Portál AbcLinuxu, 4. května 2025 22:16
Problém s nepřirozeným ostřením by se dal vyřešit tím, že by se sledovalo nějakým způsobem zakřivení čočky oka (nejspíš by stačila specializovaná boční kamerka), nicméně muselo by se přidat předávání dat zpět (to by také nebyl problém, dat by nebylo tolik) a hlavně by musely herní či VR enginy řešit hloubku ostrosti, což by u dnešních grafických karet znamenalo mohutné navýšení složitosti vykreslování scény (musela by se udělat ve "vrstvách" dle vzdálenosti, rozostřit a pak složit, viz toto PDF). Na druhou stranu, pokud by v budoucnu grafické karty používaly raytracing, nebyl by to pro ně problém.Bohužel tak jednoduché to není. Problém totiž není hloubka ostrosti, ale to, že u stereografie oko musí ostřit na plátno/obrazovku, kdežto mozek vnímá jinou hloubku. Navrhované řešení je zhruba takové řešení, jako kdybys někomu dal fotografii hor v dálce do ruky, řekl mu ať očima zaostří na nekonečno (někam na horizont) a čekal, že dotyčný na fotografii, co drží v ruce, uvidí hory ostře. Jediné pořádné řešení je holografie, protože hologram kromě intenzity (amplitudy) reprodukuje i fázi, která je důležitá právě pro vnímání hloubky i ostření. Bohužel u hologramů je problém jak s jejich vytvářením (výpočetně hodně náročné), tak i výslednou reprodukcí, protože display musí být hodně jemný (pro názornost – display, který jsem měl možnost si vyzkoušet měl zhruba 0.5cmx0.5cm a rozlišení něco na úrovni 1024x1024 a stačilo to tak akorát na nesmírně rozmazanou reprodukci, ve které člověk bunnyho viděl jen s notnou dávkou fantazie
stereografie oko musí ostřit na plátno/obrazovku, kdežto mozek vnímá jinou hloubkuMej jsem dojem, ze hlavnim problem je, ze oko je neustale nuceno stridave ostrit na blizko (bryle) a do dalky (svet okolo). Za par hodin preostrovani jste unaven, vastecne otazka ciste mechaniky ocnich svalu. Tohle se ted zacina resit i u aut, u pripadne projekce informace na predni sklo.
Na centimetr pred okem zdrave oko nezaostriTo byla řečnická otázka.
a minuta je nic. Je tam hranol a miniprojektor, ktery bere v uvahu ze ostrite do dalky. Nicmene podvedome, v okamziku kdy se zacnete soustredit na informaci, ktera je promitana, preostrujete, nebo drzite oko ve stavu, ktery zpusobuje unavuJo, to zní rozumně.
Je tam hranol a miniprojektor, ktery bere v uvahu ze ostrite do dalky. Nicmene podvedome, v okamziku kdy se zacnete soustredit na informaci, ktera je promitana, preostrujete, nebo drzite oko ve stavu, ktery zpusobuje unavu.Musím říct, že zrovna na mě to platí. Google glass jsem měl na sobě jen krátce (a zrovna odvařený jsem z toho nebyl) a několikrát jsem se během té krátké chvíle přistihl, že oběma očima šilhám směrem do brýlí. A už po chvíli to není nic příjemného. Nehledě na to, že se brýle začaly znatelně zahřívat. Ale možná jde o zvyk, něco jako když se člověk učí nandavat si kontaktní čočky a ze začátku neustále instinktivně okem uhýbá.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.