Portál AbcLinuxu, 24. dubna 2024 08:57

Microsoft Surface Pro s linuxem

27.1.2019 15:16 | Přečteno: 2632× | Za vším hledej Linux | poslední úprava: 28.1.2019 09:15

Pomalu se blíží čas, kdy se můj HP ProBook 6475b odebere do věčných lovišť, takže není zbytí a je třeba uvažovat o stroji, kterým bych ho v takovém případě nahradil. Pečlivě jsem zvažoval své aktuální potřeby a nakonec došel k závěru, že ho nahradím 13 palcovým HP Envy x360. Ovšem předtím jsem si chtěl vyzkoušet, jak se pracuje s linuxem na dotykové obrazovce.

Obecně panující názor, že to stojí za prd, se mi totiž moc věrohodný nezdál. V minulosti jsem už jeden takový notebook v prackách měl - v té době již notně starý Fujitsu Siemes a nebylo to vůbec špatné. Jenže ovládání perem, není totéž co dotyková obrazovka, která podporuje multitouch. Kolega mi tedy nabídnul na vyzkoušení Microsoft Surface Pro, jenže k němu chybělo napájení. Zhruba před rokem totiž od nás přešla skupina lidí na CIIRC a zůstalo nám po nich i nějaké vybavení nakoupené z prostředků katedry. Mezi jiným i tři exempláře Microsoft Surface Pro. Nikdo o ně moc nejevil zájem, protože na nich měly být Windows ale navíc k nim chyběly ty zdroje, takže ani nebylo možné odzkoušet, jestli jsou v pořádku. Nicméně nedávno se objevily mezi jiným harampádím a tak jsme zjistili, že jeden z nich má Widle nakopnuté tak, že se s nimi nedá nic dělat, a ten jsem dostal na hraní.

Našla se i dokovací stanice s ethernetem, tak nejdřív jsem zkusil diskless boot. Ovšem bez úspěchu. Až dodatečně se ukázalo, že byl na vině špatný kontakt. Zkusil jsem tedy USB klíčenku od kolegy, na které byla staré instalační CD s Ubuntu.

Ubuntu najelo, tak jsem se jal zkoumat původní systém. Ukázalo se, že to má nějak moc diskových oddílů. Nedalo mi to, zdrcnul jsem původní diskový oddíl s Windows, posunul partice kupředu a za nimi i vytvořil nový oddíl s Btrfs pro Debian a swap.

Namountoval jsem ho, vytvořil subvolume pro budoucí systém a do toho Ubuntu stáhnul a doinstaloval debootstrap. Pak skrz něj nasypal oblíbený Debian unstable amd64. Nabindoval dev, proc a sys. Spustil chroot, doinstaloval co mě napadlo, vytvořil fstab, nastavil heslo, doinstaloval kernel a na závěr grub-efi. Protože ještě nebylo jasné co bude možné z toho disku zrušit, prozatím do původní efi partice.

Po restartu skončil grub v konzoli. Chyběl grub.cfg ale stačilo zavolat configfile na ten co již byl vygenerován: (hd1,gpt8)/system/boot/grub/grub.cfg Jak se ukázalo následně, problém dělá i vložená SD karta. Při bootu ji grub najde jako hd0, ale při automatickém generování přes grub-mkconfig je to obráceně.

Ovšem to jsou problémy snadno řešitelné. Přidal jsem vygenerovaný grub.cfg na původní efi partici a upravil.

Pokud jde o vlastní systém. Používám svoje oblíbené Xfce4 a přihlašování přes lightdm. Doinstaloval jsem onboard, abych mohl psát prstama, a protože se dá klávesnice odpojit, přidal ho i do lightdm, aby se dal spustit i pro přihlašování.

Teď si hraji s multidotykovým ovládáním. Nikde k tomu nic kloudného není, takže svou tradiční průzkumnou metodou pokus omyl. Ostatně, cílem tohoto blogpostu je i vyprovokovat k diskuzi ty, co mají větší zkušenosti v práci s onboard klávesnicí nežli já. Kupř. teď by se mi hodilo, jak vložit "našeptaný" výraz, abych ho nemusil vyťukávat pořád dokola. Myslel jsem, že postačí když na něj ťuknu. Ale ne.

Celkově musím konstatovat, že se mi Microsoft Surface Pro s Debianem velice líbí. Je to přesně to, co jsem očekával. Žádný podělaný Android, ale plnotučný linux se vším co k tomu patří. Výkonově mi to zařízení také vyhovuje. Kdo to navrhoval, nebyl žádný blb. Magnetické připojení klávesnice a napájecího kabelu nemá chybu a pětihodinová výdrž na baterku je podle mě také velice slušná.

Jako doplněk k pracovnímu notebooku je to skvělé. Dlouhodobě jsem postrádal vhodný doplněk na čtení dokumentace. Microsoft Surface Pro v kombinaci s linuxem je na tohle dokonalý – velikost bloku A4 – a možné je vše, od čtení po nahrávání a přehrávání videozáznamu. Mobilní telefon má displej moc malý a komerční šidítka s Androidem, nebo iPad jsem nechtěl. Vyhovuje mi linux. Jeho možnosti konfigurace a prostředí opensource.

       

Hodnocení: 86 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

k3dAR avatar 27.1.2019 16:35 k3dAR | skóre: 62
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
jestli ten starej Fujitsu Siemens s touchscreen a "perem" byl B142, ten stale mam a uz pred 15lety sem na nem Xfce a touchscreen provozoval v pohode (jen se muselo tehdy rucne v conf resit calibrace ;-)

na multitouch gesta doporucju doinstalovat touchegg
porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
27.1.2019 17:41 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Ne. Byl to stroj z řady T s překlápěcím displejem na kloubu. Bylo v něm nějaké Pentium M a původně Win XP. Bylo to podobné jako s tím Surface Pro. Stroj už byl odepsaný. Věnoval jsem ho kamarádovi, ale to bylo už asi před pěti lety.
Josef Kufner avatar 27.1.2019 22:02 Josef Kufner | skóre: 70
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Minulá verze KDE dostalo zajímavou vymoženost: dotyková gesta na okrajích obrazovky. Fuungují stejně jako ta myší, ale nastavují se nezávisle. Takže jde myší drncat do okraje a nic se nestane, ale pri dotyku prstem např. vyjede klávesnice.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
28.1.2019 12:40 luky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Vazne ten Fujitsu-Siemens nemel multitouch? Vetsina tech dotykovych obrazovek byla "wacom tablet" a ten multitouch umel. V gimpu slo kreslit nekolika stylusy najedou a kazdemu priradit jiny nastroj.
Fluttershy, yay! avatar 30.1.2019 20:58 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
To až poslední dobou (relativně, asi sedm let).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
28.1.2019 14:34 Cabrón
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mám pár měsíců 15" Envy x360 s Ryzen 7. Chrochtám si, všechno jede jak má (Arch). GNOME je už dospělý, hybridní ovládání funguje jak má (v tablet nebo tent mode mi vyskočí on screen klávesnice, desktop se rotuje podle toho jak device otočím atd.)
29.1.2019 22:15 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Hardware... nakoupeny z prostredku katedry... blabla nikdo o nej nejevi zajem... blabla.. dostal jsem ho na hrani.

Krasne a zaroven smutne videt, jak je ve statem financovanych institucich (i akademicke sfere) plytvano penezi danovych poplatniku na takoveto kapicoviny.
30.1.2019 19:49 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Bolo to snáď z tvojích daní?
30.1.2019 20:30 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Ano, nejenom toto. Na danich platim spoustu a instituce, ktera zamestnava kapico, je jejich prijemcem.
30.1.2019 21:07 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Dobrý podnikateľ sa spozná tak, že si odpíše všetky dane.
30.1.2019 21:54 Odin1918 | skóre: 6 | blog: Valhalla
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Ne. To je zlodej. Dobry podnikatel dane plati dle platnych zakonu, ale spolecenskym pusobenim se snazi tlacit na zmenu podminek tak, aby vybrane dane byly vynalozeny ucelneji.
31.1.2019 09:06 Vantomas | skóre: 32 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Podle sebe soudím tebe, co?
31.1.2019 09:59 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Microsoft Surface Pro s linuxem
Ak to zákony umožňujú, tak v tom nevidím žiaden problém. V súvislosti s tu opisovaným nákupom nepotrebných zariadení MS Surface ten problém nevidím jak na právnej úrovni, tak ani na morálnej úrovni.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.