Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 23:09

Komiks xkcd 509: Indukovaný proud

19. 12. 2011 | Redakce
Články - Komiks xkcd 509: Indukovaný proud  

XKCD česky.

xkcd logo

Indukovaný proud

xkcd 509, czech, česky

← xkcd 479: Vyzvánění | originál: http://xkcd.com/509/

Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
Překlad: Robert Krátký, písmo: Martin Stiborský

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5

Odkazy a zdroje

http://xkcd.com/509/

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Lepší šifrování se stává stále větší prioritou aplikací
Týden na ScienceMag.cz: Hubbleovo napětí by mohl vyřešit pomalu rotující vesmír
Týden na ITBiz: Halucinace balíčků při programování AI
Týden na ScienceMag.cz: Kvantová elektronika v křemíku a diamantu
Týden na ITBiz: DeepSeek nic nemění, umělá inteligence vyžaduje obrovské investice do cloudové infrastruktury

Diskuse k tomuto článku

Jendа avatar 19.12.2011 00:05 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Až na to, že se to AFAIK jmenuje Bořiči mýtů.
GeoRW avatar 19.12.2011 11:41 GeoRW | skóre: 13 | blog: GeoRW | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
jj, preklady im v tomto komixe tradicne nejdu :-) Ani sa mi nechce verit, ze by Robert Kratky nepoznal Myth Busters z ceskeho prekladu na Discovery.
"This is to be taken with a grain of salt." ACBF - Advanced Comic Book Format
27.12.2011 19:36 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Ano, omlouvám se. Tu českou verzi jsem párkrát viděl, ale přeložený název jsem si špatně zapamatoval. Bohužel jsem si tím byl jistý (právě proto, že jsem to v češtině viděl), takže jsem si název ani neověřoval. Hloupá chyba.
Jendа avatar 27.12.2011 20:13 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Já jsem čekal, že to sem napíšu, všichni si to přečtou jako první komentář a už se pod tím nerozvine to dlouhatánské vlákno, co tam teď je…
19.12.2011 00:07 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Koukam na Mythbusters v originale, fakt se tomu cesky rika Krotitele mytu? A pokud ne, nebylo by lepsi to neprekladat?
19.12.2011 00:43 Michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Jasne, podle vzoru Krotitele Duchu.
Chytrex avatar 19.12.2011 06:59 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Ne, oficiální český překlad je opravdu Bořiči mýtů. A taky jsem pro opravu resp. nechat to v originále.
Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
19.12.2011 09:59 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Ne, oficiální český překlad je opravdu Bořiči mýtů.
to jako fakt?

- no fakt, Google to říká

kterej kretén ...
A taky jsem pro opravu resp. nechat to v originále.
jednoznačně ponechat v originále, překlad to snese neb jde o název, a oficiální česká varianta je prostě špatně
19.12.2011 10:17 mnn | skóre: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Skôr by som povedal, že Google má pravdu - oficiálny preklad je Bořiči mýtů. Kreténom bude človek, ktorý odklepol takýto preklad...
Nikola Ciprich avatar 23.12.2011 14:59 Nikola Ciprich | skóre: 23 | blog: NiX_blog | Palkovice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
jestli kreten nejsi spis ty... preklad mozna neni idealni, ale proc hned nadavat?
Did you ever touch the starlight ? Dream for a thousand years? Have you ever seen the beauty Of a newborn century?
Bedňa avatar 23.12.2011 19:23 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Nadávanie na výtvory druhých je jednoduché, ťažšie je ich porovnať so svojimi.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
23.12.2011 15:25 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Jak by se to podle vás mělo jmenovat? Vždyť to lépe přeložit nejde. Zatím tu nezazněl jediný rozumný návrh. Krocení mýtů je nesmysl, mýty se nekrotí, a jak jinak byste nazval někoho, kdo třeba ukončí nějaký mýtus? Boření mýtů je pěkně česky, nenapadá mne nic lepšího.
23.12.2011 16:41 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Zatím tu nezazněl jediný rozumný návrh.
hm, nemělo tam být spíše "... jediný návrh, který bych byl ochoten považovat za rozumný."?

- on totiž rozumný návrh tady už zazněl, resp. dokonce je přímo v komiksu
Krocení mýtů je nesmysl, mýty se nekrotí, a jak jinak byste nazval někoho, kdo třeba ukončí nějaký mýtus?
ROFL, jestli se mýty "ukončují", tak pak už tuplem nevím, co vadí na jejich "krocení" ...

v češtině se dá krotit ledacos, když jsem si to zkusmo vrazil do Googla, tak mi hned na druhým místě vylezlo, že FinExpert krotí rozhodčí doložky
Boření mýtů je pěkně česky, nenapadá mne nic lepšího.
no tak třebas v našich krajích bývá zvykem mýty spíše vyvracet ...
24.12.2011 11:43 SPM | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Zvraceči mýtů - to bude ono :-D
25.12.2011 11:44 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Ukončit je na rozdíl od krotit generický termín, který lze v této souvislosti použít pro vyjádření toho, co hledáme, ale ještě jsme nenalezli (kromě boření, a vy říkáte ještě vyvracení, což je ok). Asi nemá smysl pokračovat, když to nevíte. Pokud jde o mne, subjektivně vyvraceči mýtů či jiné podobné formulace s vyvracením jsou horší název, než bořiči mýtů.
19.12.2011 21:05 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Proč se vám překlad Bořiči mýtů zdá kretenský? Vždyť je to ustálená fráze. Neříkejte, že vás napadl nějaký lepší :)
Petr Tomášek avatar 19.12.2011 22:14 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Krotitele mytu :-) (nebo krotitele pover)
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
20.12.2011 05:49 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Já to tušil, že to bude jak už někdo řekl podle vzoru "Krotitelé duchů".

Jenomže v českém jazyce můžete krotit jen ty duchy, mýty můžete tak maximálně bořit (nebo tvořit ;)

Krocení mýtů je nesmysl na kvadrát a jak už tu někdo řekl hodně kretenskej překlad.
20.12.2011 05:50 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Ale předpokládám, že to nebylo myšleno vážně :-)
Chytrex avatar 20.12.2011 07:07 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
+1
Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
20.12.2011 10:18 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
v českém jazyce můžete ...
nejdřív si ten jazyk trošku nastuduj a potom teprv mel něco o tom, co můžem nebo nemůžem, ju?
Krocení mýtů je ... jak už tu někdo řekl hodně kretenskej překlad.
hm, vlastně nejprv se vůbec nauč číst, o kreténech tu byla řeč v souvislosti s "bořiči"
20.12.2011 15:13 SPM | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Já bych udělal hlasování o nejkreténštější překlad "mythbusters" :-)
Chytrex avatar 21.12.2011 11:28 Chytrex | skóre: 30 | Bohumín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
udělej o tom blogpost..:D
Hrdý člen KERNEL ULTRAS .:. define QUESTION ((bb) || !(bb)) .:. Odmítám vaši realitu a nahrazuji ji svou vlastní..
21.12.2011 11:07 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Ale di ty :D
23.12.2011 22:05 Mandarinka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Celkem jedno, kdo je podle vás kretén, ale je skutečně rozumné si vždycky při překládání zjistit, jestli dílo má v češtině už nějaký název, a pak ho použít. Protože jinak vás málokdo pochopí. Obecně je to nedbalost a v případě vědomého cpáchání prostě chybný přístup. Menší chyba by bylo nepřekládat (což je někdy docela obhajitelné).
27.12.2011 22:05 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Celkem jedno, kdo je podle vás kretén, ale je skutečně rozumné si vždycky při překládání zjistit, jestli dílo má v češtině už nějaký název, a pak ho použít. Protože jinak vás málokdo pochopí. Obecně je to nedbalost a v případě vědomého cpáchání prostě chybný přístup.
nějak tak úplně nechápu, proč je tento text pod tímto mým příspěvkem, jak na něj jako má navazovat a nač konkrétně reaguje?

jinak tedy k výše uvedenému bych poznamenal, že také bývá zvykem chápat, co překládám, a překládat v souladu se širším kontextem (tedy i zjistit si, jak je to s ním v češtině, existenci souvisejících překladů a vazeb) - nikoli chovat se jako hloupý stroj se slovníkem ... kdyby to nemělo tak být, hm, tak by tedy bylo v pořádku například, kdyby někdo vzal název občerstvovny "Hungry Hobbit", rozhlédnul se po českých krajích, zjistil, že to ještě přeloženo nebylo, a vypotil překlad "Hladový skřet"?
Menší chyba by bylo nepřekládat (což je někdy docela obhajitelné).
jen bych poznamenal, že k řešení ponechat to zde nepřeložené (když už překladači - nezaslouží si titul překladatelé - seriálu udělali tu výše zmíněnou fatální chybu ignorování kontextu), jsem se již přiklonil zde ...
Valerius avatar 20.12.2011 17:06 Valerius | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
+1
[ $[ $RANDOM % 6 ] == 0 ] && rm -rf /
19.12.2011 23:26 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Proč se vám překlad Bořiči mýtů zdá kretenský?
who you gonna call?
20.12.2011 05:53 Ash | skóre: 53
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Prosím o odpověď :)
6.1.2012 13:46 Dejawoo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
...krotitelé, nebo bořiči ...ste fakt trubky
19.12.2011 07:28 linux_enthusiast
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ahaaaaaa, CREN, že to nebolo napísané rovno. Tuším nejako takto to skúšali spraviť ten veľký tresk, čo sa im vraj aj podarilo. Tomuto ešte rozumien, ale neviem si predstaviť, akým spôsobom sa im podarilo spraviť čiernu dieru. To si musím pozrieť. V jednom slovenskom populárnom časopise som o CERNe čítal, že vraj niekto z budúcnosti sa im pokúšal sabotovat pokusy, ale keď si zoberiem paradox starého otca, neviem celkom, ako si to mám predstaviť. Inak, v tomto článku "Paradox starého otca" je uvedené, že boli snahy tento paradox vyvrátiť tým, že cestovateľ skončí v paralelnom vesmíre a paralelnej časovej línii, zatiaľ čo časová línia, v ktorej sa cestovateľ narodil zostane nezávislá. To sa dá?
egg avatar 19.12.2011 10:52 egg | skóre: 20 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Černou díru podle všeho zatím nevyrobili, takže nejde odpovědět na otázku jak. Je to pouze hypotetická možnost podle určitých docela obskurních teorií. Viz např. článek Vladimíra Wagnera na osel.cz: Proč potřebuje naše civilizace urychlovač LHC a hrozí nám od něj nebezpečí? Mohu doporučit všechny články téhož autora na Oslu, jsou velmi spolehlivé a k věci. Naposledy psal o výsledcích LHC za rok 2011, o Higgsově bosonu a souvisejících věcech.

Ten populární časopis můžeš s klidem zahodit a už nekupovat, ledaže by ten článek o sabotáži z budoucnosti byl v rubrice humor. Zrovna tak cestování časem patří do oblasti sci-fi mnohem víc než do vědy, protože dosud v žádném experimentu k ničemu takovému nedošlo a nedá se čekat, že by se to v dohledné době stalo. Byť třeba jen s jedinou částicí.
19.12.2011 13:03 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
mirec avatar 19.12.2011 07:36 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To OPRAVDUzničí je spolu zámerne?
LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
19.12.2011 07:37 avzgag
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ted meli mythbusters nejaky pruser, nejaka delova koule jim proletela az do mestecka.
19.12.2011 14:56 ZiGi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
http://www.wired.com/underwire/2011/12/mythbusters-cannonball/

paci sa mi toto: ... [cannonball] hit a sidewalk, crashed through the front door of a home, traveled upstairs and went through the bedroom of a sleeping couple.

to znie ako by ta gula mala vlasne zvratene chutky :-)
Grunt avatar 19.12.2011 19:18 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak, teď na sebe Robert pěkně pleskl, že nesleduje Discovery. Chyba!
Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
belisarivs avatar 19.12.2011 21:21 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jsem jediny, komu to pripada rozmazanejsi nez obvykle? Docela z toho boli oci. Alespon mne to nedela dobre.
IRC is just multiplayer notepad.
Petr Tomášek avatar 19.12.2011 22:22 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Mě bolej oči už od rána, tak to nepoznám...
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
19.12.2011 23:20 kavol | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
nesmíš nad tím Havlem tolik brečet ...
Bedňa avatar 20.12.2011 08:46 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Čakal som že tu bude, niečo ako, zo školy.

"Cívka je jak dívka. Nejdřív napětí a pak proud."
KERNEL ULTRAS video channel >>>
2.4.2018 11:48 Altatter
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Your Edward jones account number called for. Edward Jones Account to utilize and with anytime accessibility is easier compared.
5.4.2018 11:59 denis
Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 509: Indukovaný proud
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
It is a very popular and also well acknowledged mixed program. iReady Login Currently we need to discuss i-Ready Diagnostic, i all set math and analysis.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.