Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 03:49
Vyjmenujeme si tipy a prostředky, pomocí kterých získáme sérii fotografií, která je co nejlépe zpracovatelná programem Registrator.
Interiér Uměleckohistorického muzea Vídeň bez stativu aparátem DMC-TZ1. Hostí takové významné umění jako Rembrandt, Brueghel, Dürer, Rubens a Caravaggio.
Zdroj: Karel Kulhavý via Wikimedia Commons (GFDL)
Fotografie se během svého vývoje za téměř dvě století své existence posunula ve svém charakteru. Zatímco v začátcích byla sváteční záležitostí, kdy fotografovaní museli držet dlouhé minuty nehybně, případně i s opěrkami hlavy, ve 20. století se stala spotřebním zbožím. Film ale stále stál peníze, a tak byl fotograf motivován s ním zbytečně neplýtvat a hledět, aby byly zajištěny výhodné světelné podmínky. S nástupem digitálních fotoaparátů fotografie zmasověla ještě více a zábrany fotografovat se snížily.
Hlavní paluba 42,5metrové nákladní plachetnice Amsterdam, která bourala v Lamanšském průlivu 26.ledna 1749 na své první plavbě do Indonésie, kterou Nizozemí vykořisťovalo jako kolonii. Na osmiměsíčních cestách Amsterdam – kolem Afriky – Indonésie přivezly tyto lodě 2,6 miliónů tun zboží z Asie v režii první nadnárodní megakorporace VOC, založené 1602. Na cestě tam 240 mužů
a náklad cihel, zbraní, stříbra a zlata, na zpětné cestě 70 mužů a náklad koření, textilu a porcelánu. Foceno DMC-TZ1 bez stativu v silném a nerovnoměrném šeru.
Zdroj: Karel Kulhavý via Wikimedia Commons (GFDL, CC-BY-SA)
V poslední době se ovšem s fotografií roztrhl pytel: ze stále relativně nepraktických jednoúčelových digitálních fotoaparátů se kamery technicky dobrých parametrů dostaly do spotřebních a relativně cenově dostupných mobilů, které lidé stále nosí s sebou. Člověk má pak šanci fotografovat cokoliv, co ho zaujme, a také to dělá, jak vidíme ze záplavy fotografií na sociálních sítích. A pro fotografii je to nová výzva: běžný člověk nežije neustále v optimálním osvětlení, a spousta zajímavých věcí může být vidět za šera. Montáž na stativ může být nepraktická v kontextu mobilního telefonu nebo digitálního fotoaparátu nošeného s sebou za účelem příležitostného snímku.
V příštím díle dokončíme úvahu a začneme požadavky a návodem na instalaci programu.
ptický stabilizátor obrazu. Umožní nerozmazanou fotografii z ruky při delší expozici. Ze zkušenosti a doslechu bych řekl, že bez stabilizátoru je nerozmazaná expozice při 1/30 s, se stabilizátorem možná 1/15 s nebo 1/8 s.Tradičně (tedy bez stabilizátoru) se uvádí převrácená hodnota ohniskové délky objektivu (35mm eq), tzn. u normálního objektivu cca 1/50 s. Stabilizátory jsou různě účinné a jejich účinnost se obvykle právě udává jako EV (exposure value), tj. o kolik je možno změnit expozici (logaritmická stupnice, např. při EV4 16x). A tím jsme u dalšího prostředku, jak stabilizovat obraz - použít co nejkratší ohnisko.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.