Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 00:13

USB modemy Huawei od T-Mobile

9.9.2012 21:18 | Přečteno: 7166× | Za vším hledej Linux | Výběrový blog | poslední úprava: 7.11.2012 14:58

Přiznám se, že nastavení připojení přes vytáčené připojení prostřednictvím modemu pro mne byla vždycky magie. Sice se mi většinou podařilo přimět modem k životu, ale nikdy jsem nepochopil, odkud autoři nejrůznějších postupů vědí, jaké příkazy modem chce. Většinou tyto postupy - včetně těch ve zdejším FAQ - byly k ničemu. Na to abych je opravil, se necítím dostatečně věci znalý a kdo ví? Třeba někomu, tak jak jsou napsány, i fungovaly. Proto jsem pro svou potřebu sepsal raději tento blogpost.

Připojení "vysokorychlostních" USB modemů od českého T-Mobile přes pppd

Připojení s využitím pppd má pro mne několik půvabů. Funguje jednoduše, spolehlivě a z příkazové řádky.

USB modemy Huawei od T-Mobile jsou hybridní zařízení, která se v systému objeví nejenom jako modem, ale i jako CD mechanika. Nicméně s instalačkami aplikací, které jsou v linuxu zcela k ničemu.

Aby se chovaly jako modem, musí se nejprve přepnout. Toto přepnutí obvykle automaticky zajistí usb-modeswitch (instalační balík v Debianu se jmenuje stejně), po zapíchnutí modemu do USB zástrčky. Je ale třeba počítat s tím, že to může chviličku trvat. Podle informací z nejrůznějších postupů co se válí na internetu, se toto automatické přepnutí nemusí provést vždy. U modemů, o kterých píšu tady jsem se s tím ale nesetkal.

Konfigurace pppd

Nakonec jsem použil ke konfiguraci výchozí skripty, které se v Debianu po instalaci balíčku ppp u Debianu objeví v adresáři /etc/ppp/peers a /etc/chatscripts s názvem provider.

Dají se najít také v adresáři /usr/share/ppp, s příponami podle adresářů do kterých patří: provider.peer a provider.chatscript

Úprava /etc/ppp/peer/provider

Tento soubor obsahuje výchozí nastavení pro spouštění démona pppd, a jeho jméno se volá při startu připojení jako parametr příkazu pon.

V něm je důležité opravit cestu k chat skriptu, kterým se provádí vlastní vytáčení modemu (v našem případě půjde o skript /etc/chatscripts/provider), a nastavení zařízení na kterém se má hledat modem. V případě USB modemů zde zmíněných je to vždy stejné - /dev/ttyUSB0

Aby bylo zřejmé, které výchozí parametry skriptu jsem měnil, jsou v následujícím výpisu ponechány v zakomentované formě i ty výchozí:

hide-password
noauth
#connect "/usr/sbin/chat -v -f /etc/chatscripts/pap -T ********"
connect "/usr/sbin/chat -v -f /etc/chatscripts/provider"
#/dev/modem
/dev/ttyUSB0
#115200
460800
defaultroute
noipdefault
#user "myusername@realm"
usepeerdns
persist
demand
debug

Důležitý je parametr usepeerdns. Bez něj se nenastaví obsah souboru /etc/resolv.conf a tudíž by nefungovalo DNS.

Kromě výchozích položek jsem přidal navíc parametry debug a demand, které lze jinak klidně vyhodit. První způsobuje ukecaný výpis v logu a druhý to, že se začne chatscriptem vytáčet modem teprve tehdy, až přijde nějaký požadavek na síťové připojení - např. zkusíte ping na nějakou IP adresu, nebo si necháte vypsat route.

Podstatné je, že komunikace s modemy se řeší přes chat skript a obsah tohoto souboru není třeba měnit, pokud se nezmění cesta k modemu.

Úprava souboru /etc/chatscripts/provider

Veškeré kouzlo připojení tedy spočívá ve správně vytvořeném skriptu pro vytočení modemu. Takto vypadal výchozí obsah, který bylo nutné upravit:

ABORT        BUSY
ABORT        "NO CARRIER"
ABORT        VOICE
ABORT        "NO DIALTONE"
""           ATZW2
OK           ATDT<put phone number here>
ogin         <put login name here>
word         \q<put password here>

Huawei E1750

Na přiložených obrázcích vlevo

Bus 001 Device 012: ID 12d1:1001 Huawei Technologies Co., Ltd. E169/E620/E800 HSDPA Modem

Ačkoliv pro tento typ modemu existují ve zdejším FAQ dokonce dva postupy - jeden pro Huawei E1750 a Huawei E1750 (02), v době kdy jsem ten modem konfiguroval poprvé zde neexistoval ani jeden. Po pravdě řečeno - stejně by se mi to podle nich nepodařilo. Zkoušel jsem totiž podle nich upravit konfiguraci, když jsem řešil novější typ modemu, ale bezúspěšně. Mě fungoval u tohoto modemu chatskript - který jsem našel bůhví kde:

ABORT        BUSY
ABORT        "NO CARRIER"
ABORT        ERROR
ABORT        VOICE
ABORT        "NO DIALTONE"
"" "ATZ"
OK AT+CGDCONT=1,"IP","internet.t-mobile.cz"
OK "ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0"
OK "AT+IPR=115200"
OK "ATE1"
"" "ATD*99#"
CONNECT 'dc'

Byl to vůbec jeden z prvních USB modemů od T-Mobile, který nabízel připojení ke 3G síti, ale i když se mi ho podařilo rozchodit, choval se divně. Zhruba po 10-15 minutách se odpojoval, a připojení bylo možnéobnovit až po přepíchnutí do jiné díry. Proto sáhla kamarádka po novějším modelu. Jenže ten jí s tímto nastavením chatskriptu nechodil.

Huawei E173s-1

na přiložených obrázcích uprostřed

Bus 001 Device 009: ID 12d1:1c0b Huawei Technologies Co., Ltd. E173s 3G broadband stick (modem off)
Bus 001 Device 010: ID 12d1:1c05 Huawei Technologies Co., Ltd. E173s 3G broadband stick (modem on)

I pro tento modem existuje ve zdejším FAQ postup - Huawei e173, ale byl mi naprosto k prdu. Připojení podle něj nefungovalo. Zkoušel jsem i tu obskurní aplikaci, ale bylo to k ničemu, protože skončila chybou při kompilaci jaderného modulu. Po detektivním pátrání na netu jsem ale na jedné diskuzní stránce narazil na parametr AT&F a vytvořil chatskript se kterým mi bez problému chodí nejenom tento modem, ale i ten předchozí a následující:

ABORT        BUSY
ABORT        "NO CARRIER"
ABORT        ERROR
"" "AT&F"
OK AT+CGDCONT=1,"IP","internet.t-mobile.cz"
"" "ATD*99#"
CONNECT 'dc'

Jen pro úplnost přidávám ještě třetí typ modemu, který jsem dostal, když jsem před několika měsíci prodlužoval smlouvu s T-Mobile.

Huawei E352s-5

Na přiložených obrázcích vpravo

Bus 001 Device 008: ID 12d1:1506 Huawei Technologies Co., Ltd. E398 LTE/UMTS/GSM Modem/Networkcard

Chatscript, který používám je naprosto stejný jako je uveden u modemu Huawei E173s-1

Update pro stroje s USB 3.0

Pokud by se vám podobně jako mi stalo, že se zařízení nepřepne na modem - tzn. že se nevytvoří zařízení /dev/ttyUSB?, tak ho vyzkoušejte i v jiných USB portech. V mém případě totiž nefunguje přepínání na portech, které jsou v systému vidět jako USB 3.0.

       

Hodnocení: 67 %

        špatnédobré        

Obrázky

USB modemy Huawei od T-Mobile, obrázek 1 USB modemy Huawei od T-Mobile, obrázek 2

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

9.9.2012 21:34 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Ja som tiež podobnú vec riešil na ubuntu. Nakoniec bolo treba nainštalovať usb-modeswitch. Chat skritpty som neriešil, použil som network-manager a tam to prekvapivo fungovalo.

Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
10.9.2012 00:09 podloudnik
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Mam stejnou zkusenost, dokonce tam jsou profily jednotlivych ceskych operatoru.
pavlix avatar 9.9.2012 21:40 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ale nikdy jsem nepochopil, odkud autoři nejrůznějších postupů vědí, jaké příkazy modem chce
Tak třeba já jsem to u ufona před časem vyčetl z originálního návodu k zařízení, který jsem našel přes google. Každé takové zařízení musí mít nějaký manuál, podle kterého se to nastavuje, jen jde o to, jestli je dostupný nebo ne.

Kdyby firmy využívající stejné služby, dodržovaly své vlastní bezpečnostní politiky, tak by návody byly zcela běžná věc. Nemohli by totiž použít samoinstalační balíček a museli by zadávat údaje ručně.
Funguje jednoduše, spolehlivě a z příkazové řádky.
Joo, jednoduše :D. Dávám přednost wvdialu, když to jde :). Nebo NetworkManageru, když se tomu chce fungovat samo.
Nicméně s instalačkami aplikací, které jsou v linuxu zcela k ničemu.
Může se stát, že se tam potřebné údaje najdou.
V případě USB modemů zde zmíněných je to vždy stejné - /dev/ttyUSB0
Jo, než to vypojím a znovu zapojím nebo se to nějak zblbe a je z toho /dev/ttyUSB1. Tady třeba ocením ten ModemManager, který by si s tímto měl poradit.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
10.9.2012 09:03 ufik
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Jo, než to vypojím a znovu zapojím nebo se to nějak zblbe a je z toho /dev/ttyUSB1. Tady třeba ocením ten ModemManager, který by si s tímto měl poradit.
Ani to zarizeni, ktere odpovida modemu nemusi byt vzdy /dev/ttyUSB1, nektera starsi zarizeni, napr. CDMA450 od ET si vytvarela dvojici /dev/ttyUSB1 a /dev/ttyUSB0. Doporucuji se presvedcit pomoci dmesg hned po pripojeni.
pavlix avatar 10.9.2012 09:08 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Tak tak. Jsem rád, že se tomuto opruzu můžu zpravidla vyhnout.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
10.9.2012 10:11 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Nicméně s instalačkami aplikací, které jsou v linuxu zcela k ničemu.
Může se stát, že se tam potřebné údaje najdou.

Vzhledem k tomu že jde ve všech případech o binární exáče, tak asi ne..

V případě USB modemů zde zmíněných je to vždy stejné - /dev/ttyUSB0
Jo, než to vypojím a znovu zapojím nebo se to nějak zblbe a je z toho /dev/ttyUSB1. Tady třeba ocením ten ModemManager, který by si s tímto měl poradit.

Jak jsem zmínil o kus níže. Tyhle různá udělátka typu network-manager spíš do toho všeho vnášejí chaos. Co jsem je přestal používat a ze systémů odstranil, zmizely i problémy podobného typu.

pavlix avatar 10.9.2012 12:40 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
V případě USB modemů zde zmíněných je to vždy stejné - /dev/ttyUSB0
Jo, než to vypojím a znovu zapojím nebo se to nějak zblbe a je z toho /dev/ttyUSB1. Tady třeba ocením ten ModemManager, který by si s tímto měl poradit.

Jak jsem zmínil o kus níže. Tyhle různá udělátka typu network-manager spíš do toho všeho vnášejí chaos. Co jsem je přestal používat a ze systémů odstranil, zmizely i problémy podobného typu.

Abyses toho problému zbavil, musel bys odstranit kernel.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
=^..^= AmigaPower® avatar 10.9.2012 09:34 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
K čemu je to "zesložiťování" dobrý, když to stačí strčit do usb, párkrát kliknout v ovládacím centru a funguje to aniž by to stahovalo jakejkoliv balíček z netu? Zkoušeno s nějakym Huaweiem od O2 a od Era gsm.
I♥DRX * www.KERNELULTRAS.org
10.9.2012 10:03 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Jaké ovládací centrum? Kde? Network-manager? Díky, nebrat. Po špatných zkušenostech s tímto kusem software je to věc kterou zásadně vyhazuji. Opravdu nestojím o nečitelné chování síťových zařízení.

A pokud jde o zesložiťování. Patrně unikla podstatná věta v blogpostu - tohle funguje na všech strojích do mám doma já i kamarádka, s každým z těch tří modemů. Bez problémů a bez zbytečného klikání. Stačilo pouze rozkopírovat ty konfiguráky a doinstalovat chybějící balík usb-modeswitch.
=^..^= AmigaPower® avatar 10.9.2012 10:37 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Stačilo pouze rozkopírovat ty konfiguráky a doinstalovat chybějící balík usb-modeswitch.
Jasně, pouze zběsile klepat nějaký konfiguráky a něco doinstalovat... :-D ...verzus pětkrát kliknout myší :-D

Na prdel si taky kupuju toaleťák i když vim, že bych si moh doma dlouho a složitě vyrábět třívrstvej pergamen... :-D
10.9.2012 10:47 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
S klikačem, co si zadělává na problémy s karpálním tunelem nemá smysl polemizovat.
=^..^= AmigaPower® avatar 10.9.2012 11:36 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
...a co revmatoidní artritida z nadměrnýho klepání do klávesnice? :-D
10.9.2012 12:25 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Jo. To možná mám.. ;-) Chtělo by to lázně..
pavlix avatar 10.9.2012 12:43 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Tak to můžeš nabouchat do konfiguráků, od toho tam jsou :), když ti nevyhovuje, klikat na GUI, které je za tebe vytvoří.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
10.9.2012 21:28 pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Naprosto stejně (a ze stejného důvodu) jsem postupoval při připojení internetu přes mobil - teď mám v menu položky: pon internet-pres-kabel, pon internetpres-bluetooth a poff ...
pavlix avatar 11.9.2012 00:05 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Viděl jsem na tohle i požadavek na NetworkManager, aby uměl pracovat s pon a poff. Když chceš aby se ti nad tím například vždy rozjela nějaká VPN, tak se to může hodit.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
10.9.2012 21:56 Kvakor
Rozbalit Rozbalit vše Re: USB modemy Huawei od T-Mobile
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Použití usb-modeswitch se dá u některých modelů modemů vyhnout použitím Huawei-specifického AT příkazu, pomocí kterého vypnou jednotlivé subsystémy. Pokud se vypnou všechny mimo modemu, tak se zařízení přepne natvrdo na režim modemu:

AT^U2DIAG=0 - jen modem, není třeba modeswitch (tohle chceme)

AT^U2DIAG=1 - modem + CD-ROM

AT^U2DIAG=255 - modem + CD-ROM + SD čtečka (default režim)

AT^U2DIAG=256 - modem + SD čtečka

Víc viz třeba na wiky Archu, Kdysi jsem našel i tabulku, kde byly popsané i dalši hodnoty, ale už jí nemůžu vygooglit. Na přepnutí stačí poprvé počkat na přepnutí, spustit Minicom nebo něco na ten způsob, zadat příkaz a vytáhnout zařízení z USB. Po dalším zasunutí by měl naběhnout hned v režimu modem.

Výhoda je nejen to, že není třeba usb-modeswitch (stejně je třeba na první přepnutí), ale hlavně těch několik sekund, kdy se musí čekat na detekci nového zařízení. Mimo toho, SD čtečka v modemu je stejně nic moc (v tom mojem je dost pomalá a nebere karty nad 8GB) a pokud nepotřebujete funkčnost ve Windows, tak je vestavěná "CD-ROM" s windowsovskými ovladači v Linuxu platná jak mrtvému zimník :-) .

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.