22:50 skywaker
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Ahoj potreboval by som poradit... mam programtor pre PIC 16f84 je to fakt jednoduche - je to schema JDM koli tomu som sa dal na PICy lebo postavit si JDM programator mi prislo jednoduchsie nez programtory pre atmel ale nasiel som na SOS electronics u nas na slovensku lacny programator pre Atmely a rozmyslam ze si ho kupim a dam sa na atmel... ale prosim poradte mi ci je dobry!!!

ATAVRISPmkII http://www.sos.sk/?str=371&artnum=55355

a ci spolupracuje s Linuxom.. taktiez mi poradte nejaku dobru knizku o Atmeloch.. momentlane mam 2 knihy a to:

1.. Moderna ucebnica programovania PIC -- ta je asi najlepsia pre PICy a vela som z nej sa naucil a vela pochopil

a dalsia ktoru mam.. ale je dost povrchna 2.. Mikrokontrolery ATMEL AVR ASSEMBLER od Vladimira Vana

tato kniha nie je zla ale zaobera sa hlavne len asemblerom a ja by som chcel aj nieco po elektronickej stranke prosim poradte..

Lukas.
8.7.2008 01:29 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
postavit si JDM programator mi prislo jednoduchsie nez programtory pre atmel
Nejjednodušší programátor se udělá tak, že se natvrdo propojí čtyři dráty paralelního portu s čtyřmi vývody na tom mikroprocesoru.

Zapojení najdeš tady: http://www.stud.fit.vutbr.cz/~xvasic11/cl.cpld/img.php?id=jtagc&alt=Cheap+JTAG (zapojení pinů 18-25 na zem není nutné a spojení pinů 8, 11 a 12 taky ne) a v avrdude se tento programátor jmenuje xil. Umí jenom programovat, neumí ladit. V případě, že chceš chránit port, je možné vložit mezi port a procesor buffer.

Až zjistíš, že ti AVR vyhovuje víc, než PICy, tak si můžeš pořídit něco lepšího. Na netu se povaluje dost návodů, jak si postavit nějaký klon programátorů/debuggerů od Atmelu doma...
Quando omni flunkus moritati
7.7.2008 22:55 gnat
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Edimax BR-6104KP. Za cca 600 Kč deska s ethernetem a USB. Levnější vývojovej kit neseženeš. Distro tady: http://midge.vlad.org.ua/wiki/
xxx avatar 7.7.2008 23:15 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod

Ja si ted hraju s OvisLinkem WL 5460AP, asi bych hledal neco s vetsi ROM, ty 2MB jsou dost malo.

Ale hlavne bych shanel neco na cem pobezi primo OpenWRT, ne jen nejaka jeho odvozenina. Se ted do toho svojeho bazmeku snazim dostat IPv6, ale pridani do jadra hazi SEGFAULT. Navic jadro je 2.4.18 opatchovane ze SDK od vyrobce (je tam RTL8186, ta odkazovana vec ma nejakej jinej o trochu MIPS).

Proste bych vzal neco kde beha genericky OpenWRT, clovek se tak vyhne zavislosti na silen toolchainu, kterym treba nektere veci nezkompiluje.

BTW: zrovna vcera jsem si psal zapisek do blogu o tom jak sestavit a rozbehat vlastni fw pro RTL8186, kde je veskera dokumentace v azbuce. Bohuzel jsem si oteverl jedne bookmark v okne se zapiskem, a po kliknuti na zpet jsem nemel RelationID.

Please rise for the Futurama theme song.
7.7.2008 23:23 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Doporucuju RB133, je to pomerne levne (~ 1500 Kc), ma to normalni seriovy port, 32 MB RAM a 64 MB flashky. Jede na tom genericky OpenWRT s 2.6 jadrem.
Grunt avatar 7.7.2008 23:29 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
No tak to je ten krám co vedle mě zrovna přede(akorát je to RB153, ale na tom nesejde) což je naprosto zbytečný luxus.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Grunt avatar 7.7.2008 23:21 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Tak jedna deska na Infineon ADM5120 s OpenWRT zrovna v tuto chvíli vedle mě přede, jenže to není to co hledám. Většinou jsou to všelijaká routrovací zařízení(5 rozhraní, bezdrátový čip, USB, 32MB RAM…to všechno je zbytečný luxus který si klidně mohu odpustit) a navíc jsou to jednodeskáče a ne jednočipy(něco jako ATMega).
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
xxx avatar 7.7.2008 23:36 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Ta ATMega ma i v sobe i pameti? Protoze to je to jediny co je na tech deskach, samozrejme krome bizuterie okolo ethernetu a wifi.
Please rise for the Futurama theme song.
Grunt avatar 8.7.2008 00:08 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Ta ATMega ma i v sobe i pameti?
To netuším, spíš jsem ho uvedl jen jako příklad co si představuji pod pojmem jednočip. Třeba takové AT32AP7000, které AVR32 Linux podporuje, je plně funkční SoC(i když teď čtu, že tam šaškují s nějakými boardy…budu se na to muset ráno pořádně mrknout) a s těmi parametry a za ty ceny
Protoze to je to jediny co je na tech deskach, samozrejme krome bizuterie okolo ethernetu a wifi.
A právě ta bižuterie mi docela vadí. A vůbec, proč pamět, NAND, BIOS a já nevím co ještě musí být na samostatném čipu, když by se to do té jedné mrchy dalo pěkně integrovat?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
8.7.2008 01:11 gnat
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Jenže pak to bude dostupné jen jako BGAčko a to doma nezapájíš. Za ty prachy nekoupíš u českejch zlatokopů pomalu ani ethernetový trafo. WiFi to nemá, ta zbytečně žere. Mám to na řízení topení. Ty RouterBoardy jsou sice pěkný, ale na tuhle aplikaci zbytečně předimenzovaný a nenažraný. Jen zdroj nebo krabice k tomu stojí stejně jak celej ten Edimax.
Grunt avatar 8.7.2008 11:57 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Jenže pak to bude dostupné jen jako BGAčko a to doma nezapájíš.
Teď jsem zjistil, že ty AVRka nejsou jednočipy ale SoC bez paměti i uloženého prostoru(prostě úplně to samé co je na Edimaxech). Ta deska se všemi těmi periferiemi určená k programování také nepatří zrovna k nejlevnějším. Existuje vůbec nějaký jednočip s pamětí a úložným prostorem vše na jednom integrovaném obvodu?
Mám to na řízení topení.
A nehodily by se zrovna na tyto činnosti více právě ty malé Atmely?
Ty RouterBoardy jsou sice pěkný, ale na tuhle aplikaci zbytečně předimenzovaný a nenažraný.
A hlavně optimalizované na sítové operace. A také co se velikosti týče, nic moc.
Jen zdroj nebo krabice k tomu stojí stejně jak celej ten Edimax.
To jsou jen šmínky pro lenochy. Trafo se dá použít i od ťamanců a pixli mi otec sbouchal doma na koleňe.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
8.7.2008 12:30 gnat
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
A nehodily by se zrovna na tyto činnosti více právě ty malé Atmely?
Ne, nejlevnější deska s AVRkem a ethernetem vyjde na cca 4.000,- Kč, což při 4 místnostech dělá naprosto nesmyslné náklady.
Grunt avatar 8.7.2008 12:38 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Měl jsem na mysli ATtiny,ATmega,…
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
8.7.2008 01:31 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Ta ATMega ma i v sobe i pameti?
Nejméně 1kB RAM, nejméně 4kB flash, nejméně 512B EEPROM - podle typu.
Quando omni flunkus moritati
17.7.2008 12:41 Leoš Fridrich
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
zdarvim, skuste se podivat na www.tme.cz je mozno si objednat referencni kit od atmelu /ATNGW100/. v tomto uz jede linux a da se to programovat nekolika zpusoby /pomoci tftp, sd karet, seriove linky, nebo pomoci jtag adpteru/. oboji se da sehnat v celku rozumnych cenovych relacich.

leo
8.7.2008 01:20 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A když se člověk obejde bez ladění přes JTAG, tak mu stačí paralelní port a programování přes ISP. ;-) Přece jenom pokud člověk začíná a neví, jestli mu to sedne, tak ušetřit 2000 se docela hodí.
Quando omni flunkus moritati
8.7.2008 09:40 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Nebo se dá vytvořit programátor na sériák a taky za pár korun....
My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
Konqui avatar 8.7.2008 20:52 Konqui | skóre: 18 | blog: Konqui | Rožnov pod Radhoštěm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Anebo se dá lehce vyrobit programátor na USB taky za pár korun....A komunikuje s ním avrdude
Open/save dialogy z GTK+ jsou nejkřiklavější ukázkou toho nejdebilnějšího software, co vůbec může existovat.
9.7.2008 00:16 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Nechci vám do toho kecat, ale na ten paralelák je to pořád nejjednodušší. ;-)
Quando omni flunkus moritati
8.7.2008 07:53 Filip Hesse | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Děkuji, těším se na další, jen tak dál.

8.7.2008 16:37 skywaker
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
prosim poradte ci by tento programator fungoval pod linuxom napr. pomocou avrdude..

http://www.skywaker.7crows.net/electronic/AvrprogSerialPonyPrg.gif

jeho vyhodou je ze napetie si berie zo serioveho portu

dakujem.
8.7.2008 17:06 skywaker
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
alebo co poviete na tento jednoduchy programator?

http://www.pavolmaria.org/index.php?id=elektronika/avrspserial#

musim sa skontaktovat s autorom.
8.7.2008 18:47 Yokotashi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Programator je popsan v dokumentaci od UISP - jsou to ctyri draty z paralelniho portu. Ja jsem je posilil 74HC244 a jsem s nim spokojen uz nekolik let.

JTAG to samozrejme neumi.
20.10.2008 15:39 ok2zar | skóre: 19
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nazdar lidi, mam dotaz trosku mimo misu. Jaky pouzivate bootloader do mega16 a vetsich? Ja jsem zkousel asi 6 a korm STK500LOAD mi nejelo lautr nic. Bohuzel STK500LOAD mi nekomunikuje s CVAVR. Pak jsem zkousel MEGABOOT - uplne fiasko. Proste ani prd. Zkousel jsem jeste asi 7 dalsich a to se stejnym vysledkem. Proto hledam nejaky skutecne funkcni bootloader a to nejlepe standartu AVR 109/910. Nevi nekdo o necem?
20.8.2009 22:35 Sonic X
Rozbalit Rozbalit vše Re: Programování jednočipů AVR pod linuxem - úvod
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Zdravím, jsem tak blbej? Nebo prostě tenhle seriál nemá pokračování?

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.