Portál AbcLinuxu, 5. května 2025 21:54

Zlatý věk reklamních kampaní IBM

19. 9. 2010 | Redakce
Články - Zlatý věk reklamních kampaní IBM  

V polovině minulého století přišla Velká Modrá s kampaněmi, které propagovaly „výpočetní stroje programovatelné pomocí štítků“, zbrusu nové psací stroje a další technologické zázraky.

Harry McCracken pro Technologizer, originál.

V 50. letech zadávala IBM množství reklam na kancelářskou techniku do velkonákladových časopisů jako LIFE. Dnes nabízejí tyto reklamy fascinující pohled na svět, ve kterém byly technologie, zaměstnání a pracovní prostředí radikálně odlišné od dnešního. Skutečně existovaly časy, kdy byl typickým předmětem obchodní korespondence běžný papírový dopis, který sekretářka napsala na psacím stroji, jenž mohl, ale nemusel být elektrický – a který neměl žádný mechanismus pro opravu chyb.

V 50. letech se IBM teprve začínala zajímat o počítačové odvětví a mnoho firem bylo potřeba přesvědčit, že elektrické psací stroje nejsou jen snůška technologických nesmyslů, zatímco logaritmická pravítka byla stále nezbytné vybavení. A americké kanceláře vypadaly úplně jinak, než jak jsme z dnešní doby zvyklí.

Namíchejte si tedy svůj oblíbený koktejl, uvelebte se do oblíbeného starého kancelářského křesla a vraťte se s námi do éry mainframů a týmů sekretářek spolu s těmito letitými reklamami IBM z časopisů LIFE a podobných.

ibm advertisement tubes2 feb1950

Únor 1950

V předtranzistorové době 50. let byly vakuové trubice stále vzrušující a futuristická technologie. IBM se ještě nepustila do prodeje počítačů pro obecné použití; technické hračky vyobrazené na této reklamě jsou kalkulátory a hodiny.

Společnost ve svých inzerátech z 50. let ráda ukazovala nukleární motivy – to bylo také vzrušující a futuristické.

ibm advertisement gettinganswers3 jun1951

Červen 1951

IBM pravděpodobně neočekávala, že by každý, kdo spatří tento inzerát v LIFE, pospíchal koupit Electronic Calculator (elektronickou kalkulačku). Chtěla jen posílit svůj image coby vedoucího výrobce super-sofistikovaného vědeckého vybavení, který už prodal tisíce Electronic Business Machines.

ibm advertisement sliderule4 dec1951

Prosinec 1951

Tady máme stopadesát inženýrů – všichni jsou v bílém a začínají se jim tvořit plešky – kteří zkroušeně pohlížejí na svá logaritmická pravítka, protože hrozí, že jim IBM Electronic Calculator vezme práci.

Žena, která kalkulátor ukazovala v předchozí reklamě, byla vystřídána mužem; od této chvíle budou všechny ženy v reklamách IBM z 50. let sekretářky.

ibm advertisement savingtouch5 apr1954

Duben 1954

Je celá šťastná, o tom není pochyb. Ale také to vypadá, že píše jen jednou rukou, zatímco se usmívá do fotoaparátu. Jen si představte, jak by musela být produktivní, kdyby si k psaní zvolila trochu všednější styl.

ibm advertisement manyhappy6 nov1954

Listopad 1954

Každý den používáme klávesu Enter/Return – dokonce i iPad má virtuální Enter. Ale je zarážející, když si uvědomíme, že kdysi dávno šlo o průlomovou novinku. Pokud jste používali manuální psací stroj – a v roce 1954 je používalo mnoho lidí – museli jste váleček vracet zpátky sami.

Není jasné, kde IBM vzala ta čísla, která v inzerátu uvádí – zejména to, že průměrný písař vrací váleček 268000krát za rok – ale je to vtipné.

ibm advertisement secretary7 jun1955

Červen 1955

IBM došla logicky k závěru, že potřebuje přesvědčit jak sekretářky (které psaly), tak šéfy (kteří platili účty a chlubili se výsledky) o tom, že vyrábí nejlepší psací stroje. Na tento inzerát (na kterém na sebe „Miss S.“ a „Mr. R.“ dělají oči a jejich dopisy jsou plné lásky) se snad ani nelze podívat, aniž by si člověk nepředstavil, že na pozadí celého příběhu je něco více než profesionální vztah na pracovišti.

Reklamy IBM na elektrické psací stroje často zobrazovaly tyto stroje nápadně nezapojené do sítě. Patrně proto, aby firmám s manuálními psacími stroji připomněly, že ty od IBM skutečně mají napájecí kabel.

ibm advertisement agree8 oct1955

Říjen 1955

Další inzerát se sekretářkou a šéfem, tentokrát se snaží navnadit jak „muže, kteří dopisy podepisují“, tak „slečny, které ty dopisy píší“. Byly to jednodušší časy.

ibm advertisement character9 feb1956

Leden 1956

Tento inzerát je tak inspirující, že bych si skoro přál mít možnost se v roce 1956 ucházet o „provokativní“ zaměstnání coby výjezdový technik IBM. Všimněte si nádherného odkazu na „největší počítač na světě“ – nebude to dlouho trvat a jediná vlastnost týkající se velikosti, kterou se budou počítačové firmy chlubit, bude miniaturizace, ne ohromnost.

Stroj, o kterém je řeč, byl IBM 702 – archetypální mainframe, který zabíral celou místnost a používal magnetickou pásku místo známých děrných štítků. Byl to první opravdu komerční počítač od IBM a když byl tento inzerát v oběhu, už se ani nevyráběl.

ibm advertisement colors10 nov1956

Listopad 1956

Mysleli jste si, že různobarevné hračičky vynalezl Steve Jobs? Více než čtyřicet let před vícebarevnými Macy nabízela IBM psací stroje v šesti lákavých odstínech: žlutý jasmín, titian záře, vlaštovčí modrá, holubičí šedá, kaskádově šedá a tropický bronz. Není jisté, jestli si ta dáma pořídila svůj IBM, aby jí ladil ke kytkám, nebo to bylo naopak.

Všimněte si také, že dělníci zjevně směli v roce 1956 kouřit v kancelářích.

ibm advertisement position11 feb1957

Únor 1957

Takhle poznáte, že jste prorazili v americkém byznysu v roce 1957: Máte tip-ťop sekretářku, fešnou lampičku a obraz (sebe sama? – nejsem si jistý) za stolem. Také musíte nosit trojdílný oblek a začít používat řetízkové hodinky. Jo, a být muž je v podstatě povinnost.

Psací stroj na tomto inzerátu byl úctyhodný kousek technologie – jediný dostupný model s proporcionálně rozmisťovanými znaky. IBM se chlubila, že dokázal připravovat texty zarovnané doprava. (Jeden háček: Musely být napsány dvakrát, za použití speciálních mezerníků s proměnlivou šířkou.)

ibm advertisement wellbuy12 dec1980

Prosinec 1980

Přeskočme dvacetdva let. Počátkem 80. let už to měly psací stroje spočítané. Nejen kvůli osobním počítačům (IBM oznámila své první PC něco málo přes půl roku od chvíle, kdy vyšel tento inzerát), ale také kvůli textovým procesorům, například těm, které zpopularizovala v 70. letech firma Wang Labs.

Tento inzerát ukazuje, jak neuvěřitelně vyspělé už psací stroje byly: IBM nemohla tvrdit, že by Selectric III pomohl vaší kariéře nebo ohromil vaše zákazníky. Místo toho se musela snažit nalákat potenciální kupce na vymoženosti jako bezodrazové klávesy. Trvalo dalších jedenáct let, než se IBM vymanila z vyrábění psacích strojů. Mainframy však dělá dodnes.

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Lepší šifrování se stává stále větší prioritou aplikací
Týden na ScienceMag.cz: Hubbleovo napětí by mohl vyřešit pomalu rotující vesmír
Týden na ITBiz: Halucinace balíčků při programování AI
Týden na ScienceMag.cz: Kvantová elektronika v křemíku a diamantu
Týden na ITBiz: DeepSeek nic nemění, umělá inteligence vyžaduje obrovské investice do cloudové infrastruktury

Diskuse k tomuto článku

19.9.2010 00:09 Sheldor
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
mne sa od ibm paci najviac tato http://www.youtube.com/watch?v=EwL0G9wK8j4
Bedňa avatar 19.9.2010 02:09 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Tak bratu, toto je fakt jedna z naj reklám akú som kedy videl.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
19.9.2010 08:22 X
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
21.9.2010 08:05 ..... Izak ..... | skóre: 14
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
jj to byla doba, tech reklam na OS/2 bylo dost a byly velice povedene, dokonce i na thinkpad v te dobe meli hezke reklamy ... zvlaste na to jeujich ovladani mini joystickem (pracovne klitoris) ... i opicka to ovladala ;-))
19.9.2010 20:17 ibak | skóre: 9 | BB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Tiež dobré: http://www.youtube.com/watch?v=rmxPfZtV6w0&NR=1
MaFy avatar 20.9.2010 15:39 MaFy | skóre: 24 | blog: kecy | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Ja radeji tento :-)

http://www.youtube.com/watch?v=bSEGj3PK4Is
Lidé se dělí do 10 skupin. Na ty, co rozumí binárnímu kódu a na ty ostatní...
19.9.2010 00:31 Will
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na to, že se jedná o tiskovou zprávu docela pěkné.
19.9.2010 00:55 pepazdepa
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
stroje na derkovaci stitky od IBM mel rad i Adolf Hitler, IBM mu pomahala zefektivnovat posilani (nejen) Zidu do plynu -- humanita stranou, asi proto ma IBM tedka strasna rada postizeny, transgender atp... ale prachy jsou prachy.
19.9.2010 01:46 Mercuriuz | skóre: 16 | blog: Mercuriuz | V hospodě =)
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
To každá vetší společnost, odepíšou si ty prachy z daní a vypadají líp na veřejnosti, a taky to někomu pomůže, si vem jakou si trhnou reklamu když slavnostě otevřou např. nějaký centrum pro tělesně postižený lidi který dotovali, postavijou si kousek vedle propagační stánek a už to sype....
Linux users everywhere, raise your keyboards into the air, we´re warriors, warriors of the world.
19.9.2010 12:02 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Pripomnelo mi to Kantorka :-)
Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
19.9.2010 02:39 RobS | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ja mam nejradsi serii jejich reklam s Johnem Cleesem! Ale ta s Linuxem je taky moc dobra!
20.9.2010 01:55 Michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
To jsou reklamy na Compaq http://www.youtube.com/results?search_query=john+cleese+compaq+ad Do IBM se v tech reklamach silne navazi.
corwin78 avatar 19.9.2010 11:46 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Tak je to pěkné, ale za tu hlučnou Flashovou reklamu tady na ábíčku bych je nejraději kopl to pr..le.
Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
19.9.2010 15:17 ...............23 | skóre: 15 | blog: Various Stuff blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Presne tak, normálne adblock nepoužívam, ale akonáhle niečo začne samé od seba vydávať zvuky alebo nadmerne vyťažovať cpu tak neni o čom...
19.9.2010 17:27 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM

+1 - nehledě k tomu, že "Chytřejší planeta" je opravdu výstavní marketingovej blábol.

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
19.9.2010 18:48 DNA
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
+1
19.9.2010 19:49 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
ale za tu hlučnou Flashovou reklamu tady na ábíčku
A kruci... ani jsem netušil, že to vydává zvuky :-(
corwin78 avatar 19.9.2010 20:01 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Na noťasu jsem si toho také nevšiml, protože mám většinou vypnutý zvuk, ale když jdu z mobilu, tak by mě z toho střelilo, zvlášť když si krátím čas čtením abíčka někde, kde se prostě nehlučí.
Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
Jendа avatar 19.9.2010 23:08 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Ty máš v mobilu Flash? Šmarjá…
corwin78 avatar 20.9.2010 07:25 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
No to víš, tak trpíme mi chudáci s pořádnými founy s plnohodnotným browserem. Asi mě to donutí na abíčku zapnout Adblock. Přece jen, čeho je moc, toho je příliš.
Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
Bedňa avatar 20.9.2010 03:21 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Ono keď máš reprák zabudovaný v bedni, tak sa može stať toto :-) Volám zhodou okolností s našim ajťákom, zrazu niečo začne rapkať v bedni. Hovorím mu kua práve mi začal rachotiť ventilátor, nie počkaj to bude disk. On hovorí hneď to vypni idem tam :-D Potom som zistil že to je ten flash :-D
KERNEL ULTRAS video channel >>>
pavlix avatar 20.9.2010 14:21 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Co je horší, já jsem navyklý rozklikávat více tabů, to je teprv koncert.
Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
19.9.2010 13:59 Lord Vetinari
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ako reklamny clanok velmi pekne
19.9.2010 14:41 Krupy | blog: nevim_jak_pojmenovat_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Mě se nejvíc líbí od IBM reklamy kde je Avery Brooks (Capt. Benjamin Sisko z Star Trek: Deep Space 9)

Letajici Auta

IBM a Linux a dalsi

Sleep_Walker avatar 19.9.2010 23:59 Sleep_Walker
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Ja z nej mel vzdycky pocit, ze prehrava.
20.9.2010 08:17 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Reklamní článek o reklamách je skutečně povedený nápad, skvělé.

V prvním odstavci chybí jedno slovo.
Skutečně existovaly časy, kdy byl typickým
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
20.9.2010 09:23 nevim.nepistemi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zlatý věk reklamních kampaní IBM
asi tak, bylo to hezke pocteni ... mám rád reklamy které jsou něčím zajímavé tuto jsem si přečetl od zhora do konce (což o jiných říct nemůžu) takže vlastnost upoutat pozornost za jedna

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.