V repozitáři AUR (Arch User Repository) linuxové distribuce Arch Linux byly nalezeny a odstraněny tři balíčky s malwarem. Jedná se o librewolf-fix-bin, firefox-patch-bin a zen-browser-patched-bin.
Dle plánu by Debian 13 s kódovým názvem Trixie měl vyjít v sobotu 9. srpna.
Vývoj linuxové distribuce Clear Linux (Wikipedie) vyvíjené společností Intel a optimalizováné pro jejich procesory byl oficiálně ukončen.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Interiér Uměleckohistorického muzea Vídeň bez stativu aparátem DMC-TZ1. Hostí takové významné umění jako Rembrandt, Brueghel, Dürer, Rubens a Caravaggio.
Zdroj: Karel Kulhavý via Wikimedia Commons (GFDL)
Fotografie se během svého vývoje za téměř dvě století své existence posunula ve svém charakteru. Zatímco v začátcích byla sváteční záležitostí, kdy fotografovaní museli držet dlouhé minuty nehybně, případně i s opěrkami hlavy, ve 20. století se stala spotřebním zbožím. Film ale stále stál peníze, a tak byl fotograf motivován s ním zbytečně neplýtvat a hledět, aby byly zajištěny výhodné světelné podmínky. S nástupem digitálních fotoaparátů fotografie zmasověla ještě více a zábrany fotografovat se snížily.
Hlavní paluba 42,5metrové nákladní plachetnice Amsterdam, která bourala v Lamanšském průlivu 26.ledna 1749 na své první plavbě do Indonésie, kterou Nizozemí vykořisťovalo jako kolonii. Na osmiměsíčních cestách Amsterdam – kolem Afriky – Indonésie přivezly tyto lodě 2,6 miliónů tun zboží z Asie v režii první nadnárodní megakorporace VOC, založené 1602. Na cestě tam 240 mužů
a náklad cihel, zbraní, stříbra a zlata, na zpětné cestě 70 mužů a náklad koření, textilu a porcelánu. Foceno DMC-TZ1 bez stativu v silném a nerovnoměrném šeru.
Zdroj: Karel Kulhavý via Wikimedia Commons (GFDL, CC-BY-SA)
V poslední době se ovšem s fotografií roztrhl pytel: ze stále relativně nepraktických jednoúčelových digitálních fotoaparátů se kamery technicky dobrých parametrů dostaly do spotřebních a relativně cenově dostupných mobilů, které lidé stále nosí s sebou. Člověk má pak šanci fotografovat cokoliv, co ho zaujme, a také to dělá, jak vidíme ze záplavy fotografií na sociálních sítích. A pro fotografii je to nová výzva: běžný člověk nežije neustále v optimálním osvětlení, a spousta zajímavých věcí může být vidět za šera. Montáž na stativ může být nepraktická v kontextu mobilního telefonu nebo digitálního fotoaparátu nošeného s sebou za účelem příležitostného snímku.
V příštím díle dokončíme úvahu a začneme požadavky a návodem na instalaci programu.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
ptický stabilizátor obrazu. Umožní nerozmazanou fotografii z ruky při delší expozici. Ze zkušenosti a doslechu bych řekl, že bez stabilizátoru je nerozmazaná expozice při 1/30 s, se stabilizátorem možná 1/15 s nebo 1/8 s.Tradičně (tedy bez stabilizátoru) se uvádí převrácená hodnota ohniskové délky objektivu (35mm eq), tzn. u normálního objektivu cca 1/50 s. Stabilizátory jsou různě účinné a jejich účinnost se obvykle právě udává jako EV (exposure value), tj. o kolik je možno změnit expozici (logaritmická stupnice, např. při EV4 16x). A tím jsme u dalšího prostředku, jak stabilizovat obraz - použít co nejkratší ohnisko.