Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 06:02

Nejste rádi, že jste řidiči? (reloaded)

22.4.2005 18:41 | Přečteno: 1020× | Ze života | poslední úprava: 22.4.2005 18:46

Po napsání příspěvku o problémech při výměně řidičských průkazů jsem poslal na ministerstvo dopravy dotaz, proč si formulář nelze stáhnout z webu. Po dlouhé době ministerstvo konečně odpovědělo...

Původní příspěvek byl napsán jako reakce na situaci, která v ČR vznikla a která způsobuje problémy všem řidičům, kteří mají řidičský průkaz vydaný do konce roku 2000. Krátce po jeho napsání jsem se rozhodl poslat dotaz na ministerstvo. Už to samo se ukázalo jako nelehký úkol.

Na webu ministerstva totiž nenajdeme žádné přímé e-mailové kontakty. Těžko říct, zda to má být ochrana před spamem (která se dá samozřejmě řešit jinak a lépe) či způsob, jak lidi odradit od pokusu kontaktovat někoho z ministerstva. Ať tak či tak, jediný použitelný způsob komunikace byl webový formulář určený pro podávání stížností a bonzování korupce. Použil jsem tedy formulář.

Uběhlo dlouhých 13 dní, což v době elektronické komunikace znamená takřka věčnost. Dnes jsem konečně dostal odpověď - přišla od Dariny Sedlářové, DiS., z odboru personálního a organizačního, které za to ještě jednou děkuji. Zde je plné znění:

Vážený pane,

v souvislosti se spuštěním nového systému výroby řidičského průkazu centralizovaným způsobem, obdobně jako je tomu u občanských průkazů a cestovních pasů, zavedlo Ministerstvo dopravy nový vzor žádosti o vydání řidičského průkazu. Žádosti jsou po jejich vyplnění a podání na příslušném úřadu registru řidičů (dle místa trvalého bydliště žadatele) odesílány k centrální digitalizaci obrazových dat. Pro tento účel jsou používána vysokorychlostní snímací zařízení s automatizovaným podáváním, přičemž jednotlivé stanice jsou nastaveny na standardní parametry papíru žádostí (plošná hmotnost, tloušťka, opacita, barevnost tisku atp.). Odchylky od požadovaných vlastností způsobují poruchy chodu snímacích zařízení, což v samotném důsledku narušuje plynulost celého procesu. Každá žádost je navíc jedinečná, neboť obsahuje již vytištěný barkód, tvořící evidenční číslo, pod kterým je žádost vedena.

Z výše uvedených důvodů je nezbytné použít originály žádostí o vydání řidičského průkazu, které obdržíte na místně příslušném úřadě (v případě trvalého pobytu na území hl. m. Prahy je to registr řidičů odboru dopravně správních agend Magistrátu hlavního města Prahy). Více informací naleznete na webových stránkách www.praha-mesto.cz, pod odkazy "jak si zařídit - doprava".

S pozdravem

Darina Sedlářová, DiS.

Ministerstvo dopravy
odbor personální a organizační

Co z toho vyvodit? Napadá mě hned několik věcí:

  1. Vláda, zde reprezentovaná ministrem dopravy, ukazuje v praxi, jak to myslí s tolik omílaným heslem eGovernment. Napadá mě mírná modifikace věty, kterou kdysi pronesl Miloš Zeman: "Kéž by vám ten eGovernment z huby do rukou vstoupiti ráčil." Jediným ministrem, u kterého vidím skutečnou snahu, je Vladimír Mlynář - ostatní mě zatím vůbec nepřesvědčili (i když, žádnou z vládních stran jsem nevolil, žádnému ze současných ministrů nevěřím a nikdy jsem nevěřil).
  2. Zejména je vidět, komu používané úřední postupy slouží - občan to rozhodně není. V postupu, který se používá u výměny ŘP, jasně vidím snahu co nejvíce ulehčit úřednímu aparátu (ovšem tak, aby neubyl počet lidí, kteří jsou k tomu "potřeba"), a tíhu přenést na nebohého řidiče.
  3. Další nešvar - přizpůsobení člověka stroji. Kde to žijeme? Takových let se lidé snaží, aby jim stroje sloužili, a teď vidíme tohle!
  4. Proč jsou formuláře číslované (což nutně zvyšuje jejich cenu a vede k restrikcím na jejich vydávání)? Jsou tu snad ještě nějaké vedlejší úmysly (v orwellovském duchu)? Opět otázka bez odpovědi...
  5. Napadají mě ještě další podezření a otazníky, ale nechci příliš spekulovat, nemám důkazy (kdo vymyslel systém zpracování, jak se vybíral dodavatel, jaké byly podmínky, kolik to celé stálo atd.). Pravděpodobně se to nebude příliš lišit od situace na jiných ministerstvech.

Shrnu-li to, platíme si z našich daní složitý a drahý systém, který nám zaručuje, že strávíme běháním po úřadech více času. Na Internet zapomeňme, to by bylo příliš levné a jednoduché. Je to sice k pláči, ale je to tak.

       

Hodnocení: -

zatím nehodnoceno
        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

22.4.2005 22:28 Michal Kubeček
Rozbalit Rozbalit vše dvě poznámky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ad 1. Autorem původní verze citátu je ovšem Karel Havlíček (Borovský), a to více než sto let před Milošem Zemanem.

Ad 3. Já bych se naopak stroji přizpůsobil rád. Ať na webu ministerstva vystaví DTD nebo schema a já jim to klidně přinesu v XML. Na médiu, o jaké si řeknou. (No, v mezích slušnosti; s Bernouláčem, Jaz diskem nebo osmipalcovou disketou by byl asi trochu problém.)

23.4.2005 11:11 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
Rozbalit Rozbalit vše Re: dvě poznámky
ovsem nejdulezitejsi vec je, ze se vubec musi nekam chodit, a jeste dvakrat. ministerstvo dopravy nazorne ukazuje, jak to nema vypadat a ze se pri reseni problemu vubec nesnazili usetrit obcanum zbytecne vylety na urad a velkou ztratu casu. misto toho nakoupili za nase penize stroje na zpracovani specialnich (a zrejme drahych) formularu, ktere musime jit na urad vyplnit. moznost, ze by urednik zadal potrebne udaje primo do pocitace, natoz ze by obcan pozadal o vydani elektronicky bez urednika, a RP by nakonec prisel postou, je pro nase byrokraty zjevne zcela nepredstavitelna :-(
Luk avatar 23.4.2005 15:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: dvě poznámky
Ad. 1 - Mám bohužel mezery ve vzdělání, takže to neznám od Havlíčka, ale až od Zemana.

Ad. 3 - Proboha, jen to ne - běda lidem, kterým stroje vládnou! Je to stejné, jako když někdo zcela vážně říká, že by se měla zrušit diakritika - a to jen proto, že ji ta konkrétní technologie neumí. Tudy cesta opravdu nevede, přizpůsobujme stroje a ne lidi.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.