Portál AbcLinuxu, 13. července 2025 18:56


Dotaz: Bankomat-Pascal

10.2.2010 17:19 Dave
Bankomat-Pascal
Přečteno: 1478×
Odpovědět | Admin
Zdravím, pokouším se naprogramovat rozměňování stokoruny v Pascalu. Na obrazovku se snažím vypsat veškerý kombinace rozměnění stovky (to znamená 2x50,-, 1x50+2x20+1x10.....), ale nedaří se mi....problém je, že se to snažím udělat rekurzí a ne standartním způsobem.....Poradí někdo, jak to mám vyladit? Díky.

program Bankomat;

{$APPTYPE CONSOLE}

uses
SysUtils;

const
PocetPlatidel = 6;
Hodnota : array [1..PocetPlatidel] of Integer = (50,20,10,5, 2, 1);


var
Kombinace:array [1..PocetPlatidel] of Integer;
i:byte;
Castka,PomCastka,Pocet:integer;

repeat
Writeln(’Financni hodnota’);
Readln(Castka);
I := 1;
PomCastka := Castka;
while (PomCastka > 0) and (I <= PocetPlatidel) do
begin
Pocet := PomCastka div Hodnota[I];
Writeln(Hodnota[I],);
PomCastka := PomCastka mod Hodnota[I];
Inc(I);
end;
until Castka = 0;
Readln;
end.
Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře.

Odpovědi

10.2.2010 19:50 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Upravil jsem formátování příspěvku, aby byl zdrojový kód čitelný. Nechápu, že tolika lidem nepřipadá rozsypaný kód v jejich příspěvku při zobrazení náhledu divný a klidně to v té formě odešlou…
12.2.2010 21:54 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
... dokud jim to někdo opravuje, tak co řešit
Quando omni flunkus moritati
10.2.2010 20:06 mich | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To je veškerý kód? Já v něm tu rekurzi nevidím. Nevím, co znamená, že se ti to "nedaří", ale podle mě ti ten while cyklus akorát zjistí takovou kombinaci bankovek, ve které ty s největší hodnotou budou použity nejvícekrát.
je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
10.2.2010 20:09 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
ja bych to delal nejak takhle:
function change(rest, root, platidlo):
begin
  if (platidlo > pocet_platidel):
    bez zpet po root^.super a vypis hodnoty
    return;

  max = rest div hodnota[platidlo];
  for i = 1 to max:
    var node;
    node.super = root;
    node.val = platidlo;
    node.count = max;
    change(rest - hodnota[platidlo]*i, ^node, platidlo+1)
end;

begin
  change(100, nil, 1);
end.
je to jenom pseudokod. V packalu uz jsem nedelal ani nepamatuju...
10.2.2010 20:13 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
jeste oprava. misto:

node.count = max;

patri:

node.count = i;

11.2.2010 08:00 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal

Dovolím si přidat ještě řešení v Haskellu, ač o něj tazatel nežádal, nicméně je tam hezky vidět ta podstata.

rozmen (m:ms) x = [i:rs  | i <- [0..x `div` m], rs <- rozmen ms (x-i*m)]
rozmen []     0 = [[]]
rozmen []     _ = []

Volá se to: rozmen [50, 20, 10, 5, 2, 1] 100

11.2.2010 15:25 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Cože? Kdeže je krásně vidět podstata? WTF je tohle za jazyk?
11.2.2010 17:21 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal

Funkce rozmen mince castka má dva parametry. První je seznam hodnot mincí a druhý je částka, co chceme rozmenit. Funkce vrací seznam možných rozměnění tj. například rozmen [5, 2, 1] 8 vrací všechny možnosti, jak rozměnit 8 korun tj. [[0,0,8],[0,1,6],[0,2,4],[0,3,2],[0,4,0],[1,0,3],[1,1,1]], kde například [0,3,2] říká, že můžeme vzít 0 pětikorun, 3 dvoukoruny a 2 koruny.

První řádek je ta podstata řešení, ošetřuje to případ, kdy máme nějaké mince a chceme rozměnit částku x. Vezmeme minci m a zbytek mincí ms a minci m použijeme i-krát. i postupně nabývá hodnot 0, 1, 2, ..., x div m. No a zbylou částku x-i*m rozměníme opět pomocí funkce rozmen, ale tentokrát už bez mince m. rs postupně nabývá všech možností, jak lze rozměnit zbylou částku bez mince m. Nakonec i:rs je jedna z možností, jak rozměnit x.

Zbylé dva řádky pokrývají případy, kdy nemáme žádnou minci. Druhý řádek pokrývá případ, kdy chceme rozměnit částku 0 a nemáme žádné mince, výsledkem je samozřejmě jedna možnost, jak to udělat, vracíme seznam s jednou možností [[]].

Třetí řádek pokrývá možnost, kdy chceme rozměnit nenulovou částku a nemáme žádné mince, to není možné provést, tedy vracíme prázdný seznam [].

10.2.2010 21:04 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Podobný program je v perlu zde jako příklad, skuste se mrknout a přepsat do Pascalu za domácí úklid.

Perl (12) - Pole podruhé
10.2.2010 21:05 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
úklid = úkol.
10.2.2010 21:30 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Ale pokud jsem to dobře pochopil, tazatel chce všechny možnosti, jak danou částku rozměnit, a to v tom článku není, ne?
10.2.2010 23:43 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Tak to trochu upraví a vždy ubere bankovku a spustí znova a pak to už všechny kombinace budou ?

Takže spustit to 2 na 7 = 127 x to spustit s různými platidly (Vystřídat 100,50,20,10,5,2,1 )
11.2.2010 07:47 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal

Myslím si, že pouštění algoritmu z článku na podmnožiny platidel by nefungovalo. Problém je v tom, že algoritmus bere každou bankovku (minci) co nejvícekrát, takže třeba (50+5*10) nikdy nevypíše,neboť vždy, když v platidlech bude 50, vypíše (2*50).

Tu podstatu už popsal extremni lama, akorát by se v kódu mělo ošetřit, že se částky nevypisují, když rest > 0 a for cyklus má být od 0.

11.2.2010 08:52 kulik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Asi bude treba zaradit tam tu "inzerovanou" rekurzi. Tedy nejak takto:

1. Pokud AMOUNT je 0, skoncit a vypsat seznam pouzitych platidel.
2. Pokud VAL[FIRST_INDEX] <= AMOUNT, volat se s parametry FIRST_INDEX, AMOUNT - VAL[FIRST_INDEX] a zaznamenat pouziti platidla.
3. Pokud FIRST_INDEX neni posledni, volat se s parametry FIRST_INDEX + 1, AMOUNT.

Na zacatku se zavolam s parametry 1 a celkova castka. Pouzita platidla je treba si nekde poznamenavat, coz jde vice zpusoby.
11.2.2010 15:01 Myffis
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
asi tak nějak :), tady máte řešení jen mu někdo poraďte jak to napsat jinak :)

const

pocetPlatidel = 6;

Hodnota : array [1..pocetPlatidel] of Byte = (50,20,10,5, 2, 1);

Castka = 100;

var

pocVycet:array [1..pocetPlatidel] of Byte;

i:byte;

f: textfile;

procedure rozmen (vyplaceno:byte;indexBankovky:byte;vycetVyplaceneho:array of byte);

var k,j:byte;

begin

vyplaceno:=vyplaceno+Hodnota[indexBankovky];

inc(vycetVyplaceneho[indexBankovky]);

if vyplaceno = Castka then

begin

for j:= 1 to pocetPlatidel do write (f,inttostr(vycetVyplaceneho[j])+'x'+inttostr(Hodnota[j])+'kc, ');

writeln (f,'');

end

else

begin

for k:=indexBankovky to pocetPlatidel do if (vyplaceno + Hodnota[k]) <= Castka then rozmen (vyplaceno, k, vycetVyplaceneho);

end;

end;

begin

assign (f,'vycet.txt');

rewrite (f);

for i:= 1 to pocetPlatidel do pocVycet[i]:=0;

for i:= 1 to pocetPlatidel do rozmen (0,i,pocVycet);

close (f);

writeln ('kombinace rozmeneni castky '+inttostr(Castka)+' je v soboru vycet.txt');

readln;

end.

12.3.2010 17:46 Dave
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Odpovědět | | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Příloha:

Zkusil sem si s tím pohrát, nicméně to pořád nefunguje. Když přijdete na to, kde je chyba, tak budu rád.:-)

program rozmenovac;

uses dos,crt;

const castka=100;

platidla: array [1..6] of integer = (50,20,10,5,2,1);

var a:integer; prvSez:array [1..6] of integer;

procedure rozmen (zbyvCastka,poslCastka:integer;seznam:array of integer);

var i,j:integer;

begin

if zbyvCastka = 0 then

begin

for i:=1 to 6 do write (seznam[i],',');

writeln ('');

end

else

begin

if poslCastka <= 5 then

for i:= (poslCastka+1) to 6 do

for j:= 0 to (zbyvCastka div platidla[i]) do begin

seznam[i]:=j;

rozmen (zbyvCastka-j*platidla[i],i,seznam);

end;

end;

end;

begin

writeln ('Seznam castek v poradi 50,20,10,5,2,1');

for a:= 1 to 6 do

prvSez [a]:=0;

rozmen (100,0,prvSez);

readln;

end.

13.3.2010 00:03 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
Člověče, takouhle prasečinu ti nikdo nebude číst. Doporučuju
  • Používat tagy <code> a <pre>
  • používat odsazování
Kromě toho, nevím jestli dobře chápu zadání, ale není tenhle problém NP-complete?
13.3.2010 10:22 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
V NP jsou jen rozhodovací problémy.
13.3.2010 09:51 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
To chceš říct že sis s tím po měsíci zase zkusil pohrát, a ono to pořád nefunguje? :-( A s tím formátováním bys také měl něco udělat, tohle rozluštit byla takhle po ránu fakt dřina! Za trest si to budeš muset přeložit z Céčka, protože Pascal už jsem fakt skoro zapomněl... Jen mi není jasné, proč stále trváš na té rekurzi, když se to dá řešit mnohem jednodušeji (je to sice prasárna, ale doufám že názorná):
#include<stdio.h>

int mince[6]={50,20,10,5,2,1};

int main(void)
{
    int i,j,k,l,m,n,castka=100,pocet=0;

    for(i=castka/mince[0];i>=0;--i)
        for(j=(castka-i*mince[0])/mince[1];j>=0;--j)
            for(k=(castka-i*mince[0]-j*mince[1])/mince[2];k>=0;--k)
                for(l=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2])/mince[3];l>=0;--l)
                    for(m=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2]-l*mince[3])/mince[4];m>=0;--m)
                    {
                        n=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2]-l*mince[3]-m*mince[4])/mince[5];
                        printf("%d,%d,%d,%d,%d,%d,\n",i,j,k,l,m,n);

                        ++pocet;
                    }
    printf("kombinací: %d\n",pocet);

    return 0;
}
Značka { znamená begin, } end. No, sice jsi se s tím nepochlubil, ale předpokládám že rekurze byla součástí zadání, tak jsem vzal ten tvůj prográmek a pokusil se ho rozchodit. Máš štěstí že už jsi se blížil řešení, takže tady je výsledek:
#include <stdio.h>

int castka=100,    /* Na co jí tu máš, když jí v programu nepoužiješ? */
    platidla[7]={0,50,20,10,5,2,1},
    seznam[7],     /* [7] znamená v C array [0..6], 0 je nevyužitá. */
    pocet=0;       /* Při ladění se ti hodí vědět kolik kombinací vypočítal. */

void rozmen(zbyvCastka,poslCastka)
{
    int i,j;

    if(zbyvCastka==0)
    {
        for(i=1;i<=6;++i)
            printf("%d,",seznam[i]);
        putchar('\n');
        ++pocet;    /* ++ je obdoba příkazu inc, -- zase dec. */
    }
    else
    {
        if(poslCastka<=5)    /* Tohle je zbytečné, for si to přece ošetří. */
            for(i=(poslCastka+1);i<=6;++i)
            {
                for(j=1;j<=(zbyvCastka/platidla[i]);++j)
                /************************************************************
                 * Tady byla první chyba, řekni mi jeden rozumný důvod proč *
                 * tahle smyčka začínala od 0, od neexistujícího platidla!  *
                 * Tím se ti počet kombinací zvýšil z 4562 na 20875.        *
                 ************************************************************/
                {
                    seznam[i]=j;
                    rozmen(zbyvCastka-j*platidla[i],i);
                }
                seznam[i]=0;
                /*************************************************************
                 * Tady byla druhá chyba, protože sis po sobě před přechodem *
                 * na menší platidlo "neuklidil", tak ti u vyššího platidla  *
                 * zůstal předchozí maximální počet napočítaný smyčkou j!    *
                 * Tím by ti na konci vyšla kombinace 2,5,10,20,50,100,      *
                 *************************************************************/
            }
    }
}

int main(void)
{
    int a;

    printf("Seznam castek v poradi 50,20,10,5,2,1\n");
    for(a=1;a<=6;++a)
        seznam[a]=0;
    rozmen(100,0);    /* Nechtěl jsi tady použít tu konstantu castka? */
    printf("kombinaci: %d\n",pocet);
    getchar();

    return 0;
}
Když ladíš program a nevíš přesně co bude provádět, zkus ho nejdřív pustit na nejjednodušší možnost, v tomhle případě mu dej rozměnit 1 korunu. Ten tvůj díky té první chybě vypsal dvaatřicet stejných řešení místo jednoho!

Pokud bys chtěl rekurzi lépe pochopit, zkus si nějaký čas hrát s Karlem, kde si jí můžeš opravdu zviditelnit. Jednoduché pravidlo: Karel musí při návratu stát otočený do stejného směru, jako při vstupu do ní! To byla ta druhá chyba.

Jedno mi ale slib, pokud by ses tímhle stylem třeba jednou měl živit jako programátor, najdi si práci v Microsoftu ;-)

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.