Portál AbcLinuxu, 19. dubna 2024 05:28


Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Vložit další komentář
gtz avatar 13.3.2013 00:45 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No nevím co mám říct na ten článek ...

Za 15 hodin vychází nové Opensuse 12.3, které obsahuje stabilní KDE 4.10.0
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
13.3.2013 06:39 jj_sk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
+1
otula avatar 13.3.2013 08:47 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Ono to vypadá, že to autorovi leželo nějaký pátek v šuplíku, vzhledem k tomu, že před více než týdnem vyšlo už KDE 4.10.1.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
Luboš Doležel (Doli) avatar 13.3.2013 10:19 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Opraveno (odstraněno). Nevím, jak jsem to mohl přehlédnout.
13.3.2013 14:13 peter
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Podle této odpovědi nechápu, kdo je vlastně autorem článku.
otula avatar 13.3.2013 15:39 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Samozřejmě Michal Polák, který je uveden. Mohl to ale dodat redakci již před nějakou dobou, a i kdyby to dodal nyní, tak redakce má také svůj podíl odpovědnosti na vydávaných článcích.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
13.3.2013 13:00 Rovano
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
-12
pushkin avatar 13.3.2013 07:43 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro začátečníka pěkný přehled základních DE, ale možná by to chtělo začít ještě trochu více od píky. Když přejdete z Windows na Linux a chcete s Linuxem opravdu pracovat, pak potřebujete alespoň základní orientaci v Linuxovém adresářovém stromu, který může Windowsáka dost zmást. Další, co zajímá Windowsáka je, jak to je s ovladači a jak to je s tím Linuxovým "root"em. Další zásadní odlišnost, která ze začátku překvapí, je v systému distribuce aplikací (balíčkovacím systému). Klikání na jiné ikonky už je věc, na kterou si každý zvykne.
🇺🇦 Pomoc pro obranu Ukrajiny | SOS Ukrajina | Web4Ukrajina | Web4Ukraine 🇺🇦
13.3.2013 10:27 linux_enthusiast
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom. Skúšal som tam pchať svoje obľúbené programy z Windows cez Wine, nešlo mi do hlavy (to bolo hodne dávno), že prečo nemôžem zapisovať na NTFS partíciu, atď. Viem windowsákovi dobre poradiť, pretože moc dobre sa pamätám, čím som si prešiel, kým sa mi podarilo zmeniť návyky.
13.3.2013 18:43 w4rr10r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom.
Hmmm, chce to hlasitěji říkat, že GNU/Linux (natož Linux) není Windows zadarmo.
pavlix avatar 14.3.2013 11:11 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Hmmm, chce to hlasitěji říkat, že GNU/Linux (natož Linux) není Windows zadarmo.
To především.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
otula avatar 14.3.2013 11:20 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom. Skúšal som tam pchať svoje obľúbené programy z Windows cez Wine ...
A teď si představ tu šlamastyku, kdyby sis pár let zpět pořídil například Mac OS 9 ;-)
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
13.3.2013 12:25 dsfsadfasdf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
uz snad 100 let stary web, kdysi jsem si tam hodne cetl. dneska uz zastarale, ale pro nostalgiky pekne.

http://xwinman.org/
13.3.2013 10:15 neron
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To je odvážné tvrzení, že Unity staví na Gnome.
Luboš Doležel (Doli) avatar 13.3.2013 10:18 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Ale pravdivé.
13.3.2013 13:00 neron
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Aha. A já si celou dobu myslel, ze je to plugin Compizu.
13.3.2013 18:46 w4rr10r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Unity2D bylo taky Unity, ale s Compizem toho moc společného nemělo. Po přechodu na Wayland/Mir tu pořád bude Unity, ale nebude to mít s Compizem společného nic. Unity je v prvé řadě ta viditelná část desktopového prostředí (user experience, shell,...), náhrada GNOME Shellu v GNOME.
13.3.2013 20:08 neron
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Ano. Unity2D bylo totiž v Qt, což je typická Gnome knihovna. A Unity zcela jistě časem nebude plugin Compizu, ale nevím jaký to má vliv na jeho vztah ke Gnome.
Rezza avatar 13.3.2013 20:48 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
No vsak to pise ;-). Ono i Unity 2D jako UI bylo v Qt, ale pod tim bylo GNOME. To same co udelala Nokia v N9. Vicemene pod KDE ja taky pulka glib veci. Jediny problem je, kdyz je to opacne a GNOME ma pouzit neco "necisteho" :D Proto existuje problem s GOA a UOA.
14.3.2013 20:00 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Máš samozřejmě pravdu, mělo tam být Ubuntu staví na Gnome.
Gilhad avatar 13.3.2013 12:23 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pro Linux jsou neznámější tři, a to KDE, GNOME a Xfce. A nejake mene nezname by tam teda nebyly? :D
D.A.Tiger avatar 13.3.2013 14:56 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Upřímně, jsem z tohoto článku dost na rozpacích

Jestli to má být úvodní díl nějakého seriálu typu "Linux pro začátečníky", tak začít s přehledem Desktopů a WM mi přijde troška nešťastné. Spíš bych začal s úvodem do Linuxu jako takového.

Možná, je to tím, že s Linuxem - jako hlavním OS (a poslední dobou jediným) zabývám už dlouhou dobu, ale článek který sumarizuje dominantní desktopy pro Linux mi přijde docela zbytečný a už dost ohraný. Jen namátkové příklady linux.webzdarma.cz nebo průvodce-linuxem.cz . A strýček Google jich najde určitě spousty dalších. Nemluvě o tom, že tímhle tématem se zabývá skoro každá knížka, která o Linuxu vyšla

Pokud by někdo chtěl psát o GUI prostředích pro Linux, tak by bylo vhodné napsat komplexní seriál zaměřený vždy na jedno prostředí. Třeba KDE (ze zdejších diskuzí vyplívá, že je tu spousta frajerů co mají KDE4 v malíčku, ale komplexní seriál o instalaci, nastavení, stylování, nebo optimalizace tohoto prostředí jsem tu zatím neviděl).

Ještě lepší by bylo zaktualizovat (pokud se tak již neděje) učebnici na ABC Linuxu a pokračovat v seriálech o WM...

A doplnění k jednotlivým DE :

XFCE - Největší devizou tohodle prostředí není ani tak nenáročnost, jako slušná modularita. Spoustu částí tohoto prostředí se dá nahradit z jiných a nebo zpětně použít jinde.

LXDE - slušelo by se taky zmínit, že toto prostředí využívá jako window managera Openbox (stejně jako starší verze Gnome)

Gnome - Když už bylo zmíněno Ubuntí derivát Unity, bylo by fajn, se zmínit i o těch dalších: Cinnamon a Mate.

No v neposlední řadě by bylo fajn dodat ke každém z jmenovaných projektů odkaz alespoň na domovské stránky, alespoň tak jak jsem to udělal ve svém příspěvku. A nebo je uvést na konci článku.

Nechci se řadit mezi vřískaly "článek zase o ničem!", ale prostě jen popisuji konkrétní pocity a nedostatky, které se mě na tom článku nezdály...
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
rADOn avatar 13.3.2013 16:33 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Upřímně, jsem z tohoto článku dost na rozpacích
Jednoduché vysvětlení, lidi co jsou chytrý v diskusích žádnej článek nenapíšou tak musí redakce vzít zavděk tím co je. A občas vezmou zavděk i něčím co je horší než nic :-)

"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
otula avatar 13.3.2013 17:52 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
článek který sumarizuje dominantní desktopy pro Linux mi přijde docela zbytečný a už dost ohraný
Naprostý souhlas. Sám bych byl vděčný například za článek (respektive seriál), který by názorně popsal nahrazení windomény nově nastupující Sambou 4. A myslím si, že je zde více lidí, kteří do budoucna plánují nahrazení Samby 3 v roli PDC právě verzí 4. Klidně bych na takový návod nějakou stovku i přispěl.
Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
13.3.2013 18:53 w4rr10r
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
XFCE - Největší devizou tohodle prostředí není ani tak nenáročnost, jako slušná modularita. Spoustu částí tohoto prostředí se dá nahradit z jiných a nebo zpětně použít jinde.
Nebo spíš musí. Když jsem Xfce používal, musel jsem si do něj natáhnout půl GNOME, aby se to dalo používat. Typicky šlo o věci, které od DE očekávám, např. správu hesel.
LXDE - slušelo by se taky zmínit, že toto prostředí využívá jako window managera Openbox (stejně jako starší verze Gnome)
Která verze GNOME? Dřív tam byl Sawfish, pak Metacity.
Gnome - Když už bylo zmíněno Ubuntí derivát Unity, bylo by fajn, se zmínit i o těch dalších: Cinnamon a Mate.
Cože? Unity není derivát GNOME, je to náhrada GNOME Shellu. Podobně Cinnamon je fork GNOME Shell. MATE je fork GNOME.
D.A.Tiger avatar 14.3.2013 15:59 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Nebo spíš musí. Když jsem Xfce používal, musel jsem si do něj natáhnout půl GNOME, aby se to dalo používat. Typicky šlo o věci, které od DE očekávám, např. správu hesel.
To je věcí úhlu pohledu. Co jsem chtěl z XFCE za každou cenu nahradit byl Thunar a volba padla na KDE Dolphin. Jinak ještě jsem používal konsole a kget, ale ty používám všude. Jinak záměny jsem zkoušel spíše ze zvědavosti, než z nutnosti. Včetně XFCE s Plasmou :-D
Která verze GNOME? Dřív tam byl Sawfish, pak Metacity.
Ajaj - omlouvám se, tak to vypadá, když se něco píše ve spěchu
Unity není derivát GNOME, je to náhrada GNOME Shellu. Podobně Cinnamon je fork GNOME Shell.
Ach... tak to jsi teď nachytal mě. Člověk aby se neustále učil....
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
17.3.2013 14:36 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Ohledně volby správce oken (WM) je to v Gnome i XFce svobodné, ostatně openbox je univerzální WM použitelný všude tam, kde desktopové prostředí neprotestuje, přičemž může fungovat zcela samostatně bez jakéhokoli DE. V článku není zdurazněno, že základní nastavení není vůbec dogma a že je obvykle široký prostor pro volbu všech grafických prvků (WM, panelů, ikon, widgetů, průhlednosti, vrstvení...dle schopností DE/WM.
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
17.3.2013 14:39 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Správa hesel je v userspace hodně omezená na hesla přihlášeního uživatele, potřeba pracovat s množstvím hesel se mi jeví jako podivná. Jinak vše řeší root terminál.
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
14.3.2013 12:27 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Jestli to má být úvodní díl nějakého seriálu typu "Linux pro začátečníky" …

Ne, úvodní byl tento.

D.A.Tiger avatar 14.3.2013 16:01 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Ok, ten mi utekl. Škoda, že není pod článkem na něj odkaz :-(
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
14.3.2013 16:21 JeChW
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Mně hlavně přijde zcela ulítlý psát, kde má které prostředí jakou lištu a jaký tlačítka, když se to všechno dá pár klikama úplně překopat. Například v KDE si můžu dát hlavní lištu nahoru a dolů přidat druhou jako v Gnome 2. Nebo tam dát spouštěcí dock jako v OS X nebo Xfce. Můžu vyměnit spouštěč aplikací (aka nabídku Start). Na ploše můžu mít widgety, soubory, ikony (zástupce) i adresáře. Prostě vzhled je natolik upravitelný, že alespoň u KDE vůbec nemá smysl o něm psát. Naopak by mělo smysl napsat o tom, jak moc modulární to prostředí je.

Ale zase třeba psát článek o instalaci KDE a nastavení mi přijde poměrně zbytečný. Nainstaluju ho tak, že v Ubuntu vyberu balíček kubuntu-desktop, potvrdim závislosti a zmáčknu "instalovat". Nastavení vzhledu a dalších věcí je přehledný a logický, stačí klikat a koukat, co se děje.

Spíš by mě třeba zaujal článek o tom, jak využít aktivity nebo Nepomuk. To jsou věci, který jdou zatím mimo mě, ale cítím v nich skrytý potenciál.
17.3.2013 14:48 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
U aktivit jde o hodně kontroverzí téma. Právě nepomuk je značně náročná utilita z podstaty své funkce. Na stroji s jedním nebo několika málo rutinními (rodinnými) uživateli je efektivnější obejít se bez takovýchto sémantických integrátorů. Pokud je ale důvod k sémantické unifikaci a tím usnadnění jinak složité komunikace mezi prostředky stroje a aplikacemi, pak to dává určitý smysl. Nic ale není zadarmo...
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
rADOn avatar 17.3.2013 20:29 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Aktivity jsou něco jiného než sémantický desktop.
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
14.3.2013 20:11 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Plně souhlasím. Já bych nechodil na cizí weby, jenom tady jich je jak máku.
Rezza avatar 13.3.2013 18:57 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zase KDE SC? Je zajimave jak se ten nejhorsi nazev nejvic chytil :D
Marián Kyral avatar 13.3.2013 19:59 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Že by to bylo tím, že je nejkratší? :-D
17.3.2013 13:50 Petr Ježek | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Post scriptum: A jak je v linuxových distribucích zvykem, že se mohou panely umísťovat na obrazovce u kteréhokoli okraje a konfigurovat si jejich obsah. Článek popisuje obvyklé defaultní nastavení.
Archlinux for your comps, faster running guaranted!
25.3.2013 13:18 Vtipnéř | skóre: 38 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Když jsem si článek zhruba před dvěma týdny přečetl, řekl jsem si: "To jsem se toho moc nedozvěděl." Nějakou dobu jsem přemýšlel, co bych vlastně od takového článku čekal, až mi to nedalo, a proto píšu tuhle reakci.

Myslím, že u desktopu je důležité, co od něho vlastně uživatel chce, t.j. co všechno chce mít na ploše (složky/adresáře, informace o systému. ikony pro nejčastěji používané aplikace nebo akce atd.), jak vypadají a chovají se okna (okraje, průhlednost, ...), dále způsob ovládání desktopu, kolik systémových prostředků zabírá a jak je rychlý, a v neposlední řadě, jak snadno či složitě se tohle všechno dá měnit, čili jeho konfigurovatelnost.

Soudím, že z tohoto pohledu je informační úroveň článku značně mizivá. Navíc se čtenář například nedozví v podstatě nic o Unity nebo co to vlastně je GNOME Shell. A o dalších alternativách (FluxBox, IceWM, Enlightenment, .....) se ani nedozví, že vůbec existují.

Jirka
Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
26.6.2023 13:17 Adilkhatri
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
검증된 파워볼사이트 를 찾으신다면 eos파워볼사이트 가 있는 파워볼사이트추천 에서 파워볼 을 즐기시길 바랍니다. 5년 이상 운영된 메이저업체 이며 지금까지 많은분들께 사랑받은 안전한파워볼사이트 입니다. 안전한파워볼사이트
29.6.2023 10:03 Adilkhatri
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
stunning, awesome, I was thinking about how to cure skin inflammation normally. what's more, discovered your site by google, took in a ton, now i'm somewhat clear. I've bookmark your site and furthermore include rss. keep us refreshed. 먹튀검증
19.10.2023 16:09 seo service london
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Great, thanks for sharing this article post.Really thank you! Really Cool seo service london
7.12.2023 13:27 seo service london
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
A to a great degree brilliant blog passage. We are really grateful for your blog passage. fight, law usage You will find an extensive measure of techniques in the wake of heading off to your post. I was absolutely examining for. An obligation of appreciation is all together for such post and please keep it up. Mind blowing work. seo service london
28.12.2023 10:05 카지노사이트
Rozbalit Rozbalit vše 카지노사이트
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
I want you to thank for your time of this wonderful read !!! I definately enjoy every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff of your blog a must read blog 카지노사이트
28.12.2023 10:10 먹튀검증
Rozbalit Rozbalit vše 먹튀검증
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
I am overwhelmed by your post with such a nice topic. Usually I visit your blogs and get updated through the information you include but today’s blog would be the most appreciable. Well done
28.12.2023 10:10 먹튀검증
Rozbalit Rozbalit vše 먹튀검증
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
This is a great post I seen because of offer it. It is truly what I needed to see seek in future you will proceed after sharing such a magnificent post 먹튀검증
8.4. 09:46 marvin
Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Your suggestions and feedback are invaluable in shaping the content to better meet your interests and preferences. If there are specific topics, themes, or types of content you'd like to see more of, please don't hesitate to let me know. Whether it's exploring new trends, diving deeper into certain subjects, or incorporating different formats, I'm here to tailor the content to suit your needs. Fire watch guard services are crucial for safeguarding properties and ensuring compliance with fire safety regulations, particularly when fire alarm systems or sprinkler systems are temporarily malfunctioning or undergoing maintenance. Here are some reputable companies that provide fire watch guard services in New York.Fire Watch Guards NYC

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.