Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 13:16
Minulý týden jsme měli takovou rychlo akci právě o aplikacích pro navrhování a přípravu nábytku. No a téma navrhni si vlastní kuchyň se docela ujalo (minule tu byla i diskuze a někdo zmínil i něco o bydlení), tak jsem se rozhodl se ho pokusit vytvořit tady na blogu. Může to pak někomu zde do budoucna pomoci. V dnešní části si ukážeme základy a vytvoříme si spodní část kuchyně. V následujícím příspěvku pak kuchyň dokončíme. Dnešní díl nám zabere tak 15-20 minut a následný tak dalších 20 minut. Projekt budeme připravovat na aplikaci pripravto.cz. Úvod je na blogu.
Pro začátek si vezmeme jednoduchou rovnou kuchyň (odmyslíme si na ní další věci, rámové dveře apod.), na které se bude dobře ukazovat základní postup. Nejdříve budeme potřebovat nějakou inspiraci (např. obrázek, skicu prostoru apod.) drawing kitchen nebo rovnou obrázek.
Základní skica prostoru nalezená na Googlu
Případně základní rozměry dispozice prostoru a jeho možnosti. V tomto okamžiku je vhodné správně zaměřit prostor a zvážit důležité vlastnosti pro kuchyň jako je např. voda, odpad, rozmístění elektrických přívodů, rozmístění spotřebičů apod. Pro někoho, kdo má zájem si trochu o tom přečíst, tenhle článek je docela v pohodě bydleni na idnes, dum a zahrada.
Nyní se tedy podíváme na vlastní návrh a zpracování, které je potom pro realizaci vhodné předložit lokálnímu truhláři. Já jako inspiraci použiji obrázek výše a podle něho budu základ vytvářet (pokud nic nemáte, inspirujte se ve zmíněném článku, nebo navrhněte vlastní dispozici, jak si dále ukážeme na připravto.cz to jde docela dobře a rychle.) Jak vidíme, tak základní rozvržení je rovná kuchyň, můžeme jí rozdělit na několik celků např. horní skříňky, spodní skříňky a velká skříň. Do rohu vedle pak umístíme lednici.
Můžeme začít se zpracováním celé kuchyně. Na připravto se jednotlivé bloky mohou označit jako produkty, takže se přihlásíme (můžete využít demo účet {'useroc1':'oc1user1piff', 'useroc2':'oc2user2piff'}) a jdeme na to, můžeme začít. Nejdříve začneme vytvořením nové zakázky (vymaže data z paměti, a vytvoří novou pracovní scénu) napravo nahoře Zakázka a potvrdíme vymazání, následuje pojmenování zakázky. Pak již se přepneme do zobrazení produktu a již můžeme začít např. přidáním spodních skříněk Produkt, kde se již zobrazí hlavní pracovní obrazovka. Zde dochází ke stanovení parametrů, které pak ovlivňují celý objekt.
V našem případě nás nyní zajímá pouze označení, rozměry a materiály. Začneme tedy označením 'spodni', rozměry na celková šířka 2200 mm (dle obr), výška 910 mm a hloubka se obvykle pohybuje kolem 600 mm na pracovní desku a 480-530mm na skříňku. V našem případě použijeme univerzální 510 mm, která umožní jak dostatečný prostor za skříňkou, tak před. Pozice a rotace zatím přeskočíme a vybereme materiály, stačí definovat napsat jejich kód, tak jak je zobrazeno ve vyhledávání materiálů.
Nyní je na čase přidávat vlastní díly. Předchozí akce pouze připravila pracovní prostor. Takže na to aby jsme vytvořili to co je na obrázku nejdříve potřebujeme vhodně rozdělit pracovní prostor. Můžeme samo sebou dělat jednotlivé skříňky, ale to by bylo zdlouhavé a neefektivní. Takže na to půjdeme takže přidáme nejdříve horní desku a spodní sokl. Horní deska je pod tlačítkem s nadpisem 'TOP' nebo výběrem Horní půda a kliknutím na přidat. Přidáním se vytvoří série elementů (zde je potřeba zmínit, že prohlížeč musí mít zapnutý JavaScript, ideálně Firefox, Chrome nebo IE vyšší než 9). Následně klikneme na tlačítko Editovat a to nám otevře nastavení parametrů,které můžeme ovlivnit a nápovědu, kde jsou parametry obvykle vysvětleny. Budeme chtít tloušťku pracovní desky 40 (dle obrázku) a proto do položky 'rozměr' zadáme 40 a horní desku uděláme např bílou a tedy do 'materiál' dáme 101. A poslední změna bude, že budeme vyžadovat předsazení desky, před korpus. Takže do parametru 'zmena' dáme [0,0,-30,-60,0,0] a klikneme na Uložit. Následně ještě přidáme spodní jednoduchý 'SOCLE' a editací spodní na 150 dle obrázku a kliknutím na uložit uzavřeme. Tímto jsme vytvořili hlavní rozdělení prostoru a můžeme začít pracovat s korpusy.
V tuto chvíli můžeme vytvořit výrobek kliknutím na Vytvořit a následně se k editaci vrátit, aby jsme zkontrolovali postup. Klikneme 'DIVIDERS' - Rozdělení a vybereme editovat. Zde svítí modře pole oblasti kam vložíme naše pole oblastí, což jsou rozměry korpusů tedy dle obr [500,600,500,600] (následně pak můžeme ostatní elementy vkládat do těchto oblastí) zatím jsem kuchyň udělal rovnou. A dále parametr dílec vybereme ne a potvrdíme uložením. No a posledním úkonem nyní bude vložení korpusů. Což uděláme kliknutím na tlačítko 'BASIC'. Dáme editaci a v oblasti id napíšeme True a dáme Uložit. A dáme vytvořit (červené tlačítko úplně nahoře), pokud se vše vydaří, měla by se před vámi objevit základní konstrukce objektu, která se po kliknutí na obrázek dále zobrazí. Kliknutím na tlačítko změnit, které je jak u produktu, tak na postranním panelu je možné pokračovat v editaci.Dáme tedy editovat a přidáme dveře kliknutím na obr 'DOORS' a zeditujeme nastavení, materiál 101, oblasti ID dáme [0,2,3], množství 1 a potvrdíme. Následně vložíme rychle zásuvky a to tak, že dáme 'DRAWERS', množství 2, oblast ID na [1], uložíme. Na závěr vložíme do ostatních korpusů např. police přes 'SHELVES', dáme oblasti ID [0,2,3] a množství na 2. Po uložení můžeme dát celý objekt vytvořit.
Něco podobného našemu snažení
Shrnutí postupu:
ku17 = oc.CabinetMaker({'size': [2600, 510, 856], 'thickConstr': 18, 'frontOut': False, 'socle': 0, 'name': 'ku17', 'matConstr': 'H3702', 'elementInfo': {'fittings': {'KOL': 5},'production': {'EDGEBANDER': 2,'HAND': 3, 'SAW': 1,'CNC': 1, 'COATING': False}, 'group': 'ku17', 'visibility': 'NORMAL', 'block': True}, 'position': [0, 0, 0], 'rotation': [0, 0, 0], 'matFront': 'H3702', 'doorShift': 0}) ku17.fce='product' ku17.add_top(mat=101,diff=[0, 0, -30, -60, 0, 0],size=36) ku17.add_socle(bottom=100,order=[0, 1, 2, 3],) ku17.add_dividers(array_dist=[800, 400, 800, 600],typ='B') ku17.add_basic(variant='H',area_id=True,back=5) ku17.add_doors(area_id=[0, 2, 3],handleHeight='TOP',handleSize=[160, 25, 5], stacking='HORIZONTAL', handlePos=[50, 50],number=2,handleOrientation='HORIZONTAL') ku17.add_shelve(area_id=[0, 2, 3]) ku17.add_element(info={'production': {}, 'fittings': {'NOZICKY': 16}},size=[0, 0, 0]) ku17.add_drawers(area_id=[1],pars_in=[12, 12, 0, 40, 10, 20],number=[2, 2, 2,1], drawer_type='AUTOMAT',pars_front=[3, 3, 3, 3, 3])
Ukázkový kód podobného výrobku
Nyní se podíváme na výsledky, které po tomto snažení získáme (měli by jsme mít základní spodní řadu). Celý vytvořený objekt je parametrický a je možné ho vytvořit znovu s jiným nastavením např. jiným hlavním rozměrem. Dále se nám vytvoří výkres ve 2D svg, případně dxf a i pak ve 3D. Oba je možné upravit pro specifické účely. Nyní se podíváme na rychlou vizualizaci Viz. Po kliknutí na náš pojmenovaný produkt, se dostaneme na jeho zobrazení, kde se objeví seznam dílů s rozměry a informacemi o nich. Při kliknutí na horní pravé tlačítko $Calc dostaneme soupis z kalkulace z aktuální zakázky, které jsou rozdělené dle materiálů, kování, obrábění a pod. Data jsou dostupná z nastavení a databáze. Je tedy možné připravit vcelku rychlou a přesnou kalkulaci. Ta bude zajímavá pak do výroby a pro truhláře, případně pro vás jako možný odhad. Při kliknutí na Optim si můžete prohlédnout možné nářezové plány. A na závěr je při návratu na váš produkt a kliknutím na Viz dostupná Vizualizace. Tato operace chvilku trvá, obvykle tak 5-10 sekund a po obnovení stránky, se vám zobrazí.
A na závěr podobný výsledek již celé kuchyně.
Tímto tedy jsme na závěru našeho snažení a v dalším zápisu doděláme zbytek - horní část, bok, rámové dveře apod. Doufám, že to bylo v pořádku a pokud máte zájem vyzkoušejte a případně si napište o účet. V případě, že něco není ok nebo chcete dát feedback pište do kontaktního formuláře a klidně i sem.
PS: ještě dnes přidáme video s postupem
Tiskni
Sdílej:
1. Slušelo by se na začátek (platí i pro budoucí zápisky série) vložit nějaký odstavec, že se návod týká projektu připravto s odkazem třeba na první blog, aby uživateli vůbec došlo, která bije. Já tvoje blogy četl, ale i tak jsem chvíli naprosto zmateně koukal, než jsem pochopil, kam se to mám přihlásit. A ostatní čtenáři takovou trpělivost mít asi nebudou a blog zmateně zavřou.+1, po zmínce o přihlášení bez jakéhokoli odkazu kam jsem ... to zmatečně nezavřel, nýbrž sjel dolů do diskuse - a to jsem vpodstatě pátral právě po informaci, v jakém softu mohu něco takového tvořit takže ...
Ale jinak pěkné, zajímavá webová aplikace.... zas nic
Ale taky si od toho neslibuj moc, bo spousta tu sice remcá, že si to nemůže spustit / nemá zdrojáky. Ale když jim je dáš, zjistíš že remcali jen z principu nebo začnou remcat na něco jiného a stejně si to nenainstalujíno, jako známý remcal se musím ohradit, když to za něco stojí (...), tak se o ten yum install postaráme jinak obecně, nemyslím si, že to, že po světě běhají kvanta lidí ochotných pustit si Syrský virus a rozdávat míry své babičky spolu s heslem ke svému internetbankingu za plyšáka k předraženému nákupu, by nutně znamenalo, že je vhodné ignorovat zdejší "malé % populace" - ona ta hodnota není v obratu, který osobně udělají (či spíše neudělají) ... ale darmo o tom mluvit na portále, kde info od zakladatele je shazováno že jde o uraženého ješitu, info jak to chodí od goldenfishe je bráno s úsměvem nad tím starým podivínem, a hlavním sportem je poplácávání se po ramenou, jak jsme dobrý, že půlhodinka času programátora je důležitější než milion krát pět minut času uživatelů, co musí jím způsobený problém řešit. Bo to pořád nebude apt-get install [k/g]interier
.
Prostě zdejší komunita je kritičtější, protože chce zachovat / propagovat určité ideály a já často nejsem jinýneměl jsem teď na mysli ty ideály, ale spíše užitečnost toho rejpání, když se správně uchopí, právě zpětně i pro tu "většinu", která by jinak narozdíl od remcalů řekla, jak je to úžasné a super a cool zkusím příklad ze šerého dávnověku, kdy jsem ještě programoval v Pascalu: dostali jsme ve škole nabídku brigády přepsat spoustu čísel do databáze bylo k tomu nějaké rozhraní s asi pěti kolonkama, které se musely postupně vyplnit, mezi nima přecházet a pak celý formulář tlačítkem potvrdit "většina" byla nadšená, rozhraní bylo jednoduché, srozumitelné, a hlavně platba byla za stránku, takže po troše cviku se dalo postupovat tempem, které zaručovalo lepší hodinový výdělek než jakákoli jiná brigáda, co si byl kdo schopen sehnat já jsem ale remcal, že to rozhraní je nahovno; nemaje tehdá Internet, abych si našel dokumentaci, jsem vlastními silami rozlouskal formát databáze a napsal k tomu jiné rozhraní, kde člověk nemusel zvednout ruku z numerické klávesnice, celý formulář se zadával v kuse bez přesunu mezi políčkama a potvrzoval jenom enterem tím se práce několikanásobně zrychlila, hodinový výdělek hravě přesáhl i platy těch úspěšnějších rodičů, a "většina" byla ještě nadšenější, i když na začátku jsem byl za morouse, co jako že se mi na tom programu, do kterého to zadáváme, nelíbí ... ... neříkám, že každé remcání a rejpání může mít takto skvělé výsledky
jenom názory ve smyslu, jak je to špatně, protože je to webovka, ho asi moc nepotěší.ehm, já jsem řekl, že webovku zrovna nehledám (resp. tedy slovy ve smyslu, že jsem zase nenašel), nikoli že je to špatné
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.