Portál AbcLinuxu, 28. března 2024 16:37

Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky

6.3.2016 11:29 | Přečteno: 2320× | Grafika a fotografování | poslední úprava: 16.3.2016 21:53

Mám dotaz, který vůbec nesouvisí s Linuxem, ale určitě se zde najdou technicky zdatní jedinci, kteří by mi mohli odpovědět, tak se chci zeptat alespoň formou blogového zápisku na to, zda může mít čip na adaptéru k objektivu vliv na detekci zaostření.

Mám Canon EOS 40D, který jsem před časem zavezl do Prahy do AWH servisu a nechal u nich 1000 korun za to, aby mi pečlivě seřídili AF na těle kamery, protože se mi hodně projevoval na všech použitých objektivech backfocus. Když jsem foťák vyzvedával, řekli mi něco v tom smyslu, že mi ostření seřídili dle předpisu Canonu. Nic o tom, že by bylo špatné a upravili ho, pouze takto neutrálně, že je to nastaveno tak, jak jim návod od Canonu předepisuje. Při focení jsem neměl pocit, že by to bylo nějak lepší než dříve, jenže se to špatně kontroluje, když máte k dispozici objektiv s f/2.8, který má relativně velkou hloubku ostrosti, nebo používáte přes adaptér manuální objektiv s f/3.5, který má hloubku ostrosti ještě větší…

Jenže nyní jsem si pořídil Planar T* 85 mm f/1.4 a k němu adaptér s čipem, který umožňuje detekci zaostření. A s touto nádherně malou hloubkou ostrosti mne čekalo velmi nepříjemné překvapení, že všechny snímky, které jsem ostřil pomocí detekce ostřicího bodu, jsou spolehlivě špatně zaostřeny někam za místo ostření. Takže jsem upevnil aparát na stativ a začal testovat, zda byla chyba v mých rukách, nebo v přístroji. Velmi pečlivě jsem přes live view zaostřil na testovací obrazec na nakloněné rovině, poté přepnul na hledáček a zkontroloval zaostřené místo pomocí detekce ostřicím bodem. A foťák ani nepípnul. Spolehlivě pípal, že je zaostřeno, vždy až ve chvíli, kdy jsem přejel na nějaké bližší místo. Tedy stoprocentně detekuje zaostření špatně, a to velmi špatně…

A mne by zajímalo, zda mohu s jistotou vzít aparát a jet opět do AWH a vynadat jim tam do břídilů, kteří neumějí odvést kvalitní práci a berou si peníze za neumětelství, nebo jestli je možné, že na to může mít vliv čip na adaptéru, přes který je objektiv připojen. Netuším totiž, co vlastně na tom čipu je. Zda je to jen šidítko, které foťáku říká, že je nějaký objektiv připojen, nebo dělá i něco více a může mít vliv na výsledek.

Vyřešeno: viz komentář

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

pavlix avatar 6.3.2016 11:31 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No to je super. To je ve světě foťáků normální zákazníka podojit a nepodat mu ani informaci o stavu zařízení? Nebo to je specialita konkrétních servisů?
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
otula avatar 6.3.2016 11:33 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Těžko říct. AWH je pravděpodobně jediný autorizovaný servis v ČR, takže moc na výběr není… :-(
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
pavlix avatar 6.3.2016 11:38 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Asi změním obor. Brát litránek za to, že zákazníkovi vrátím servisované zařízení ve stejném stavu jako ho přinesl, je super, takových oprav bych zvládl spoustu.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
Grunt avatar 6.3.2016 11:46 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Standard. U všelijakého _dražšího_ zboží máš servisní lhůty, kdy jediné co servisák opravdu dělá je že vypne kontrolku upozorňující na servis a naúčtuje si za cestu a servis. Živobytí jako každé jiné.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
xkucf03 avatar 6.3.2016 13:50 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Židobytí…
Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
Grunt avatar 6.3.2016 11:44 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Aniž bych věděl oč jde, nemyslím si že
A mne by zajímalo, zda mohu s jistotou vzít aparát a jet opět do AWH a vynadat jim tam do břídilů, kteří neumějí odvést kvalitní práci a berou si peníze za neumětelství
je zrovna nejlepší postup.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
otula avatar 6.3.2016 12:02 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Když člověk vyhodí 1000 korun za opravu + 1000 korun za dopravu, aby tím získal jen to, že je měsíc bez přístroje, tak nemá chuť vyhazovat další peníze a ještě být milý.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Grunt avatar 6.3.2016 12:17 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Když by sem přiběhl odin tak by mlel něco o tom že svými penězi rozhoduješ o dokonalosti kapitalistického systému a podobné kecy. O litr tě (potenciálně) ojebali, ten už nevrátíš a nerozumnější věc co můžeš udělat je utratit peníze za cestu zpět/telefonií hovor a ulevit si, že? Sice se ti uleví ale vůbec ničemu a nikomu nepomůžeš. Pokud takhle ojebávají lidi a mají to jako živobytí, ojebou zas někoho dalšího. Což takhle zklidnit emoce a zapnout mozek?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
otula avatar 6.3.2016 12:43 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Tak samozřejmě bych to při tom reklamoval. Ježe je to další čas a další peníze, aby konečně udělali pořádně to, zač jsem jim zaplatil...
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Grunt avatar 6.3.2016 13:17 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Hele a to vy foťáci nemáte žádné fóra kde si vyměňujete zkušenosti se servisem a náhradníma dílama? My Babeťáci takové věci máme. Něčím takovým naděláš mnohem větší škodu než když někam přijedeš a seřveš prodavačku že je to kráva :-)
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
otula avatar 6.3.2016 14:19 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
No jo, jenže na Babetu nemá nikdo absolutní monopol :/
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
6.3.2016 14:30 tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
A to je problem pouzit zahranicni servis? Rozdil v postovnem je zanedbatelny.
Grunt avatar 6.3.2016 16:55 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
To je fakt. Zase počítej s tím že když nevíš co tomu vlastně dělají, tak v podstatě kupuješ zajíce v pytli.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
otula avatar 6.3.2016 19:29 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
To je mi jasné, jenže moc na výběr nemám...
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Grunt avatar 6.3.2016 19:44 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Hele, je mi jasný že nijak nepomůžu, ale můžeš aspoň na příkladu (nějaké fotce) jak se to má projevovat?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
otula avatar 6.3.2016 20:51 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Nenafotím to, protože nejsem schopen nafotit, co vidím v hledáčku. Každopádně je to tak, že v hledáčku vidím ostřicí body. Na notový stojan si dám papír s obrazcem tak, abych na něj mířil pod úhlem cca 45 stupňů. Vyberu si středový ostřicí bod, upevním si foťák tak, aby tento ostřicí bod mířil přesně na jednoznačný bod na papíru. A teď mohu fotit. Klasicky si namáčknu spoušť a ostřím objektivem tak, aby mi aparát nahlásil, že mám zaostřeno. Domáčknu spoušť. Výsledek je ten, že bod, na který bylo ostřeno je na fotografii zcela neostrý. Zaostřena je část obrazce, která se nachází ode mne dál.

Nebo opačný způsob. Přepnu na live view, kdy vidím obraz, který dopadá přímo na snímací čip, desetinásobně si ho zvětším a mohu velmi pečlivě zaostřit. Když poté vypnu live view a namáčknu, fotoaparát hlásí, že zaostřeno není (respektive tedy nehlásí vůbec nic). Pokud ale domáčknu spoušť, je samozřejmě ve vyfoceném snímku zaostřeno naprosto přesně tam, kam jsem přes live view zaostřil.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
6.3.2016 19:32 Rob
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
absolvovat 3x a odstoupit od smlouvy, nechat si vrátit peníze, koupit něco jiného? i když pokud nevím podle Tvého popisu jestli to uznali jako vadu
otula avatar 6.3.2016 20:39 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Je to služba, těžko se vrací, každé absolvování mne přijde na ztracený den + vlakem na cca 900 Kč, autem na cca 1600 Kč, takže to není něco, co bych si jen tak z plezíru chtěl absolvovat několikrát.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
6.3.2016 21:36 Vantomas | skóre: 32 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Chápu rozhořčení, že člověk zaplatil a problém se nevyřešil, ale jestli je to tak, že se musí seřizovat tělo a pak ještě jednotlivé objektivy, tak není nic jednoduššího než tam normálně zatelefonovat, říct, že jsi to tam před týdnem nechával seřizovat, ale že to ostří špatně s novým objektivem a jestli můžou poradit co s tím a jak se to dá řešit.

A pak teprve naložit s tím co řeknou a řešit peníze za dopravu a jiný věci.
7.3.2016 11:31 rob
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
No ale co jiného když je to v záruce? Sám se v tom moc hrabat nemůžeš a oni jsou od toho aby to dali do kupy. Takže Ti podle mě nezbývá, než na ně tlačit.
6.3.2016 12:04 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já jsem taky dával foťák do AWH na seřízení FF/BF, ale řekli mi naprosto přesně, co dělají. Nejdřív se seřídí ostření těla proti tovární padesátce, kterou mají jako etalon. Potom je potřeba seřídit objektivy proti tomu už standardně seřízenému tělu. Podle toho, co píšete, to vypadá, že udělali jen tu první část, takže je možné, že s konkrétním objektivem pořád pozorujete front- nebo backfocus.
otula avatar 6.3.2016 12:42 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Otázka je, co seřizují na objektivu. Myslím si, že seřizují to, kam motor posune čočku. Ne to, zda si foťák myslí, že je zaostřeno.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
6.3.2016 13:04 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Expert nejsem (a zdroje na webu dávají diametrálně rozdílné informace), ale u 7D, kde mám možnost si ostření pro jednotlivé objektivy ručně doladit, my ta korekce pro různé objektivy vychází různě. Takže nejspíš tam něco seřídit potřeba je.
6.3.2016 14:28 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Jak to ostření u dnešních zrcadlovek funguje? Já jsem si myslel, že se stále používá fázová detekce nebo detekce kontrastu, a tam se může nanejvýš rozladit vzájemná pozice čipu a AF senzorů. Ale protože tímhle způsobem ostří až podle výsledného obrazu (tak dlouho se posouvají čočky, dokud obraz není nejostřejší), neměl by na to objektiv mít vliv. Nanejvýš by objektiv dodával nepřesné informace o skutečné vzdálenosti – což ale dělá stejně třeba při použití mezikroužků.
6.3.2016 14:34 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
To právě tak detailně nevím - a jak jsem psal, různé zdroje tvrdí každý něco úplně jiného.
Heron avatar 7.3.2016 16:18 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Jenže detekci ostření neprovádí čip který snímá obraz*. Ten je v té době (během kompozice záběru) zakrytý jednak za závěrkou, ale také za zrcátkem. Senzor, který detekuje zaostření je pod zrcátkem (zrcátka tam jsou dvě, jedno polopropustné, které odráží obraz na matnici (a přes hranol potom do hledáčku) a za ním je další zrcátko, které odráží zbytek světla do senzorů zaostření.

Takže jsou tam 3 vzdálenosti: objektiv - snímací čip, objektiv - zrcátko - matnice, objektiv - zrcátko - senzor zaostření.

A tyto tři vzdálenosti musí být sladěny (aby v hledáčku bylo vidět zaostření stejné jako vidí senzor a stejné jako vidí snímač).

*) Při LiveView (kdy obraz dopadá přímo na snímací čip) se zaostřuje přímo pomocí snímacího čipu. Takže jen v tomto případě se zaostřuje přímo snímaný obraz. Zatímco při klasickém focení přes hledáček je tam ten zaostřovací senzor (nevím jak je to u dnešních výrobku, ale dřív bylo zaostřování přes senzor výrazně rychlejší a přesnější, než přes LiveView a snímač)
Heron avatar 7.3.2016 16:19 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
V rychlosti jsem našel tento obrázek, kde je to asi jasné: http://www.ir-photo.net/image/SLR_focus_crossection.png
11.3.2016 20:44 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Tohle chápu, vždyť jsem také psal o rozladění vzdálenosti čipu a senzorů. Tohle ale nevysvětluje, proč by se měl seřizovat každý objektiv zvlášť.
13.3.2016 11:35 Loving Hut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Vysvětluje, dráha světla z každého objektivu je jiná a proto se chyba vždy projeví jinak. Jediná situace, kdy se budou různé objektivy chovat různě nastane v případě, že tam ta chyba není vůbec. Pokud tam je, vyžaduje odlišné kompenzace u různých skel.
otula avatar 14.3.2016 11:08 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Nejsem si jistý, co chcete říci. Různé dráhy světla z různých objektivů způsobí rozdílnou kvalitu kresby a různý bokeh, ale to nesouvisí s uvedeným problémem. Ve druhé větě předpokládám překlep - chovat stejně - a kterou chybu poté máte na mysli?

Pokud mluvíte o chybě objektivu, tak o jaké? Mne napadá pouze to, že by objektiv seděl mírně nakřivo, a tím pádem by se mohlo stát, že po zlomu na zrcátku dopadne paprsek do jiného místa na AF čipu, než odpovídá místu, kam dopadá přímo na snímací čip. Poté by nemělo fungovat dobře ani ostření přes optický hledáček. To bych mohl ještě zkusit ověřit s lupou.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
14.3.2016 11:54 Loving Hut
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
U dvou různých objektivů různé ohniskové vzdálenosti (nebo optické konstrukce) dopadá světlo na senzor respektive zrcátko pod jiným úhlem. Je-li rozdíl v délce optické dráhy na různé senzory (ostřící vs záznamový), je výsledná chyba různá v závislosti na onom dopadovém úhlu.
otula avatar 14.3.2016 12:09 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Takže by chyba mohla být vygenerována informací v adaptéru, že se jedná o 50mm objektiv? Už mám objednaný programovatelný adaptér, takže až přijde, určitě to otestuji.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
otula avatar 16.3.2016 07:38 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Tak jen doplním, že jsem si vyzkoušel to ostření s lupou přes hledáček, a obraz v hledáčku odpovídá obrazu na snímacím čipu, z čehož usuzuji, že objektiv není usazen špatně (alespoň v rámci úhlu).
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
16.3.2016 17:13 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Příloha:
Vzdálenost k matnici a k čipu podle mne musí být stejná, takže podle toho to nepoznáte. Lišit se může vzdálenost k bodům AF, protože ty zřejmě nepotřebují, aby obraz na nich byl ostrý, ale právě potřebují informaci, jaká je správná neostrost obrazu (určenou objektivem a případně zoomem). Zakreslil jsem to v příloze – když vynechám zrcátka a zakreslím přímou dráhu paprsku, jsou čip a matnice v jedné rovině, ale AF senzor může být před nimi nebo za nimi. Modře a červeně jsou pak dráhy paprsků pro různé objektivy (nebo různý zoom) – na čipu a matnici se sjedou, ale body AF jsou mimo oblast ostrosti. Alespoň tak jsem to pochopil z předchozích komentářů.
otula avatar 16.3.2016 19:34 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Zřejmě máte pravdu, a vzdálenost AF čipu nemusí být ve stejné vzdálenosti jako matnice a snímač. Dnes už mi přišel domů nový adaptér s programovatelným čipem, takže mám problém vyřešen. Každopádně jsem musel nastavit i korekci AF, nestačilo jen zadat správné ohnisko a clonu. Zřejmě je to tedy opravdu tak, že tělo se pouze nastaví tak, aby s nějakým referenčním objektivem ostřilo správně a korekce objektivů se dělají jen změnou informace na čipu, jak velký fázový rozdíl má senzor naměřit, aby byl obraz ostrý.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
17.3.2016 08:31 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Já si to vykládám tak, že měření fázovým rozdílem potřebuje k měření právě rozostřený obraz, a kdyby byl AF senzor v rovině čipu nebo matnice, bylo by méně přesné.
otula avatar 17.3.2016 09:44 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Jo, tak máte pravdu. Konečně jsem teď hledal správným způsobem a objevil stručný a přehledný článek od Romana Pihana, který to názorně vysvětluje. A ještě lépe je to rozebráno v článku, který odkazuje. Pro každý AF bod existují 2 (pár) senzory, které porovnávají každý tu svou polovinu rozděleného paprsku. Tedy skutečně musí být v místě, kde se ještě nesejdou do jednoho bodu.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
18.3.2016 20:23 Filip Jirsák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
A to jsem ten článek původně odkazoval. Příště bych si měl pořádně přečíst to, co sám odkazuju. :-)
6.3.2016 14:33 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
…mi…
otula avatar 6.3.2016 16:39 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
No jo, ale to pořád neznamená, že musí mít objektiv vliv na to, co fotoaparát považuje za zaostřený bod. Může se tím dolaďovat například chyba objektivu při použití AF, což ale nemám sám jak vyzkoušet...
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
8.3.2016 13:16 Prohnutá nudle
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Jo, tak to nic - ja premejslel jestli nemas posunutou matnici... Kazdopadne koukam, ze sem ten tvuj zapisek necetl vubec pozorne :-D.
6.3.2016 12:37 Prohnutá nudle
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No na koukani, jestli ti to ostri kam ma je nejjednodussi vzit pravitko, a pod uhlem 45 stupnu ho fotit. Zaostris na nejake cislo a na fotce vidis, jak moc je to mimo.

Jestli se nepletu, tak ten planar je plnej manual? Jak s nim ostris? Cekas na nejaky potvrzeni autofocusu, ze to je?
otula avatar 6.3.2016 12:40 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Přesně tak. Plně manuální. A na adaptéru je ten čip, který umožňuje, že mi fotoaparát potvrdí, že je zaostřeno (což právě dělá blbě).
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Heron avatar 7.3.2016 16:25 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
A na adaptéru je ten čip, který umožňuje, že mi fotoaparát potvrdí, že je zaostřeno

Nevím, jak by čip na adaptéru mohl mít cokoliv do činění s ostřením. Vyzkouším si to doma na EOS 50D a plně manuálním objektivu (bez jakýchkoliv kontaktů), ale co si matně vzpomínám, tak foťák umí potvrdit správné zaostření (na vybraném bodě) i s manuálem (i když tohle si už fakt nevybavím, otestuju a dám vědět).

Heron avatar 7.3.2016 19:11 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Tak jsem si to nepamatoval dobře, na manual to zaostření neindikuje (nebo mi to přestalo fungovat). Takže ten čip tam může být skutečně pro oblbnutí těla.
otula avatar 7.3.2016 20:04 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Bez čipu ti určitě zaostření nepotvrdí.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
otula avatar 7.3.2016 20:05 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Sakra, měl jsem to zde otevřené, zatímco jsme koupali malého, a teď jsem odpověděl pozdě :-)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Bedňa avatar 6.3.2016 16:56 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ten čip mu len povie, že tam máš akože EOS objektív. Ten adaptér bol priamo pribalený pri objektíve? A čo nejaké korekcie ti nejdú nastaviť? V tomto type HW nemám skúsenosti, ale nemá Canon nejaký seriový port na háčkovanie?
KERNEL ULTRAS video channel >>>
otula avatar 6.3.2016 19:28 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Díky za odpověď! Takže to znamená, že mi seřídili foťák blbě. Jinak ten adaptér jsem kupoval sólo, je to Contax->EOS. Foťák korekce nemá, je to poslední řada bez korekcí, 50D už korekce má :-( Co se konektivity týká, má USB port, ale software k tomu se nikde sehnat nedá, mají ho jen servisy a hlídají si ho pečlivě.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
6.3.2016 20:03 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Takže to znamená, že mi seřídili foťák blbě.

Ne nutně. Pokud to tělo opravdu seřídili tak, že ostří správně s firemním etalonem, chová se přesně tak, jak má. V takovém případě je potřeba řešit následný problém na straně objektivu.

Foťák korekce nemá, je to poslední řada bez korekcí, 50D už korekce má

A 60D už zase ne - což byl jeden z důvodů, proč jsem radši se skřípěním zubů šel rovnou do 7D (s vědomím, že přesně toho chtěl Canon dosáhnout).

otula avatar 6.3.2016 21:30 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Pokud to tělo opravdu seřídili tak, že ostří správně s firemním etalonem, chová se přesně tak, jak má
Pravda je ta, že na fotografických fórech jsem narazil na mnoho lidí nespokojených s kvalitou seřízení ff/bf u AWH. Údajně to prý seřizují při celkem velké cloně, takže se jim do hloubky ostrosti vleze kde co. Pokud je to pravda, tak má Canon svůj firemní etalon nastaven velmi špatně. A pokud se má fotoaparát chovat tak, že neostří přesně, pak je asi jediným řešením jít ke konkurenci.
A 60D už zase ne - což byl jeden z důvodů...
Tak to je smutné...
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Grunt avatar 6.3.2016 21:31 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
pak je asi jediným řešením jít ke konkurenci.
To to fakt nemá žádnou diagnostiku?
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
otula avatar 6.3.2016 21:51 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
No třeba pro můj EOS 40D se dá koupit program za nějakých 250 dolarů - což je v podstatě cena toho foťáku dnes... ;-)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Grunt avatar 6.3.2016 21:52 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
OK. :-)
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
6.3.2016 22:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky

Já si tam nechával seřídit jednou 400D (i s objektivy), podruhé 7D (jen tělo) a s výsledkem jsem byl v obou případech jsem byl s výsledkem spokojen. U té 7D je potřeba korekce u Tamronu 17-50 f/2.8, ale ten jsem seřizovat nedával, protože jsem ho jednak v době, kdy jsem tam dával 400D, ještě neměl, jednak IIRC servis Tamronu stejně nedělají.

Měl jsem ale štěstí, že v obou případech bylo všechno, co jsem dával seřídit, ještě v záruce, takže jsem to měl zadarmo. No, ve druhém případě už to nebyla otázka štěstí, ale záměr; navíc tam byl jeden vadný pixel, takže jsem tam potřeboval tak jako tak.

Bedňa avatar 6.3.2016 20:41 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Keď sa mrkneš tu a zroluješ dole, tam je napísané, že adaptér má mať hrúbku 1,425mm a že nie všetci výrobcom sa to darí, napríklad zlým návrhom, alebo moc silným pokovením. Tak chyba môže byť aj v tom adaptéri.

A nejak by hádam išlo na tom Canone aj niečo uháčkovať.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
otula avatar 6.3.2016 21:17 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Díky za zajímavý odkaz. I tak si ovšem ale nejsem jistý, zda by to mělo mít vliv na to, zda foťák považuje za ostré něco, co ostré není. Špatnou tloušťkou adaptéru se negativně změní vlastnosti objektivu, ale rovina zaostření je dána opticky (určitě nezná všechny připojitelné objektivy a nečerpá z databáze parametry konkrétního modelu).
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Dreit avatar 6.3.2016 22:42 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky

určitě nezná všechny připojitelné objektivy a nečerpá z databáze parametry konkrétního modelu

Sice je to pro Sony ale ano, asi už i to existuje

Nope
otula avatar 7.3.2016 07:35 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Pěkné :)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
otula avatar 6.3.2016 21:47 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Tak jsem to pročetl a narazil jsem na to, že je možné, že ten čip má na ostření vliv – dle informací u toho čipu v tabulce.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
6.3.2016 23:47 Tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Asi je třeba kalibrovat i objektiv. Třeba na tomto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=vOjCiJN7T2E

upravuje FF/BF na padesátce, u které jediné to jde ručně. U ostatních prý jedině přes počítač v servisu Canonu. Patrně se musí nastavit kombinace foťák i objektiv - možná rozdíly v setrvačnosti dojezdů nebo tuhosti pohonu.
otula avatar 7.3.2016 07:58 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Žádný dojezd ani pohon v objektivu nemám ;) Je to plně manuální objektiv, pouze kov a sklo :)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
7.3.2016 00:11 Tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A v servisním manuálu na str. 40 PDF souboru popisují, že rozdíly v zaostření jsou pro každý objektiv uloženy v jeho ROM

http://fermat.unh.edu/~eme39/Canon%20EF%2050mm%2028mm%2015mm%20lens%20Service%20Manual.pdf
otula avatar 7.3.2016 08:27 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Děkuji za odkaz. Takže na čip se ukládá nějaká informace o fázovém posunu. Přitom ale teoreticky by mělo být zaostřeno tehdy, když žádný fázový posun nevzniká. Já bych totiž chápal, kdyby vznikaly v AF objektivech problémy s přesným posuvem čoček do místa, kde je zaostřeno. Ale uniká mi, proč by jeden objektiv měl mít zaostřeno, když rozdělený paprsek dopadne na čip bez fázového posunu, a druhý, když dopadne s fázovým posunem...
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
7.3.2016 11:41 Lawgiver
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Potvrzení zaostření má jeden problém, alespoň tedy na mých Nikonech a malých clonových číslech. Zjistil jsem, že ostřícím kroužkem mohu hýbat v určitém intervalu, aniž bych ztratil potvrzení zaostření. U velkých clonových čísel je to kvůli velké hloubce ostrosti jedno, ale u malých clonových čísel to samozřejmě znamená, že mi svítí potvrzení zaostření, i když ostřím o kousíček jinam než chci. Z tohoto důvodu se v takových situacích raději spoléhám na live view, kde můžu zazoomovat na nějaký detail.
otula avatar 7.3.2016 15:06 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
LiveView je dobré se statickým objektem a foťákem na stativu. Když to jde, tak ho preferuji, jenže dost často to nejde.

Ohledně tolerance AF to v tomto konkrétním případě problém není. Jak jsem psal, na správně zaostřeném bodě AF ani nepípne. Každopádně už jsem si našel, že se dají koupit čipy, které lze naprogramovat pro posun místa zaostření, takže se chystám si něco objednat. Buď novou redukci s programovatelným čipem (tato konkrétní obsahuje značkový čip), nebo pouze čip, který si pak nalepím místo stávajícího.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
mirec avatar 7.3.2016 13:44 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Čo tak vykašlať sa na elektroniku a použiť KatzEye?

LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
otula avatar 7.3.2016 14:58 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Těm už na webu dost dlouho visí informace, že s výrobou matnic skončili... :/
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
mirec avatar 7.3.2016 19:35 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky

Existuje viacej výrobcov. Ja to nemám pretože sa mi zdá trochu moc peňazí za kúsok plastu. V podstate to ani nemusí pomôcť ak je tiež v zlej vzdialenosti matnica.

LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
David Ježek avatar 7.3.2016 14:33 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
podle mě ti to argumentačně "vychcípá" na tom, že to neni objektiv canon, je přes redukci atd. šel bych cestou koupě klínový matnice a na celý AWH se vykašlal. osobně jsem měl noname klínovku číny za pár šupů v pentaxu K200D. ano, obraz v hledáčku byl tmavší, ale nijak to nevadilo používání, klín také s AF objektivy nepřekáže a ostření neovlivňoval. Ale díky němu jsem dokázal ostřit s f/1.2 objektivem za hodně málo světla tak, jak by žádná indikace bodu nemohla. btw, ta tvoje redukce má čip pro 85mm objektiv, nebo je to standardní plíva nastavená na 50mm?
otula avatar 7.3.2016 15:13 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Je to standardní plíva. :)

Už jsem zmínil v komentáři výše, že si koupím programovatelný čip, který umí microadjust. Pak už by to mělo být v pohodě aspoň stran zmíněného problému. Zajímavé informace byly na stránce, co odkázal Bedňa, že špatná tloušťka adaptéru může ovlivnit například i CA či ostrost, takže by bylo super si přemontovat bajonet, jenže to nemohu, protože objektiv používám ještě na Sony NEX.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
7.3.2016 23:09 Tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jelikož můj přístroj také nemá "AF micro adjustment", tak jsem si pro focení padesátkou s malou hloubkou ostrosti raději pořídil to co používají filmaři:

ebay

Samozřejmě nutno zvolit typ pro konkrétní model aparátu a doporučuji s možností doladění optické vzdálenosti( zaostření na displej ).

Na sport to není, ale portréty v pohodě, jak s automatic. ostřením, tak manuál ( ten je kolikrát rychlejší, zejména s funkcí Fokus Peak z alternativního firmware "Magic Lantern", který má pro ostření pomoci LiveView ještě další vychytávky. ( Ale ten bohužel pro váš EOS40D myslím není k dispozici )
otula avatar 7.3.2016 23:36 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
To vypadá zajímavě. Já jsem si před časem pořídil 3násobnou lupu na hledáček, ale je úplně k ničemu :) Ještě také přemýšlím o nákupu EF-S matnice, ale nemám s tím zkušenost, zda to za to stojí. A myslíte správně, Magic Lantern ani CHDK nejsou pro 40D k dispozici :(
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
12.3.2016 19:40 Dirka | skóre: 15 | blog: dirka12345
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Nevim jak na cropu, mam ji na 5D.

Rozdil je to obrovskej a lip se s ni ostri bez debat (50/1.4 85/1.8 20-35/2.8) ... na druhou stranu jak mas min svetelny sklo nez 2.8, tak je zas podstatne tmavsi, nez ta origo.
otula avatar 14.3.2016 10:48 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Díky za info.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
14.3.2016 17:56 Petr Tomášek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
S tou fotkou na facebuuku tahni do riti!
otula avatar 14.3.2016 19:31 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
A ty tam jdi se svým vyjadřováním.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
otula avatar 16.3.2016 21:52 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Příloha:
Takže to mohu tak nějak uzavřít. Problém jsem vyřešil novým adaptérem s čipem Optix V5+, v němž se dá prostřednictvím fotoaparátu nastavit mimo jiné hodnota posunu roviny zaostření, což je ideální obzvláště tehdy, kdy člověk nemá tuto funkci přímo v těle fotoaparátu. A jak výše zmínil Filip Jirsák, předpokládám, že celý problém spočívá v tom, že na matnici a snímací čip se promítá zaostřený obraz, kdežto na AF čip se promítá obraz, který vůbec nemusí nutně být zaostřený. Prostě tam někde ten AF čip je, a fotoaparát má informaci, jaký fázový posun je na něm potřeba spočítat, aby obraz byl správně zaostřen. A objektivy mají od výrobce v sobě nastavenu informaci, jak se jejich obraz liší od referenčního objektivu...

Aspoň tak nějak si to představuji. Pokud je to blbost, budu rád, když mi to někdo upřesní.

Čip na adaptéru jsem tedy narychlo nastavil a jsem vcelku spokojen, někdy se s tím mohu ještě pohrát a vypiplat to úplně přesně... (přikládám fotku syna na posteli cvaklou z ruky podle AF bodu)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
otula avatar 17.3.2016 09:46 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
Tak přece jen je to ještě malinko jinak, viz komentář výše.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
otula avatar 17.3.2016 09:50 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotazovací minizápisek - detekce zaostření u zrcadlovky
A ještě k té fotce - ten výraz v obličeji říká: „Tati, ty jsi úplný magor! Řvu tady, že už mám hlad, ty na mne zatím děláš opičky a ncvičuješ zase něco s foťákem. Tak, proboha, půjdeš už nachystat to mléko? :)“
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.