Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 00:30

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
2.3.2011 01:16 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pěkný článek (jen bych upravil to /boot najdeme pomocí NášPopisek). Ale když to tak čtu a když jsem se s GRUBem2 nedávno zabýval, tak mám dycky pocit: "Tohle řídí atomovou elektrárnu? Nebo je to vlastní operační systém? Ne, to jenom zavádí systém :-)".

Legacy GRUB byl/je pro mně ideální kompromis mezi složitostí a funkcionalitou. Jeden konfigurační soubor, pár stage souborů a uživatelsky příjemné rozhraní ať už při bootu nebo v systému. Pravda, chyběla tomu podpora RAID5,6, pořádné bootování ze sítě, ale zase jsem byl schopen nabootovat grub z CD, vlézt na lokální disk, opravit instalaci grubu a spustit OS. Když tady vidím, jak se konfigurační soubor dělá pomocí sady skriptů, které generují jeho fragmenty a ještě pak mám defaultní volbu 0, tak se děsím, že jednou z toho místo konfiguráku vyjede kočkopes jak Brno (bez urážky kočkopsa případně Brrrrrna)...

Kacířská myšlenka na závěr. V Linuxu už přece jsou mechanismy na zavedení jiného jádra, proč tedy místo grubu nepřipravit nějaký Linux, který nabootuje (najde se stejným způsobem jako se teď hledá GRUB a jeho moduly), rozjede všechny periferie, všechno najde, nějakým pěkným způsobem dá uživateli vybrat (třeba včetně videa, zvuku a youtube, když uživatel bude chtít) a pak prostě nenačte ty dva soubory a kernel parametry k nim a nespustí to? A když se něco poto, tak si v konzoli opravím, co budu chtít...
2.3.2011 01:32 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
GRUB2 z hlediska definice operačního systému je operační systém, kterým by bylo možné řídit atomovou elektrárnu :-)

Automatické generování konfiguráku pro GRUB Legacy používal už Red Hat 7 (a možná i dřív, tam si to už nepamatuju). Na druhou stranu ten konfigurák si samozřejmě stále můžete napsat ručně ;-)

Protože GRUB2 musí spolupracovat s BIOSem (a to ve stage 1 jenom pomocí 440 bajtů) a přepnout se do 32-bitového režimu, aby spustil sebe a potom Linux. Na druhou stranu pokud máte kompatibilní desku, tak není problém přidat Linux jako payload pro coreboot (přímo na desku) a GRUB úplně vynechat.
2.3.2011 01:50 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Ano, automatické vytváření grub.conf je například v RedHatu/Fedoře už dlouho. Jenže funguje tak, že se poměrně sofisitkovanou metodou edituje ten jeden konfigurák a všechny změny v něm jsou tak nějak akceptovány. Na začátku souboru byla v komentáři šablona, která se používala a pokud jsem třeba jen upgradoval kernel, tak se upravoval starý zaznam za nový tak, že se změnily názvy souborů. Prostě to fungovalo, do toho souboru jsme šahali oba, já i grubby (tak se ta věc tuším jmenuje) a nebyl problém se dohodnout :-)

Co se týče té spolupráce s BIOSem, to musí řešit GRUB stejně jako kdokoliv jiný. Jen Lilo se bylo schopné namačkat do těch pár bajtů. Ale už legacy grub to dělá tak, že má stage1, která funguje jako staré lilo (natvrdo zadrátované načti z disku 0x80 bloky x,y,z a spusť je) a tím se nahraje stage 1.5, která pak obdobně nahraje už kompletní stage2. Systém už je dávno v 32bit režimu a už je poměrně pěkně nažhavený. V tu chvíli už je jedno, jestli načte 300KB stage2 nebo 5MB kernelu...
Gilhad avatar 2.3.2011 01:29 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdyz to vidim, tak u legacy vydrzim tak dlouho, jak jen bude mozne. S trochou stesti i najdu cestu, tak ten novy trvale vymaskovat.
2.3.2011 15:50 ojel
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
+1
Chytrex avatar 2.3.2011 23:24 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
+1
Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
5.3.2011 11:06 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Chápu, kyj je také jednoduchý argument...
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
Gilhad avatar 7.3.2011 23:48 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Legacy mi nabootuje pocitac k plne spokojenosti a snadno se konfiguruje.

GRUB2 mi neprinasi zadny uzitek navic, zato jeho konfigurace je podstatne slozitejsi, mene prehledna a zaneradena nejruznejsimi automatizmy, ktere nepotrebuju, ale pro jejichz vyrazeni bych je musel slozite studovat.

Takze mi reknete, proc bych mel prechazet? Jen proto abych byl desne IN a mel s tim zbytecnou praci navic? To mi za to nestoji. Jen proto, ze se nekdo programoval s necim, co jsem po nem nikdy nechtel? Jeho volba, ne moje.

(To, ze nekdo jiny ma nejake jine pozadavky, kvuli kterym mu to za to stoji je argument, proc by mel prejit on, nikoli ja.

Stejne tak jestli ja si na svem pocitaci zamaskuju nejakou nepotrebnou featuru, tak to dotycnemu nijak nepomuze ani neuskodi.)
2.3.2011 01:36 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
GRUB2 je jedna z věcí, u které jen tiše doufám, že se nerozbije. Pokud se mi totiž rozdrbe z nějakého důvodu starý GRUB, tak jej za pár minut mám zase v kupě, případně ručně nabootuju jádro z konzole třemi snadno zapamatovatelnými příkazy. Ale GRUB2? Tam jsem rád, že distro za mně přidá do zavaděče nové jádro samo od sebe a nemusím se tím probírat.

Hádám, že nejsem daleko od wrapperu, který bude číst staré menu.lst a generovat z něj konfiguraci pro GRUB2 :-)
2.3.2011 02:25 2X4B-523P | skóre: 38 | blog: Zelezo_vs_Debian
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
podle mého je oprava grubu a grubu2 stejná, navíc grub2 se nerozbije, ale bývá rozbit něčím :-)
2.3.2011 03:47 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Dá se z grubu2 grub2 nainstalovat do MBR? Aka příkaz setup v legacy?
2.3.2011 08:50 RoboShim
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Ano, tohle je dobra otazka. V legacy jsem vzdy vlezl do grub console, root(hd0,0), setup (hd0). Tohle v grub2 nejde.

V grub2 existuje pouze prikaz grub-install. Bohuzel z Ubuntu LiveCD hlasi chybu, ze grub-osprober nemuze zjistit rootfs. Takze je nutne nainstalovat grub s parametrem --root-directory, napr. do "/mnt/disk/boot" pripojit oddil a pak spustit grub-install --root-directory=/mnt/disk hd0. Tim se nainstaluje do MBR a moduly ulozi do adresare grub na pripojenem oddile.

Dalsi problem je s konfiguraci - chtel jsem konfiguraci vyegenrovat pomoci grub-update nebo grub-mkconfig, ale zase problem s rootfs.

Tak jsem grub.cfg napsal sam. V tom opravdu neni nejak moc velky rozdil od grub legacy, akorat je to trosku logicky udelane. Nejsou uz prikazy "default" nebo "timeout" nebo "root", ale jsou to promenne, takze "set timeout=5", "set default=0" a "set root=(hd0,0)" (dost lze vycist ze skriptu v /etc/grub.d. Bohuzel dokumentace na gnu.org neni kompletni, takze chybi napr. popis prikazu sleep - time je totiz resen hidden timeout (pokud se podivate do /etc/grub.d, tak to tam najdete).

Trosku jinak se definuji polozky, ale zas tak jine to neni. Hlavni problem je v tom, ze se cloveku zda slozity ten system na generovani menu (ale nic vam nebrani ty soubory v /etc/grub.d smazat a psat si grub.cfg sam) a take je tam ta spousta modulu. Tam je dulezite vedet, co bude grub potrebovat. Sam pri instalaci by mel grub zjistit, ze potrebuje napr. ntfs modul pro pristup do /boot/grub a mel by ho pripojit core.img. Pokud pak budete chtit nejakou funkci, tak musite v cfg nacist modul (napr. pro pristup na lvm musite nejdriv nacist lvm modul).

Co se tyka opravovani, rekl bych, ze grub2 je na tom lepe. Muzete nastavit pager (set pager={0|1}) a pak vypisy budou po strankach. Ten grub2 shell vypada opravdu dost dobre, da se v nem skriptovat.

Akorat se clovek nesmi bat.

Ja jsem ted potreboval grub ulozit na ntfs na windows vista, abych mohl bootovat z NTFS ubuntu livecd iso image. S grub legacy by to neslo, protoze legacy nema stage1_5 pro ntfs. Grub2 ma podporu ntfs, takze jsem na disk nainstalovat grub2, napsal vlastni konfigurak a ted pri startu notebook grub2 ceka 5 sekund a kdyz uzivatel nic neudela, tak se bootnou windows (pro manzelku:)) a kdyz drzim shift pri startu nebo behem 5 sekund stisknu ESC, tak mi nabehne normalne grub a tam si vyberu ubutnu live cd nebo knoppix dvd.
2.3.2011 12:51 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Díky, moc pěkné shrnutí.

K těm modulům, proč se do grubu defaultně nenahrají všechny? Určitě nezabírají tolik a když se loadují na požádání, tak by se neměly ani nijak omezovat navzájem. Tohle už jsme si jednou prošli s kernelem, proč se grub nepoučí v minulosti? Nejdřív kernel musel mít přímo v sobě ovladače od věcí, ze kterých boootval. Pak přišlo initrd a mkinitrd, který na initrd nahrál, co bude potřeba. Co já se s ním natrápil, ať mi na initrd nahraje všechny možné drivery, které kdy budu potřebovat* :-( A teď přijde dracut, kde konečně jsou všechny moduly a funguje to krásně. Proč grub2, když už musí mít moduly, neskočí rovnou do fáze dáme tam všechny?

*) Server bootuje z flashky, myšlenka je, že ať strčím flashku do jakéhokoliv hardware, tak se server rozjede. To připadá jednoduché ne? Ale zkuste na initrd dostat drivery od všech řadičů, raidů a síťovek (pro síťový boot), když mkinitrd, pokud ho neumlátim parametrama, tupě nainstaluje jeden od řadiče, jednu síťovku a ještě třeba jen raid0, ale ne raid1...
2.3.2011 14:30 Ivan
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Tohle taky nechapu, pritom to vubec neni zadny problem. Vubec neni potreba nic vymyslet, staci se podivat jak bootuji komercni Unixy, anebo Windows. (dokonce i Wonka to maji vymysleny lip).
2.3.2011 15:13 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
O něco níže odkazuji na naši wiki, tam se řadu odpovědí na své otázky dočteš.

Jen ve stručnosti k tomu proč se moduly nenahrají defaultně všechny - protože zas tolik místa pro "first stage" ten grub nemá a pak už je jich v podstatě většina zbytečná.
2.3.2011 19:16 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Rád si tu wiki pročtu. Proč řeším ty moduly. Hodně by se mi líbilo, aby mi grub bootoval ze sítě se sadou různých utilit a tak. Kdyby k tomu zvládnul i boot z ISO někde na serveru, totálně super (ale to chápu že už asi chci moc). Dřív jsem to měl přes grub 0.95 s nějakým patchem pro UNDI, protože "nativní" ovladače pro síťovky v grubu s novým HW nefungovali. Pak jsem ovšem narazil, když jsme oddělili DHCP server od TFTP, to ta kombinace nějak nezvládla. Gpxe mi nějak záhadně zlobí a rád bych něco funkčního, Zkoušel jsem i GRUB2, ale nějak jsme nedali to velké množství modulů, které si nebyl schopný přes TFTP vylistovat (protože to TFTP neumí). Proto by se mi líbila jedna binárka, která bude umět všechno a bude to jeden soubor. Když si vezmu, že kernel má bzipovaný třeba 5MB, tak něco, co umí výrazně méně nemůže být o moc větši a v tšchto velikostech by snad problém být neměl...
2.3.2011 20:24 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Grub2 1.97 sice lze zavadet bezdiskove, ale ma problem v tom, ze spoustet umi pouze lokalni systemy. Tzn. Ze neumel zavest bezdiskove llinux. Proto jsme pouzili kombinaci pxelinuxu a grub2 (pro lokalni win). Novejsi verze uz to mozna zvlada, ale jeste jsem se k testovani nedostal. Prozatim jsem lousknul otazku jak bootovat do linuxoveho sw raidu typu 1.2 nad kterym bezi lvm a teprve v nem vlastni system.
3.3.2011 02:29 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Rozumim tomu dobře, že GRUB2 neumí stáhnout kernel image a initrd odněkud ze sítě? To by bylo pro mně docela zklamání, musím přiznat.
3.3.2011 07:33 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Neuměla to verze 1.97, ale vývoj jde dál a 1.99 rc3 je o notný kus dál, takže už to možná umí. Testování je časově náročné a dokumentace pro grub2 docela mizerná. Kdyby ten trouba přešel na git, jak mu bylo doporučováno, tak by to bylo snazší. Dalo by se to totiž dohledat ve zdrojáku. Bohužel na rozdíl od svn bazaar nějak inteligentně aktualizovat do gitu nelze. Nebo já tedy alespoň nevím jak.
3.3.2011 16:21 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Nu pokud je to už RC, tak snad by nějaká dokumentace být mohla. Už v té verzei 0.95, o které jsem psal, která je už hodně stará, jsem dal prostě root (tftp) a voila.... A přiznám se, že tohle by byla hlavní věc, proč bych přecházel na GRUB2. LVM nepoužívám, /boot zásadně dávám maxiálně na raid1 a grafika v legacy grubu mi stačí (čti: vypadá dostatečně pěkně)...
2.3.2011 20:53 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Dost velký problém je také v tom, jakým způsobem probíhá vývoj GRUB2. Některé postupy, které se dají najít na netu nefungují, protože se změnily jak moduly, tak jejich syntaxe.

Kód správce původně udržoval v svn a pak jej přehodil (z mého pohledu naprosto nesmyslně) na bazaar. Od té doby jsem také přestal tento vývoj sledovat.

Přesto je to kus zajímavého a užitečného software a grub-legacy bych už ani používat nechtěl.
2.3.2011 22:14 skim | skóre: 6
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Boot z ISO souboru.

set root=(DISK)
loopback loop /CESTA_K_ISO_SOUBORU
ZAVADEC (loop)/JADRO
3.3.2011 00:37 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Předpokládám, že by příkazu mělo předcházet načtení modulu loopback, a iso9660. Tedy..

insmod loopback

insmod iso9960

set root=(DISK)

loopback loop /CESTA_K_ISO_SOUBORU

ZAVADEC (loop)/JADRO
3.3.2011 00:47 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Pochopitelně, pokud by tyto moduly byly součástí "first stage", tak by toho nebylo třeba.

Jinak pokud jde o velikost "first stage", dost jsem se s tím teďka trápil, než jsem to lousknul.
  • Pokud máte souborový systém rovnou nad diskem, tak je k dispozici pouze 8 sektorů (4096 bajtů).
  • Je-li na disku DOS kompatible tabulka, Tak je k dispozici cca 62 sektorů (31744 bajtů), což už je lepší, ale pokud máte nad diskem SW RAID s meta 1.2, a ještě nad ním LVM a teprve pak systém, tak se vám do toho vleze maximálně ovladač pro ext2. Pro reiserfs už ne.
  • V pohodě je až tabulka non-DOS kompatible, kde začínají data až od sektoru 2048 a tím pádem je tam místa habaděj.
3.3.2011 02:39 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
To vypadá, jako že to namountuje ISO a spustí z něj jeden soubor. Nebo to dělá víc? Na emulaci CDromky to asi nevypadá... Tzn pouze to ušetří práci s extrahováním dvou souborů z ISO, ale to, co se pak nabootuje, potřebuje stejně nějak to ISO najít a použít (pokud mu ty dva soubory nestačí).
3.3.2011 07:41 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
To ovšem ale není už věcí zavaděče, ale kernelu zaváděného OS. Konec konců např. vzdálené desktopy od vmware fungují nejspíš podobně. Nejprve zavaděč spustí osekaný kernel, který se postará o konektivitu a běh virtualizačního engine, načež začne stahovat a spouštět streamovaný virtuální disk s cílovým OS a daty.
3.3.2011 19:17 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
To je jasné, ale já si pod boot z .ISO souboru představím spíše to, že na flashku/síť nahraju .ISO instalačku od Windows, od Fedory, nějaké WinPE, nějaké LiveCD, .ISO od nástroje k HDD,... a to se mi rozjede stejně, jako bych to .ISO vypálil na médium a strčil do mechaniky.

Tedy, že kromě nějakého spuštění něčeho z toho .ISO se mi i provede emulace CDROMky. Tak jako to například dělá memdisk s obrazy disket. Chápu, že je to hodně náročná věc, která ani tak nespadá do funkcionality bootloaderu, ale je to přesně to, co si představím pod feature "boot z ISO". To, že to na loopback nahodí .ISO a z něj spustí kernel a initrd je příjemné, ale pro mne je to spíš zpohodlnění než nová věc. Pokud už někde mám to .ISO, tak z něj vytáhnout ty dva soubory, to už jsem dělal pro instalačky od Fedory (ikdyž tam jsem je možná bral z PXE instalace :-) ). Ale vzít libovolné .ISO a z něj ElTorrito nabootovat, to by byla killer feature :-)
4.3.2011 12:27 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Emulace CD ROM se provádí jenom v 16-bitovém režimu, kdy se přistupuje přes BIOS, ale instalace Linuxu i Windows jsou 32-bitové (případně 64-bitové). Emulovat by se to teoreticky dalo přes SMM, ale to je extrémně náročné a pokud možno by se tomu mělo vyhýbat.
2.3.2011 02:11 Holák
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro zajímavost: Proč se čeká na roztočení a zkontrolování DVD mechaniky (pokud je cd/dvd uvnitř), když to nikde v konfiguraci nevidím a v biosu je boot z mechaniky až na posledním místě? Je to jen pár sekund, ale je to otrava a taky by mě to zajímalo a neznám odpověď.. Napadá někoho něco? Po roztočení (a patrně zjištění, že na dvd není nic bootovatelného) se načte normálně openSUSE z pevného disku.
2.3.2011 03:05 bn
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
zkus se podivat na serazeni bootovacich medii a pravdpodobne budes mit tu CD/DVD pred HDD, tak ji posun dolu a mas to vyresene :-)
2.3.2011 03:43 Holák
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Kde? Jestli myslíš v biosu, tak jsem psal, že je poslední. Nevím, prolezl jsem všechna obvyklá místa a nikde žádný záznam o mechanice není. Ale mám stále starší verzi grubu, zdá se:) To je dobře. Version: 0.97-171.1
2.3.2011 08:54 CET
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
To bude mozna problem v tom, ze neco rekne "inicializuj device a vrat stav media (vlozeno/prazdne)" no a CD/DVD roztozi medium, ale proste ten proces ceka, nez to mechanika vyridi. Kdyz bootuju notebook, tak to notebook dela i s prazdnou mechanikou, stejne jako to delaji biosy s floppy mechanikou a delaji to i s diskem, akorat je to rychle a nepostrehnes to. V BIOSech je taky volba "enable/disable floppy seek on boot". Tim se to dalo zakazat u disket, ale bohuzel to nejde u CD/DVD. Nejlepsi otevrit mechaniku, protoze to pak snad hned vraci status "nedostupna" nebo tak neco a je to rychle.
Marián Kyral avatar 2.3.2011 09:45 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Díky za článek, možná se mi bude někdy v budoucnu hodit. Momentálně migraci na grub2 nechystám, doufám, že mi grub1 ještě dlouho vydrží, žádnou novinku v Grub2 nepotřebuji. Přejdu asi až v okamžiku kdy, grub1 zmizí z portage.
2.3.2011 13:51 Zdenek Mazanec
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Tak tohle je uplne presne. Kdyz jsem prechazel z lila na grub prisel mi grub zbytecne slozity. Casem jsem mu docela prisel na chut, je to dobra vecicka. Ale grub2, to mi prijde desny kus software. Vzdyt to ma jenom pomoct pri bootovani, nic vic ne?
2.3.2011 15:19 Rivon
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Vždycky jsem jel na Grubu, když pak byl v Debianu Grub2, tak mě to tak akorát sralo. Nefungovalo mi tam nějak nastavení rozlišení v konzoli a celá ta konzole se pak nějak rozbila po nabootování a když jsem se do ní z Xek přepnul, tak se s tím absolutně nedalo. Teď před dvěma tejdnama jsem objevil návod na přechod zpátky na Grub a hned to běží krásně. vga=775 do menu.lst a šmitec... Žádnejch pět proměnnejch v deseti souborech.
2.3.2011 10:01 kip | skóre: 8 | blog: kip | Nový Jičín
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

V kapitolce Zjednodušené nastavení v prvním odstavci přebývá háček ve slově šahá.

V kapitolce Pokročilejší nastavení je v druhém odstavci elegentní, ve třetím odstavci přebývá háček ve slově šahat, a ve třetím odstavci od konce této kapitolky bych "p" v samopopisné... příkaz nahradil "P", protože mi to připadá jako začátek nové věty.

Luboš Doležel (Doli) avatar 2.3.2011 10:59 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Opraveno, díky.
2.3.2011 11:40 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajímavá shoda náhod. Už nějaký čas spisuji na naší wiki praktický manuál pro GRUB2.
2.3.2011 14:41 Kartelus
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Chybí tu to nejzajímavější, multiboot z .ISO (linux, spouštěč her windows / instalace) a .IMG (freeDOS / reflash firmware)... Vše na jedné klíčence. A ještě by to chtělo pár ukázek funkčních grub.cfg, protože normál se generuje a není tak intuitivní jako ve verzi 1.
2.3.2011 16:22 jdobry | skóre: 9
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Tak tohle by me zajimalo take. Skoda.
2.3.2011 16:12 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Z mojho pohladu medvediu sluzbu pre GRUB2 spravil Debian so svojim prekomplikovanym generatorom (a prekomplikovanym vyslednym grub.cfg) a snahou identifikovat zariadenia pomocou UUID - v dvoch pripadoch z dvoch ma zachranovalo GRML...

Pritom na GRUB Wiki je priklad aj naozaj velmi jednoducheho prikladu...
O mne.
5.3.2011 11:05 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Ano, to je síla Grubu 2. Máte možnost základní konfigurace, pokud nevyužijete benefity té rozšířené. Mne identifikace podle UUID netrápí a ani Vás nemusí :-) Arch bez os-prober...
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
tajny_007 avatar 2.3.2011 19:29 tajny_007 | skóre: 8 | /dev/null
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
jen pokud by někoho zajímalo, jak udělat dualboot s Mac OSX (Hackintosh), tak stačí do souboru /etc/grub.d/40_custom přidat

menuentry "MacOS X Leopard" { insmod hfsplus set root=(hd0,X) #změň X na Mac partition multiboot /boot }

a pak update-grub. V případě přeinstalování zavaděče v mbr, se přepnete na roota a dáte logicky grub-install /dev/sda.

Docela mi tenhle článek přijde, jako obšlehlý z http://wiki.ubuntu.cz/GRUB2 a trochu zkrácený. Ale co jiného psát, že?
HP Elitebook 8440p
Luboš Doležel (Doli) avatar 2.3.2011 19:56 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Zkrácený a obšlehlý? Vždyť na té wiki je akorát přepsaná jedna info stránka...
grubber avatar 3.3.2011 23:00 grubber | skóre: 6 | blog: grubber | Břeclav / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Tohle vypadá na chainloading nějakého multiboot-capable hackintosh zavaděče (nezdá se mi, že by XNU uměl multiboot). GRUB 2 ale zvládne zavádět Mac OS X i přímo, např.:
menuentry "Mac OS X Snow Leopard" {
    insmod efiemu
    insmod hfsplus
    insmod xnu

    acpi -e (hd0,1)/Extra/DSDT.aml
    efiemu_loadcore (hd0,1)/grub/efiemu64.o

    set root=(hd0,2)
    xnu_kernel /mach_kernel rd=disk0s2
    xnu_kextdir /System/Library/Extensions
    xnu_kextdir (hd0,1)/Extra/Extensions
    xnu_devprop_load (hd0,1)/Extra/device-properties.bin
}
3.3.2011 00:13 P.
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mam na disku Grub 1 a za par sekundach najede Grub 2. Vim, spravil by to jedinej command, ale su tak linej...
4.3.2011 09:35 Lol Phirae | skóre: 23
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A už to někdo portoval pro Emacs? :-D
4.3.2011 14:31 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Páteční odlehčení: Ne, ale na portu Emacsu pro Grub2 už se pracuje :)
4.3.2011 15:12 polivka
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Takže z toho vyplívá, že linux je dobrej akorát tak na zavedení Windows :-D :-D :-D :-D
4.3.2011 16:02 Radek Hladik | skóre: 20
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Přesně tak, uhodil jste hřebík přímo na hlavičku. Hlavně v případě, kdy se ty Windows samy nedokážou ani zavést...
5.3.2011 10:59 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Osobně si nemohu Grub 2 na Archu (1.99 rc1-3) vynachválit, a to přesto, že nastavení fb se hádá s KMS a ignoruje uvesafb. Předně při plné instalaci včetně nastavení modulů se dále zrychlil již tak rychlý boot proces, je snadná spolupráce s různými FS na oddílech, prostě funguje to lépe než Grub legacy. Kdyby si bootloader dokázal sáhnout pro parametry KMS, zbylo by jediné úvodní probliknutí mezi boot stages pro fb i non-fb (hlasité i tiché) spouštění. Bootloader je fakticky hubený OS s dominantní funkcí, takže ti, kteří žehrají na to, že z trepky je blecha, žijí asi mezi hmyzem :-)
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
grubber avatar 6.3.2011 20:14 grubber | skóre: 6 | blog: grubber | Břeclav / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
+1
7.3.2011 23:54 Martin Mareš
Rozbalit Rozbalit vše Re: GRUB 2 – nová generace zavaděče Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mě tuhle zaujalo, že defaultní debianí instalace GRUBu 2 je větší než kernel, který jím bootuji :-)

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.