Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 19:03

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
10.9.2008 03:13 ____ | skóre: 15 | blog: _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Děkuju za článek. Je sice pěkné, že sleduju cdr, ale až v téhle formě se v tom dokážu i nějak lépe vyznat. Jen to chce dávat pozor na (nechtěné) dezinformace.
11.9.2008 09:00 Petr F
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Souhlasím, moc hezký článek. Jen bych na Linuxovém serveru ocenil, kdyby u každé karty bylo jasně napsáno co je tam za chip a pak review o tom jak fungují ovladače pro daný chip v Linuxu. Řekněme, že bych si chtěl dnes koupit grafiku co nejvýkonnější to jde, ale aby v Linuxu fungovala naprosto bez problémů. Tzn hibernace, akcelerace videa(má to vůbec někdo? jestli ne tak tento parametr škrtněte:))a samozřejmě 3d. Článek jsem snad četl pozorně, ale tohle jsem v něm neviděl. Osobně si myslím, že na Linuxovém serveru jsou nejpodstatnější právě ovladače, kor u grafických karet. Proto se přimlouvám o nový článek na toto téma. Děkuji.
Zatím bez patičky.
10.9.2008 08:17 Qaxi | skóre: 14 | blog: Qaxi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nádhera,

nemám čas tyhle věci sledovat, tak je pro mne tohle "předžvýkání" k nezaplacení ...

Děkuji
Fluttershy, yay! avatar 10.9.2008 08:20 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Velmi pěkně napsáno. Jen škoda, že se nedostalo na integrovaná a mobilní řešení (ty výkonné karty topí jak sviňa --- Al Gore nebo Greenpiss na ně!).
🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
10.9.2008 08:29 Peter Fodrek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
>Jedinou vadou na kráse z hlediska Linuxu je stále nedokonalá podpora daná zčásti >(ne)kvalitou oficiálních ovladačů od ATI a (ne)hotovostí open source ovladačů. >Věci se lepší každou chvíli, ale stále to není ono a

no neviem, neviem, ale mam pocit ze tymto autor zaspal dobu

AMD is in the process of pushing new high-end features into their Linux driver -- such as Multi-GPU CrossFire support -- and with the ATI Radeon HD 4850 they have even begun showing off Tux, the Linux mascot, on their product packaging and providing Linux drivers on their product CDs!

For the record, NVIDIA has never included Linux/FreeBSD/Solaris drivers on the disk with their graphics cards.

When introducing the Radeon X1000 "R500" series it had took a staggering seven months for any level of Linux support. Most recently, when the Radeon HD 2000 "R600" series was released, it had taken AMD about six months for any level of support. Today though we are excited to share that all of this should be an issue of the past. AMD has not only provided same-day support for their just-announced Radeon HD 4800 "RV770" series, but they're now beginning to ship the Linux drivers on the retail CDs included with these newest graphics cards. In addition, AMD is very close to reaching feature parity between their Windows and Linux drivers. phoronix

ATI R500: Mesa vs. Catalyst Benchmarking Published on August 29, 2008 Phoronix

ATI Radeon CrossFire On Linux Published on August 20, 2008 Today we have a full rundown on ATI CrossFire for Linux along with benchmarks from the ATI Radeon HD 4850 and Radeon HD 4870. Phoronix

AMD's UVD2 & XvMC For Linux? Posted by Michael Larabel on September 04, 2008 With that said, it looks like not only is support for Unified Video Decoder 2 coming but also X-Video Motion Compensation support! With modern hardware, XvMC is no longer too useful, but this should satisfy a number of users after enhanced video playback. Phoronix

>pošramocenou důvěru linuxové komunity, kterou svou ignorancí a laxností >napáchala někdejší kanadská společnost ATI, bude AMD ještě dlouho napravovat

S tymto sa da suhlasit...
David Ježek avatar 10.9.2008 09:15 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
AMD is in the process of pushing new high-end features into their Linux driver -- such as Multi-GPU CrossFire support -- and with the ATI Radeon HD 4850 they have even begun showing off Tux, the Linux mascot, on their product packaging and providing Linux drivers on their product CDs!
inu mám tu dvě retail balení 4850 a ani v jednom nejsou linuxové drivery a CD. a za druhé "in the process" neznamená "dokončili a je to plně a bezchybně funkční". v tomto ohledu nadále zastávám tento názor: dokud neosadím 2x4850 v CF, nenainstaluji ubuntu a nepustím nějakou 3D hru, pak to nepovažuji za hotové. totéž platí i pro ostatní věci (samozřejmě strašně rád napíšu třeba za půl roku, že to amd zmákla a nv se může jít zahrabat :-)).
10.9.2008 09:26 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
3D hru? To nic není, 3D většinou funguje (a na mém notebooku dokonce lépe než pod Windows). Tím to ale končí. Ale až se ten ovladač dokáže hibernovat či suspendovat, pak teprve můžeme říci že je to "hotovo".

Docela se ale bojím termínu "feature parity with Windows drivers" jelikož windowsovské drivery také stojí za prd. Mají sice zcela jiné problémy než linuxovské, ale obecně platí: ATI nedokáže dělat drivery. To si pak můžou do čipů nacpat třeba supravodiče, pořád má NVIDIA navrch.
11.9.2008 16:54 Jirka | skóre: 36
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
No tak on se většinou dokáže hibernovat nebo suspendovat, ale s probuzením to už je horší. :-)

Např. moje X600 Mobility Radeon se mi umí uspat na disk i do paměti, ale z paměti už ji neprobudím, což je velká škoda. :-(
10.9.2008 10:48 Peter Fodrek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
AMD ic k svojim krtam, bali, to ze vyrobcovia kariet si robia vlastne CD je ina vec... inak suhlas
10.9.2008 10:58 Nano
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ono by bylo pěkný, kdyby ty ovladače aspoň přestaly shazovat X-ka. Je celkem jedno jakýho výkonu to dosahuje, když se obraz rozsypává na kostičky nebo skončíte po hodině hraní warsow na přihlašovací obrazovce GDM ... případně se to sekne úplně i s kernelem :D

Jinak btw. - mám starej radeon R420JI. Očekával bych aspoň, že to nějak pojede, ale je to spíš měsíc od měsíce horší... Mezitím to nemá nejmenší problémy ve Windows :<
10.9.2008 12:23 shaq
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ako je to konkretne s linux drivermi, neide mi ani tak o 3D podporu pri hrach, aj ked to s tym ma dost spolocne, ale ide mi o take veci ako prehravanie videa pri dual heade, pripadne aj 3D pri dual heade. Mam akurat skusenosti so starou ATInou a tam s tym bol dost problem. Ktory z driverov je na tom lepsie ATI ci NVIDEA?
10.9.2008 12:52 TT
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Hm tak zrovna v UBUNTU tu 4850 provozuji.... A 3D hry mi fungují :) Ale je pravda, že na CD ten driver nebyl ;) stáhnul jsem si ho stejně jako pro win z ofiko stránek.
11.9.2008 22:49 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
urcine ne primo amd/ati ... ty se prodavaji jen us/can ......
USE="-gnome -kde";turris
Petr Bravenec avatar 10.9.2008 11:04 Petr Bravenec | skóre: 43 | blog: Bravenec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ale jo, psát můžete co chcete, zvlášť do diskusí pod článkem a anglicky. Ale autor dobu rozhodně nezaspal. V praxi totiž podpora vypadá tak, že ze tří ATI karet (Radeon 7000, Radeon 9550, HD2600), které mám v šuplíku a které jsem zkoušel ve dvou různých počítačích, nefunguje žádná. Jedna vůbec není nalezena (Radeon 7000). Druhá v nepravidelných intervalech shazuje X server a funguje veeeelllllmmmmmiiiiii pppooooommmmmaaaaallllluuuu (Radeon 9550). Třetí funguje sice hezky, ale jen do chvíle, než ukončím X server (HD2600), ať už kvůli odhlášení nebo vypnutí počítače - vytuhne celý systém. To je obzvlášť lahůdka, protože při dalším startu se kontrolují všechny ty stovky GB disků... Občas ty tři karty vyzkouším, abych se ubezpečil, že ani nejnovější do světa právě vypuštěný ati driver stále nefunguje ani na jedné - naposledy jsem takhle strávil tři večery po vydání verze 8.8
Petr Bravenec - Hobrasoft s.r.o.
10.9.2008 13:13 dimaggio
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Musim len stebou "suhlasit" aj ja mam Radeon 9550 a tiez poriadne nefunguje, kedze som asi rovnaka lama ako ty :D

Teraz vazne R9550 pouzivam uz dva roky a zatial som nemal ziadne velke problemy (radeon a fglrx) oba funguju uplne v pohode 2D aj 3D.

Ako nvidiu som este nemal ale kedze ju kazdy vychvaluje tak neviem funguje tam naozaj vsetko na vsetky nvidiach od TNT-GTX260 s aktualnymi ovladacmi?

Co by malo fungovat je:
2D EXA akceleracia
3D OpenGL
TexturedVideo
hibernacia
KDE4 :D
PS. s najnovsim fglrx asi tazko rozchodis na R7000. Je to karta ktoru uz AMD/ATI nepodporuje vo svojich ovladacoch (pouzivat treba OSS radeon) rovnako ako nepodporuje stare dobre TNT-Geforce2 nvidia v svojich aktualnych ovladacoch :D
10.9.2008 13:17 polish
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
jj, taky se mi to takhle chovalo, nastesti fungovalo acpi a system sel korektne shodit

Nakonec jsem smazal konfiguraci vygenerovanou nejakou predeslou verzi. Porad to nebylo ono, nakonec jsem zrusil dual head (lcd, tv) a pouzil single head (clone mod na tvout) a je to v pohode, system uz zas funguje jak ma.
10.9.2008 13:47 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
nakonec jsem zrusil dual head (lcd, tv) a pouzil single head (clone mod na tvout) a je to v pohode, system uz zas funguje jak ma.
Zajistit, že systém přestane padat, tím, že se vypnou některé vlastnosti, není "funguje, jak má."
Quando omni flunkus moritati
10.9.2008 09:27 Septyk | skóre: 2 | Teplice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Supr článek, díky.
...
10.9.2008 10:51 Radek Novacek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dekuji za pekny clanek a zaroven bych chtel upozornit, ze v poslednim odstavci kapitoly "Micro stuttering" je preklep - "Micro stutering". Take me napadlo, ze by mohli byt v dalsich dilech vysvetleny pouzite zkratky (napr. GPGPU, CUDA atd.)
10.9.2008 11:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
v poslednim odstavci kapitoly "Micro stuttering" je preklep
Dík, opraveno.
Prcek avatar 10.9.2008 17:40 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ještě je tam pár překlepů: "GGDR3" a "Ta sice v uvedla"
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
10.9.2008 12:31 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Proč mám pocit, že autor má rád ATI a nesnáší nVidii? :-)
10.9.2008 12:35 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tipnul bych, že máš ten pocit proto, že nesnášíš ATI...
10.9.2008 12:40 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
A proto mám AMD 780G ? :-D
10.9.2008 12:49 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jen jsem si tipnul :-)
10.9.2008 12:54 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak po přečtení článku jsem nabyl dojmu, že ATI je malá, chytrá, progresivní, kdežto nVidia je zaostalá, tupá a zpátečnická. Nikomu ten dojem necpu, ale sám jsem dlouho používal 8600GT (podle článku naprostý shit), a svou službu dělala dobře. Fglrx se používat nedá. Dokonce i na 780G jedu přes VESU, protože RadeonHD i Fglrx mi přehrávají video s pruhama a tak zvažuju, že tu 8600GT do počítače vrátím. Přece jenom 780G má své velké výhody zatím spíše jako vynikající chipset, než jako zobrazovadlo na monitor. :-(
10.9.2008 13:09 Zdeněk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Clanek mi prijde vyvazeny a autor naopak Nvidiu pro "minoritni systemy" doporucuje :-)
10.9.2008 13:15 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Já na HTPC s čipsetem 780G používám Catalyst ovladače naprosto bez problémů (ve Full HD rozlišení 1920x1080). TexturedVideo i 3D funguje bez problémů (stejně tak 2D akcelerace a 3D kompozice oken v Compizu).

U videa je sice občas vidět tearing (AMD/ATI o tom problému ví, ale je to částečně problém X.Org a na jeho vyřešení jsou potřeba velké změny v současných ovladačích, takže to zatím ještě opraveno nebylo), ale to jde vyřešit jednoduše - přehrávat videa v mplayeru přes OpenGL se zapnutým VSyncem. Zde je konkrétní příkaz (který funguje dobře na 780G a i dalších moderních ATI/AMD grafikách):

mplayer -vo gl:yuv=4:lscale=1

Výkon je s tímto nastavením velice dobrý, na AMD Athlon X2 4850e (2,5 GHz) zvládám přehrávat Full HD (1080p) videa v H264 bez jediného trhnutí (pravda je potřeba trochu upravit nastavení dekódéru (volba MPlayeru -vfm ffmpeg -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all).
Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
10.9.2008 13:28 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Mě Mplayer nevoní. Já mám velmi rád Xine a jeho nástavby. S termínem Tearing jsem se párkrát setkal, ale jeho přesná definice mi uniká. Je to ten jev, kdy v přehrávaném videu mám v některých scénách část obrazu (třeba horní) jakoby posunutou třeba o 2 filmová políčka dále než jinou část obrazu (dolní)?
10.9.2008 15:27 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak omlouvám se, je to ještě horší. Nainstaloval jsem poslední fglrx, a začal se mi sekat i zvuk ( WTF? ) - například .mp3 přehrávaný v amarok/xine :-(
Grunt avatar 11.9.2008 00:53 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Výkon je s tímto nastavením velice dobrý, na AMD Athlon X2 4850e (2,5 GHz) zvládám přehrávat Full HD (1080p) videa v H264 bez jediného trhnutí (pravda je potřeba trochu upravit nastavení dekódéru (volba MPlayeru -vfm ffmpeg -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all).
Když už jsme u toho přehrávání FullHD h.264. Nevím co poslední dobou udělali, ale SVN verze Mplayeru(škoda jen, že revize 27573 zrovna nejde přeložit) s použitým demuxerem lavf dovede přehrát právě FullHD h.264 video na mém šrotu(Intel(R) Celeron(R) CPU 2.66GHz s GeForce FX 5200), u kterého normálně předběhne obraz zvuk u zkušebního vzorku o 25 sekund, tak že doběhne obraz se zvukem do konce současně. Teda samozřejmě s -vfm ffmpeg -lavdopts lowres=0:fast:skiploopfilter=all, ale toho si nejde běžným okem všimnout. Zvláště ještě když se škáluje. V akčnějších scénách je sice vidět jak obraz dobíhá, ale něco takového jsem si nepředstavoval ani v nejdivočejších snech.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
11.9.2008 17:03 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Mě v mplayeru (jedné starší SVN kompilaci, asi duben 2008) blbnou zase flash videa ukazuje to 29.97fps, ale pro korektní přehrání to vyžaduje 25fps (nebo i jiné), nejlepší bylo, když jsem si z youtube stáhnul corewars :-D a mplayer si myslel, že má ~60fps a podle toho to taky přehrál.
David Ježek avatar 10.9.2008 13:15 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
tvůj pocit je správný, o mě je všeobecně známo, že mám rád ati grafiky a amd procesory. ale ukaž mi, kde v článku jsem byl vůči nvidii nespravedlivě krutý.
10.9.2008 13:22 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
S obsahovým pojednáním souhlasím, ale v té formě jsi občas lehce ironický. Článek nijak nekritizuji, je velmi trefný, ale při jeho čtením jsem si představil autora, který je takovýmto výsledkem velmi potěšen :-)
David Ježek avatar 10.9.2008 14:02 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
ano, já JSEM tímto výsledkem potěšen. nvidia totiž konečně dostala přes papulu, uvědomila si situaci a zlevnila. a pouze díky RV770 si dnes můžeš koupit GTX260 za 5500kč a ne za 10000Kč. jestli to považuješ za fanATIsmus, je tvoje věc, ale já jasně říkám: kdyby byla situace opačná a AMD byla tou "arogantní firmou" těžící z pozice nepřekonaného výkonnostního leadera a najednou jí nvidia uštědřila takovýto políček, opět bych z toho měl neskrývanou radost. protože ať již preferuješ tu či onu značku, stav je díky souboji RV770 x GT200 po letech konečně opět takový, že z něj těží zákazník. a já nejsem akcionář AMD, nejsem akcionář nVidie, já jsem zákazník. (jinak doufám, že sis všiml i ironie vůči spotřebě 2900XT).
10.9.2008 15:01 DIR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jojo. Všiml. Jinak tento názor s tebou sdílím. Je to zdravé pro zákazníka. Ale jinak tento souboj jde mimo mě. Obludy co žerou stovky wattů mě nezajímají :-D
10.9.2008 18:07 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
To není jen pocit, to je všeobecně známý fakt. ABClinuxu se stalo další dobytou výspou fanATIků.
10.9.2008 18:14 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
A jsou hrozně zákeřní a vyčůraní: dokázali to totiž pokoutně, tajně a jako správní agenti -- portál se stal dobytou výspou fanatiků a nikdo si toho ani nevšiml. Nedá se to vůbec nijak poznat, tak jsou mazaní. Možná se spřáhli s ještírky... Ale nezoufejte, je ti thl2, který vám otevře oči, abyste prozřeli ze svého poblouznění a uvědomili, jak vás fanatici úplně ovládli.
10.9.2008 18:23 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
blablabla, další server , který jde do kytek. Po politických flamewarech to bude ještě hardware. No co, doufám, že blokací uživatele se mi nezobrazí ani články dotyčného.
10.9.2008 18:26 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak to nefunguje, to je ale pitomá chyba . Proč nejde vymazat i článek blokovaného?
svido avatar 10.9.2008 18:50 svido | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jednoducha rada: "Odstrihni si kabel a tim se Ti zablokuji i clanku jinych autoru" nebo si zaloz vlastni blog jako Ulhan a muzes plakat tam.. ;-)
10.9.2008 18:54 thl2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Skvělá rada, jenže nejsem jak ulhán uplakánek a odstřihnout si kabel? Proč jako? Radši se vykašlu na server plný porouchaných osobností. Nikomu chybět nebudu, moje nervy taky nikdo nebude iritovat. Jen ten server půjde do sraček a nikomu to vadit nebude. No co, je to váš boj, ne můj.
10.9.2008 19:39 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Až po tu větu že "ten server pujde do sraček..." bych souhlasil.
Proč mají uraženě odcházející (thl2) dojem, že server bez nich a jejich 'moudrých' rad půjde ke dnu?

Možná bychom měli odprosit, přemluvit tě abys milostivě zůstal a zachránil nás, protože jinak je s náma ámen :-D
10.9.2008 23:55 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nahodou ja jsem rad za to, co abclinuxu je. Kdyz ho porovnam s urovni root.cz, tak... moment.. ono to vlastne porovnat nejde. Jsem rad, ze tu abclinuxu je a dekuju timhle lidem, co se tu o to staraji a co prispivaji. Libi se mi, ze vetsina mistnich ma s podobnymi notorickymi napravovaci svetoveho miru trpelivost.
--- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
10.9.2008 19:38 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
další server , který jde do kytek.
Další server, kde neocenili tvé detektivní kvality? :-)
11.9.2008 17:09 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Zajímavý já mám rád cirrus logic...
AltOS avatar 12.9.2008 04:42 AltOS | Jizak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak asi malo ctu ABC-ko. Furt jen vidim, jak se ATI "snazi", ale nVidia stale "roluje".

A nezapomnel ses nahodou odhlasit? Aneb po hospodsky: Di pryyyyc, ale hneeeed! :-)
10.9.2008 18:07 Petr Slansky | skóre: 30 | blog: slansky
Rozbalit Rozbalit vše Easy grafika pro PCI?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Rozumim tomu, ze se vyrobci pretahuji o to, kdo bude mit nejvykonnejsi grafiku. Ale soucasne mi chybi na trhu velmi jednoducha, levna, grafika s nizkou spotrebou pro PCI (a treba i pro PCIe). Rozumim tomu, ze v segmentu levnych grafik konkuruji zakladni desky s integrovanou grafikou. Stejne mi ale chybi velmi jedoducha grafika s minimalni spotrebou (treba jen 2-8MB RAM). Jak to resite, kdyz treba chcete pouzit starsi zakladni desku na maly NAS server nebo nejaky podobny ucel? Mnohe starsi VGA karty pro PCI v novych deskach nefunguji... Nejjednodusi je zrejme vybrat novou zakladni desku s integrovanou VGA, ale ty vetsinou maji nejaka omezeni, kdyby jsem mel k dispozici jednoduchou grafiku do PCI, vyber vhodnych desek by byl mnohem vetsi... Napriklad, nabidka desek s P35 je mnohem sirsi nez desek s G33.
10.9.2008 19:02 AlYoSHA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
mnooo. Na NAS snad ani grafiku nepotrebujes. Ked uz sa idem pripajat lokalne, tak seriova konzola staci :-) Teda ak pod tym NAS rozumieme to iste (ja ppp koncentrator s autorizaciou klientov na radiuse.
11.9.2008 09:27 me
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Grafiku jen na textovou konzoli. Seriovy port vetsina "hotovych" reseni (treba FreeNAS) nepodporuje. A i pokud si udelate vlastni reseni na miru s podporou konzole na seriovem portu, porad tim nevyresite problem, ze pokud Vam zacne zlobit BIOS (treba se vyresetuje), tak se bez klasicke grafiky ve slotu neobejdete.
11.9.2008 11:26 AlYoSHA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Pravda. Aj ked take problemy zvycajne vyriesi technik vymenou kus za kus. Akurat medzi nimi prehodi CF flash. Ale to uz som offtopic :-)
11.9.2008 22:56 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
a co pouzit linuxbios ...
USE="-gnome -kde";turris
Grunt avatar 11.9.2008 23:22 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
+1

Coreboot byl přesně kvůli takovýmto věcem zamýšlen.

Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
13.9.2008 12:16 me
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Velice zajimavy napad. Mate s LinuxBIOS osobni zkusenost? Problemem tohoto reseni je, ze seznam podporovanych desek je stale velmi maly, asi bude snazsi sehnat vhodnou desku s integrovanou VGA nez desku podporovanou LinuxBIOS. :-( Vim, zlepsuje se to, desek stale pribyva, i moznosti LinuxBIOSu jsou nadstandartni, pokud clovek ma vhodnou desku, muze to byt velmi zajimave reseni...
Grunt avatar 13.9.2008 14:04 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
IHMO Coreboot není zamýšlen jako náhrada za BIOS v obyčejných desktopech, ale jako náhrada v clusterech, různých embedded a serverech. Pokud vím, tak minimálně na jedné desktopové desce s tím EFI by měl fungovat coreboot na 100% a jinak je tam i pěkná řádka desek pro workstationy. A nebo prostě použijte na server to co se používat má…serverová deska. A nebo, tak jako spousta jiných, si pro svou desku ten inicializátor napište. A pokud ani s tímto řešením nebude spokojenost, tak stále je tu řešení v podobě lety prověřeného null-modem kabelu.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
Heron avatar 10.9.2008 23:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Máte pravdu. Obyč. grafiky prostě nejsou. Já měl schovanou starou S3 2MB do PCI a využil jsem ji v serveru.
11.9.2008 06:24 AlYoSHA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Easy grafika pro PCI?
Heh. Dakde v sufliku by som mal mat este staru Trident-ku s 512KB pamete ktora sa davala do ISA slotu. Pouzivali sme ich vo velkom do Novelackych a SCO serverov. Sakra ten cas ...
David Watzke avatar 10.9.2008 19:56 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Výbornej článek (a seriál) - a to píšu jako fanda nVidie, btw. Jinak k seriálu: mám z něj opravdu radost, je to skvělej nápad. Aspoň budu mít přehled aniž bych to musel každou chvíli sám sledovat :-)
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
10.9.2008 20:04 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na muj vkus jsi zacal kdesi v pulce. Karty ktere jsi zde zminoval jsem vzivote ani nevidel a to se zivim spravou pocitacu. V mem okoli jsou bezne TNT 2, geforce 2, radeon 7000, a nejnovejsi geforce byla v mym starym kompu a to byl geforce MX 5200. nevim co na tom byl za propadak, fungovalo to bez problemu.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
David Watzke avatar 10.9.2008 20:07 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
V seriálu hardwarové novinky se určitě bude rozebírat TNT 2. Tohle jsou úvodní díly, který sloužej jako takovej odrazovej můstek pro další díly (jak se píše na konci prvního dílu).
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
David Ježek avatar 10.9.2008 20:08 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
z pohledu "Hardwarových novinek" jsem zkrátka učinil tohle rozhodnutí začít až s unifikovanou architekturou. Jinak pokud bys měl zájem o obsáhlé, skvěle napsané a všemi obdivované hloubání v historii grafik, pak doporučuji no-xovu sérii, která před nějakou dobou vycházela na pctuningu. Jakékoli mé snažení by proti tomu byl jen slabý odvar, historie je jeho píseček (a já jsem si tehdy sám krásně početl).
Heron avatar 10.9.2008 23:19 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nelíbí se mi ty plány akcelerovat fyziku pomocí GPU. Buď jsou za tím prachy, nebo se někdo zbláznil. Již dnes je možné jakoukoliv grafiku ve hře odrovnat. Větší monitor, FSAA, textury, efekty. Zatímco CPU se v podstatě fláká (naposledy jsem viděl CPU na 100% během hry v době AGP 8x grafik). Dnes, kdy nechybí málo k zahájení prodeje šesti jádrových procesorů (za cenu poloviny grafiky), hry běžně jedou ve dvou výkonných vláknech a ještě se mu má odlehčit predáním další práce na již tak přetíženou grafiku.
Heron
10.9.2008 23:25 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Problém bude asi v tom, že těch fyzikálních výpočtů je docela hodně, takže obyčejný procesor by to asi moc nestíhal.
Quando omni flunkus moritati
11.9.2008 00:00 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Na druhou stranu, prec cely system nevytezovat rovnomerne a nenechat fyziku pocitat treba dve, tri jadra CPU? Vzdyt rozsireni instrukcni sady by mela byt prave pro podobne vypocty, ne? No to by si ale nejdrive vyvojari her/enginu/directx museli uvedomit, ze takovou moznost maji.
--- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
11.9.2008 00:32 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jenže ty ten systém nebudeš vytěžovat rovnoměrně. Ty prostě převedeš trochu práce na CPU a ten velký zbytek stejně bude muset utáhnout grafárna.

Vždyť si to porovnej - fyzikální výpočty jsou v plovoucí čárce. Procesor s ní dokáže počítat v řádu jednotek GFLOPS, kdežto grafické karty v řádech stovek GFLOPS. Když se na to podíváš takhle, tak je vlastně úplně jedno, jestli ten procesor počítá kousek fyziky, protože v tom celkovém objemu se to beztak ztratí.

A tady hlavně nejde o výpočty typu Havoc, kde se řeší, jak se zhoupne prkno. Tady jde o výpočty výbuchů, kde stovky malých kousků něčeho létají prostorem a sráží se se vším možným i mezi sebou.
Quando omni flunkus moritati
Heron avatar 11.9.2008 07:25 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nevím kdo plánuje simulovat každé zrnko písku během výbuchu, těch pár (max. desítech) dnes interagujících objektů zvládne i Athlon. Dneska pro CPU nejsou problémem ani ty stovky - stejně je to stovka partiklů, které se odrazí od palmy tvořené 50 vertexy* a klidně mohou být rozdělené do čtyř skupin - co jádro to skupina - bude jich tam víc a toho, že spolu neinteragují všechny si nikdo v té rychlosti nevšimne.

*) Mimochodem, toto je "krásná" ukázka výkonu kartet. Ano chlubí se teraflopsem výkonu, ale geometrie scény stále zůstává jednoduchá (6000 vertexů na hlavní postavu a tak). Všechno se řeší masivně paralelními (pixel) shadery.

PS: Těším se na raytracing.
11.9.2008 14:54 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Nevím kdo plánuje simulovat každé zrnko písku během výbuchu, těch pár (max. desítech) dnes interagujících objektů zvládne i Athlon.
Že by výrobci her?
Quando omni flunkus moritati
Heron avatar 11.9.2008 15:28 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
No jasně, ale nezdá se mi, že by to nešlo dělat přes CPU, resp všechna dema, co jsem dosud viděl (případně částicové simulace, se kterými jsem si hrál v javě), mi jela přes CPU a nezdá se mi, že by jela nějak blbě (z důvodu použití CPU). A třeba i to fluid demo od Nvidie vypadá hnusně, jsou to téměř klasické bloby a jede mi to i na CPU.
11.9.2008 16:01 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Zkus si někde dohledat nějaký článek o PhysX (tenkrát se to vztahovalo ještě na tu kartu od Aegia) - pamatuju si na jeden, kde bylo docela obsáhlé vysvětlení proč to dělat mimo CPU i screenshoty s/bez.
Quando omni flunkus moritati
11.9.2008 23:02 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
porovnavate hrusky s jabkam ..... ony gpu maji vykon okolo 1TFLOPS ale v jednoduche presnosti , zatimco u cpu se udava vykon ve dvojite presnosti ....

+ grafika je silna diky masivne paralelnim vypoctum .....(mnoho "jednoduchych" vypocetnich jednotek)

a cpu jedna ...ale velmi komplexni a univerzalni vypocetni jednotka ( u multicore ..2,3,4... atd )
USE="-gnome -kde";turris
11.9.2008 23:18 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
porovnavate hrusky s jabkam ..... ony gpu maji vykon okolo 1TFLOPS ale v jednoduche presnosti , zatimco u cpu se udava vykon ve dvojite presnosti ....
To v tomhle případě klidně můžu, protože pro zmíněné výpočty fyziky ve hrách je jednoduchá přesnost dostačující. Co je mi platné, že CPU zvládne přesnější výpočty, když je nepotřebuju přesně, ale rychle.
+ grafika je silna diky masivne paralelnim vypoctum .....(mnoho "jednoduchych" vypocetnich jednotek)

a cpu jedna ...ale velmi komplexni a univerzalni vypocetni jednotka ( u multicore ..2,3,4... atd )
Ano, to vím. Nicméně v kontextu této diskuze - no a?

Quando omni flunkus moritati
Grunt avatar 11.9.2008 00:55 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jsem také zvědavý, koho zajímá přesný výpočet simulace chování jednotlivých zrnek v písku v bitevní vřavě. Nemusí hned pršet, stačí aby kapalo.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
11.9.2008 11:01 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Já mám třeba desku s integrovanou GeForce 8200 a jako hlavní grafiku mám GeForce 8600 GT v PCI Express slotu. V Hybrid-SLI tahle kombinace nechodí, tak jsem zapnul ať mi na integrovaná počítá fyziku a je to znát (F.E.A.R.).
Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
Heron avatar 11.9.2008 11:56 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jsem ani nevěděl, že FEAR používá PhysX. Na čem je to znát? Jen výkon, nebo jsou tam efekty navíc? Nemám dvě grafiky, tak jediná změna po zapnutí GeForce PhysX je propad fps na třetinu.
11.9.2008 12:31 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
No když dáš test konfigurace, tak ti napíše procenta frames ve skupinách 0-40, 40-60 a >60 (teď si vymýšlim, ale to je jen pro informaci). Teď si přesně nevybavím ta čísla, ale s vypnutou PhysX to bylo 6%, 20%, 74% a se zapnutou 0%, 10% a 90%. Až mi kámoš vrátí originálku, můžu ti to napsat přesně.
Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
Heron avatar 11.9.2008 13:49 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Ok, doma to schválně testnu na single GK. Zrovna ve fearu se moc fyziky nevybavuji.
11.9.2008 18:57 Milan Horák | skóre: 24 | blog: strange blog | Havlíčkův Brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Tak si sypu popel na hlavu a omlouvám se. S něčím se mi to popletlo, ale teď nemám ponětí s čím. Jinak PhysX enabled hry jsou tady.

Teď nevím, jestli Gothic III umí zobrazit fps, že bych to zkusil.
Každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. Ale ten pocit ... ;o)
David Ježek avatar 11.9.2008 19:03 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Use the Fraps, Luke!
Grunt avatar 11.9.2008 00:31 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Nyní se již ví i o novém TMPGEnc 4.0 Xpress a do budoucna budou podobné nástroje přibývat.
Zrovna včera jsem si v novém libschroedingerovi všiml volby --with-cuda=PATH. Už jen jak ten bazmek dotunit aby mi nedával tak příšerné výsledky.
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
11.9.2008 13:25 danaketh
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Autor jaksi zapomněl zmínit např. Matrox, což je více než dobře fungující společnost. Jejich karty jsou nicméně zaměřeny na jiný trh :)
David Ježek avatar 11.9.2008 13:30 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Jejich karty jsou nicméně zaměřeny na jiný trh :)
a přesně proto jsem je nezmínil ;-)
11.9.2008 23:05 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
zapomenuto zmineni se o GPGPU sdk amd ... je tez pod linuxem a vyuziva brooke++
USE="-gnome -kde";turris
the.max avatar 11.9.2008 23:24 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardwarové novinky 36/2008 (grafické karty)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Z té doby také pocházejí rekordní prodeje raket ATI...

nemelo by to byt jinak?
KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.